جهان آی‌تی در سالی که گذشت (سال 1384)

سعی می‌کنم در این پستم ضمن مرور رخدادها و خبرهای مهم آی‌تی در سال گذشته، کارنامه و به نوعی سالنامه‌ای از نوشته‌های آی‌تی وبلاگ یک پزشک در سال گذشته ارائه دهم.

سال گوگل : نمی‌توان از آی‌تی در سال گذشته سخن به میان آورد و از گوگل چیزی نگفت. حجم اخبار مربوط به شرکت جوان و پویای گوگل در سال گذشته به حدی بود که گاه وبلاگها و سایتهای آی‌تی به “گوگل‌نامه” شبیه‌تر بودند تا چیز دیگر.

در سال گذشته گوگل سرویسهای اینترنتی متعددی را ارائه داد ، بعضی از این سرویسها بسیار موفق بودند ، بعضی صرفا مدتی توجه کاربران را به خود جلب کردند و بعضی چون google accelerator توفیقی نصیب گوگل نکردند.

گوگل در اردیبهشت 84 این امکان را به کاربران خود داد که صفحات شخصی‌شده داشته باشند و پورتال شد.

گوگل پرینت : مدتی بعد ، سرویس گوگل‌پرینت عرضه شد. به دنبال راه افتادن این سرویس گوگل با دو چالش عمده مواجه شد که یکی از آنها اعتراض کشورهای اروپایی و در صدر آنها فرانسه به پوشش قرار داده نشدن کتابهای غیرانگلیسی بود و دیگری اعتراض ناشران عمده به احتمال رعایت نشدن کپی‌رایت. اما گوگل همچنان درصدد است ، کار خود را پیش ببرد. بله ، در سال گذشته بیش از پیش مفهوم فرهنگ دیجیتالی مطرح شد.

Google earth : مدتی بعد گوگل دست به کاری بی‌سابقه زد ، دیگر شما با نصب یک برنامه 10 مگابایتی می‌توانستید به جای اینکه در تخیل خود در 80 روز دنیا را دور بزنید ، با موس خود کره زمین را روی صفحه مانیتور خود بچرخانید. وضوح تصاویر در مورد شهرهای بزرگ جهان بی‌نظیر بود و به راحتی می‌شد وسایل نقلیه و حتی افراد را تشخیص داد. دیگر گوگل شد جام جم ما ، می‌توانستیم با آن به همه جا سر بکشیم ، در آنی منطقه سد سیوند را می‌شد دید زد و در آن دیگر نیوارلئان زیر آب بعد از طوفان کاترینا را دید.

اما گوگل دست‌بردار نبود مدتی بعد گوگل نخست ماه و سپس مریخ را هم زیر پوشش خود قرار داد.

گوگل تاک : گوگل یک برنامه بسیار کم حجم تر و تمیز را به جنگ غولهایی مثل یاهو مسنجر فرستاد و بعد با ادغام آن در سرویس میل محبوب خود دست به کاری ابتکاری زد.

جی‌میل : گوگل در سال گذشته از تجهیز سرویس میل خود دست برنداشت ، ظرفیتش را بالا برد و گوگل تاک را در آن ادغام کرد.

گوگل و RSS : سال گذشته سال فید و RSS هم بود ، چه در میان کاربران داخلی و چه در بین شرکتهای خارجی. گوگل هم در این میان سرویسی ارائه کرد که در حال حاضر یکی از بهترین خبرخوانهای آنلاین به شمار می‌رود.

سال جنگ مرورگرها : سال گذشته سال جنگ مرورگرها هم بود ، فایرفاکس دوست‌داشتنی نسخه 1.5 خود را عرضه کرد و اکستنشن‌های زیادی برایش نوشته شد.

اپرا برای تشویق کاربران به دانلود این سریعترین مرورگر اینترنتی حال حاضر ، نسخه کاملا رایگان و بدون تبلیغاتش را راهی بازار کرد.

