هشدار در مورد تلفنهای همراه

در مورد خطرات احتمالی استفاده از موبایل، مطالب متناقض زیادی تا به حال منتشر شده است. بعضیها می‌گویند که استفاده طولانی‌مدت از موبایل، احتمال ابتلا به نوعی تومور مغزی به نام نوروم آکوستیک را زیاد می‌کند، بعضیها هم این مطلب را رد می‌کنند، بعضی کارشناسان هم توصیه می‌کنند، کودکان از موبایل استفاده نکنند. اما واقعیت چیست؟ و چرا اینقدر مطالب گیج‌کننده و متناقض در مورد خطرات استفاده از موبایل وجود دارد.امروز در لوموند دیپلماتیک فارسی مطلب خوبی در اینباره دیدم.متاسفانه این نشریه غالبا
“معتدل” در ایران فیلتر است. پس عین متن این مقاله را در زیر می‌آورم:

“طی دو دهه اخیراستفاده از تلفن همراه به سرعت رواج یافته است. با این وجود بنا به برخی مطالعات ، استفاده درازمدت از آن و یا قرارگرفتن در معرض امواج آنتن های تقویت کننده، احتمالا می تواند اثرات مخربی برروی سلامتی داشته باشد. اما صنعت ارتباطات که به نظر می رسد بدلیل مسائل اقتصادی در جهان، اصل احتیاط را کنار گذاشته، این استدلالات را رد کرده است. مقامات دولت نیز واکنشی به این امر نشان نمی دهند.


سال ١٩٨۴ سال پیدایش تلفن همراه در جهان است. دراواخر سپتامبر٢٠٠۴، تعداد دارندگان آن در فرانسه ٨/۴٢ میلیون نفر برآورد شد درحالیکه این رقم، ۶ سال پیش از آن [سال ١٩٩٨ م.] به ٢/١۶ میلیون نفر می رسید. درسپتامبر ٢٠٠٣ انستیتوی هلندی TNO طی مطالعه ای در آزمایشگاه، نشان داد که قرارگرفتن در معرض یک موج ٧ /٠ ولت/متری به مدت چهل و پنج دقیقه، اثرات مخربی برروی سلامتی دارد. (١) بنابراین دو انجمن کنترل بر نصب آنتن های تقویت کننده امواج تلفن همراه (٢) و حفاظت از محیط زیست فرانسه که سعی برنظارت و کنترل توسعه بی رویه فناوری بی سیم را دارند، از وزارت بهداشت این کشور درخواست نمودند تا تحقیقی مشابه تحقیق TNO انجام دهد. اما هرگز پاسخی از سوی این وزارت خانه دریافت نکردند.

این یکی ازنمونه های بی توجهی حیرت انگیز مقامات دولت به نظارت این فناوری است. درحقیقت به منظورشناخت اثرات این امواج، مطالعات بیشماری برروی انسان و حیوان انجام شده است. تعدادی از این مطالعات چیزی را نشان نمی دهند اما نتایج بدست آمده از برخی دیگر، نگران کننده است. (٣) اما با این همه به این مطالعات توجه نمی شود چراکه از نظر برخی افراد، « تناقضات موجود بین آنها، ناشی از کافی نبودن شواهد و دلایل بوده و بنابراین دلیل خوبی برای نادیده گرفتن هشدارها است». (۴) خلاصه آنکه در ایالات متحده، ارائه دهندگان سرویس و یا سازندگان گوشی های تلفن همراه از سوی کسانی که از آن زیاد استفاده کرده و به سرطان مغز دچارشده بودند، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند.

درواقع قرارگرفتن در معرض امواج تلفن همراه به دو گونه است : قرارگرفتن آگاهانه هنگامی که شخص با گوشی خود صحبت می کند و قرارگرفتن ناخودآگاهانه در معرض امواج تقویت کننده ها که در بالای ساختمان ها، دکل های برق و منبع های آب قراردارند.

