تأثیر ضربات متعدد مغزی بر سلامت ورزشکاران

6

در ورزش‌های زیادی، سر ورزشکاران به طور مداوم تحت ضربات متعدد و مکرر قرار می‌گیرد. برای هر کسی پیش آمده که از خودش پرسیده باشد، این ضربات در طولانی‌مدت چه اثری روی مغز این ورزشکاران می‌گذارند؛ آیا این ورزش‌ها مضر نیستند؟

خواندن مطلبی که بخش سلامت CNN‌ منتشر کرده است، می‌تواند برایتان جالب باشد:

چندین سال از اتمام دوران بازیگری حرفه‌ای «تد جانسون»، در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکایی، گذشته است، او حالا دچار مشکلات بدنی شده است، طوری که قدرت کمی برای بیرون رفتن از خانه دارد.

جانسون می گوید: «روزانه 15 دقیقه برای دیدن فرزندانم از منزل خارج می‌شوم. بعدش به خانه برمی‌گردم، پرده‌ها را می‌کشم، چراغ‌ها را خاموش می‌کنم و در رختخواب دراز می‌کشم. این برنامه معمول من در دو سال اخیر بوده است.»

جانسون، توپزن سابق باشگاه «نیوانگند پاتریوتس» بود و دوران بازیگری‌اش صدها تکل و ضربات مغزی concussion را متحمل شده بود.

در سال 2002، این ورزشکار متحمل دو ضریه مغزی پشت سر هم شد. مشکلات جانسون شامل اختلال خواب، خستگی فکری و افسردگی از همین زمان آغاز شد و او بازنشسته شد.

تکان مغزی یا concussion را نمی‌توان با هیچ تستی تشخیص داد، MRI‌ و CT‌ اسکن، در این اشخاص چیزی نشان نمی‌دهند.

اما مرکز پژوهشی آنسفالوپاتی تروماتیک (بیماری مغزی ناشی از ضربه) در دانشکده پزشکی بوستون از طریق بررسی بیوپسی‌ها (تکه‌برداری) ورزشکاران حاضر در لیگ حرفه ای فوتبال آمریکایی NFL، توانسته نشان بدهد که تکان‌های مغزی واقعا چه صدماتی به مغز ورزشکاران وارد می‌آورند. پژوهشگران نام «آنسفالوپاتی تروماتیک مزمن»، را بر این دسته از صدمات مغزی نهاده‌اند.

به تازگی این مرکز پژوهشی نتایج مطالعه انجام شده روی بیوپسی‌های ورزشکاران را منتشر کرده است. در مغز 6 ورزشکار سابق NFL، که در سنین جوانی مردند، کلافه‌های منتشر قهوه‌ای رنگ پیدا شده است. این کلافه‌ها درست شبیه کلافه‌هایی هستند که در مغز افراد پیر دچار آلزایمر یافت می‌شوند.

آنسفالوپاتی تروماتیک مزمن، بیماری پیشرونده‌ای است که منجر به مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. این آسیب‌ها عمدتا مناطق کنترل‌کننده احساسات، خشونت، بیش‌فعالی جنسی و حتی تنفس را متأثر می‌کنند.

«کریس نوینسکی»، فوتبالیستی که وارد دنیای کشتی حرفه‌ای شد، اثرات ضربه مغزی را این طور توصیف می‌کند: «دنیایم عوض شد، دچار افسردگی شدم، حافظه‌ام مختل شد. پنج سال سرم درد می‌کرد.»

نوینسکی مدت‌ها به دنبال یافتن پاسخ برای علت بیماری‌اش بود، او در این مدت به مطالعات زیادی برخورد که می‌گفتند ضربه مغزی می‌توانند موجب افسردگی شود و ضربات متعدد مغزی می‌توانند فرد را دچار آلزایمر کنند.

سرانجام نوینسکی با همکاری یک جراح مغز و اعصاب، انستیتویی برای مطالعه آثار ضربات متعدد مغزی روی بدن ورزشکاران بازنشسته تأسیس کرد. این مرکز، مغز ورزشکاران را بعد از مرگشان، بعد از کسب اجازه از خود و خانواده‌شان از لحاظ اثرات ضربات متعدد مغزی مورد برسی قرار می‌دهد. تا به حال 100 ورزشکار حاضر شده‌اند که مغزشان بعد از مرگ به این انستیتو اهدا شود. مغز شش ورزشکار درگذشته تا به حال در این مرکز مورد مطالعه قرار گرفته است.

با وجود اینکه برخی از ورزشکاران، مسئولان NFL را به خاطر سکوتشان در قبال مشکلاتی که می‌تواند ضربات متعدد مغزی برایشان در آینده به بار آورد، ملامت می‌کنند، NFL از پذیرش چنین چیزی سرباز می‌زند، مسئولان این لیگ در نظر دارند، مطالعه مستقل خود را راه بیندازند. آنها عقیده دارند که با وجود صدها هزار نفر ورزشکاری که نشانی از بیماری در آنها یافت نمی‌شود، نباید بیش از حد روی نتایج مطالعاتی که روی مغز تعداد محدودی از ورزشکاران بیمار انجام شده، اتکا کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. علی مصلحی می گوید

    مثل محمد علی کلی

  2. Xbioland می گوید

    دکتر چطوری از دستگاه عصبی آدم زنده بیوپسی تهیّه کردن؟ احیاناً منظورتون اتوپسی نیست؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      در منم هم نوشتم، بعد از مرگشان نه زمان زنده بودنشان. 100 نفر داوطلب شدن بعد از مرگشان، ازشون نمونه بگیرن و فعلا در مورد 6 ورزشکار درگذشته این کار انجام شده.

      1. Xbioland می گوید

        @علیرضا مجیدی, خوب پس باز هم همون اتوپسی درسته. چون بیوپسی از ارگانیسم زنده تهیّه میشه

        1. علیرضا مجیدی می گوید

          خوب آره. اصطلاح درستش اتوپسی هست، نه «بیو»پسی.

  3. سما می گوید

    فوتبالیستهایی که هد می زنند چی؟ من یک بار هد زدم تو فوتبال فکر کردم یک با پتک زد تو سرم.فکر کنم واسه همون موضوعه که الان این جوری هستم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5