عوارض کار زیاد با کامپیوتر: برای پیشگیری از آسیب بدنی باید چه کرد؟

چقدر می‌‌توانید با کیبورد تایپ کنید یا پشت کامپیوتر روی یک صندلی بنشینید ، قبل از اینکه به خودتان آسیب وارد کنید؟ خیلی از ماها ، مجبوریم به واسطه کار و شغلمان ساعتها و بدون وقفه ، بی‌حرکت بمانیم و در این فاصله فعالیتهای حرکتی ظریفی انجام دهیم ، ولی بدن ما برای این کار طراحی نشده است. شواهد نشان می‌دهند که وضعیتهای غیرطبیعی به مدت طولانی و حرکات تکراری با درد گردن ، دست و پا و پشت ، در ارتباط هستند. به چنین حالتهایی “نشانگان به کارگیری بیش از حد” یا آسیب ناشی از استرس تکراری RSI ، گفته می‌شود.

RSI چیز کم‌اهمیتی نیست ، طبق آمار در آمریکا ، 34 درصد موارد غیبت از کار به خاطر آسیب یا بیماری ناشی از همین RSI است و سالانه خسارتی حدود 50 میلیارد دلار به صنایع به خاطر موارد غیبت ، کاهش بهره‌وری و هزینه‌های پزشکی وارد می‌کند.

آسیبی که RSI به بدن وارد می‌کند ، ناشی از دوچیز است : تغییرات ساختمانی الیاف عضلانی و کاهش جریان خون. اعصاب هم می‌توانند درگیر شوند ، بافتهای بی‌حرکت و التهاب احاطه‌کننده آنها ، می‌توانند عصب را طوری تحت فشار بگذارند که منجر به کرختی و بی‌حسی و حتی در موارد شدیدتر ضعف عضلانی شود.

کسانی که می‌خواهند شواهد این تحقیقات را ببینند به اینجا بروند ، در این مطالعه بیوپسیهایی(نمونه برداری از بافتهای بدن) ، از عضلات دست افراد سالم و مبتلا گرفته شد ، که نشان‌دهنده تغییرات ساختمانی در الیاف عضلانی و همبستگی میزان آسیب به بافتها با میزان بیماری بود. در مطالعه دیگری بیوپسیهای از عضلات گردن گرفته شد و کاهش جریان خون موضعی در افراد بیمار دیده شد ، هر اندازه جریان خون کاهش یافته بود ، درد هم بیشتر بود.

تاندونیت ( التهاب تاندونها) و سندرم تونل کارپال ( بیماری ناشی از تحت فشار قرار گرفتن اعصاب دست به وسیله بافتهای نرم دست که دلایل مختلفی دارد) ، از شایعترین آسیبهای RSI ، هستند ، بر طبق یک تحقیق بیش از 41 درصد همه آسیبهای ناشی از RSI در آمریکا ، ناشی از سندرم تونل کارپال است. تحقیق دیگری با عنوان جالب “کار سخت به کسی آسیب نمی‌رساند. آیا آسیب می‌رساند؟” هم انجام شده است که رابطه شغل و اختلالات عضلانی- اسکلتی بافت نرم گردن و اندام فوقانی را می‌سنجد.

 کار زیاد با کامپیوتر

راه چاره کدام است؟

بهترین کار پیشگیری است:

– استراحت : هر 30 تا 45 دقیقه ، 5 دقیقه استراحت کنید. اگر به کمک نیاز دارید یک برنامه جالب برای هشدار و یادآوری زمان استراحت در فواصل معین وجود دارد ، که آن را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

– حرکات کششی : در هنگام استراحت به بازوها ، دست ، گردن و پشت خودتان حرکات کششی بدهید. این سایت یوگا به شما کمک می‌کند.

– در هنگام کار وضعیت صحیح داشته باشید ، روی نیمکت با لپ‌تاپ کار نکنید.

– صندلی ، مانیتور ، کیبورد ، موس ، لپ‌تاپ خودتان را تنظیم کنید. کیبورد و موس خودتان را هر از چندگاهی عوض کنید.

– هر چند وقت یک بار نگاه خودتان را از صفحه مانیتور متوجه یک فاصله دور کنید و فراموش نکنید که چشمک بزنید! (برای جلوگیری از خشکی سطح چشم و قرنیه)

– کارهای غیرضروری را با کامپیوتر محدود کنید. در بین‌وب‌گردی ، ایمیل زدن ، بازی و ارسال SMSبه خودتان استراحتی بدهید.

– اگر درد شما ادامه یافت حتما به پزشک مراجعه کنید ، پزشک ممکن است برای شما مچ بند ، کمپرس با یخ ، دارویهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن ، تزریق کورتیزون ، فیزیو تراپی و از همه مهمتر استراحت را تجویز کند.

علایم خودتان را جدی بگیرید ، هر چقدر زودتر به آنها اهمیت بدهید ، زودتر از دست آنها خلاص می‌شوید.

این هم لینکهای مفیدی در مورد این موضوع :

ترفندهایی برای کار صحیح با کامپیوتر

ابزارهای اشاره‌گر جایگزین

کیبوردهای جانشین و ارگونومیک

– سایتهای درباره RSI (+ ، + ، + )

منبع : وبلاگ گوگل


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. نرگس می گوید

    در بلاگ نیوز لینک داده شد.با تشکر

  2. mahbub می گوید

    Thank you so much! very useful information

  3. mr_mtc می گوید

    از قسمت لینک‌گرد «سایت من» به مطلب شما لینک داده شده است.

  4. lachin می گوید

    مطالب مفیدی بود دکتر

    می گم در مورد قلیون هم می تونی مطلب بنویسیا(یه معضل همه گیر تو گشور ماست البته یه پیشنهاده)

  5. يحيي می گوید

    خیلی عالی بو د این مطالب تشکر

  6. هويک می گوید

    من به عنوان یک کاربری که روزی 10-12 ساعت پشت این زهرماری عزیز هستم که البته خیلی دوستش دارم و کاری غیر از این هم بلد نیستم از شما بابت اطلاعاتتان تشکر می کنم!
    راستش منم سعی می کنم هر از چند گاهی یه تکونی بخودم بدم. راستش من یک ضرب که اصلا یک جا بند نمی شم!
    تشکر دکتر.

  7. مهدي می گوید

    از مطلب مفیدتون ممنون ، ولی برای دریافت نرم افزار یادآوری کننده خواهشا یه لینک ردیفتر بزارید . قربان شما

  8. demon می گوید

    واقعا مطالب جالب و کارآمدیه از شما متشکرم!

  9. emetis می گوید

    بیماری های اسکلتی عضلانیi need information in this case.thanks for attention.

  10. حمید می گوید

    از مطالب سایت بسیار لذت بردم …
    من خودم از این نوع استرس تا حدودی رنج میبرم اما با رعایت بسیاری از نکات محم به طور چشمگیری بهبود یافته ام از جمله :
    1- حتماٌ از صندلی دارای دسته ( جهت قراردادن دستها روی آن استفاده شود )
    2- صندلی باید طوری قرارگیرد که نگاه چشمها به مونیتر مانند نگاه یک آدم دارای قد 180 به یک آدم دارای قد 170 باشد یعنی ابداٌ نباید بطور مستقیم بطوری که گردن حالت قوس به داخل داشته باشد به مانیتور نگاه کرد ( پس باید طوری نشست که اگر کسی بخواهد به آدم پس گردنی بزند بسیار عالی دست او به گردن فرود آید )

نظرات بسته شده است.