نجات‌یافته از سرطانی که با یک اپلیکیشن در اندیشه نجات دیگر بیماران است

3

در سال‌های آخر دهه 90 میلادی، آقای «مارتی تنبائوم»، یک کارآفرین موفق در زمینه تجارت الکترونیک بود. در آن بازه زمانی، او سوار بر «حباب دات کام» بود و اوضاع بر وقف مراد بود. اما همه چیز با پیدا شدن یک توده در بدنش، عوض شد.

پزشکان ابتدا به وی گفتند که نباید نگران توده باشد، اما وقتی توده برداشته شد، پاسخ آسیب‌شناسی، ملانوما بود یعنی کشنده‌ترین شکل سرطان پوست.

مارتی توانست بر بیماری غلبه کند، اما هیچگاه حس ناامیدی را که در مسیر پیچ در پیچ و گیج‌کننده درمان داشت، فراموش نکرد.


یک سلول ملانوما ( عکس با اسکن رنگی میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است، منبع عکس)

مارتی حالا 67 ساله است، اما اعتقاد دارد که اگر روابط شخصی‌اش با پژوهشکده ملی سرطان نبود، او هیچگاه نمی‌توانست به شیوه‌های درمانی که هنوز در مراحل آزمایشی بودند و جانش را نجات دادند، دسترسی داشته باشد. به همین خاطر او به این فکر افتاد که راهی برای مطلع کردن بیماران از شیوه‌های درمانی نوین و پژوهش‌های تازه سرطان پیدا کند.

نتیجه تلاش‌های او، یک اپلیکیشن تحت وب بود که بیماران، پزشکان و محققان را صرف‌نظر از محل کار و زندگی، در یک فرایند خرد جمعی ، گرد هم آورد، تا از این طریق بهترین درمان‌های ممکن به بیماران پیشنهاد شوند.


آقای «مارتی تنبائوم»

مارتی امید داشت که به کمک فناوری اینترنت و موبایل و از طریق جمع‌آوری و پردازش اطلاعات همه پزشکان و مراکز تحقیقاتی، سرطان را به یک بیماری قابل‌علاج‌تر تبدیل کند.

البته مارتی فقط یکی از کسانی که عضو حلقه اشخاص حمایت‌کننده از جنبش دانش باز و قابل دسترسی برای همه هستند. بر این اساس، پژوهش‌ها باید با سهولت بیشتری بیشتری به اشتراک گذاشته شوند و موانع و محدودیت‌های قانونی، جغرافیایی و مالی کم‌رنگ‌تر شوند.

آقای مارتی استارت‌آپ غیرانتفاعی‌ای به نام CollabRx راه انداخت و در این شرکت، اپلیکیشنی مفید برای ملانوما نوشت.

اپلیکیشنی که مارتی برای بیماری ملانوما ساخته است، بسیار جالب است. بیماران و پزشکان با مراجعه به صفحه این اپ، می‌توانند با وارد کردن اطلاعاتی مثل مرحله بیماری، جایگاه اولیه آن، دست‌اندازی کردن‌اش یا جهش‌های ژنی آن، در جریان آخرین درمان‌های تحقیقاتی و پیشرفته آن قرار بگیرند.

این اپلیکیشن، بیشتر به درد بیمارانی می‌خورد که مبتلا به اشکال پیشرفته بیماری ملانوما هستند. به شیوه مشابهی، چنانچه اپ‌هایی نظیر این، برای سایر سرطان هم ساخته شوند، کار پزشکان بسیار ساده می‌شود. از انکولوژیست‌ها انتظار می‌رود که همه سرطان‌ها را درمان کنند و بدیهی است که در اشکال خاص بیماری، هر سرطان‌شناسی نمی‌تواند با مطالعه همه ژورنال‌ها و منابع اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات تحقیقاتی مراکز مختلف، بهترین درمان را تجویز کند.

در فرایند دانش باز، تسهیل تبادل اطلاعات بین دانشمندان و بین افراد عادی و پژوهشگران می‌تواند منجر به تسریع در پیدا شدن کشفیات تازه شود.

منبع

تقدیم به دکتر امید زرگری عزیز


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. زهرا می گوید

    خیلی خیلی جالب بود همه ما باید خوشحال و شکرگذار باشیم که در این عصر بدنیا امده ایم و زندگی میکنیم.

  2. اسماعیل آجریان می گوید

    کاش در عصر حاضر اکثر مردم مثل ایشون بودند. من اکثرا میخونم و یا میبینم که کسی مشکلی داشته و بعد برطرف شده. همین! و خیلی کم هستند کسانی که سعی میکنند با درک اون مشکل، به دیگران هم در بر طرف کردنش کمک کنند.

  3. mahbube می گوید

    واقعا جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.