سندرم دست بیگانه

18

آیا فیلم مشهور دکتر استرنجلاو را دیده‌اید؟ این فیلم را استنلی کوبریک در سال 1964 ساخته بود و در آن پیتر سلرز در نقش دکتر استنرجلاو، کنترلی روی یکی از دست‌هایش نداشت، این دست خودسر مرتب می‌خواست که سلام نازی بدهد!

اما جالب است بدانید که این مشکل منحصر به این فیلم نیست و سندرمی به نام سندرم دست بیگانه یا سندرم دکتر استرنجلاو وجود دارد!

دکتر استرنجلاو

در این اختلال عصبی – روانپزشکی به صورت مختصر و مفید، یک دست سرخود عمل می‌کند، گویی که تحت اراده مغزی جدا از مغز بیمار است.

البته در بیماری‌هایی مثل تشنج، لرزش دست یا اختلالات خرکتی مثل کره، دیستونی و آتتوز هم دست بی‌اختیار حرکت می‌کند. اما این موارد را زیرمجموعه سندرم دست بیگانه نیستند. چون در این بیماری‌های دست حرکاتی بی‌هدف دارد، اما حرکات دست در سندرم دست بیگانه هدفدار هستند.

دکتر کن هیلمن، یکی از نورولوژیست‌های دانشگاه کالیفرنیا، موارد جالبی از این سندرم را به خاطر می‌آورد: مثلا او بیماری را به یاد می‌آورد که در هنگام خرید با دست چپش که دست بیگانه بود، کفش قرمزی را انتخاب می‌کرد ولی دست راستش، آن کفش را سر جایش می‌گذاشت و کفشی آبی را برمی‌داشت!

نخستین بار یک نورولوژیست آلمانی به نام دکتر کورت گلداشتاین در سال 1908، موردی از سندرم دست بیگانه را گزارش کرد. دست چپ بیمار او هر کاری که دلش می‌خواست انجام می‌داد و حتی یک بار می‌خواست خفه‌اش کند!

سندرم دست بیگانه

سندرم دست بیگانه به علل مختلفی به وجود می‌آید.

آسیب به ناحیه‌ای از مغز به نام کورپوس کالوزوم که دو نیمکره مغز را به هم متصل می‌کند، می‌تواند باعث سندرم دست بیگانه شود. این آسیب می‌تواند در طی جراحی‌هایی که برای کنترل تشنج انجام می‌شود یا بعد از سکته مغزی رخ دهد. معمولا دست چپ، بیگانه می‌شود، چون دست چپ از از نیمکره راست فرمان می‌گیرد.

اگر سندرم دست بیگانه داریم، پس چرا سندرم پای بیگانه نداریم؟! شاید علت این مطلب، کنترل دو طرف بیشتر پاها توسط مغز باشد.

یک نوع شایع‌تر ولی کمتر عجیب‌تر سندرم دست بیگانه، بیماری‌ است که در گرفتن اشیا و اجسام توسط دست غیر قابل کنترل می‌شود. در این نوع بیماری، شخص ممکن است هر چیزی را که جلویش باشد، با دست محکم بگیرد و رها نکند. این نوع بیماری، به خاطر آسیب به لوب پیشانی مغز رخ می‌دهد، چون این قسمت از مغز به موازات بالغ شدن مغز، رفلکس طبیعی چنک زدن را مهار می‌کند.

آسیب به قسمت خلفی جانبی لوب آهیانه یا لوب خلفی مغز هم می‌تواند باعث سندرم دست بیگانه شود. در این نوع از بیماری حرکات دست‌ خشن‌تر است و شخص ناخودآگاه کف دستش را طوری موقعیت می‌دهد که از تماس با اشیای مجاور، پرهیز کند.

در بیماری‌های پیشرونده تحلیل‌برنده عصبی مثل کروتزفلد جاکوب و زوال قشری قاعده‌ای ، هم سندرم دست بیگانه دیده می‌شود.

درمانی برای این بیماری وجود ندارد، فقط می‌توان با مشغول نگاه داشتن دست گرفتار، میزان علایم را کاهش داد.

