داستان مووبل تایپ و شرکت سیکس اپارت

وبلاگ‌های فارسی زیادی از سیتم وبلاگ‌نویسی مووبل تایپ استفاده می‌کند ، فکر می‌کنم در حال حاضر بیشتر وبلاگ‌های اصطلاحا دات کام از این سیستم استفاده می‌کنند. آیا به عنوان یک وبلاگ نویس یا خواننده وبلاگ‌های MT تا به حال به این فکر کرده‌اید که این سیستم ارائه دهنده محتوی به وسیله چه کسانی نوشته شده ، از چه سالی شروع به کار کرده است؟ آیا می‌دانید وجه تسمیه  six apart یعنی شرکت ارائه‌دهنده مووبل تایپ چیست؟

خود من تا به حال با وجود اینکه بیش از یک سال است از MT استفاده می‌کنم ، در این باره جستجویی انجام نداده بودم و چیزی نمی‌دانستم.

اگر می‌خواهید به جواب این سؤال‌ها برسید ادامه این پست را بخوانید ، این پست برگرفته از مقاله”داستان وبلاگ” است ، که در آخرین شماره هفته‌نامه عصر ارتباط به چاپ رسیده. توصیه می‌کنم حتما شماره این هفته را تهیه کنید و مقاله کامل را به هماره سایر مطالب خوب این شماره بخوانید.

خانم منا ترات می‌گوید هنگامی که 23 ساله شد ، مجبور بود با یک حقیقت تلخ روبرو شود : تقدیر چنین نبود تا عکس او هم مانند دیگر خانم‌های جوان ، روی جلد مجلات سرگرمی و مد قرار بگیرد. او می‌گفت عکس هنرپیشگان معروف خانم 20 تا 30 ساله ، همیشه روی جلد مجلات دیده می‌شد ، اما وی تنها در یک استودیوی طراحی وب مشغول به کار بود.

تا حالا کسی به خاطر طراحی وب هم معروف شده است؟

بهار سال 2001 بود که ترات احساس خستگی کرد. او به  Blogger.com رفت که در آن زمان ، یک سایت کوچک بود که کاربران اینترنتی در آن ژورنال‌های آنلاین را که به وبلاگ یا بلاگ معروف شده بودند ، منتشر می‌کردند.

نام سایت وی Dollarshort بود. وی شروع کرد به تایپ داستان‌هایی خنده‌آور از زندگی خودش ، فیلم‌ها و نمایش‌هایی که نگاه می‌کرد ، ‌اینکه چطور همسرش اجازه نمی‌داد تا یک بانجو بخرد و دیگر مطالبی که اگر کس دیگری آنها را می‌نوشت ، توسط مجله US Weekly به عنوان یک ستاره برگزیده می‌شد.

او می‌گوید:”من احساس کردم که به یک نقطه عطف رسیده‌ام. من با خودم گفتم :”دوست دارم شانسم را امتحان کنم و ببینم معروف می‌شوم یا نه.” و اگر نمی‌توانستم معروف شوم ، دست‌کم در جهان آنلاین از شهرت برخوردار می‌شدم.”

این اندیشه‌ها بودند که سرانجام منجر به Six apart شدند ، بسته‌ای از ابزارها که برای کاربران کامپیوتری به منزله سکویی است تا نظرها و داستان‌های خود را با مخاطبان زیاد اینترنت  تقسیم کنند. هدف سیکس اپارت -بزرگ‌ترین سرویس وبلاگ مستقل- عادی‌تر ساختن جریان وبلاگ‌نویسی است. تاریخچه سیکس اپارت منعکس‌کننده توسعه وبلاگ‌نویسی به عنوان یک پدیده است- تلاش‌های آن نیز نشان‌دهنده چالش‌های آتی وبلاگ‌نویسی هستند.

بنابر آمار تکنوراتی ، روزانه بیش از 75 هزار وبلاگ ایجاد می‌شوند. بر اساس برخی از برآوردها ، امروزه بیش از 100 میلیون وبلاگ در سرتاسر جهان وجود دارند. سیکس اپارت میزبان این فناوری برای بیش از 15 میلیون وبلاگ است. این سایت چهار سرویس دارد : Movable Type نرم‌افزاری برای وبلاگ‌نویسی ،
TypePad یک سرویس وبلاگ‌نویسی غیر رایگان ، LiveJournal یک سرویس وبلاگ‌نویسی رایگان با 11 میلیون کاربر و Vox که مشابه لایوژرنال اما بر بر مخاطبان خاص متمرکز است.