اینترنت اکسپلورر که سالها بود حاکم بی چون و چرای دنیای مرورگرها بود و بعد از میدان به در کردن نت‌اسکیپ رقیبی برای خود نمی‌دید ، خطر را واقعا احساس می‌کرد ، سرانجام برنامه‌نویسان مایکروسافت ضرورت اضافه کردن خصوصیاتی مثل پشتیبانی از RSS و tabbed browsing را به آن احساس کردند. به تازگی مایکروسافت تصمیم گرفته همچون دیگر مرورگرهای مطرح ، به روز رسانی این مرورگر را سریعتر کند و در یک فاصله زمانی حداکثر 9 ماهه نسخه‌های جدید اینترنت اکسپلورر را ارائه دهد.

اما در میان این مرورگرهای مشهور ، مرورگری به نام Flock مدتی جلوه‌گری کرد ، مرورگری که به سبب دارا بودن خصوصیاتی مثل ارتباط با سرویس اشتراک علایق اینترنتی دلیشس و پاره‌ای از خصوصیات دیگر ، لقب مرورگر وب 2 و مرورگر اجتماعی یا social را گرفت.

سال ویستا : سال گذشته سال شایعات و اسکرین‌شاتهای بی‌شمار از تازه‌ترین محصول ویندوز مایکروسافت بود ، ویندوزی که لانگهورن بود ولی به ویستا تغییر نام داد.هنوز بازار شایعات و اخبار درباره ویستا گرم است که صحبت از جانشین آن یعنی ،”وین” می‌شود.

سال جنگ شرکتها : در سال گذشته جنگ شرکتهای مایکروسافت و گوگل بیش از هر زمان دیگری به عالم مطبوعات کشیده شد ، دیگر ژرنالیستهای بخش آی‌تی احساس می‌کردند که مجبور نیستند با حسرت به تیترهای همکاران بخش سیاسی خود نگاه کنند. شرکت به تازگی 30 ساله شده مایکروسافت خطر گوگل را از هر زمان دیگری بیشتر احساس می‌کرد. بارها بیل گیتس که سال گذشته 50 سالگیش را جشن گرفت، صحبت از زودگذر بودن موفقیتهای گوگل کرد و در مقابل پیش‌گویان مطبوعاتی حوادث 20 سال بعد را که در آن گوگل حاکم بی‌چون چرای عرصه خبر خواهد شد ، را مطرح می‌کردند. کار گاهی به جاهای باریک و برخوردهای فیزیکی هم کشید ، گرچه بعدها این برخوردها به شدت تکذیب شد.

سال گذشته سالی بود که مایکروسافت خبر از آفیس 12 داد . در مقابل گوگل باید کاری می‌کرد. چه کاری ، آسانتر از خرید سرویس writely.

سال نمود آی‌تی در دنیای سیاست : سال گذشته سالی بود که پیشرفتهای آی‌تی و آسان شدن ارتباطات ، باعث شد ، بیش از هر زمان دیگر دیوارها و موانع سنتی شکاف بردارد. اگر یادداشتهای آن نویسنده مشهور ایرانی ساکن لندن را خوانده باشید ، با خواندن آن شاید از خود بپرسید ، این گزارش سیاسی سال بود یا دورنمایی از نقش آی‌تی در سیاست .

در سال گذشته خبر تحریم گوگل و مایکروسافت زمانی کوتاه کاربران ایرانی را نگران کرد. گوگل در مورد سرویس google pack ، تحریم را عملی کرد.

دیگر نمی‌شد جاوا را از وب دانلود کرد. بعضی از شرکتهای هوستینگ خارجی در اقدامی بی‌سابقه با قطع خدمات خود ، باعث از کار افتادن بعضی سایتها شدند.

جنگ صلیبی مدرن اسلام و مسیحیت بعد از چاپ کارکاتورهای اهانت‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام ، صورتی دیگر به خود گرفت ، این بار شاهد حمله هکرهای مسلمان به سایتهای دانمارکی و پاسخ متقابل آنها بودیم که مدتی کوتاه سایت روزنامه همشهری را مختل کرد.

بعد از بمب‌گذاریهای لندن در سال گذشته می‌شد ، عکسهایی را در فیلکر پیدا کرد ، که واضحتر از عکسهای خبرگزاریهای مهم جهان بود. دیگر همه با یک موبایل و با فلیکر ، فتوژورنالیست شده بودند.

