«آرش فردوسی»، یکی از مؤسسان سایت محبوب Dropbox

16

اگر از دوست‌داران فناوری باشید یا از Dropbox استفاده کرده‌اید یا نامش به گوشتان خورده است.

Dropbox یک سرویس میزبانی فایل مبتنی بر رایانش ابری است. این سرویس به کاربرانش اجازه می‌دهد که همیشه و همه جا به فایل‌هایشان دسترسی داشته باشند، البته به شرطی که یک اتصال اینترنتی داشته باشند!

با کمک Dropbox می‌توان به راحتی فایل‌های کامپیوتر یا گوشی را با فضای تحت وب این سایت، سینک کرد. به این ترتیب اگر اتفاقی برای هارد شما بیفتد یا در یا مثلا در محل کار نیاز پیدا کنید که به فایلی دسترسی داشته باشید، مشکلی نخواهید داشت.

Dropbox در سال 2007 توسط «درو هوستون» و «آرش فردوسی» بنا نهاده شد. بله! درست خواندید آرش فردوسی!

آرش فردوسی

آرش فردوسی، ایرانی‌تبار است و پدر و مادری ایرانی دارد. البته او در آمریکا متولد شده و پرورش یافته است، اما به همراه خانواده گاه برای ملاقات خاله‌اش به ایران سر می‌زند.

آرش فردوسی، ایرانی‌تبار است و پدر و مادری ایرانی دارد. البته او در آمریکا متولد شده و پرورش یافته است، اما به همراه خانواده گاه برای ملاقات خاله‌اش به ایران سر می‌زند.

Dropbox ، برتری چشمگیری نسبت به رقبای خود مثل Box.net، Sugarsync، Mozy، ZumoDrive دارد، مثلا کلاینت‌های خوبی برای ویندوز، مک، لینوکس و حتی اندروید و آیفون و آیپد دارد، حتی نسخه رایگان Dropbox، دو گیگ فضای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

درواقع ما وجود سایت Dropbox را باید مدیون فراموشکاری‌های آقای هوستون در همراه بردن درایو USB‌اش باشیم! او که در سال 2007، یک دانشجوی دانشگاه MIT‌ بود، گاه با این مشکل مواجه می‌شد، بنابراین سعی کرد از سایت‌هایی برای آپلود فایل‌های ضروری استفاده کند، اما خیلی زود دریافت که همه آنها مشکلاتی دارند، مثلا در آنها نمی‌شد فایل‌های بزرگ را به راحتی و به سرعت آپلود کرد، یا پر از باگ بودند، به همین علت در صدد برآمد که سرویسی برای استفاده شخصی خودش درست کند، اما خیلی زود به این فکر افتاد که این سرویس را برای استفاده عمومی آماده کند و با همکاری هم دانشگاهی‌اش- فردوسی- Dropbox را راه انداخت.


فردوسی در کنار هوستون

Dropbox به صورت رسمی در سال 2008 معرفی شد و هم اکنون بیش از 18 میلیون کاربر دارد و هر ماه 15 درصد به تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. این شرکت فعلا 45 کارمند دارد.

ویژگی اشتراک و سینک کردن فایل‌ها را در Dropbox ، در کمتر سرویس مشابهی می‌توان یافت. به علاوه برخی از کاربران خلاق هم با ابداع ترفندها و «مش-آپ»هایی عملکرد Dropbox را بهتر هم کرده‌اند، مثلا امکان این را فراهم آورده‌اند که با جی‌میل هم بتوان فایل به Dropbox فرستاد یا اپلیکیشنی برای مدیریت و ذخیره پسوردها ساخته‌اند.

Dropbox را به جرأت می‌توان یکی از مطرح‌ترین سرویس مبتنی بر ذخیره‌سازی ابری دانشت. فردوسی موفقیت Dropbox را مدیون کاربران آلفایش می‌داند، یعنی آنهایی که در نخستین روزهای کار این سرویس، آن را بررسی کردند و برای بهتر شدن آن، نظر دادند.

در حالی که سه سال و نیم از عمر Dropbox گذشته است، این سرویس، نقدهای تحسین‌برانگیزی دریافت کرده است که بیشتر ناشی از طراحی ساده و در عین حال کاربرپسند آن است. نشریات زیادی از نیویورک تایمز و اکانومیست گرفته تا واشنگتن پست و PC Magazine این سرویس را ستوده‌اند. نشریه «بیزینس اینسایدر» هم فردوسی و هوستون را یکی از 100 فرد شاخص سیلیکون ولی دانسته است.

فردوسی، در گفتگویی به این مسئله جالب اشاره کرده است که نیمی از دانشجویان MIT از Dropbox استفاده می‌کنند و در واقع علاوه بر بنیان‌گذاران این سایت، بیشتر مهندسین آن هم دانش‌آموخته MIT هستند.

یکی از ویژگی‌ها خوب Dropbox که فردوسی هم شیفته‌اش است، ویژگی حذف نشدن فایل‌هاست! یعنی وقتی یک کاربر فایلی را حذف می‌کند و یا مثلا یک فایل word را تغییر می‌دهد، هیچ فایلی حذف نمی‌شود و کاربر می‌تواند فایل حذف‌شده را مجددا احیا کند یا نسخه قبل از ویرایش فایل متنی را، دوباره ببیند.

