پیشرفت‌های مهم جهان پزشکی در سال 2009

7

با نزدیک شدن به پایان سال 2009، نشریات و رسانه‌های مختلف، شروع به معرفی بهترین، برجسته‌ترین  حوادث و رخدادهای سال و یا بدترین آنها می‌کنند. «تایم» هم به سنت هر ساله، فهرست‌های ده‌تایی از «ترین»‌ها را منتشر کرده است. در این پست، مهم‌ترین پیشرفت‌های دنیای پزشکی در سال 2009 را با هم می‌خوانیم:

1- راهبردهای تازه در زمینه ماموگرافی: ماموگرام، عکس ویژه‌ اشعه ایکس است که از سینه‌های خانم‌ها، به صورت دوره‌ای برای تشخیص زودهنگام بدخیمی گرفته می‌شود. ماه نوامبر امسال، شورای مشورتی دولتی در زمینه پزشکی، تغییرات عجیبی در زمینه سن شروع ماموگرافی ایجاد کرد، بر اساس این تغییرات سن شروع ماموگرافی از 40 سال به 50 سال افزایش یافت و به جای انجام سالیانه ماموگرافی، توصیه به انجام دوسالانه آن شد. این شورا حتی توصیه کرد که خانم‌ها کمتر معاینات شخصی سینه انجام دهند. چنین تغییر رویکردی، بیماران و پزشکان را خشمگین کرد، چرا که بعضی از آنها تصور می‌کردند، این شورا از سوی شرکت‌های بیمه تحت فشار قرار گرفته است. اما هنگامی که در ماه دسامبر با تصویب سنای آمریکا، پوشش ماموگرافی و تست‌های پیشگیرانه، تضمین شد، خیال معترضان آسوده شد.

2- واکسن ایدز: سال‌های سال، پژوهشگران در زمینه ساخت واکسن ایدز، با شکست مواجه می‌شدند. اما در ماه سپتامبر امسال، برای نخستین بار، در جریان یک کارآزمایی 105 میلیون دلاری، واکسنی که حاصل ترکیب دو واکسن قدیمی ایدز بود، تأثیر پیشگیریانه معنی‌داری نشان داد. این واکسن روی 16 هزار داوطلب آزمایش شد و معلوم شد که کارایی 31 درصدی در پیشگیری از ایدز دارد.

البته در مقام مقایسه، شیوه پیشگیری ارزانی مثل کاندوم، اگر توأم با میزان پیشگیری بیشتری نسبت به واکسن جدید نباشد، دست‌کم پیشگیری کمتری دربر ندارد. به علاوه، منتقدان می‌گویند که اکثر داوطلبانی که این واکسن روی آنها آزمایش شده است، افرادی با احتمال ابتلای پایین بودند و افراد با خطر بالای ابتلا مثل معتادان تزریقی را شامل نمی‌شدند.

اما به هر حال، این واکسن، نخستین واکسن ایدزی است که این میزان موفقیت داشته است.

3- برداشته شدن قوانین محدودکننده پژوهش روی سلول‌های بنیادی: به مدت 8 سال، پژوهش روی سلول‌های بنیادی با قوانین محدودکننده دست و پنجه نرم می‌کرد، قوانینی که در زمان جورج بوش وضع شده بودند. اما در نهم مارس سال میلادی جاری، باراک اوباما ممنوعیت سرمایه‌گذاری دولت فدرال در زمینه سلول‌های بنیادی را لغو کرد. البته هنوز بر اساس یک قانون کنگره، دانشمندان نمی‌توانند با هزینه دولت، آزمایشگاه‌های «جدیدی» درست کنند که محصول آنها بافت‌های بدن انسان باشد، اما دست کم با لغو قانون قبلی دانشمندان می‌توانند از آزمایشگاه «قبلی» با هزینه دولتی برای پژوهش‌های خود استفاده کنند.

همه آزمایشگاه‌ها باید از لحاظ رعایت رعایت موازین اخلاقی و اصول علمی، مجوز بنیاد ملی سلامت را دریافت کنند.

4- واکسن H1N1: دنیا، امسال با همه‌گیری آنفلوآنزای H1N1 مواجه بود و این در شرایطی بود که این بیماری درمان مؤثری هم نداشت. خوشبختانه واکسن H1N1 امسال ساخته شد، واکسنی که با یک بار تزریق، اثربخشی دارد. اما مشکل عمده پیش رو، کم بودن میزان تولید این واکسن در مقایسه با کسانی بود که می‌بایست واکسن می‌زدند. بچه‌های کوچک، زنان حامله، کارکنان بهداشتی، والدین شیرخواران کوچکتر از 6 ماه و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم و دیابت دارند، مورد علمی تزریق واکسن H1N1 را دارند.