این امواج برافرادی که از تلفن همراه استفاده نمی کنند نیزتاثیرمی گذارد واحتمالا برروی کسانی که در حوالی این آنتن ها ساکن هستند؛ به ویژه برروی کودکان، بیماران و یا افراد مسن که به آنان « جمعیت حساس » گفته می شود بی تاثیرنیست و موجب ایجاد میگرن، اختلال حواس، استفراغ، خستگی و بی خوابی و یا حتی سرطان، پدید آمدن غده(تومور) و یا تورم مغز می شود. ۵ دسامبر٢٠٠١، وزیر بهداشت فرانسه آقای « برنارد کوشنر » (۵) در خصوص سی هزار آنتنی که در آن زمان در سرتاسراین کشورکارگذاشته شده بود، گفت : « این پیشرفت مرتبا موجب ایجاد پرسش هائی درمورد خطراتی می شود که قرارگرفتن مردم در معرض میدان های الکترومغناطیسی تولیدی توسط این دستگاهها برای سلامتی ایجاد می کند. » (۶) جز مطالب عنوان شده درجمله این مقام رسمی، دخالت جدی دیگری ازسوی مقامات دولت دیده نشد.

حدود ششصد مطالعه درمورد اثرات امواج الکترومغناطیس برروی سلامتی انجام شده و یا در حال انجام است که بیشترآنها بطرز وسیعی ازسوی ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه حمایت مالی می شوند. اداره کل تحقیقات پارلمان اروپا در یادداشتی مورخ مارس ٢٠٠١، خبر از تلاش آنان [ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه م.] برای قانع ساختن محققین به تغییر صریح نتایج مطالعاتشان به منظورهماهنگ سازی آن با بازار می دهد. (٧)

وجود برخی کارشناسان که همه جا دائما مشغول زیرسوال بردن مطالعات انجام شده در مورد خطرات تلفن همراه هستند و همچنین عدم موضعگیری بعضی نشریات پزشکی هنگامی که روشن شد ضمیمه هفته نامه Impact Médecine درمورد تلفن همراه که دراوایل سال ٢٠٠٣ به چاپ رسید، ازسوی Orange [یکی از ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه در فرانسه م.] حمایت مالی می شده؛ نگران کننده است.

در فرانسه ، «استانداردهای حداکثری» امواج آنتن های تقویتی برحسب نوع فناوری مربوطه از۴١ تا ۶١ ولت/مترمتغیراست. درعمل، این آنتن ها امواجی بین ٣ تا ١٠ ولت/متر پخش می کنند. پس این امواج بسیار بالای پیش بینی شده در استانداردها برای چیست؟ از یکسو این ارقام پیشنهادی تنها یک چیز را مدنظر دارد و آن اثرات حرارتی این امواج است و نه اثرات احتمالی آن برروی سلامتی و از سوئی دیگر امکان توسعه فناوری را می دهد که با به بازار آمدن نسل های جدید گوشی تلفن همراه پیچیده تر می شود. با این همه، همین مقادیردر لوگزامبورگ ٣، در سوئیس ۴ و در ناحیه توسکانا ایتالیا ۵/٠ ولت/متر است. (٨)

برخی کشورها نصب آنتن در نزدیکی مکان های حساس را ممنوع کرده اند. اما در فرانسه در حالیکه این آنتن ها امواج خود را در نزدیکی مدارس و بیمارستان ها منتشر می کنند، قانون، تنها از ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه می خواهد تا اقداماتی جهت هرچه ضعیف تر کردن این امواج انجام دهند! درخواست تنی چند از شهرداران این کشور( شهرداران « Vallauris»، « Villeneuve-Loubet » و « Saint-Raphaël » ) مبنی بر ممنوع ساختن نصب آنتن در شهرهای خود، به ویژه ازسوی شورای عالی حکومت رد شد. (٩)

اغلب اوقات سازمان مجتمع های مسکونی دولتی (١٠)، مکان های مرتفع و مناسب برای ایجاد شبکه ها را به ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه عرضه می کند و مستاجرین نیز اغلب اوقات درمقابل تصمیمات این سازمان بی اختیارند . « جنین لو کالوز» (١١) رئیس انجمن کنترل بر نصب آنتن های تقویت کننده امواج تلفن همراه، می گوید : « کمبودهای گوناگون، بیکاری، بحران مسکن، معضلات ناشی از سروصدا و یا احتمالا زیستن در مجاورت کارخانجات آلوده کننده ، همواره بر روی دوش همان جمعیت سنگینی می کند. این معضلات گوناگون همگی تاثیرات مشابه دارند یعنی باعث بروز بیماری های اعصاب و خصوصا سرطان خون( لوسمی ) در کودکان می شوند… بنابراین چگونه می توان نقش تلفن همراه را در این بیماری ها به اثبات رساند؟»

