نوجوانی که خون گریه می‌کند – علل پزشکی اشک‌ریزش خونی

10

دیروز، بیماری یک نوجوان آمریکایی مقیم ایلات تنسی ، بازتاب زیادی در خبرگزاری‌های مختلف پیدا کرد. کالوینو اینمان Calvino Inman پانزده ساله، خون گریه می‌کند!

نادر بودن این بیماری باعث شد، خبر بیماری به سرعت در رسانه های مختلف منتشر شود. سایت‌های لینک‌دهی اجتماعی خارجی و حتی بالاترین خودمان لینک ویدئوی گریه‌های خونی این نوجوان را داغ کردند و میلیون‌ها نفر گریه‌های عجیب او را دیدند.

این نوجوان هر روز سه بار، بدون اخطار و پیش‌درآمدی گریه خونی می‌کند، طوری که همکلاسی‌هایش از او می‌ترسند و بعضی‌هاشان گمان می کنند که روح او تسخیر شده است یا او یک خون‌آشام عینیت‌یافته است!

دیروز این نوجوان و مادرش در تلویزیون در برنامه «صبح به خیر آمریکا» حضور یافتند تا گریه‌های اشکی او را به نمایش بگذارند.

عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده از او، وی را در حالی نشان می دهد که خون گریه می‌کند و در حالی که اشک‌های او از گونه‌ها به پایین می‌غلتند، رد خون از خود باقی می‌گذارند.

اولین باری که او گریه خونی کرد، از روی ترس از مادرش پرسید که آیا این علامت نشانه قریب‌الوقوع بودن مرگش است، چیزی که مادرش را به وحشت انداخت و باعث شد یا اورژانس تماس بگیرد.

به گفته مادر این بیمار او تا به حال به چند متخصص هم مراجعه داشته و MRI، اولتراسوند و CAT اسکن داده، اما هیچ کس نتوانسته، پرده از بیماری اسرارآمیز او بردارد.

یک چشم پزشک به نام دکتر «رد همیلتون» در برنامه تلویزیون، تنها به ذکر اصطلاح پزشکی این بیماری او یعنی haemolacria اکتفا کرد.

مادر این نوجوان امیدوار است که این حضور تلویزیونی منجر به پیدا شدن راهی برای درمان یا دست کم پیدا شدن علت بیماری پسرش شود.

گریه خونی خودبخودی در بسیاری از فرهنگ‌ها، تفسیرهای مختلفی دارد. مثلا در آیین مسیحیت خونریزی از چشم، دست ، پا یا پیشانی به مصلوب شدن حضرت مسیح نسبت داده می‌شود و عینیتی از آن محسوب می‌شود.

راستش، خبر جالبی بود. اما من هر چقدر در خبرگزاری‌های مختلف جستجو کردم، خبری پیدا نکردم که به صورت منطقی و با مشورت با پزشکان، علل محتمل بیماری این نوجوان را بررسی کنند. چنین چیزی باعث تعجب من شد، چون اکثریت قریب به اتفاق خبرگزاری‌های خارجی برای تنظیم خبرهای بهداشت و سلامت از وجود روزنامه‌نگاران و خبرنگاران پزشک بهره می‌برند. شاید عجله زیاد خبرگزاری‌ها برای از دست ندادن این سوژه جالب، باعث غفلت آنها شده بود.

در ذهنم چند تشخیص مختلف بود، در این ساعت شب که در حال نوشتن این مطلب هستم، به منابع زیادی دسترسی ندارم، اما فکر می‌کنم که تشخیص‌های افتراقی که در یکی از E Book هایم، پیدا کردم، تا اندازه زیادی جامع و مناسب باشد.

گریه اشکی تشخیص‌های افتراقی زیادی دارد. کتاب Ocular differential diagnosis یا تشخیص‌های افتراقی بیماری‌های چشم تألیف Frederick Hampton Roy، تشخیص افتراقی اشک خونی یا اصطلاحا haemolacria را چنین تقسیم‌بندی می‌کند:

1- خون به خاطر بیماری‌های ملتحمه:
الف- استفاده از داروهایی مانند سیلور نیترات
ب- التهاب ملتحمه کاشکتیک Cachectic conjunctivitis
ج- سندرم هایپوپلازی فوکال درمال (سندرم گولتز Goltz)
د- فیبروما
ه- التهاب ملتحمه از نوع پاپیلری غول‌آسا ثانویه به استفاده از لنزهای تماسی
و- اختلال شدید سیستم عصبی خودمختار
ز- همانژیوم
ح- تلانژکتازی خونریزی‌دهنده ارثی
ط- گرانولوم التهابی
ی- ملانوم بدخیم
ک – تومور کارسینوئید متاستاز دهنده
ل- التهاب شدید ملتحمه همراه پرخونی واضح
م – خونریزی زیر ملتحمه به دنبال احتقان وریدی سر ناشی از  خم شدن، سرفه، ترومای والسالوا، هموفیلی یا آتروم پیشرفته
ن-  قاعدگی ناشی از بافت نابجا

2- خون در اشک به خاطر آسیب عروقی قرنیه

3- خون در اشک به خاطر بیماری‌های پلک مانند ترومای پلک یا  گزش شپش و کنه

4- دلایل متفرقه خون در اشک:
الف- تلانژکتازی فامیلی
ب- هموفیلی
ج- هیستری
د- یرقان
ه- سندرم اسلر وبر رندو
و-  بیماری‌های غدد اشکی
ز- کم‌خونی شدید
ح- خون دماغ شدید همراه برگشت خون از راه‌های اشکی

بررسی‌های لازم با گرفتن یک تاریخچه شروع می‌شود، مثلا زمان آغاز، شدت خونریزی، وجود علایم استرس، ضعف بینایی، اشک ریزش و سوزش چشم همراه، سابقه خونریزی‌های بی‌دلیل قبلی در جاهای دیگر بدن.

معاینات مورد نیاز، شامل معاینه کامل ملتحمه چشم، غدد اشکی، معاینه حدت بینایی، ENT و روانپزشکی هستند. آزمایش‌ها البته متناسب با شک‌های بالینی شامل کامل خون، بیوپسی غدد اشکی، اندازه‌گیری زمان BT، CT , TT ، تست میزان شکنندگی مویرگی، بررسی رادیوگرافیک مجاری اشکی بینی (نازولاکریمال) هستند.

ترشحات خونابه‌ای در جریان پرخونی ناشی از التهاب حاد ملتحمه چشم می‌توانند دیده شوند، اما ترشح واضح خونی در جریان این بیماری نادر است و باید در مورد بیماری بعد از انجام همه بررسی‌های لازم اظهار نظر کرد.

ویدئوی گریه‌های کالوینو اینمان

منبع خبر: abc News


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. حسين می گوید

    عجیب بوده ها…. ولی توکشورخودمونم اشیاء توروز عاشورا خون گریه میکنن…

  2. نرگس می گوید

    چقدر خوبه که اشکای ما زلاله و اینهمه هم براش شعر گفتن .واقعن ناراحت کننده است این شکل اشک ریختن.
    در ضمن سلام:)

  3. firozeh می گوید

    سلام شما چقدر به روزید و البته فعال! من بچگی هام فکر می کردم این که میگن یه نفر خون گریه می کنه واقعیت داره؟ ممنون

  4. پيام می گوید

    سلام جناب دکتر
    مثل همیشه بسیار عالی و بی‌نظیر
    برقرار باشید و سبز.

  5. بهزاد می گوید

    سلام
    جالب بود دکتر جان/
    موفق باشید

  6. بابک می گوید

    سلام آقای دکتر، من هم سری به گوگل زدم، تشخیصهای افتراقی شما بسیار جامع است.. ;کم خونی، زردی، و ضدانعقادهایی مانند وارفارین را هم به این فهرست بیافزایید. همچنین در انتهای فهرست نباید هیستری را از قلم انداخت.

  7. فائزه می گوید

    سلام
    خبر بسیار جالبی بود . آفرین دکتر جان

  8. Bahar می گوید

    با سلام ، متاسفانه از این نوجوان نتوانستم آدرسی پیدا کنم ، لطفا اگر آدرس یا شماره ای هست برایم ارسال بفرمائید. من راه کمک و درمان این نوجوان را در آمریکا به او خواهم گفت . با تشکر

  9. فائزه می گوید

    سلام اقای دکتر من دانشجوی روانشناسی بالینی هستم و دنبال بیماری behaviour difrentialبودم که مطلب شمارو خوندم واسم جالب بود…ممنون

  10. ناشناس می گوید

    سلام
    من کسی و میشناسم که موقع ناراحتی زیاد از چشماش خون میاد
    اگر امکانش هست با ایمیلم تماس بگیرید تا عکسشم براتون ارسال کنم. ایشون هیچوقت هم دکتر نرفتن به خاطر این مشکلشون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5