ویژگی‌ها و مهارت‌هایی که روزنامه‌نگاران عصر جدید باید داشته باشند

2

تفاوتی نمی‌کند که شما در حال حاضر به روزنامه‌نگاری مشغول باشید یا سودای روزنامه‌نگار شدن در آینده را در دل بپرورانید، همچنین فرقی نمی‌کند که شما یک روزنامه‌نگار جوان باشید که به تازگی در یک نشریه آنلاین شروع به کار کرده باشد یا روزنامه‌نگاری باشید که بیش از یک دهه تجربه اندوخته باشد، در هر صورت در عصر جدید باید در پی فراگرفتن و تقویت مهارت‌های جدیدی باشید.

روزنامه‌نگاری امروز مبتنی بر رقابت است و عوامل زیادی در موفق شدن در این حرفه، سهیم هستند. این روزها فاصله روزنامه‌نگاری آنلاین و کاغذی کم شده است، در کنار رسانه‌های فقط آنلاین، سنتی‌ترین نشریات کاغذی هم پایگاه‌های آنلاین دارند. آنها در این وب‌سایت‌ها با بهره‌گیری از امکانات چند رسانه‌ای و انتشار زنده اخبار و وقایع، می‌کوشند که از سایر رسانه‌های آنلاین عقب نمانند.

بنابراین برخلاف گذشته که داشتن شم روزنامه‌نگاری، قلمی خوب و یا داشتن نیروی تحلیل و جمع‌بندی مناسب، برای روزنامه‌نگاری کافی بود، روزنامه‌نگار قرن 21، باید مهارت‌هایی جدیدی هم داشته باشد که در زیر برخی از آنها را فهرست خواهم کرد.

1- توانایی ایجاد سامانه‌های اختصاصی و ابتکاری خبر و فهم درست از جنبه‌های اقتصادی روزنامه‌نگاری: در غرب با وجود آن همه روزنامه و ایستگاه رادیو و تلویزیون و با وجود انبوه سایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی، هنوز هم وب‌سایت‌های خبری تخصصی که بر اخبار یک موضوع خاص یا منطقه جغرافیایی خاص تمرکز می‌کنند، می‌توانند مخاطب خاص خود را کسب کنند. یک روزنامه‌نگار  خوب باید قدرت درک نیازهای خبری مردم را داشته باشد،‌ او همچنین باید بتواند مدل‌های اقتصادی مختلف را درک کند و متناسب با محتوای اخبار از فرصت‌های پذیرش آگهی استفاده کند.

2- برنامه‌نویسی: روزنامه‌نگار دو سه دهه قبل، اصلا نیازی به داشتن مهارت‌های کامپیوتری نداشت، حتی لازم نبود کار با یک واژه‌پرداز کامپیوتری را بداند. اما روزنامه‌نگار عصر جدید باید بتواند با مهارت از امکانات چندرسانه‌ای، بدون کمک دیگران استفاده کند، مثلا او باید بتواند گالری فلش ایجاد کند یا داستان‌های تعاملی در وب‌سایت بگنجاند یا پادکست درست کند. بنابراین داشتن مهارت نسبی در HTML, CSS, PHP, JavaScript, ActionScript3 و Python برای این روزنامه‌نگار نباید چیز عجیب و غریبی باشد.

3- روزنامه‌نگاران قرن 21، باید این توانایی را داشته باشند که با آغوش باز از ابزارهای و امکانات جدید استفاده کنند. مثلا نباید در بدو معرفی سرویسی مثل توییتر، از قافله عقب بمانند. آنها باید از همان آغاز عرضه یک سرویس تازه، در این فکر باشند که به کمک آن چگونه می توانند کار خود را با کیفیت بهتری به انجام برسانند.