سال گذشته سالی بود که وقتی failure گوگلیده می‌شد ، جورج بوش در صدر نتایچ قرا می‌گرفت ، و چرا جورج بوش در صدر failure ها قرار نگیرد ، وقتی که سوژه‌ای مثل یادداشت اجازه دستشوییش از “رایس” ، بلافاصله روی وب قرار می‌گیرد!

سال پادکست : همه در سال گذشته پادکست‌ساز شده بودند ، از آرنولد تازه‌فرماندار گرفته تا پاپ‌بندیکت 16 که دیگر پادکستها را برای ارتباط با جوانان مناسب‌تر می‌دید و بر وزن پادکست ، سخن از godcast می‌گفت.

دیگر کتاب طب داخلی هاریسون هم نمی‌توانست بدون پادکست بماند ، کاربران ایرانی اینترنت هم با وجود همه دشواریهای تکنیکی از پادکست‌سازی غافل نبودند.

شرکت اپل هم از ساخت آی‌پادهای خوش‌دست و با امکانات خوب غافل نبود ، اول آی‌پاد نانو را وارد بازار کرد و بعد آی‌پاد ویدئویی را.

سال تگ و اشتراک علایق : اصطلاح وب 2 بارها و بارها در سایتهای معتبر اینترنتی مورد بحث قرار گرفت ، دیگر هر برنامه و سرویسی وقتی محبوب می‌شد ، بی‌درنگ برچسب وب 2‌ی بودن می‌گرفت. وب آنقدر بزرگ شده بود که باید همه کاربرانش با دلیشس برچسب‌گذاریش می‌کردند تا بلکه در زمان محدود وب‌گردی ، موفق به خواندن بیشترین مطالب در کمترین زمان شوند. ryia یک سرویس تگ‌گذار خودکار عکسها هم در این میان ، برچسب وب2‌ را بر روی خود دید.

سال جهش تعداد وبلاگها : سال گذشته وبلاگها از نظر کمی رشد خیره‌کننده ای داشتند ، دیگر مهم نیست برای چه وبلاگ می‌نویسید و انگیزه‌تان برای نوشتن چیست ، مهم نفس خودابرازی است.

سال feed : سرویسهای بسیار متنوعی برای مشاهده فید وبلاگها و سایتها ، سال گذشته خودنمایی کردند . در ایران هم روزبه روز فیدها علاقمندان بیشتری پیدا کردند ، به خصوص بعد از راه افتادن سایتی که خلاصه آخرین پستهای وبلاگستان فارسی را به طور خودکار نمایش می‌داد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. نوید می گوید

    چی بگم … قضیه همون هر روزس …

  2. سيبستان می گوید

    دوست عزیز، ممنون از توجه شما به ایده سالنمانگاری. ولی توجه دارید که هدف بیشتر جلب نظر به مطالب تالیفی خود وبلاگ نویسان بود. به هر حال با امتنان از شما یک پیشنهاد دارم. شما که پزشک هستید چرا در باره فرهنگ/بی فرهنگی دارویی-پزشکی در ایران نمی نویسید. مطمئنا مشاهدات دست اولی در این باره دارید. این کمک می کند به ارتقای فرهنگ و آگاهی پزشکی-دارویی. مثلا رفتارشناسی مردم ما در مصرف دارو خیلی جای بحث دارد. نمونه اش مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هاست. یا از آن طرف کمبود آگاهی دادن/هشدار دادن به جامعه در زمینه دارو-خوری از پیش خود یا ممنوع نکردن داروخانه ها از فروش داروهایی که مصرف بدون نسخه آن ضرر دارد. من بی گمان ام اگر در این زمینه ها بنویسید خوانندگان پر و پا قرصی خواهید داشت از جمله خود من! یک کار وبلاگ وارد کردن تخصص ها به حیه عمومی است. چرا شما این کار را نکنید؟ شاید آنوقت این دوست ما آقای گوشزد هم که پزشک است از شما یاد بگیرد و به جای بحث های سیاسی به فرهنگ ایرانی در دارو و پزشکی برسد!

نظرات بسته شده است.