5- موش ساخته شده از سلول بنیادی: در ماه جولای، دانشمندان چینی موفق شدند، با استفاده از سلول‌های بنیادی چندظرفیتی، یا سلول‌های iPS، یک موش ایجاد کنند. آنها این سلول‌های بالغ را با القای 4 ژن، برنامه‌ریزی مجدد کردند، سلول‌های دوباره‌برنامه‌ریزی شده، سپس به موش تبدیل شدند. چنین پیشرفتی می‌تواند در درمان بیماری‌های انسان، به کار آید.

6- غربالگری سرطان پروستات: غربالگری کردن یا غربالگری نکردن؟ وقتی صحبت از سرطان می‌شود، پزشکان، تشخیص زودهنگام را بهترین دفاع می‌دانند. اما وقتی صحبت از سرطان پروستات می‌شود، موضوع اندکی متفاوت می‌شود، چرا که این سرطان در بیشتر موارد بسیار آهسته، پیشرفت می‌کند و نیازی به درمان شدید هم ندارد. در ماه مارس، بنیاد ملی سرطان، نتایج یک تحقیق 10 ساله را منتشر کرد که نشان می‌داد، غربالگری، کمکی به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات نمی‌کند.

در این تحقیق 76 هزار داوطلب مرد شرکت کردند. نیمی از آنها تصمیم گرفتند که به طور دوره‌ای مورد آزمایشات غربالگری قرار بگیرند و نیم دیگر تصمیم گرفتند که هیچ آزمایش غربالگری پروستات را انجام ندهند. غربالگری سرطان پروستات از طریق آزمایش انگشتی یا آزمایش سطح پروتئین خاصی در خون موسوم به آنتی‌ژن مخصوص پروستات یا PSA انجام می‌شود.

در نهایت، 50 نفر از دسته‌ای که غربالگری کرده بودند و44 نفر از دسته‌ای که غربالگری نکرده بودند، به خاطر ابتلا به سرطان پروستات فوت کردند، به عبارت دیگر، غربالگری  و تشخیص زودهنگام سرطان پروستات، تأثیری در کاهش موارد مرگ و میر نداشت!

بر اساس این پژوهش و توصیه‌های سرویس‌های پیشگیری از بیماری آمریکا، شواهد کافی برای ارزیابی برآیند سود و زیان انجام غربالگری سرطان پروستات در مردان با سن کمتر از 75 سال وجود ندارد. اما در مردانی که بیش از 75 سال سن دارند، توصیه می‌شود که این آزمایشات انجام شوند.

7- تحقیق جدید در مورد اوتیسم: بعضی، واکسن‌ها را مسبب ایجاد اوتیسم می‌دانند، بعضی‌ها هم جیوه را. اما واقعیت این است که هیچ کس دلایل اوتیسم و علت افزایش اخیر موارد ابتلا به آن را نمی‌داند. بر طیق آمارهای جدید که در اکتبر منتشر شد، از هر 100 کودک آمریکایی، یکی به طیفی از اختلال اوتیسم، مبتلا است، در صورتی که آمار قبلی میزان ابتلا را یک نفر از هر 150 نفر نشان می‌داد.  علت اصلی چنین افزایش موارد بیماری، مشخص نیست، اما دانشمندان امسال یک کلید محتمل ژنتیکی پیدا کردند: تغیرات خاصی در قسمتی از کروموزوم 5 می‌توانند نقش عمده‌ای در ابتلا به اوتیسم در 15 درصد موارد بیماری داشته باشند. برای رسیدن به این کشف علمی، نحقیقاتی روی بانک DNA بیش از 2 هزار خانواده مبتلا به اوتیسم انجام شد.

8- داروی جدید استئوپورز (پوکی استخوان): کند کردن روند پوکی استخوان یا استئوپورز، بهترین شیوه برای پیشگیری از شکستگی لگن و مهره‌هاست، مشکل پزشکی که در صدر مشکلات پزشکی سالمندان قرار دارد. داروهای فعلی با متوقف کردن تأثیر سلول‌های تخریب‌کننده استخوان -که میزانشان با زیاد شدن سن، افزایش می‌یابد- تأثیر خود را اعمال می‌کنند. ولی ترکیب دارویی جدیدی که در حال بررسی توسط سازمان غدا و داروی آمریکا FDA، ایجاد این سلول‌های تخریب‌کننده و نه عملکرد آنها را، هدف قرار می‌دهد.

بر اساس نتایج دو تحقیق که در ماه آگوست منتشر شد، داروی آزمایشی denosumab، میزان موارد شکستگی را در زمان پس از سن یائسگی و مردان مبتلا به سرطان پروستات، کاهش می‌دهد. این دو گروه در بیشترین خطر شکستگی استخوان هستند.

