چگونه یک کارت گرافیک بخریم؟

26

اگر واقعیت را نخواهیم انکار کنیم بیشتر اوقات مردم هدفشان از خرید کارت‌های گرافیکی برای کامپیوترهایی که استفادهء تجاری ندارند بازی کردن و اجرای بازی‌های ودیدئویی به صورت ایده‌آل است. البته مسلم است کارت‌های گرافیکی کاربرد‌های دیگری نیز مثل تبدیل و نمایش ویدئو‌ها را دارا هستند و البته در مروگرهای نسل جدید نیز نقش موثری را به عهده گرفته‌اند، اما بهتر است خودمان را گول نزنیم! بازار کارت‌های گرافیکی تنها به این علت پرحرارت و رقابت باقی‌ مانده است که اگر بخواهید بازی‌هایی غیر از بازی‌های دو بعدی تحت وب را تجربه کنید نیاز به یک کارت گرافیک مجزا از مادربرد خود با قدرت کافی دارید.

در مورد کارت‌های گرافیکی حقایق تلخی نیز وجود دارند، تلخ ترین حقیقت این است که: هر چه کارتی که می‌خرید گرانتر باشد آن کارت بهتر است! در واقع نمی‌توان منکر این حقیقت شد که هر چه بیشتر خرج کنید وقتی می‌خواهید بازی‌های ویدئویی را اجرا نمائید تجربهء بهتر و دلنشین‌تری از اجرای آن بازی خواهید داشت و کیفیت بهتری را تجربه خواهید کرد. پس بنابراین اگر مثلاً روزی 700 تا 900 هزار تومان داشتید که خرج کارت گرافیک کردید در اصل به خودتان این شانس را داده‌اید تا بازی‌های کامپیوتری روز را به بهترین شکل ممکن تجربه نمائید.

AMD یا Nvidia؟

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردم بیش از هر چیزی به برند توجه می‌کنند ولی اگر واقع‌بین باشیم اینکه کدام‌ یک از این دو برند بهتر هستند سئوال چندان مهمی نیست! همواره هر برندی محصولاتش مزایا و معایبی دارند و در هر خط تولیدش نسبت به رقیب خود محصولاتی برتر و البته ضعیف‌تر دارد. مثلا اگر بشود به این سئوالات پاسخ قطعی داد که AMD بهتر است یا اینتل؟ پی‌سی بهتر است یا مک؟ و یا دسکتاپ بهتر است یا لپ‌تاپ؟ به سئوال فوق هم می‌توانیم پاسخ بدهیم. در چیپست‌های تولیدی AMD و Nvidia تکنولوژی‌های متفاوتی به کار رفته است و تفاوت‌های عمده‌یی وجود دارد لذا هر کاربر بر حسب بودجه و دانستن نیاز دقیق خود می‌تواند محصولات یکی از این دو برند را بر دیگری ترجیح دهد.

با وجود این حقیقت که یک گیمر حرفه‌ای و نکته‌بین قادر است جزئیات حاصل از اجرا و نمایش یک گیم با یک کارت AMD را با جزئیات حاصل از نمایش و اجرای همان گیم بر روی یک کارت گرافیکی مشابه و هم ردهء کارت قبلی اما این‌بار تولید Nvidia را قیاس نماید، اما بیشتر مردم توجه‌شان به این جلب می‌شود که یک بازی چقدر از نظر جلوه‌های گرافیکی به واقعیت نزدیک است هر چند در حین انجام همان بازی در مواردی گیم اصلا روان نباشد! لذا از دید یک کاربر عادی توانایی یک کارت در زمینهء آنتی آلیزینگ (واضح سازی تصاویر دو یا سه بعدی)، پردازش فیزیک بازی و قدرت کارت در پشتیبانی از تکنولوژی اتصال و پاسخگویی به چند مانیتور ممکن است چندان مورد توجه قرار نگیرد. بنابراین یک کاربر عادی می‌تواند با خواندن چند نقد و با توجه به بودجهء خود کارت مورد نظرش را از بین یکی از این دو برند تهیه کند اما گیمر‌های حرفه‌ای که قصد هزینه کردن رقم قابل توجهی را دارند بهتر است قیاس‌های بیشتری را انجام دهند و بنچ مارک‌های بیشتری را مشاهده نمایند تا به نتیجهء مطلوب‌تری برسند. (نکته: هر چند احتمالاً اکثراً از این مطلب آگاه باشید ولی بد نیست اشاره کنیم چند سال پیش کمپانی AMD تولید کنندهء کارت‌های گرافیکی با برند ATI را به صورت کامل خریداری کرد. اکثر کارت‌های گرافیکی تا همین امروز توسط AMD به بازار عرضه شده‌اند هنوز برند ATI را به همراه دارند البته AMD اعلام کرده است نسل بعدی خط تولیدش دیگر با برند ATI نخواهد بود و با همان نام AMD به بازار ارائه خواهند شد.)

