پرویز یاحقی در گذشت
خبر را خبرگزاریهای مختلف تأیید کردهاند (+
، +) ، کاش
مثل دفعه قبل که خبر اشتباهی را شنیدم ، بود ، متأسفانه این بار اشتباه نبود.
درگذشت این هنرمند بزرگ را به جامعه هنری و دوستدارانش تسلیت میگویم.
به قطعهای از راز با ویولن اعجابآور استاد یاحقی گوش کنید و
یادی از وی کنید:
لینک دانلود
به توضیحاتی در مورد استاد یاحقی که روی جلد آلبوم "راز و نیاز" آمده ، توجه
کنید:
پرویز یاحقی اسطوره موسیقی ایران
هنگامی که درباره موسیقی ایران قلم میزنیم ، به نام بزرگمردانی برمیخوریم که
در بنیاد و تار و پود این هنر اصیل ، بیشترین تأثیر را داشتهاند و نامشان چنان با
سازشان عجین شده که تصور هر یک بدون دیگری دشوار مینماید. بیگمان یکی از
کاروانسالاران موسیقی ایران ، استاد پرویز یاحقی است. پرویز یاحقی از هفت سالگی در
دامان پیران موسقی ایران پرورش یافته است است و از همان سن کم در رادیو صحنههای
مختلف هنری با هنرمندان مشهور زمان همراه و همنوا بوده است.
صدای ناب سازش در تکنوازی و نغمات زیبای آهنگهایش در ارکستر ، به گونهای است
که همواره هنرش را تازه و جوان معرفی میکند ، در صورتی که سابقه اشتهارش از شصت
سال نیز تجاوز کرده است.
هنرنمایی او در اوان جوانی در برنامه رادیویی برگ سبز شماره 36 مثالی گویاست.
نوازندگی استادانه یک جوان 18 ساله در همراهی با آواز ماهرانه استاد بیبدیل
اسماعیل ادیب خوانساری در دستگاه شور ، در تاریخ موسیقی ایران نمایشی زیبا و با
شکوه و از صفحات زرینی است که هرگز از خاطره اهل هنر فراموش نخواهد شد.
یاحقی ویولن را چنان نواخت که قبل و بعد او ننواختند ، بهرهمندی از سرچشمههای
مختلف موسیقی ، نواختن مطالب قوی و تازه ، ابداع کوکهای فراوان و متنوع ، استفاده
از ضربهای گوناگون ، ملاحت ، شیرینی و قدرت تکنیک جاری در نوازندگی تار و پود و
روح ویولوننوازی استاد پرویز یاحقی است.
بسیاری در موسیقی ایرانی ویولون نواختهاند ، ولی نواختن به شیوه یاحقی ، همیشه
چیز دیگری بوده است. حتی وقتی بسیاری از ویولینیستهای همعصرش از او تقلید میکردند
، نمیتوانستند جملهبندیهای او را به درستی تکرار و حسی از پنجههای قوی ، چابک و
شیرین وی را منتقل کنند.
نوازندگی و ارائه مطلب به سبک پرویز یاحقی به قدری جذاب قدرتمد و دلنشین بوده
است که نه تنها نوازندگان ویولون ، بلکه نوازندگان سازهای دیگر هم تحت تأثیر مکتب
وی قرار گرفته و آن را مورد تقلید و تعقیب قرار دادهاند.
به واقع پرویز یاحقی در نوازندگی ویولون ، صاحب مکتبی است اصیل و ریشهدار ،
مکتبی که از سالهای 1330 به بعد به شیوهای انحصاری و مستقل بدل شد. بررسی ومطالعه
دقیق این مکتب ، سه دوره(سبک) کاملا متفاوت را در هنر نوازندگی و آهنگسازی پرویز
یاحقی نشان میدهد.
سبک اول بین سالهای 44-1334 شکل گرفته و دارای این مختصات است:
1- ارائه مطلب در قالب جملات ملودیک بسیار قوی
2- استفاده از آرشههای مختلف بهویژه با تأکید بر آرشه کوتاه
3- توجه به تمام تکنیکها و مقدورات ساز ویولون
4- استفاده از تحریرهای آوازی متکی به اصالت هنری گذشتگان موسیقی.