نصب کنندگان و تعمیرکنندگان این آنتن ها نیز در معرض امواج شدید تقویت کننده ها قرار دارند. بنابراین ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه ازپیمانکاران فرعی متعددی بهره جسته اند که برای از دست ندادن قرارداد، حاضرند به این کار تن دهند. خانم کالوز خاطرنشان می سازد : « اتحادیه ها و کمیته های بهداشت و امنیت کار، دراین مورد درست همانند سازمان پزشکان کارسکوت کرده اند. حال آنکه در مورد بیماری های مرتبط با پنبه نسوز(آزبست) باید گفت که ازطریق بیماری های ناشی از آن در محیط کار بود که تاثیر آن بر روی سلامتی برهمگان روشن شد . اما در مورد پنبه نسوز، اثبات ارتباط علت ومعلولی میان یک فرآورده و اثرات آن آسان بود. در نتیجه می شود گفت که ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه دارای تمامی حقوق هستند. تنها دولت مسئول خواهد بود که آن هم اصل احتیاط را به بهائی ناچیز فروخته است.»

در مارس ٢٠٠٣، توافقنامه ای بین شهرداری پاریس و سه شرکت ارائه دهنده سرویس تلفن همراه فرانسه (Orange, Bouygues Télécom و SFR) به منظور سازمان دهی امواج آنتن های تقویتی پایتخت که در سال ٢٠٠۵ نصب ١٠٨١ آنتن جدید دیگردر آن پیش بینی شده، به امضا رسید. (١٢) اما هیچ انجمنی در طرح ریزی این توافقنامه که میزان پخش امواج را در ٢۴ ساعت شبانه روز بطور متوسط ٢ ولت/متر با نوسانات ۶ /۴ ولت/متری در نظرگرفته بود، حضور نداشت. این معیارهای تعیین شده برای پاریس نسبت به قوانین کشوری بهتراست اما جوابگوی انجمن ها نیست.

در آوریل ٢٠٠۴، انجمن شهرداران (١٣) و ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه که در انجمن ارائه دهندگان سرویس تلفنی فرانسه (١۴) گرد آمده بودند ، « راهنمای همکاری های مفید میان شهرداران و ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه » را منتشر کردند؛ سندی که توسط انجمن شهرداران این کشور و همان گونه که خانم « دوروته کیکرت منزل » (١۵) (عضو هیئتی درکنفدراسیون مسکن و زندگی (١۶) ) به آن اشاره می کند، بنا به درخواست ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه تهیه شد. او همچنین تصریح می کند : « این راهنما فاقد هرگونه ارزش حقوقی است وتنها اطلاعاتی است یکسویه در جهت کمک به شهرداران در نصب آنتن هایشان . » در این مورد نیز هیچ یک از انجمن های ملی حضور نداشتند.

این کودکان هستند که آسیب پذیرند

امروزه شاهد رشد و توسعه همه جانبه فناوری بی سیم هستیم : Wi-Fi ها شبکه های بی سیم با سرعت بالا هستند که برای مسافت های کوتاه کاربرد دارند؛ Bluetooth ها که ازمیان وسایل بی شمار الکترونیکی از جمله تلفن همراه، نمونه های متعارف ارتباط هستند؛ WiMax ها که نوعی Wi-Fi با سرعت بالا بوده و برای مسافت های طولانی به کار می روند؛ بدون احتساب دستگاههای پخش کننده پارازیت برای ایجاد اختلال در فعالیت تلفن های همراه که البته امری نامطلوب است. آیا وزارت بهداشت فرانسه، روزی بحث این آلودگی های الکترومغناطیسی را به میان خواهد کشید؟ (١٧). خانم کالوزمی گوید : « مابین قدرت لابی ها و ارجحیت های بهداشت عمومی، متاسفانه مقامات دولت بی هیچ تردیدی، کنار آمدن با شرکت ها را به سلامتی افراد جامعه ترجیح دادند. »