4- توانایی خبررسانی و نقل خبر با استفاده از امکانت چندرسانه‌ای: دیگر داشتن قلم خوب کافی نیست، روزنامه نگاران جدید باید توانایی خبررسانی با استفاده از از ویدئو و پادکست را هم داشته باشند. حتی اگر لازم باشد آنها باید بتوانند با سرویس‌های پخش زنده ویدئو مثل Qik، رخدادها را گزارش کنند.

5- روزنامه‌نگاران جدید باید بتوانند با توده‌های مردم در قالب جوامع آنلاین و آفلاین ارتباط و تعامل و بده و بستان داشته باشند. آنها باید بتوانند خیلی زود متوجه بازخورد نوشته‌هایشان را در این جوامع شوند. آنها حتی باید بتوانند قدرت مدیریت و ایجاد جوامع را هم داشته باشند.

در واقع دیگر دورانی که در آن روزنامه نگاران مقاله می‌نوشتند و بعد چند روز یا چند هفته بعد در محفل‌های خودمانی، متوجه استقبال یا نقدهای منفی از مطالبشان می‌شدند، به سر آمده است. مردم امروزه با مقایسه خبر و گرفتن اخبار از مجاری مختلف، تونایی تجزیه و تحلیل بیشتری دارند، اهمیت ندادن به بازخورد آنی مردم در کار رسانه‌ای، ره به جایی نخواهد برد.

6- آنها باید وبلاگ‌نویس باشند: چند سال پیش تعداد روزنامه نگارانی که وبلاگ هم داشتند، بسیار کم بود، اما امروزه داشتن یک وبلاگ از ضروریات و بدهیات روزنامه‌نگاری است. با وبلاگ‌نویسی، روزنامه نگاران می‌توانند به صورت مرتب تمرین کنند و در سطح وب، خالق محتوا باشند.  آنها حتی باید بتوانند از سرویس‌های لینک‌دهی اجتماعی استفاده کنند.

7- مجهز بودن به چند مهارت: داشتن یکی دو مهارت، دیگر برای روزنامه نگاری کافی نیست. این روزها روزنامه‌نگاران باید بدانند که چگونه می‌توان از ابزارهای اجتماعی استفاده کرد، چگونه می‌توان ویدئو ضبط و ویرایش کرد، چگونه می توان عنوان خوبی برای مطالب نوشت، آنها به طوری گه گفته شد باید مقداری از html و کار با پایگاه داده‌ها هم سر دربیاورند!

8- اما مسلما داشتن مهارت‌های پایه‌ای روزنامه‌نگاری اصلی‌ترین رکن روزنامه‌نگاری است، توانایی‌هایی مل قلم خوب، رعایت موازین اخلاقی، توانایی قضاوت در مورد اخبار، توانایی تحقیق و تأیید اخبار ضد و نقیض.

خوب! بعد از خواندن این فهرست از مهارت‌ها به روزنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که عادت دارید هر روز بخوانید نگاهی بیندازید، به نظر شما در عصری که به سر می‌بریم، روزنامه‌نگاری که چیزی از توییتر نداند، نتواند بلافاصله از یوتیوب آخرین ویدئوهای روزنامه نگاران شهروند را ببیند، از سایت‌های مشهور لینک‌دهی جمعی استفاده نکند، مهارت دریافت سریع بازخورد جوامع مجازی آنلاین را نداشته باشد، می‌تواند در کار خود موفق باشد؟

منبع: این پست استنباط من از این پست وبلاگ Mashable بود و ترجمه خط به خط این نوشته نیست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. آخشیگان می گوید

    من کاملا موافقم که باید از ابزار روز به سرعت و به دقت استفاده کرد اما متاسفانه سرعت تولید این ابزار آنقدر زیاد است که نمی توان واقعا به همه آنها رسید.

    از طرف دیگر موضوع دیگر خلاقیت دیدن مسائل و تولید مطلب است که متاسفانه اندک اندک دارد به چند نفر و یا چند موسسه خبری محدود می شود و بقیه تکرار کننده آن در شکلهای متنوع هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.