Yesterday

جمع‌آوری ترانه‌ها و موسیقی‌هایی که به وسیله چند نفر اجرا شده اند ، یکی از علایق من است و قبلا هم در این وبلاگ پست‌های محدودی در همین رابطه داشته‌ام.

به ترانه و یا موسیقی‌ای که توسط شخص دیگری به غیر از اجراکننده اول و اصلی آن اجرای دوباره شود ، اصطلاحا cover song گفته می‌شود. سایت secondhandsongs سایتی است که در آن می‌توانید با جستجوی نام یک ترانه ، نام اشخاص دیگری که آن ترانه را اجرای دوباره کرده‌اند ، پیدا کنید.

اما کاربرد دیگر این سایت این سایت که می‌شود نام یک خواننده را جستجو کرد و پیدا کرد که چه ترانه‌هایی از او اجرای دوباره شده‌اند و یا اینکه اصلا کدام ترانه‌های او اجرای دوباره ترانه های دیگران هستند. خودتان تست کنید ، قطعا برایتان جالب خواهد بود.

در این پست نوشته‌ای را که در روزنامه شرق اخیرا درباره Yesterday چاپ شده است ، همراه با اصلاحات و اضافاتی بازنشر می‌کنم. چندین اجرای مشهور این ترانه را هم که در هارد داشتم به متن نوشته افزودم تا نوشته جذاب‌تر و قابل استفاده تر شود:

اگر دقت کنید می‌بینید که کمتر روزی بدون شنیدن Yesterday و یا ملودی آن سپری می‌شود ، در برنامه‌های رادیو و تلویزیون ، آسانسورها یا پشت خط انتظار تلفن Yesterday یکی از بیشترین آهنگ‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشترین بازخوانی از یک آهنگ در تاریخ مربوط به آهنگ «دیروز» یا Yesterday بیتلز است، که تا به حال بنا به آمار کتاب گینس، بالغ بر 3هزار بار مورد بازخوانی قرار گرفته است و همچنین بنا به اظهار سازمان متحده پخش موسیقی بیشترین پخش از رادیو و تلویزیون را تا سال 1999 در اختیار داشته است. در حال حاضر این ترانه در رده سوم بعد از آهنگ You’ve Lost That Loving Feeling از گروه Righteous Brothers و Never My Love از The Association قرار دارد.

Yesterday محبوبیتی غیر قابل تصور دارد. آهنگی جاودانه و محبوب از گروهی که در 20 نفر اسم بالای جدول 500 نفره بهترین آهنگهای همه زمانهای مجله رولینگ استون اولین اسمی است که سه بار تکرار می شود. همین چند سال پیش بود که در یک نظرسنجی عمومی از مردم و موسیقیدانان آهنگ برتر هزاره قبل نام گرفت. آهنگی که البته افرادی مثل باب دیلان دوستش نداشتند، چرا که او معتقد بود میلیون ها آهنگ مانند «دیروز» و «میشل» وجود دارد. آهنگی لطیف و دوست داشتنی که از شعری زیبا، ملودی لطیف و دلنشین و صدای باوقار و نرم خوانندهای خوش صدا بهره می برد. آهنگی که ماجرای عشق از دست رفتهای را برایمان تعریف می کند.

Yesterday اولین کاری بود که پل مک کارتنی (Paul McCartney) به تنهایی فقط با یک گیتار آنرا اجرا کرد و تنها از یک کوارتت سازهای زهی برای همراهی خود استفاده کرد و این اولین باری نیز بود که سازهای زهی در گروه محبوب بیتلز استفاده می شد و به همین دلیل به نوعی از المانهای موسیقی کلاسیک چه از لحاظ ساز و چه از لحاظ فرم و تنظیم موسیقی در آن استفاده شد.