انجمن ها نیز خواهان زیر سوال رفتن فناوری تلفن همراه که برای مردم بسیار حائز اهمیت است، نیستند و می خواهند تنها بر توسعه آن نظارت شود . خانم کیکرت منزل می گوید : « ما نه بر علیه یک فناوری که برعلیه یک شیوه کارکرد اعتراض کردیم: ارائه دهندگان سرویس تلفن همراه همه چیز را از جمله تکنیک، پرسنل، گزارشات و غیره در اختیار خود گرفته اند. »

از سوئی دیگر تحقیق منتشره توسط موسسه انگلیسی NRPB (١٨) در ١١ ژانویه ٢٠٠۵، زنگ خطر را در مورد استفاده کودکان زیر ٨ سال (که بسیار آسیب پذیر هستند) از تلفن همراه به شدت به صدا در آورد. در این تحقیق می خوانیم : « این امواج بدلیل کامل نبودن فرم کاسه سر و نیز کامل نبودن دستگاه عصبی آنها، بسیار بیشتر در مغزاین کودکان نفوذ می کند.»

این امر دست کم واکنش تند سازمان کنترل بر نصب آنتن های تقویت کننده امواج تلفن همراه و انجمن حفاظت از محیط زیست را بدنبال داشت که همزمان خواستار تعلیق فوری فروش گوشی های اسباب بازی مانند Babymo که برای کودکان ۴ تا ٨ سال ساخته شده بود، شدند و در نتیجه فروشگاههای Carrefour (به سرعت) و Bazar de l’Hôtel de Ville (با نارضایتی بیشتر) با متوقف ساختن فروش این گوشی ها به آن پاسخ مثبت دادند.

توزیع کننده موناکوئی این گوشی ها، ITT ،( این گوشی ها در چین توسط کارخانه چینی CK Telecom تولید می شوند) که بیشتر در اندیشه توسعه بازار جدید بود تا سلامتی نسل آینده، علیه دو انجمن نامبرده جهت فعالیت هایشان برای بدنام کردن خود شکایت کرد که بعدها ازسوی دادگاه استیناف پاریس رد شد.

تلفن همراه در واقع باید مکمل تلفن ثابت باشد و نه جانشین تمام و کمال آن. اگر مقامات دولت در جهت جلوگیری ازآلودگی صنایع اتومبیل و دخانیات سرمایه گزاری می کنند، باید تلفن همراه را هم در برنامه های خود جای دهند.

پاورقی

١- TNO Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek : (سازمان تحقیقات علمی- کاربردی )، رجوع کنید به سایت اینترنتی آن tno.nl www. و نشریه La Lettre de Priartem شماره ١٠ و ١١ نوامبر-دسامبر ٢٠٠٣، پاریس.

٢- Priartem : Pour une réglementation des implantations d’antennes relais

٣- بنا به مقاله مورخ اوت ٢٠٠٢ نشریه « European journal of cancer prevention» چاپ لیمبورگ (بلژیک) با عنوان Cellular and cordless telephones and the risk of brain tumors و بنا به مقاله مورخ نوامبر ٢٠٠٠ نشریه « Environmental Health Perspectives » چاپ «کاری» (کارولینای شمالی، ایالات متحده) با عنوان Prevalence of headache among hand cellular telephone users in Singapore : a community study .

۴- برگرفته از کتابی نوشته Jean-Pierre Lentin با عنوان « این امواج مرگبار، این امواج شفابخش »، انتشارات Albin Michel ، پاریس، ٢٠٠١.

۵- Bernard Kouchner

۶- رجوع شود به سایت اینترنتی www.sante.gouv.fr

٧- برگرفته از مجله Le Point مورخ ٢۵ آوریل ٢٠٠٣.

٨- Toscana : ناحیه ای در مرکز ایتالیا که شهر اصلی آن فلورانس است.

٩- در مقابل، در شهر Port de Bouc ، شرکت France Télécom موفق به تعلیق حکم شهرداری مبنی بر ممنوعیت نصب آنتن در شعاع ٣٠٠ متری مکان های حساس، نشد.

١٠- HLM : Habitation à Loyer Modéré

١١- Janine Le Calvez

١٢- برگرفته از سایت اینترنتی انجمن حفاظت از محیط زیست : 11.htm#5www.agirpourlenvironement.org/campagnes/c

١٣- AMF : Association des maires de France

١۴- AFOM : Association française des opérateurs mobiles

١۵- Dorothée Quickert-Menzel

١۶- CLCV : Confédération du logement et du cadre de vie

١٧- امواج ساطعه از تلفن همراه از دسته امواج کوتاه پالسی است که با امواج رادیو تلویزیونی تفاوت دارد.