5- ساختن چهار مضرابها و اهنگهای دلنشین بر اساس گوشههای مهجور موسیقی ایرانی
مانند شوشتری ، بوسلیک و … (تصنیف بیداد زمان در بوسلیک نمونه مناسبی است از
توانمندی ونبوغ کمنظیر استاد در این فن).
سبک دوم بین سالهای 44 تا 60 با این مشخصات :
1- ایجاد ضربهای متنوع و ساختن قطعات مختلف بر مبنای آن
2- ابداع کوکهای مختلف و متنوع برای ویولون
3- بروز خلاقیت شگفتانگیز در ساخت قطعات و چهار مضرابهای بسیار پرقدرت ،
ریتمیک و سرشار از مطالب نو و غیرتکراری، ( مثلا اگر در این دوره 10 برنامه در
دستگاه شور اجرا شده باشد ، تمامی مطالب و جملات متفاوت بوده و در هر کدام مطلبی نو
ارائه شده است.)
این ویژگی تقریبا در هر سه دوره مکتب استاد مشاهده میشود.
4- انتقال حالت خاص موسیقی ایرانی در نواختن گوشهها با ایجاد و استفاده از
تکنیکهای منحصر به فرد ، مانند ویبراسیونها ، نالهها و کرشمههای مختلف و بسیار
به جا.
5- استفاده صحیح و به جا از اوناع پوزیسیونهای گوناگون ساز ویولون با توجه به
الزامات موسیقی ایرانی و ویژگیهای خاص آن.
سبک سوم از از سالهای 1360 به بعد شکل گرفته و متعلق به دوران اخیر است:
1- استفاده از آرشههای گوناگون به خصوص تأکید به آرشههای بلند و کشیده بر اساس
تکنیک جهانی نوازندگان ویدولون.
2- نواختن آرشههای استیکاتوی بسیار ظریف با نوک آرشه که حالت رقص آرشه بر روی
سیم را دارد و یکی از متعلقات و نوآوریهای سبک سوم است.
3 – توجه بیشتر به دستگاهای مهجور موسیقی مانند نوا و راست پنجگاه.
4- اجرای برنامههای مرکبنوازی با مدگری Modulation های زیبا و دقیق.
مجموعه "راز و نیاز" از آخرین نواختههای استاد بر اساس سبک سوم مکتب وی میباشد.
مشاعره استادانه استاد پرویز یاحقی با نابغه بداههنوازی دوران – جلیل شهناز – در
همنوازیهای مشترکشان از جاودانهترین قطعات اجرایی در سالهای اخیر است. این قطعات
در اوج بداههسرایی و با نگرش عمیق به ردیف موسیقی ایرانی و گوشههای مهجور آن اجرا
شدهاند. گفتنی است آن چه از ساز استادان جواد معروفی و احمد عبادی در آلبوم "راز و
نیاز" شنیده میشود ، از آخرین آثار اجراییشان بوده که در منزل استاد یاحقی و به
همت ایشان ضبط و از آن بزرگان به یادگار مانده است.
در پایان به یکی از کارهای ماندگار و به یادماندنی استاد یاحقی
توجه کنید : برگ خزان با صدای مرضیه ، میگویند که یاحقی
با مشاهده ریزش برگهای پاییزی بر شیشه اتومبیل ،
ملودی این تصنیف را خلق کرد و بیژن ترقی با شنیدن ملودی این ترانه را سرود و بانو
مرضیه در نهایت زیبایی تصنیف را اجرا کرد:
لینک دانلود
به رهی دیدم برگ خزان
پژمرده ز بیداد زمان
کز شاخه جدا شد
چو ز گلشن رو کرده نهان
در رهگذرش باد خزان
چون پیک بلا بود
ای برگِ ستمدیده پاییزی
آخر تو زگلشن ز چه بگریزی
روزی تو هماغوش گلی بودی
دلداده و مدهوش گلی بودی
ای عاشق ِ شیدا
دلدادهء رسوا
گویمت چرا فسرده ام
در گل نه صفایی
نی بوی وفایی
جز ستم زِ وی نبرده ام
خار غمش در دل بنشاندم
در ره او من جان بفشاندم
تا شد نو گلِ گلشن و زیب چمن
رفت آن گل من از دست
با خار و خسی پیوست
من ماندم و صد خار ستم
وین پیکر بی جان
ای تازه گلِ گلشن
پژمرده شوی چون من
هر برگ تو افتد به رهی
پژمرده و لرزان
توصیه میکنم به وبلاگ استاد یاحقی هم سری
بزنید. وبلاگ بسیار خوبی است.