البته هنوز معلوم نیست که این دارو در مقایسه با داروهای مجدد اثربخش‌تر است یا نه.

9- ژن‌های جدید مربوط به آلزایمر: وقتی صحبت از بیماری پیچیده‌ای چون آلزایمر می‌شود، بدیهی به نظر می‌رسد که هر چقدر بیشتر موفق به کشف دلایل مرتبط با بیماری شویم، احتمال پیدا کردن راهی برای درمان یا به تأخیر انداختن بیماری بیشتر می‌شود. در ماه سپتامبر، دانشمندان گروه جدیدی از ژن‌های مرتبط با این بیماری زوال‌دهنده حافظه را پیدا کردند.

آنها در مجموع 3 ژن جدید پیدا کردند. 2 ژن نخست در ایجاد پلاک‌های ساخته شده از نوعی پروتئین به نام آمیلوئید که در مغز این بیماران ساخته می‌شود، تعامل دارند. این پلاک‌ها در نهایت منجر به مرگ سلو‌ل‌های عصبی و اختلالات شناختی می‌شوند. ژن سوم محل اتصال سلول‌های عصبی را هدف قرار می‌دهد، یعنی محلی را که واسطه‌های شیمیایی عصبی مختلف موجب انتقال پیام‌ها می‌شوند.

دانشمندان امیدوارند با شناسایی بیشتر ژن‌های مرتبط با آلزایمر، راهی بر پیدا کردن درمان‌های مؤثرتر بیماری بیایند.

10- چربی قهوه‌ای در افراد بالغ: پیدا کردن شیوه‌های جدید لاغری، دغدغه بسیاری از مردم و دانشمندان است.

چربی قهوه‌ای، نوعی از چربی است که در بدن نوزادان به وفور پیدا می‌شود. در سلول‌های بافت چربی قوه‌ای، میتوکندری‌های تیره‌رنگی قرار داند که خصوصیاتشان تبدیل قند به گرما است. در مقابل سلول‌های بافت چربی سفید، چین توانایی‌ای در تبدیل انرژی به گرما ندارند.

متأسفانه با افزایش سن، چربی قوه‌ای رو به زوال می‌نهد و چربی سفید جانشین آن می‌شود. نتیجه چنین چیزی، انباشته شدن بیشتر چربی و تبدیل شدن کم کالری به گرماست.

اما بر اساس پژوهش دانشمندان سوئدی که در مجله پزشکی معتبر New England Journal of Medicine در ماه آوریل به چاپ رسید و بر طبق دو تحقیق دیگر، بالغین بیشتر از چیزی که قبلا تصور می‌شد، چربی قهوه‌ای دارند، این چربی بیشتر در جلو عقب گردن تمرکز دارد. همچنین مشخص شد که افراد لاغراندام، چربی قوه‌ای بیشتری نسبت به افراد چاق دارند.

آیا چنین کشفی منجر به پیدا شدن راه جدید برای لاغری می‌شود؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. پزشک78 می گوید

    خیلی ممنون
    بسیار جالب بود.

  2. الهام - روح پرتابل می گوید

    دکتر یه سوال
    آیا این موش ساخته شده، مثل همون شبیه سازی بره و گوساله نیست که توی ایران داره انجام می شه؟
    اگر مثل همون هست، چرا باید توی لیست ترین ها می اومده در حالی که چندین سال پیش این کار انجام شده؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      نه، سلولی که این موش از اون ساخته شده و منشأ گرفته تفاوت داره. یعنی اونها از سلول‌های چندظرفیتی موش را ساختن.

  3. مژگان می گوید

    عالی بود ممنون

  4. معالي می گوید

    سلام
    در جواب الهام عزیز باید بگم اون موش هم به روش کلونینگ ساخته شده (مثل دالی و حنا و …) اما کلون موجودات چندین روش داره و از سلول‌های مختلفی میشه درش استفاده کرد.
    .
    .

    اولین موش شبیه سازی شده در سال ۱۹۸۶کلون شد که در اون از سلول‌های جنینی استفاده شد. (در کلون دالی از سلول بالغ استفاده شد،۱۹۹۶). اولین موشی که از سلول‌های بالغ کلون شد در سال ۱۹۹۷ در دانشگاه هاوایی در آزمایشگاه Ryuzo متولد شد و دوسال و هفت ماه زندگی کرد و تا سال ۲۰۰۲ بیش از ۱۲ مورد دیگر موش به روش کلونینگ متولد شدند.

  5. برزو می گوید

    از اطلاعات مجود استفاده کردم در صورت امکان خواهشمند است در مورد آخرین یافته های پزشکی در مورد رشد مجدد موی سر اگر مطالبی دارید روی سایتتان بگذارید سپاسگزارم برزو مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5