چت رولت: رولت روسی به سبک یک پسر دبیرستانی عشق چت!

25

بدون تردید، «چت رولت» Chatroulette، یکی از پدیده‌های داغ این روزهای اینترنت است.

فکر می‌کنید در زندگی واقعی آفلاین، این شانس را داشته باشید که به اتاق یک آدم کاملا ناآشنا بروید و دقایقی با او صحبت کنید؟! اصلا کسی پیدا می‌شود که چنین شهامتی داشته باشد؟!

اما یک جوان دبیرستانی روسی 17 ساله، به نام اندری ترنویسکی، توانسته چنین کاری در محیط اینترنت برای همه، ممکن کند، ‌او که یک جوان دبیرستانی مؤدب و در عین حال ماجراجو است، سایتی به راه انداخته که ویژگی آن امکان چت تصویری با کاربرهای غریبه است.

مثل همه ما که گاهی ایده‌هایی در ذهنمان شکل می‌گیرد، روزی چنین اندری به چنین چیزی فکر کرد، قدری جستجو کرد، اما در کمال تعجب، متوجه شد، پیش از او کسی روی این ایده کار نکرده است، پس با امکاناتی کم، چنین سایتی را ساخت، ظرف تنها سه ماه این سایت ده میلیون کاربر پیدا کرد.

برخلاف شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های وب 2.0 پیچیده، او تنها 3 روز برای ساختن سایت چت رولت، در اتاق خوابش و با استفاده از یک کامپیوتر قدیمی وقت صرف کرد.

چت رولت

وقتی سایت را به دوستانش نشان داد، آنها در گام اول مأیوسش کردند و به او گفتند که این هم شد ایده؟! آخر چه کسی از چنین سایتی استفاده می‌کند. به همین خاطر اندری به چندین فوروم رفت و سایتش را معرفی کرد، تنها 20 نفر مشتاق شدند که سایت را آزمایش کنند. اما از این زمان شانش به اندری روی خوش نشان داد، و به صورت تصاعدی کاربران سایت او افزایش یافتند، طوری که ماه گذشته این سایت 30 میلیون بازدیدکننده داشت و هر روز یک میلیون کاربر تازه از این سایت دیدن می‌کنند.

اندری اصلا فکرش را نمی‌کرد که سایت او با این استقبال روبرو شود، وقتی که چندین نشریه و سایت معتبر آی تی در مورد چت رولت نوشتند او به حدی شگفت‌زده شد که با صدای بلند از مادرش خواست که پای کامپیوترش بیاید تا ببیند پسرش چه توفیقی یافته است! اما واکنش نخست مادر اندری این بود که از او بپرسد چرا تا آن موقع صبح، هنوز به مدرسه نرفته!

تا این جای این پست، شاید متوجه شده‌اید که نام چت رولت از کجا می‌آید، به احتمال زیاد در فیلم‌ها و سریال‌ها، رولت روسی را دیده باشید، اندری هم رولت روسی در فیلم معروف شکارچی گوزن دیده بود. در رولت روسی، بازیگرها به نوبت شانس خود را برای مردن یا زنده ماندن با کشیدن ماشه هفت‌تیری که تنها یک گلوله دارد، آزمایش می‌کنند، اما در سایت چت رولت کاربرها، تنها یک چت ویدئویی شانسی می‌کنند!

فیلم شکارچی گوزن

جالب است بدانید که اندری تا حالا پول چندانی از سایت معروف خود درنیاورده است، او اگرچه آگهی کلمه‌ای گوگل را در چت رولت قرار داده، اما گوگل عملا تا حالا پولی برایش نفرستاده است، چرا که یک بار کد را به صورت اشتباه در چت رولت قرار داده بود و یک بار هم گوگل به خاطر اینکه زیر هجده سال، سن دارد، طبق مقرراتش، با ارسال یک نامه از فرستادن پول، پوزش خواسته بود. خوب، آماتور بودن این چیزها را هم دارد!

پیداست که مثل سایت‌های اجتماعی دیگر در چت رولت هم کاربرهایی پیدا می‌شوند که مقررات سایت را نقض می‌کنند و با ظاهر نامطلوب جلوی وب‌کم ظاهر می‌شوند، اما اندری فکر اینجا را هم کرده است و اگر کاربرهای دیگر سه مرتبه گزارش بدهند که عملکرد یک فرد در این سایت شایسته نیست، او برای همیشه از سایت بیرون انداخته می‌شود.