GPU

پردازندهء یک کارت گرافیک را در اصطلاح GPU می‌گویند و همین بخش از کارت گرافیکی شما توانایی‌های عمدهء ویدئویی و گرافیکی کارتتان را مشخص می‌کند. هر چند اسامی فنی و رمزی که برای GPU ها از جانب تولید کنندگان انتخاب می‌شود برای کاربران عادی چندان قابل شناسائی و درک نیست مگر اینکه هر روز بازار و اخبارش را از نزدیک دنبال کنند. اما در این زمینه یک قانون موثر و خوب وجود دارد، آنهم اینکه هر چه رقم اختصاص یافته در کنار نام GPU شما بالاتر باشد یقینا قوی‌تر است. برای مثال سری 5000 کمپانی AMD شامل آخرین و قوی‌ترین محصولات AMD (و البته گران‌ترینشان) است، بالاترین و قوی‌ترین محصول این سری فعلاً کارت ATI Radeon HD 5970 است اما اگر محصولی کماکان قدرتمند با هزینهء کمتر می‌خواهید می‌توانید به سراغ 5870 یا 5850 بروید البته کمی اگر از انتظارات خود در صورت کمبود بودجه بزنید شاید 5770 نیز گزینهء مناسبی باشد. در سمت دیگر Nvidia با محصول قدرتمندی همچون GeForce GTX 480 قرار دارد اما خوب برای افراد با بودجه‌های کمتر و نیازمند کارت‌های قدرتمند می‌توان گزینه‌هایی مثل GTX470 و GTX465 و یا GTX460 را در نظر گرفت. در مورد سری بندی کارت‌های Nvidia باید نکتهء دیگری را نیز در نظر داشت کارت‌هایی که با عنوان GTX ارائه شده‌اند بهترین و قوی‌ترین گزینه برای گیمرها هستند کارت‌های GTS کارت‌هایی متوسط هستند که شاید بتوان در حد متوسط با آنها گیم نیز بازی کرد و نهایتاً کارت‌های GT که برای افراد با بودجهء کم و البته نیازهای نه چندان بالا ارائه می‌شوند.

سرعت پردازش و حافظه

سرعت پردازش یک کارت و میزان حافظهء ارائه شده بر روی آن کارت دو عامل مهم در بازده نهایی کارت گرافیک هستند. دو کارت گرافیکی یکسان اما با میزان حافظهء متفاوت: مثلا GTX460 با دو حافظهء متفات 768MB و 1GB به بازار عرضه شده‌اند و هر دو کارت GPU های یکسانی دارند ولی کارتی که حافظهء 1GB دارد نسبت به کارت دیگر قوی‌تر و البته گران‌تر است. برخی از کارت‌ها با حافظه‌های مدرن GDDR5 عرضه می‌شوند که یقینا از کارت‌های ارائه شده با حافظه‌های DDR3 و GDDR3 سریعتر و قوی‌تر و البته گران‌تر هستند (AMD کارت‌های رنج متوسط سری 5500 خود را با هر دو حافظهء DDR3 و GDDR5 ارائه می‌کند که در کارایی و قیمت بسیار موثر هستند).

اواخر دههء نود اگر کاربری می‌خواست کارت گرافیک بخرد شاید تنها عاملی که نیاز بود به آن توجه شود میزان حافظهء کارت بود چون سرعت پردازنده‌ها رشد چندانی نداشت و بازار هم عملا در دست برند Nvidia بود اما این روزها عواملی که در بالا نام بردیم مثل نوع و سرعت پردازنده، نوع و میزان حافظه عوامل بسیار مهمی هستند هر چند هنوز هم دیده‌ایم بسیاری از کاربران با تفکری در مشابه آنچه در اواخر دههء نود وجود داشت یعنی هر چی کارتی حافظهء بیشتری داشت پس بهتر است اقدام به خرید می‌کنند.