ماجرای نگارش این آهنگ نیز چیزی شبیه آهنگ «رضایت» رولینگ استونز است ، از آنجا که مطابق اظهارات سرپل مک کارتنی، ملودی این آهنگ در خواب به او الهام شده، فقط با این تفاوت که مک کارتنی تا صبح صبر کرده است و پس از بیداری پشت پیانو نشسته و آهنگ را نوشته است. مطابق اظهارات وی این آهنگ را در تور فرانسه گروه در سال 1964 نوشته است، گرچه در تابستان 1965 منتشرش کردند.

جان لنون در این خصوص می گوید:
«مدت ها بود که کار این آهنگ تمام شده بود، ما هر موقع که تمرین داشتیم این آهنگ را اجرا می کردیم. پل آن را خیلی وقت پیش نوشته بود، ولی خنده دار بود که هنوز اسمی برایش انتخاب نکرده بودیم، ما در ابتدا این آهنگ را با نام «املت» می شناختیم و این نام تبدیل به یک لطیفه بین ما شده بود.

مکارتنی ابتدا تصمیم گرفت که نام قطعه ابتدا Scrambled Eggs (تخم مرغ های املت شده!) بگذارد. بر اساس همین نام شعری هم تهیه کرد اما پس از آنکه حدود یک ماه این قطعه را برای دوستان و آشنایان اجرا کرد به دو نتیجه مهم رسید. اول آنکه قطعه را قبلا” کسی نشنیده است و دوم آنکه شعر مناسب موسیقی نیست. نام قطعه را به Yesterday تغییر داد و متن ترانه را نیز به همین صورت تغییر داد. به قسمتهایی از متن ترانه Scrambled Eggs توجه کنید :

Have an omelet with some muenster cheese, Put your dishes in the washbin please, so I can clean the scrambled eggs …

جالب است بدانید که یوکو اونو همواره بر سر آنکه در کارهای مشترک نام لنون فقید اول بیاید، با مک کارتنی درگیری داشته است.

آهنگی در نهایت سادگی و جذابیت. آهنگی که گرچه ساده است، ولی به هیچ وجه پیش پاافتاده نیست، تنظیم منحصر به فرد، ملودی جذاب، جملات نامتقارن و کوردهای غیرمعمول که البته همگی یک کل واحد و زیبا را خلق کرده اند، از نقاط ظریف و در عین حال مهم این آهنگ هستند. مک کارتنی در ابتدا تصور می کرد که به صورت ناخودآگاه این آهنگ شبیه آهنگ دیگری شده است. او دراین باره می گوید؛ «مدت ها این آهنگ را برای دوستان و همکارانم می خواندم و از آنان سوال می کردم، که آیا تا به حال این آهنگ را قبلاً در جایی شنیدهاند؟»

ترانه مک کارتنی در این آهنگ غمگین است و تناسب بسیار خوبی با ملودی آرام آن دارد. به جرات می توان آهنگ «دیروز» را یکی از عالیترین نمونه های استعداد بالای موسیقی مک کارتنی دانست، آهنگی که محزون است، ولی تاریک نیست.

اگرچه متن ترانه نیز کمی مبهم است و دارای دو وجه کلی و جزیی است. در وجه جزیی آن می توان گفت، همان طوری که بسیاری معتقدند ماجرای عشق از دست رفته ای را توصیف می کند، ضمن آنکه عدهای نیز بر آنند تا معنای ترانه را مربوط به مرگ مادر مک کارتنی در دوران نوجوانی اش بدانند. ولی همه اینها تنها احتمالات وجه جزیی مضمون ترانه است، چرا که در وجه کلی، ما با یک ایده زیبا و جهانشمول روبه رو هستیم؛ نوستالژی زندگی و جهانی بهتر.

به Yesterday گوش کنید:


لینک دانلود با کیفیت بالا

Yesterday و اجراهای دیگران:

همان طور که گفته شد، خوانندگان زیادی تا به حال این آهنگ را بازخوانی کردهاند ، در این میان اجرای فرانک سیناترا بسیار جالب است، چرا که وی با ریتمی کمی آرامتر سعی کرده تا این آهنگ را کاملاً به روش خودش اجرا کند. بشنوید و دانلود کنید:


از اینجا دانلود کنید.