چت رولت خریدارانی هم پیدا کرده است، اما اگر چه تا حالا سقف پیشنهادات به یک میلیون دلار رسیده است، اندری تصمیم ندارد سایت را بفروشد و تصمیم دارد آن را برای خود نگه دارد.

اما جالب است بدانید که یک شخص مبتکر دیگر با استفاده از چت رولت و گوگل مپ، یک سرویس ترکیبی یا اصطلاحا mash-up به نام چت رولت مپ ساخته ساخته است که روی نقشه زمین کاربران چت رولت را در هر لحظه نشان می‌دهد.

وقتی به منطقه خاورمیانه می‌روید، می‌بیند که سایت اصلا کاربری ندارد، نزدیک‌ترین کاربران سایت به ما، کاربران ترکیه‌ای هستند! کسی چه می‌داند، شاید وقتی این پست در وبلاگم منتشر شد، فردا که این سایت ترکیبی را چک کردیم، کاربران زیادی از ایران در آن یافتیم!

اما بعد از اینکه به سایت چت رولت رفتید و این سایت را تست کردید، کمی فکر کنید و با خود اندیشه کنید که چرا این سایت اینقدر محبوب شده و مبدل به یک پدیده شده است؟

دکتر «تالی ویس» که یک روانشنانس اجتماعی است، کلید موفقیت این سایت را در این موارد خلاصه می‌کند:

1- اشتباق و کنجکاوی آدم‌ها برای دید زدن زندگی خصوصی دیگران
2- تعامل چهره به چهره
3- کنترل داشتن در عین کنترل نداشتن: در چت رولت در عین حال که چهره یک کاربر غریبه به صورت اتفاقی به کاربر دیگر نمایش داد می‌شود، در همان زمان کاربر می‌تواند در صورت تمایل با زدن next، کاربر دیگری را ببیند و دیدن کاربر قبلی را متوقف کند.
4- در چت رولت نیازی به ثبت‌نام و نوشتن مشخصات و افشای هویت نیست، شما حتی لازم نیست که یک نام کاربری کاذب برای خود انتخاب کنید.

بر طبق یکی از آمارگیری‌هایی که تا به حال انجام شده، 72 درصد کاربران چت رولت مرد هستند و 45 درصد آنها بین 18 تا 24 سال سن دارند.

در آینده هم در مورد چت رولت خواهم نوشت.

پی‌نوشت: متأسفانه خودم وب‌کم روی سیستم ندارم اما دوستانی که چت رولت را تست کردند، تذکر دادند که موارد سوء استفاده از این سرویس زیاد است. بدیهی است که معرفی این سایت به منظور تأکید بر اهمیت دادن به ایده‌های ذهنی و همچنین هدف مؤسس سایت که آشنایی سالم کاربران غریبه با هم بوده، صورت گرفته است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
25 نظرات
  1. رضا.ب می گوید

    البته سایت http://omegle.com/ مشابه این رو هم داره. هم تکست چت و هم ویدیو چت. احتمالا اینطوری که شما نوشتی، ایده اصلی مال همین پسره بوده که تعجب برانگیزه که چرا قبلا این ایده‌ی ساده به ذهن کسی نیومده بوده…

    1. AZIMIALI12 می گوید

      با تشکر از دکتر .من بار اول تونستم وارد «چت رولت» Chatroulette
      بشم اما دیگه نمیشه راهنمایی کنید ممنونم

  2. enigma2 می گوید

    دکتر خیلی سایت جالبی را معرفی کردی
    مرسی

  3. سعید می گوید

    جالب بود ، من رفتم تست کردم :دی اما کسی باهام نچتید :دی همه دیسکانکت کردن باهام :دی

  4. هامون می گوید

    خدا نکنه ایرونیا وارد این سایت بشن! خدا بخیر کنه.
    اما ایده ی جالبی بود. مسلمه وقتی تو جامعه ای برای افراد شخصیت قایل باشن و بهشون اعتماد به نفس بدن افراد پیشرفت می کنن و با ذهنی باز ایده های جالبی می سازن.نه مثل ما که (…)!

