بیماری تخیلی‌ای که جدی گرفته شد

5

چند وقت پیش، مطالب و نوشته‌های زیادی در وبلاگستان در مورد مدارک و مقاله‌های جعلی نوشته می‌شد. بد نیست در همین راستا، یک مورد عجیب و غریب پزشکی را هم بخوانید:

نواختن سازها و آلات موسیقی مختلف می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی دربرداشته باشد، سایت Medscape، یک مقاله بسیار جالب در این مورد دارد. در این مقاله بر حسب نوع ساز، انواع مشکلات سلامتی مربوط به آن تقسیم بندی شده‌اند. برای نمونه به این مختصر اشاره می‌کنم:

– درماتیت یا التهاب پوست: در نتیجه تماس با نیکل ترومپت یا کروم و برنج زه گیتار یا سر فلوت.

– ضایعه پوستی در پوست گردن نوازندگان ویلون و ویولا که همراه پوسته ریزی، دانه‌های چرکی و سرانجام ایجاد بافت جوشگاه است. (Fiddler’s neck)

– زانوی و سینه سلیست‌ها (نوازندگان ویولون سال) می‌تواند به خاطر فشار بدنه ساز دچار التهاب شود.

– ضخیم شدن پوست انگشت اشاره و میانی نوازندگان سازهای زهی (Garrod’s pads)

– سندر ساچمو Satchmo syndrome: پاره شدن عضلات احاطه‌کننده دهان به خاطر فشار بیش از حد بر قطعه دهانی ترومپت! این سندرم نام خود را لوئیس آرمسترانگ، نوزانده بزرگ ترومپت اهل نیواورلئان گرفته است، کسی که به سلطان جاز هم ملقب بود. در اینجا می‌توانید یک گزارش مورد جالب را در این مورد بخوانید!

سال 1970، یک پزشک به نام بارونس الاین مورفی Elaine Murphy، یک گزارش مورد درباره عوارض نواختن ویلون سل را در مجله BMJ منتشر کرد. بارونس مورفی هم‌اکنون 62 سال دارد و مشاور سازمان بهداشت جهانی است. به علاوه او یک سیاستمدار هم محسوب می‌شود و عضو خانه لردها است.

او در این نوشته، بیماری‌ای را توصیف کرد و در واقع «اختراع کرد» که در نوازندگان مرد ویولون سل، با تحریک اسکروتوم (پوست بیضه)، باعث التهاب پوست این قسمت می‌شود! به عبارت دیگر این ناخوشی هرگز وجود خارجی نداشت و زاده تخیل این پزشک بود!

بعد از گذشت بیش از 30 سال، خانم مورفی و شوهر سابقش، داستان این بیماری موهوم را برملا کرده‌اند. آنها اعتراف کرده‌اند که زمانی که در مجله British Medical Journal یا BMJ یک گزارش مورد عجیب و غریب در مورد التهاب پوست نوک سینه به دنبال نواختن گیتار خواندند، به خاطر تفریح تصمیم گرفتند که بیماری مشابهی اختراع کنند و گزارش مورد تخیلی آن را برای مجله بفرستند.

آنها این نامه را به شوخی نوشته بودند و هیچگاه تصور نمی‌کردند که گزارش مورد جعلی آنها جدی گرفته شود، ولی در کمال تعجب نه تنها این مقاله چاپ شد، بلکه مورد توجه پژوهشگران دیگر هم قرار گرفت و در ژورنال‌های دیگر هم به آن استناد شد!

سرانجام ماه قبل او و شوهر سابقش تصمیم گرفتند که به این مورد خاتمه دهند و حقیقت را بگویند.

آنها در نامه مشترکی به BMJ نوشتند: «شاید بعد از گذشت 34 سال زمان آن رسیده باشد که اعتراف کنیم، بیماری cello scr otum را ما اختراع کردیم. سال 1974 ما مقاله‌ای از دکتر کورتیس را خواندیم که در آن به ناراحتی‌ نوک سینه در گیتاریست‌ها اشاره شده بود، با خودمان فکر کردیم که جالب می‌شود حقه‌ای بزنیم و نامه‌ای بنویسیم که مورد مشابهی را در سلیست‌ها یافته‌ایم.»

هر کسی که نحوه نواختن ویلون سال را دیده بود، می‌توانست بفهمد که امکان رخ دادن چنین بیماری وجود ندارد. هیچ کدام از نوازندگان حرفه‌ای ویلون سل هم، به چنین بیماری‌ای دچار نشده بودند، بعضی از پزشکان هم در مورد ماهیت این بیماری شک کرده بودند، ولی اینها باعث نشده بود که از سال 1974 تا به حال در مقالات مروری زیادی به بیماری cello scro tum اشاره نشود!

منبع: تایمز آنلاین و دیلی میل

پی‌نوشت: واژه انگلیسی اسکروتوم عامدا جدا نوشته شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. بهرنگ می گوید

    دکتر جون
    از شما بعید بود. خانم مورفی عضو «خانه لردها» است؟
    منظورت از خانه لردها همون مجلس دوم بریتانیا (پارلمان لردها یا به قول معروف‌تر «مجلس اعیان») بود؟
    http://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Lords
    چنین اشتباهی از شما بعید بود

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      در ترجمه‌اش مردد بودم و هستم. به هر حال اونها به این مجلس دوم، خانه لردها می‌گن،‌ باید مراد و منظور از اسم مکان را بنویسیم یا عینا خود مکان را؟ ضمن اینکه چند بار در صدا و سیما و مطبوعات عینا خانه لردها را خوانده بودم. ممنون بابت کامنت.

  2. تماس می گوید

    خیلی جالبه که کسی در این مورد تحقیق نکرده و جرات اعتراض هم نداشته یک جورهایی مثل اوضاع ایران خودمونه!

  3. پارس انتخاب می گوید

    خیلی جالب بود. موفق باشید

  4. صفا می گوید

    چِـــلیست فکر می کنم صحیح تر است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5