الویس پریسلی هم اجراهایی از این ترانه داشته است ، من فقط یک اجرای وی را توانستم پیدا کنم که در ابتدا کیفیت پایینی دارد ولی شنیدنش مسلما خالی از لطف نیست:


از اینجا دانلود کنید.

ری چارلز هم اجرای مشهوری از این ترانه دارد.

شاید تا به حال yesterday را با صدای یک خواننده زن نشنیده باشید ، به اجرای این ترانه با صدای نانسی ویلسون گوش کنید:


از اینجا دانلود کنید.

در مراسم گرمی 2006 مکارتنی با لینکین پارک اجرای مشترکی از Yesterday داشتند.

در میان خوانندگان ایرانی من فعلا اجرای «فرهاد» را به یاد دارم که اتفاقا اجرای بسیار زیبایی هم است ، فرهاد در متن ترانه Yesterday ، آنجا که گفته مى شود «yesterday come suddenly» یعنى «دیروز ناگهان آمد» ، مىگوید «yesterday went suddenly» یعنى «دیروز ناگهان بگذشت» ، در واقع با عوض کردن کلمه «come» و قرار دادن کلمه «went» از دیروز بهتر یاد مى کند و به امروز معترض است.


از اینجا دانلود کنید.

در ادامه پست می‌توانید متن ترانه را ببینید:

Yesterday,
All my troubles seemed so far away,
Now it looks as though they’re here to stay,
Oh, I believe in yesterday.

Suddenly,
I’m not half the man I used to be,
There’s a shadow hanging over me,
Oh, yesterday came suddenly.

Why she
Had to go I don’t know, she wouldn’t say.
I said,
Something wrong, now I long for yesterday.

Yesterday,
Love was such an easy game to play,
Now I need a place to hide away,
Oh, I believe in yesterday.

Why she
Had to go I don’t know, she wouldn’t say.
I said,
Something wrong, now I long for yesterday.

Yesterday,
Love was such an easy game to play,
Now I need a place to hide away,
Oh, I believe in yesterday.

Mm-mm-mm-mm-mm-mm-mm.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. مهتاب می گوید

    جالبته که بعد از این همه سال هنوز یه اهنگ از بیتلزها رو بورسه و به نظر میاد قرار نیست از دور خارج بشه . چی داشتن که بقیه نداشتن ؟!

  2. علی می گوید

    نزدیک به 70 تا آهنگ دارم که می‌دونم خواننده‌های اصلی‌شون کی هست ولی نمی‌دونم چه کسی آنها را دوباره اجرا کرده (نه اسمی نه نام آهنگی)، چون بعضی‌هاشون به مراتب از از اصلی‌هاشون زیباتر هستند.

  3. Hamid می گوید

    دکتر جان، عالی بود. دستت درد نکنه. فقط یه چیزی، اون هم این که جاهای زیادی خوندم که این آهنگ، و البته دیگر آهنگ معروف بیتلز، Help، آهنگ هایی هستن که صرفا به بخش افسردگی Bipolar Disorder شدید مک کارتنی و لنون اشاره دارن.

  4. رها می گوید

    فوق العاده بود، مرسی! 🙂

  5. MasoudLak می گوید

    سلام
    یه مطلبی یه روزی یه جایی خوندم راجع به همین آهنگ، که این آهنگ از وقتی بیرون اومده تا حالا هیچ وقت پخشش قطع نشده، یعنی همیشه یه نفر یه جایه دنیا داره به این آهنگ گوش می ده یا از یه جایی داره پخش می شه.
    و یه مطلی دیگه که شنیدم اینه که مایکل جکسون امتیاز این آهنگ رو به مبلغ گزافی خریداری کرده ..

نظرات بسته شده است.