سلام
دستت درد نکنه دکتر جون!
خدایش بیامرزاد …
🙁
khoda beyamorzadash.ostade mosighie iran bod
سلام
می خواهید باور کنید یا نکنید ولی همین امروز صبح که از خواب پا شدم نا خود آگاه همین آهنگ اومد به زبونم (من همچین عادت هایی نداشتم که بیام آهنگ و شعر حفظ کنم که!! ) به خاطر لینک دانلود هم ممنونم
والی داشتم فراموش می کردم تسلیت مرا هم بپذیریرید
روحش شاد و غرین رحمت خدا باد
فکر می کنم کسی نفهمیده چی شده !!!!
واقعاً خبر تاثر انگیزی بود! … استاد یاحقی، بی همتایی بود در ویولن ایرانی که فکر نمیکنم – حداقل تا مدتها- کسی به حد و اندازه های ایشان برسه!
روحش شاد!
فقط تاسف خدایش بیامرزد واقعا تا 100 سال دیگر در موسیقی کل دنیا کسی به پای یاحقی در ویلون نمیرسد و نخواهد رسید اسطوره ویلون بود یاد و خاطره اش گرامی باد
هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
من این هنرمند عزیز و صدای ملکوتی سازشان را بسیار دوست دارم و خواهم داشت افسوس که جهان از این فرشتگان بی نظیر خالی میشود…………
تسلیت مرا نیز بپذیرید. فریبا
زدست دادن یکی از نوابغ عالم موسیقی ایران را به تمام دوست داران تسلیت میگویم. روحش شاد و نوازش موسیقی وصل به جانان بر او شیرین باد .
دوستان عزیز
تاریخ این کشور سراسر نام مردان و زنانی است که افتخارات ایران را رقم زده اند
از کوروش تا …
استاد یا حقی هم یکی از این نام آوران است
این نامها شاید برای جوانترها فقط نام باشد ولی برای ما روح زندگی است
به احترام استاد یک دقیقه سکوت کنید
روحش شاد باد ، (او روح و روان ملت بود)
KHoda Rahmatesh Kone
Midoonam ke Hich Kas Nemitoone jaye Uno begire
Jaye Un Ta abad Dar Ghalbe Hameheye Honarmandan Va Honar doostan Khahad Bood
Tosie Mikonam Doostan Hatman Be Ahang Hash goosh bedan chizi ke Adaro be Oje Aramesh Miresune Joz sedaye Violone Ya Haghi nemitoone Bashe
از اطلاعات مفید ممنون!ما نخبه ها رو از دست می دیم .متاسفم!
من نیز با نهایت تاسف خبر درگذشت اعجوبه قرن موسیقی ایران را شنیدم و حسرتها خوردم به هر حال درگذشت بزرگانی همچون استاد تجویدیها و استاد اسدالله ملکهاو سایرین برای ما درس عبرت نشد که استاد را در زمان زندگی ایشان دریابیم و امروز ما ماندیم و حسرت هنر از دست رفته ایشان ولی آهنگهای جادویی ایشان با صدای خانم حمیرا فکر نمی کنم از خاطره مردم ایران در هیچ دوره به فراموشی سپرده شود
هر کس دل مردم رو شاد کنه به بهشت میره. استاد زندست
من نمیدانم چه بگویم فقط میتوانم بگویم یکی دیگر هم رفت که معلوم نیست دوباره همچو او را ببینیم حد اقل در نثل ما. اگر میخواهید در مورد او چیزهایی بدانید که هیچکس نمیتواند هم بفهمد باید رفت و از دل استادانی که شبها و روزهای زیادی را با او بودند و نه با زبان، بلکه با زبان دل سازهایشان، با او ساعتها با خدا رازو نیاز کرده اند پرسید. البته اگر بجنبیم که انها هم از دست ما نروند!!!!!!!!!!!!! فقط بگویم خدا وند او و ما را بیامرزد.
روحش شاد . . .
با نهایت ناثر و تاسف درگذشت این گوهر گران بها را به تمامی اهل هنر تسلیت عرض مینمایم.(روحش شاد یادش گرامی)
آق واقعا دستت درد نکنه بابا اساسی حال دادی اگه بتونی بقیه آهنگها رو هم بذاری تو وبلاگت ممنون میشم
کارت 20