اندازه و ابعاد کارت گرافیک

اگر به دورانی برگردیم که اندازه و ابعاد کامپیوترها حدود یکی دو متر بود شاید کسی چندان به ابعاد و اندازهء کارت گرافیک خود اهمیت نمی‌‌داد، اما این روز‌ها چون مادربرد‌ها و کیس‌های گوناگون با ابعاد مختلفی در بازار ارئه می‌شوند بایستی ابعاد و اندازهء کارت گرافیک انتخابی خود را با آنها انطباق بدهیم. کارت‌های گرافیکی قدرتمند ابعاد و طول بیشتری را دارا هستند و معمولا در کیس های Micro-ATX یا کیس‌های ATX کوچکتر از استاندارد جایی ندارند. ATI Radeon HD 5970 در حال حاضر با طول 29.21 سانتی‌متر طویل ترین کارت موجود در بازار است اما سایر کارت‌های قدرتمند Nvidia و یا AMD از نظر طول شاید 2 یا 3 سانتی‌متر کوتاه‌تر از این کارت باشند. اگر قصد دارید یک کامپیوتر کوچک و جم و جور دست و پا کنید یا قصد ارتقا گرافیکی بر روی کامپیوتر خود را دارید خواستان باشد که مسئلهء ابعاد و اندازهء کارت انتخابیتان برایتان دردسر ساز نشود.

Direct X

کارت‌های گرافیکی از نسخه‌های مختلفی از مجموعه</a href=”http://1pezeshk.com”>ء رابط‌های‌ برنامه‌نویسی حرفه‌ای مایکروسافت دایرکت ایکس پشتیبانی به عمل می‌آورند که حاصل آن به ارمغان آمدن قابلیت‌های گرافیکی و پردازشی متفاوتی است. نیاز به تکرار نیست گیمرهای حرفه‌ای جزئیات را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند اما برای نزدیک شدن جلو‌ه‌های گرافیکی یک بازی به واقعیت کارت گرافیک بهتر است از نسخه‌ء جدیدتری از دایرکت ایکس پشتیبانی کند. آخرین نسخهء ارائه شده از دایرکت ایکس توسط مایکروسافت دایرکت ایکس 11 یا DX 11 است و اکثر کارت‌های سری آخر AMD و Nvidia از آن پشتیبانی کامل به عمل می‌آورند. کارت‌های که از DX 11 پشتیبانی می‌کنند همچنین قادر هستند تا بازی‌هایی که تحت DX 10 یا 9 توسعه داده شده‌اند را نیز به شکل کامل اجرا نمایند اما اگر کارتی از DX 10 پشتیبانی می‌کند نمی‌تواند همه جلو‌های گرافیکی بازی که تحت DX 11 ارائه شده است را به تصویر بکشد.

پورت‌های خروجی

مرسوم ترین روش برای متصل کردن مانیتور به کارت گرافیک سیستم پورت‌های DVI هستند. اکثر کارت‌های گرافیکی امروزی یکی از این پورت‌ها را عمدتاً دارا هستند و البته بیشتر آن‌ها دو پورت DVI دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا تصویر خروجی را بر روی بیش از یک مانیتور مشاهده نمائید. اما این تنها نوع پورتی نیست که بر روی کارت‌های امروزی ارائه می‌شود، برخی از کارت‌ها به پورت‌های HDMI و یا mini HDMI تجهیز شده‌اند تا بتوانید خروجی آنها را بر روی HDTV ها یا ابزارهای مشابه مشاهده نمائید. DisplayPort پورت استاندارد جدیدی است که قصد دارد جای DVI را در بازار را بگیرد و وعده داده است از نمایشگرهایی بزرگتر از نمایشگرهای کنونی که با حداکثر رزلوشن 2560 در 1600 پیکسل توسط پورت DVI پشتیبانی می‌شوند پشتیبانی به عمل آورد، همچنین نسخهء دیگر از این پورت با عنوان min DisplayPort ارائه خواهد شد که از نسخهء اصلی قدری کوچکتر است.