  5. reza می گوید

    اول از همه ممنون برای معرفی این سرویس و وبلاگ خوبتون.

    ایده خیلی جالبی داشته اما مشکل اینه که نتونسته در کنترل دوربینهای افراد موفق باشه. با اینکه تقاضا کرده که با لباس پوشیده پشت دوربین ظاهر بشن، اما ظاهرا خیلی ها نتوانسته اند منظور نویسنده را درک کنند.
    اون ایده مکان یابی بصورت اتوماتیک بر روی نقشه هم کمی مشکل امنیتی داره. شما میتوانید افراد را شناسایی کنید. مثلا می توانید به منطقه خودتان در نقشه رفته و ببینید چه افرادی از نزدیک شما آنلاین هستند. هرچند شاید نتوانید به اتاق آنها بروید اما می توانید یک عکس از اتاق آنها را ببینید (و احیانا اینکه در حال انجام چه کاری بوده اند!).

    در آینده با افزایش کاربران می توان انتظار خبرهای جالبتری از این سرویس بود.

  6. م م می گوید

    مطمئن باش قبل از اینکه بخوای دوبار در موردش بنویسی فیل شده.

  7. مسعود می گوید

    سلام
    من امتحان کردم از ده تای اول ۸ تاش صحنه های زننده ای داشتند… به هیچکس امتحان کردنش رو پیشنهاد نمیکنم…

  8. هانيه می گوید

    با سرعت اینجا فکر نمی کنم بشه خیلی از سایت استفاده کرد، اونم dial-up
    اما خیلی دلم خواست تو ۱۷ سالگی همچین فکری به ذهنم رسیده بود!

  9. nEw GaMEss می گوید

    عالی بود دکتر جان !
    رتبه این سایت را در الکسا جستجو کردم ، ۱۵۷۹ واقعا رتبه خوبی نیست ولی نسبت به جدید بودن سایت احتمال پیشرفت دارد !
    ممنون از مطلب قشنگت !

  10. Martik می گوید

    متاسفانه من وب کم ندارم!

  11. علی می گوید

    سلام

    صفحه این سایت با اون چیزی که شما ازش نشون دادید فرق میکنه

    آیا باید نرم افزاری ازش نصب بشه؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      نه

  12. سینا می گوید

    ما هم یه تست کردیم! به نظر می رسه خیلی مردونه اس! :دی

  13. درنین می گوید

    سلام

    بهترین ها

  14. رضا می گوید

    با سلام و تبریک سال نو سایت جالبیه اما جالب اینجاست باز هم یه سرویس دیگه خارجی نوابغ ایرانی کجا هستند.
    کسی از نابغه های ایرانی خبر داره؟
    همیشه شاد سبز باشید .

  15. Soheil می گوید

    ممنون از معرفی ، ولی خواستم بدونم منبعی که این متن رو درباره این سایت نوشته کجا بوده؟

    چون شما نوشتین:
    ماه گذشته این سایت ۳۰ میلیون بازدیدکننده داشت و هر روز یک میلیون کاربر تازه از این سایت دیدن می‌کنند.

    در صورتی که من سایت رو بررسی کردم و این سایت روزانه ۴۰۰ هزار آی پی بازدید داره. حالا اینکه چطور آمار غیر واقعی بالا محاسبه شده الله اعلم!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      منبع من نیویورک تایمز و وبلاگ‌های فناوری هست.

  16. من می گوید

    بهترین سرویس چات تنها با (ooVoo) از اینجا (www.oovoo.com) دانلود کنید و امتحان کنید

  17. Soheil می گوید

    آهان. حالا وبلاگ های فناوری رو میشه توجیه کرد ولی نیویورک تایمز رو من تعجبم با این اعتبارش چرا باید از چیزی که اطلاعی در موردش نداره بخواد آمار غیر واقعی بده.

    در هر صورت ممنون از اینکه آخرین خبرهای فناوری رو برای ایرانی ها بصورت عالی ترجمه می کنید. واقعا جای تقدیر داره.

    موفق باشید

  18. miuzen می گوید

    این‌جا رو ببینید: http://omegle.com
    ایده‌ی مشابهی داره این سایت، سایت جالبی‌ه 🙂

  19. مرتضى طالب می گوید

    خیلی خوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5