١٨- NRPB : National Radiological Protection Board نام دیگر این تحقیق همچنین ، « دومین گزارش استوارت »، برگرفته از نام کارشناس انگلیسی William Stewart است که در سال ٢٠٠٠، نخستین گزارش خود را که حاوی اخطار کمی بود منتشر کرده و پنج سال پس از آن دیگر بار نظرات خود را بویژه در باب کودکان مطرح ساخت. رجوع شود به سایتهای اینترنتی :

www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,,1388273,00.html

www.powerwatch.org.uk/news/20050109_stewart2.asp

…………………………………………………………………………………………………………………………………….

گزارشات ضد و نقیض :

١- « تلفن همراه و سلامتی »، گزارش آژانس امنیت بهداشتی- محیطی فرانسه (AFSSE) ، پاریس، ٢١ مارس ٢٠٠٣.

٢- « ارتباط از راه دور و محیط زیست: شبکه های تلفن همراه »، مرجع نظارت بر ارتباط از راه دور (ART) ، نوامبر٢٠٠٢.

٣- « تاثیر احتمالی تلفن همراه برروی سلامتی »، گزارش دفتر پارلمانی برآورد گزینه های علمی و فنی (OPECST) ، پاریس، ۶ نوامبر ٢٠٠٢.

۴- Independent Expert Group on Mobile Phones (IEGMP), « Mobile Phones and Health », National Radiological Protection Board, London, ٢٠٠٠; www.iegmp.org.uk

۵- Royal Society of Canada, « A review of the potential health risks of radiofrequency fields from wireless telecommunications devices », Expert panel report prepared by the Royal Society of Canada, RSC.EPR 99-1, Ottawa, 1999.

۶- سازمان جهانی بهداشت : Electromagnetic fields and public health: mobile telephones and their base stations ، ژنو، ژوئن ٢٠٠٠، رجوع شود به سایت اینترنتی www.who.int/mediacentre/factsheets/fs193/en


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
17 نظرات
  1. amir می گوید

    سلام علیرضای عزیز
    با تبریک مجدد و پوزش از تاخیر . لینکت رو اصلاح کردم
    موفق باشی

  2. نیکی می گوید

    با پوزش ما تو ایران از همه نظر سلامتیمون تضمین شده فقط از لحاظ تلفن همراه در خطر بودیم که اونم به چشم چون شما فرمودید از هم حالا این جینگیل خانم (اسم موبایل من جینگیل هست)رو میندارم تو سطل آشغل. کما این که دوستان به این جینگیل خانم که هیچ وقت آنتن نمیده میگن خروس قندی جدن خیلی زشته یک خروس قندی مرگ آور باشه

  3. پیشگو می گوید

    من که بالاخره نفهمیدم ضرر داره یا نه؟ یه روز اخبار میگه ضرر داره یه روز میگه مشکلی ایجاد نمیکنه!

    مطلبت در مورد RSS هم مفید بود ، مرسی.

  4. testanchor973 می گوید

    testanchor671

    testcomment613

  5. testanchor371 می گوید

    testanchor997

    testcomment559

  6. testanchor793 می گوید

    testanchor119

    testcomment974

  7. testanchor410 می گوید

    testanchor469

    testcomment168

  8. testanchor402 می گوید

    testanchor682

    testcomment103

  9. testanchor383 می گوید

    testanchor67

    testcomment341

  10. testanchor281 می گوید

    testanchor84

    testcomment746

  11. testanchor48 می گوید

    testanchor881

    testcomment566

  12. poker 727 می گوید

    poker 727

    poker 727

  13. poker 826 می گوید

    poker 826

    poker 826

  14. poker 946 می گوید

    poker 946

    poker 946

  15. free credit report می گوید

    free credit report

    online casinos online casinos
    poker poker
    poker poker
    credit report credit report

  16. blackjack می گوید

    blackjack

    blackjack blackjack
    online poker online poker
    online casino online casino
    credit report

  17. online poker می گوید

    online poker

    online poker online poker
    online poker online poker
    free credit report free credit report
    online pok…

نظرات بسته شده است.

••4 5