کانکتورهای پاور

کارت‌های گرافیکی این روزها به قطعات بیش از اندازه کاملی بدل گشته‌اند و اگر یکی از مدل‌های قدرتمندشان را مدنظر گرفته‌اید تنها سوار کردن آن بر روی مادربرد کافی نیست. اکثر کارت‌های دارای کارایی بالا و البته کارت‌های ردهء متوسط نیاز به اتصال مستقیم و مستقل به پاور سیستم را دارند. از این جهت بر روی این دسته از کارت‌ها در قسمتی از لبه‌های بالایی یا انتهایی کارت جک‌های اتصال مخصوصی در نظر گرفته شده است که البته برخی از کارت‌ها یک و برخی دیگر دارای دو جک هستند و این جک‌ها ممکن است 6 یا 8 پین باشند. توجه داشته باشید اگر کابل مخصوص پاور را به این جک‌ها متصل نکنید کامپیوتر بوت نخواهد شد. از همهء این موارد مهم‌تر فراموش نکنید که پاور شما توان کافی برای برق رسانی به سیستم و همینطور کارت گرافیک انتخابی شما را دارا باشد. یک کارت گرافیک دارای دو GPU مدل ATI Radeon HD 5970 نیازی معادل 300 وات دارد و کارت گرافیک GeForce GTX 480 نیازش 250 وات است که خوب وقتی این کارتها بر روی سیستمی سوار می‌شوند بر حسب نیاز سایر قطعات شما به پاوری بین 700 تا 1000 وات یا شاید هم بیشتر نیاز پیدا می‌کنید.

استفاده از چند کارت به صورت همزمان

اگر مادربرد شما دارای بیش از یک شیار PCIe x16 است این امکان را دارید تا کارت گرافیک دوم، سوم و در برخی موارد حتی چهارم را نیز به سیستم خود بیافزایید تا تجربهء ویدئویی بی‌نظیری را به دست آورید. هم Nvidia و هم AMD هر دو تکنولوژی‌های ویژه‌یی را ارائه کردند که شما را قادر می‌سازند دو یا چند کارت گرافیکی را به صورت یک واحد پردازشی گرافیکی به کار ببندید. این تکنولوژی در محصولات AMD با عنوان CrossFireX و در Nvidia با نام Scalable Link Interface یا به اختصار SLI نامگذاری شده‌اند. معمولا وقتی قصد دارید از این تکنولوژی‌ها بهره بگیرید بهترین راه‌حل این است که دو یا چند کارت با GPU های یکسان و تولید یک کمپانی مشخص را تهیه کنید در ضمن در نظر داشته باشید تا پاور شما توان کافی برای تامین انرژی مورد نیاز همهء کارت‌ها را دارا باشد.

قابلیت‌های ویژه

هر کدام از دو برنده AMD و Nvidia قابلیت‌های ویژه‌یی را بر روی محصولات خود ارائه می‌کنند. مثلا طی یکی دو سال گذشته AMD با تکنولوژی Eyefinity حسابی خودش را سر زبان‌ها انداخته است که شما را قادر می‌سازد با تنظیماتی ساده خروجی تصویر یک کارت گرافیک را بر روی 6 مانیتور به صورت همزمان مشاهده نمائید. Nvidia تکنولوژی مشابهی دارد با عنوان Nvidia Surround اما بیشتر محبوبیت Nvidia بخاطر تکنولوژی PhysX است، تکنولوژی که اشیاء را در تصاویر سه بعدی و گیم‌ها به دنیای واقعی بیشتر شبیه می‌کند و البته تکنولوژی دیگری با عنوان 3D Vision که امکان تجربه کردن بازی ها به صورت سه بعدی را به شما می‌دهد (البته در صورت در اختیار داشت سخت افزار کافی و لازم). اما واقعیت این است عمدهء این تکنولوژی‌ها کمتر مورد استفادهء کاربران عادی که فقط از یک کارت گرافیک روی سیستم بهره می‌گیرند قرار می گیرند و کاربرد اصلی تکنولوژی‌هایی این چنین در مصارف صنعتی، گیمرهای فوق حرفه‌ای و کاربرانی با نیاز‌های پیشرفته است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
26 نظرات
  1. نیما می گوید

    ممنون از وبلاگ خوب و مطالب زیبایتان. یکی از مواردی که Nvidia به کارتهای خود اضافه کرده است، امکان استفاده از GPU برای برنامه نویسی موازی (Parallel Programing) است. این قابلیت Cuda نام دارد.

  2. bahram می گوید

    ممنون. بسیار جامع و کامل بود. اگر سایتی که بنچ مارک کارتها را هم نشان دهد معرفی کنید عالی می شود

  3. آتنا می گوید

    مرسی.واقعا مفید بود.

  4. امید می گوید

    سلام
    مقاله خوبی بود با اینکه معلوم بود که در زمینه اصول گرافیک کامپیوتری اطلاعات کاملی نداشتید.