65 درصد کاربران Dropbox مقیم خارج آمریکا هستند، کاربران انگلیس، آلمان و ژاپن در صدر آنها هستند. فردوسی بابت اینکه سرویس محبوبش را کاربران چینی به علت ممنوعیت‌های حاکم در آن کشور نمی‌توانند مورد استفاده قرار بدهند، متأسف است.

فردوسی، وعده داده است که اشتراک فایل‌ها و فولدرها به زودی در Dropbox بسیار ساده‌تر خواهد شد. کافی خواهد بود که کاربر روی فایلی کلیک راست کند و به اشتراکش بگذارد!

تحول دیگر در Dropbox، ممکن شدن مشاهده انواع فایل‌ها به صورت استریم خواهد بود. یعنی کاربر بدون اینکه پخش‌کننده صوتی یا ویدئویی یا ویرایشگر متنی داشته باشد، می‌تواند همه فایل‌ها را در مرورگر خود به صورت جاری، مشاهده کند.

همان طور که پیشتر اشاره کردم، Dropbox کاربران خلاقی دارد. فردوسی در آخر گفتگویش به یکی از همین کاربران اشاره کرد: کشاورزی که نقشه شخم‌زنی مزرعه را با استفاده از کامپیوتر تراکتورهایش، روی Dropbox سینک می‌کند، تا آنها را با هم هماهنگ کند و از تصادم آنها با هم جلوگیری کند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. حسین می گوید

    6 ماهی هست دارم ازش استفاده میکنم، بسیار ابزار مفیدی هست، مخصوصا نحوه سینکس رو دسکتاب بسیار خلاقانه است

  2. پرهام می گوید

    پاک نشدن یک فایل چطور یک ویژگی خوبی به حساب میاد؟!!

  3. شهاب حنفی می گوید

    و البته در خود ایران هم محدودیت هایی وجود داره، سابدومین dl قابل دسترسی نیست و این یعنی دراپ باکس از استفاده عموم در ایران خارج هست.

  4. امیر می گوید

    عالیه
    حرف نداره
    همیشه ازش استفاده میکنم
    فقط جدیداً یه کمی کند شده ولی مشکل از اون نیست میدونم از خودمه! :دی

  5. همایون می گوید

    اصل فکر مربوط میشه به سرویسی که گروهی از هکرها در اوائل سال 2007 ایجاد کردند ( که به نظر من گوگل پشتش بود و از همون موقع برنامه کلاد را به نوعی دنبال و برنامه ریزی می کرد ) که به کاربران اجازه میداد اکانت جی میل رو به یک درایو کلاد روی کامپیوتر خود تبدیل کنند .
    dropbox کپی برداری از اون ماجرا بود و اصلا هم اصل ماجرا خلاقانه نیست فقط ممکنه در ارائه خدمات خلاقیت بکار گرفته شده باشه، همین .
    روی همین داستان گم شدن usb drive بنیانگذارش و بقیه ماجرا ….که همه جا هم پخش شده خیلی مضحک به نظر میرسه.

  6. ایمان می گوید

    اقا مطمینی ایرانیه؟ چه بد. برم از فایلام یک بک آپ بگیرم.

  7. مسعود زمانی می گوید

    یه نکته جالب… من از WAMP بعنوان سرور روی سیستمم استفاده میکنم و وقتی دراپ باکس فعال باشه دیگه WAMP کار نمیکنه…

  8. حسین می گوید

    داستان تخیلی و دور از واقعیتی دارد انگار همه از سرویسهای آن زمان نه چندان دور می نالند(2007) و یک فرشته نجات میاد مردم رو نجات میده! همینطور که توی سایتش دیده میشه… این گروه بیشتر دنبال افراد خلاق هستند تا اینکه خلاقیت به خرج داده باشند.

  9. متین می گوید

    خیلی عالی هستش من به عنوان office مجازی ازش استفاده می کنیم آرش هم پسر باهویشه هستش دست پخت عالی هم داره

  10. میرزا جواد می گوید

    مرسی سرویسی بسیار خوب و جالب است از همه مهمتر یک جوان ایرانی ادارش میکنه

  11. فرنود می گوید

    به نظر من، رمز موفقیتش سادگی بیش از حدشه و اصلاْ دست و پا گیر نیست. چند ماهی هست که ازش استفاده میکنم و هیچ مشکلی ندیدم در مقایسه با mozy و box.net

  12. ali می گوید

    بسیار عالیست دستش درد نکنه ابن افرادی که انتقاد می کنند صرفا از روی حسادت است من یک پزشک متخصص ایرانی هستم و به آرش افتخار می کنم.کاش یک دهم جوانهای ما چتین استعدادی داشتند.

  13. حمید می گوید

    بسیار عالیست باید به آرش افتخار کرد

  14. mouse می گوید

    اگه نشه فایلهای شخصیتو پاک کرد محدودیت بزرگیه…واقعآ اینطوریه

  15. مُحَمَّد اَمین می گوید

    عالی دم آرش درد نکنه من به نیمهء خالی لیوان کاری ندارم به هر حال او یک ایرانیه و باید بهش افتخار کرد البته اعتقادم اینه که ما جوونای اینچنینی کم نداریم:-)

  16. yasaman ferdosi می گوید

    من دختر عموی ارشم ولی متاسفانه تا حالا ندیدمش چون اونوقتایی که میومد ایران من هنوز دنیا نیومده بودم وبه خاطر وجودش افتخار میکنم وبه خودم میبالم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5