سیکس اپارت از روزهای نخست خود ، راه درازی را پیموده است ، یعنی زمانی که تمام آنچه ترات می‌خواست ، روشی برای ضمیمه کردن نظرها ، طرح‌ها  و دسته‌ها و طبقه‌های بیشتر در وبلاگش بود. در آن زمان او با همسرش – بن ترات- در یک مؤسسه طراحی کار می‌کرد. هنگامی که  این مؤسسه بسته شد ، این زوج تصمیم گرفتند اوقات فراغت جدید خود را صرف توسعه کاربردهایی بکنند که لازم هستند.

ترات می‌گوید :”این کار در ابتدا جنبه سرگرمی داشت.” وی ادامه می‌دهد :” ما متوجه شدیم که می‌توانیم چند ماه روی آن کار کنیم و سپس به دنبال کارهای واقعی بگردیم.”

این زوج در روز 8 اکتبر (16 مهر) 2001 ، مووبل تایپ را راه‌اندازی کردند. در ظرف نخستین ساعت ، 100 نفر این سرویس را دانلود کردند. ترات می‌گوید بخشی از ادامه کار ، واکنش به حملات تروریستی بود که چند هفته پیش اتفاق افتاده بودند ، یعنی در 11 سپتامبر. بسیاری از آمریکایی‌ها دوست داشتند احساساتشان را با غریبه‌ها در میان بگذارند. ترات می‌گوید:” مردم دوست داشتند یک صدا باشد که حرف آنها را بزند.”

تعداد کاربران مووبل تایپ به زودی به هزاران نفر رسید و مووبل تایپ به سرعت تبدیل به یک شغل تمام‌وقت شد. 9 ماه بعد منا و بن ، شرکت six apart را پایه‌گذاری کردند که نشان‌دهنده 6 روز فاصله بین روزهای تولد این زوج بود. سپس این زوج اتاق خوابی را که به مهمانان اختصاص داده بودند تبدیل به دفتر شرکت خود کردند.

در جولای 2002 یک سرمایه‌دار ژاپنی به نام جوی ایتو ، پشتیبان مالی سیکس اپارت شد. تعداد کارمندان شرکت از 2 نفر به 50 نفر رسید. شرکت دفاتری در اروپا و ژاپن گشود تا به توسعه بازاریابی خود کمک کرده باشد.

در اکتبر 2004 سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری یک شرکت دیگر به سیکس اپارت کمک کرد تا شرکت گانگا اینتراکتیو ، یعنی همان شرکت به وجود آورند لایو ژرنال را تصاحب کند و به این ترتیب 5.5 میلیون کاربر به کاربران قبلی خود اضافه کند.

وبلاگ منا ترات
متن مصاحبه‌ای با منا ترات


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. Saleh می گوید

    مقاله خواندنی بود من هم همون اول خواندمش

  2. لرد شارلون می گوید

    خوب… حالا که به سلامتی در مورد نویسنده‏گان MT هم کسب اطلاعات کردید، با خیال راحت به یک سیستم به‏تر نقل مکان کنید: وردپرس WP

  3. افشين می گوید

    سلام دکتر جان … زحمت کشیده بودید ممنون 🙂 از خوندن مقاله خیلی لذت بردم و راستش یه سوال برام پیش اومد . تا اونجائی که اطلاعات اندکم قد میده میدونم کهMT یک برنامه مجانی هست و احتمال قوی برای پشتیبانیش هم پولی گرفته نمیشه ! منبع درآمد شرکت six apart کجاست که اینقدر روش سرمایه گذاری میشه !! فقط از فروش TypePad ؟!؟ اگر هم کسی امکانات بخوصی لازم داشته میتونه با هزینه کمی اضافه شون کنه !! ممنون میشم اگر به سوالم جواب بدین

  4. نپتون می گوید

    سلام
    ممنون از معرفیتون
    نوشته جالب بود
    اما من میخوام بدونم چه طور میتونم داستان خودمو تو اینترنت به فروش برسونم؟
    البته برای ساخت کارتونش
    در حقیقیت میخوام یه فیلم نامه که شخصیات هاشو هم خودم طراحی میکنم به فروش برسونم
    یعنی اصلا خریداری پیدا می شه؟
    ممنون می شم
    جواب سوالمو واضح بفرمایین
    به وبلاگمم هم سربزنید
    با تشکر

نظرات بسته شده است.