مهمان: داستان کوتاهی از آلبر کامو با ترجمه اسماعیل فصیح

11

هر سال مردان و زنان بزرگی، از میان ما می‌روند، گاهی در هنگان درگذشت، آنها خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ستونی در روزنامه‌ای چاپ می‌شود، گاهی هم، نه! و پیش می‌آید که در غوغای خبرهای سیاسی و غیر سیاسی روز، خبر رفتن این عزیران گم می‌شود. اینجاست که تازه اگر کسی چیزکی در مورد او بنویسد و اگر آشنایان و دوستانش به صرافت برپایی مراسمی برای او برآیند، گاه از سوی دیگران لقب «مرده‌پرست» می‌گیرند.

نمی‌دانم آیا زمانی فرا می‌رسد که تا زمانی که بزرگان عرصه‌های مختلف ادب و هنر و علم و سیاست ما زنده هستند، کسی مثلا در همین محیط اینترنت به این فکر بیفتد که سایتی برای جاودانه کردن صدا و تصویر و آثار منتخبشان برپا کند یا نه؟

اتفاقا این کار اصلا پرهزینه نیست، با حمایتی اندک می‌شود، در عرض چند ساعت مصاحبه‌ای ویدئویی ترتیب داد و در اینترنت گذاشت یا عکس‌های آلبوم زندگی یک هنرمند را اسکن و دیجیتال کرد و کارنامه هنری و علمی‌اش را مرتب کرد.

برای مقایسه می‌توانید نام یکی از نویسندگان مشهور غیر ایرانی را گوگل کنید تا ببینید چقدر متن و تصویر و بریده آثار و نقد در موردشان می‌تواند خواند و دید.

در شرایط حاضر من چنین رؤیایی را عملی نمی‌بینم.

اسماعیل فصیح که چندی پیش از بین ما رفت، یکی از ده‌ها شخصیت بزرگی که ما قبل از اینکه فرصت آشنایی با او پیدا کنیم، برای همیشه غائب شده است.

شخصا تنها کتاب «استادان داستان» را از او خوانده‌ام که منتخب و ترجمه‌ای از داستان‌های کوتاه مشهورترین نویسندگان ادبی جهان است. استادان داستان مجموعه بسیار جالبی است که توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید کسی را با دنیای داستان های کوتاه و سبک ادبی نویسندگان بزرگ آشنا کنید، حتما این کتاب را به او هدیه بدهید. با نوشته‌های خود فصیح اصلا آشنا نیستم و نمی‌دانم چه حال و هوایی دارند و اصلا در حال حاضر در بازار هستند یا نه.

با هم یکی از داستان‌های کوتاه کتاب استادان داستان را می‌خوانیم، داستان کوتاهی از آلبر کامو با عنوان مهمان. این داستان، یکی از زیباترین داستان‌های کوتاهی است که خوانده‌ام و فکر می‌کنم در کارنامه کامو هم اثر برجسته‌ای به شمار برود.

این داستان را می‌توانید از اینجا با فرمت PDF دانلود کنید و بخوانید. (330 کیلوبایت)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
11 نظرات
  1. ali می گوید

    ممنون مطلب جالبی بود!

  2. fazel می گوید

    please write the English name of “Dastane-dastan”.

    or original name in English version
    thanks..

  3. هِستیا می گوید

    راستش من شاید 90 درصد کتابهاش رو خونده ام و البته با گفته شما موافقم …شخصیتیست که قبل از آنکه شناخته شود رخت بربست. شاید حال و هوای دهه شصت را تنها با قلم اوست که میتوان بوکشید و حس کرد…آن سردرگمی ها…هوای نمناک جنوب…دلمشغولی ها و تفاوتها … روزهای جنگ و بعد جنگ و همه اون احساسی که عوام با گوشت و خونشون تجربه کردند…روحش شاد و یادش جاودان. خیلی متاسف شدم وقتی خبر درگذشتش رو خوندم…

  4. محسن می گوید

    اسماعیل فصیح علاوه بر ترجمه ،چندین جلد کتاب هم نوشته که اولین آنها (اگر اشتباه نکنم )مربوط به سال 48 میشود.شخصیت اغلب آنها شخصی خیالی بنام جلال آریان است.شخصا پیشنهاد میکنم دو کتاب “داستان جاوید ” و ” زمستان 62 ” را حتما بخوانید.

  5. یک استکان چای داغ می گوید

    سلام
    من می خوام از ورد پرس استفاده کنم اما مثل وبلاگ نیست من هم نیاز به وبلاگ ندارم
    برنامه را دانلود کردم اما نمیدونم میزبان رایگان از کجا پیدا کنم که با ورد پرس هماهنگ باشه و بتونم روی اون نصب کنم میشه راهنمایی کنید؟
    وقتی میخوام با ورد پرس .او را جی کار کنم باید میزبان رایگان از کجا پیدا کنم که با ورد پرس هماهنگ باشه؟
    و روش نصب چجوری هست؟

    میشه جواب رو در قسمت نظران وبلاگم بنویسید؟

  6. 0098 می گوید

    یه عالمه در مورد فصیح نوشتم پاک شد

  7. یه بنده خدا می گوید

    شما نوشته اید:
    “با نوشته‌های خود فصیح اصلا آشنا نیستم و نمی‌دانم چه حال و هوایی دارند و اصلا در حال حاضر در بازار هستند یا نه.”
    این عجیب ترین چیزی است تا الان در این وبلاگ خوانده ام! (دلیل، در این وبلاگ به صورت میانگین از رایج ترین کتاب های رمان و نویسندگانشان نام برده شده است)

  8. یاسمن می گوید

    ممنون.

  9. بکعان می گوید

    از اینکه به سایتتون برخوردم ذوق زده شدم. از قضا در مورد کامو داشتم سرچ می کردم. من عاشق رمان و داستان وکامو هستم واز اینکه هر سه رو در سایت شما پیدا کردم خوشحالم. از اینکه به داستانهای کوتاه لینک دادین ممنونم. از این به بعد من پای ثابت سایتتون هستم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.