    2 مورد اشتباه خیلی تو چشم می زد
    1. آنتی آلیزینگ (anti aliasing) در واقع وضوح بخشیدن به تصاویر نیست میشه گفت یه جور کم کردن وضوح تصاویر نیز هست آنتی الیاسینگ ما لبه های رو که در پردازش تصور به دست می آن رو یه کم نرم می کنیم که نرم تر بنظر بیان
    2. مورد دوم اینکه اکثر کارهای مربوط به موتور فیزیکی روی cpu انجام میشه.

  5. امید می گوید

    *نرم تر = واقعی تر

  6. علی نژاد می گوید

    متشکرم
    خیلی عالی بود
    اطلاعات خوبی ارائه کردید

  7. طراحی بنر می گوید

    منم amd رو بیشتر میپسندم

  8. فرزاد می گوید

    درود بر شما، خیلی مفید بود .

  9. ali می گوید

    انودیا به علت این که بسیار داغ می کنه و اگه یکم فن هاش کند بشه دماش بالا می ره و گرافیک هنگ می کنه

    مصرف برق بالایی داره

    کلا اگه خواستی بخری ای تی آی بخرید سری 5000 به بعدش را

    شرکت سازنده کارت هم مارکش فقط اسوس یا گیگابایت باشه

  10. صمیم می گوید

    من که nvidia رو به amd ترجیح میدم.
    با اینکه amd داره جلو میزنه ولی هنوزززز nvidia تکنولوژیها و.. های خودش رو داره که باعث میشه بنچمارکهای بهتری بگیره.

    من که 2تا1گیگ 460gtx اورکلاک شده بستم.

  11. سجاد می گوید

    بنظر من برای کارت گرافیک زیر ۱۳۰ تومن ای تی ای بهترین گزینه هست

  12. امید می گوید

    چرا کامنت قبلی من پاک شد.

    تو چیزی که تخصص ندارید وارد نشوید. ترجمه کردن مطالب هم تخصص می خواهد شما در مورد همین گجت ها بنویسید بهتر است.

  13. احمد ک می گوید

    فقط ا ی ام دی
    انویدیا واینتل با قیمت های بالا و درایور بازی هاشان اعصاب خورد میکنند
    اگر صفحات دانلود درایور اینتل را بردارند ترافیک جهانی اینتر نت صفر میشود
    (شوخی بود)

    درضمن جناب مقدری سلام عرض میشود
    در ضمن اقا امید گل بفرما ببینم تا حالا چند تا واحد سایه زنی و به کدام کارت گرافیک اضافه کردی داداش من که نرم تر بشود . والسلام

  14. کاوه می گوید

    مطالب مفیدی بود. متشکرم.

  15. گیمر می گوید

    خوب بود. لطفا قیمت های توی بازار رو ارایه بدین . ممنون

  16. حسین می گوید

    سلام وخسته نباشید
    با احترام به طرفدارران انویدیاومصرف کنندگان این برند-بهتره خودمون رو گول نزنیم همه میدونن (حتی سازندگان انویدیا)که کارتهای شرکتAMD ( ATI)بهتره هم از نظر کارایی وهم از نظر قیمت
    ممنون

  17. فرهاد حمزی می گوید

    متشکرم.
    اطلاعات مفیدی بود.
    اگه میشه قیمت های بازارو هم درج کنید

  18. علی می گوید

    خیلی خوب و مختصر در کل عالی ممنونم

  19. amin call of می گوید

    لطفا یک گرافیک خوب تو رنج قیمت 100تا120 هزار تومن معرفی کنید ممنون

  20. hamed می گوید

    قیمت ها لطفا

  21. یوسف می گوید

    خیلی کامل و عالی بود. ممنون.

  22. مهدی می گوید

    آقا تورو خدا جواب مرا بدهید من دیشب خبر مرگم اومدم winمو ارتقا بدم پیشرفته کنم که دیدم اه اه بابا کارت گرافیک نصب شده اما کار نمی کند اگه بلدی یا برام e-mailکن یا همینجا بنویس اقا این تم ها هم کار نمی کند با تشکر بای

  23. و... می گوید

    ای بد نبود!

  24. علی می گوید

    سلام ، خسته نباشید .
    من میخوام یک کارت گرافیک برای مادربرد ECS G31T-M7 بخرم ، لطفا لیست کارت گرافیک هایی که روی این مادربرد بخوبی کار میکنند رو به من ایمیل کنید ( 512mb-1024mb ) .
    با تشکر

  25. رضا می گوید

    دست گلت درد نکنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5