منبع:  + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
18 نظرات
  1. ایوب می گوید

    یه اختلال روانشناختی هست که بطور کلی به عضو بیگانه(alien limb) معروف است، در این اختلال فرد احساس می کند که عضوی از بدنش بیگانه(عوضی) است یعنی حس می کند-مثلا- دستش دست او نیست بلکه دست شخص دیگری است که به او چسبیده. اگر منظورتون از سندرم عضو بیگانه این چنین چیزی باشد در مورد پا هم رخ می دهد.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      درسته. من هم قبل از خواندم مطالب مربوط به این بیماری تصور می‌کردم، دست بیگانه فقط در حیطه سایکولوژی مطرح هست و معادل نورولوژیک نداره.

      1. ایوب می گوید

        این مسئله از جمله مسائلیه که نظریه های آگاهی سعی می کنن حلش کنن. یه تاب جالب در مورد چنین اختلالی کتاب Oliver Sacks با عنوان
        The Man Who Mistook His Wife for a Hat
        تای هم تو کتاب Ten problems of Consciousness بحث جالبی رو در این مورد آورده.

  2. احمدرضا می گوید

    با سلام:
    مطلب جالبی بود و باید بگم برای درمان بیماری هایی از این دست روشی قطعی از طریق طب مکمل ایرانی به نام “سایمنتولوژی” یا “ذهن روان شناختی” وجود داره که در همایش طب مکمل اصفهان چند هفته قبل مورد بحث قرار گرفت.

    1. سارا می گوید

      جناب احمد رضا ممنون از اطلاع رسانی شما در این زمینه امیدوارم افرادی که جهت درمان برای این بیماری دنبال راه میگردند بتوانند درمان ساده و به هزینه را مورد توجه قرار دهند (سایمنتولوژی)

  3. محمد می گوید

    جالب بود … دکتر سایتی سراغ دارید که پراکندگی بیماری ها رو روی نقشه ای مثل گوگل مپ با جزئیات نشون بده ؟

  4. فراز می گوید

    مطلبش خیلی عالی بود ولی اگه معادل انگلیسی سندرم ها , بیماریها و چیزهایی که در موردش مطلب مینویسین هم در اول یا آخر کار اضافه کنین بسیار عالی میشه

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      منابع پست را در انتهای نوشته آورده‌ام. با مراجعه به آنها معادل انگلیسی را می‌توانید ببینید.

  5. مهدی می گوید

    سلام. مطلب حاضر مرا به یاد فیلم ایرانی مجسمه انداخت.

  6. ایرمان می گوید

    از دانستن بیماریهای شخصیت های معروف سینمایی واقعا لذت می برم.مطلب خوبی بود.

  7. پت می گوید

    ظاهرا یک زمانی برای کاهش علایم صرع، رابط پینه‌ای را قطع می‌کردند. این مشکل عضو بیگانه در میان این افراد زیاد دیده می‌شد.

  8. گاهی نگاهی می گوید

    چقدر جالب!
    همیشه فکرمیکردم همچین چیزی فقط تو وجود آدم دیوانه و البته نابغه ای مثل پیتر سلرز امکان پذیره.

  9. درنین می گوید

    سلام

    خیلی‌ جالب بود، ممنون.

    بهترین ها

  10. misssdandelion می گوید

    جالبه مرسی مطلب قشنگی بود

  11. محمد می گوید

    سلام
    بسیار عالی بود یادم توی کلبه وحشت هم این قضیه برای طرف پیش اومده بود
    شاید دکتر جان دلیل اینکه سندرم دست بیگانه روی پا اثر نداره این باشه که پا بخشی از دستوراتش رو از نخاع میگیره
    البته این نظر من غیر متخصص است
    ممنون

  12. احمد ک می گوید

    ممنون
    سال 18 ام تدریسم بود که بعض اوقات (البته سر کلاس فقط )گاه گاهی یهو دست راستم می پرید بالا . در ست خلاف صحبت های من .باور کنید با دست چپ مچ راست را میگرفتم و میاوردم پایین .خودم شک کرده بودم که کمی خلم . و….

  13. faeze می گوید

    سلام خسته نباشید. من دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی هستم و باید درباره یه موضوعی که جالب و قشنگ باشه کنفرانس بدیم.من میخام درباره این بیماری کنفرانس بدم ولی متنهای انگلیسی که وجود دارند خیلی لغات و اصطلاحات پزشکی بکار بردند که میدونم اگه برم سر کلاس بگم هیچکس چیزی نمیفهمه شما میتونید کمکم کنید که یه متن ساده و قشنگ درباره این بیماری پیدا کنم؟ ممنون خدانگهدار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5