آدم صبح هستید یا عصر؟

55

می‌گویند که «سحرخیز باش تا کامروا باشی»، من هم مثل خیلی از شماها محسنات سحرخیزی را تجربه کرده‌ام. اما فارغ از حرف‌های معمول، اگر بخواهیم خودمانی باشیم، کدام یک از ما اگر کار و بارش به گونه‌ای باشد که نیاز به برخاستن زودهنگام از بستر نداشته باشد، مخصوصا در این روزهای سرد، اراده سحرخیزی دارد و باز اگر لازم نباشد اول وقت جایی باشیم، کدام یک از ما لذت بیدار ماندن برای گفتگو، مطالعه آزاد یا دیدن فیلم را از دست می‌دهد و سر شب می‌خوابد.

این جاست که گاهی ما از خودمان می‌پرسیم، آیا سحرخیزی آنچنان که قدما گفته‌اند، همیشه چیز خوبی است یا نه!

در این پست سحرخیزها را با جغدهای بیدار شب‌ها، از چند جنبه مورد مقایسه قرار می‌دهیم!

1- سحرخیزها باهوش‌ترند یا دیربه‌خواب‌رونده‌ها؟

جالب است که بدانید پژوهش‌های روانشناسی جالبی در طی سال‌ها در مورد ریتم‌های شبانه‌روزی ما صورت گرفته است. خیلی از ماها، آدم‌ها صبح هستیم، یعنی تمرکز و بازده کاری و حتی خلقمان در صبح بهتر از عصر است، بعضی‌هامان هم البته عصرها به مراتب بهتری هستیم.

یکی از نکاتی که در این پژوهش‌های مورد بررسی قرار گرفته است، رابطه بین هوش و «آدم صبح یا عصر» بودن است.

در جریان یکی از این تحقیقات 420 نفر که آدم صبح یا عصر بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و با استفاده از تست‌های سنجش ضریب هوشی مورد بررسی قرار گرفتند، نتیجه تحقیق جالب بود:
بر خلاف باور سنتی جامعه، آنهایی که در ساعات عصر، بهتر هستند، ضریب هوشی بالاتری نسبت با آدم‌های صبح دارند!

همین نتیجه منشأ بحث‌ها و تئوری‌هایی در مورد ماهیت توانایی‌های شناختی آدمی شده است.

2- تأثیر آدم صبح یا عصر بودن بر میزان کارایی:

خیلی وقت‌ها من شخصا در این مورد فکر کرده بودم که واقعا آدم صبح یا عصر بودن، چه میزان بر توانایی و کارایی ما در صبح یا عصر تأثیر می‌گذارد.

فرض کنید که شما آدم عصر باشید و بعد طبق روال معمول همه امتحانات خود را مجبور باشید، صبح‌ها بدهید. در این صورت آیا پیش نیامده که آرزو کرده باشید، ای کاش امتحان‌ها عصرها برگزار می‌شد.

اما فقط عملکرد ذهنی نیست که تحت تأثیر آدم صبح یا عصر بودن قرار می‌گیرد، عملکرد بدنی و ورزشی هم از این امر مستثنی نیست. در این مورد یک تحقیق جالب انجام شده است:

در این تحقیق بازیکنان لیگ بیسبال آمریکا به دو دسته که آدم صبح یا عصر بودند، تقسیم شدند. معلوم شد که عملکرد آنها از لحاظ میزان موفقیت در پرتاب‌ها تحت تأثیر زمان مسابقه قرار می‌گیرد. البته به سبب کم بودن تعداد کسانی که در تحقیق شرکت داده شده بودند، این تحقیق از لحاظ آماری معتبر نیست. اما می‌تواند به ما نشان بدهند که می‌تواند چنین تقاوت عملکردی را در آینده اثبات کرد.

3- تفاوت شخصیتی سحرخیزها و جغدهای شب:

در جریان یک تحقیق جالب دیگر 346 دانش‌آموز آلمانی شرکت داده شدند، نخست با استفاده از تست‌های استانداردی نوع ریتم شبانه‌روزی آنها مشخص شد و بعد با تست دیگری به نام TCI، خلق و خوی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

معلوم شد که: آنهایی که آدم صبح هستند، کوشاترند و میزان همکاری و مشارکت بیشتری در کارها دارند، در حالی که آنهایی که آدم عصر هستند، آدم‌های کنجکاوتری هستند که بیشتر در پی یافتن چیزهای تازه هستند.

4- کدام دسته رفنار فراکنشی دارند، خلاق‌ترند و برونگراتر هستند؟

باز هم بر اساس تحقیقی که روی 367 دانش‌آموزی انجام شد معلوم شد که آنهایی که آدم عصر هستند، برونگراتر و خلاق‌ترند، در حالی که آنهایی که آدم صبح هستند، رفتار فراکنشی یا proactivity بیشتری دارند و در مقایسه با آدم‌های عصر خوش‌بین‌ترند.

proactivity یعنی اینکه کسی در کار و زندگی، در مقابل وضعیت‌ها و مشکلات، بیشتر کنشگر باشد تا واکنش‌دهنده و بتواند با پیشبینی و طرح‌ریزی کارها، سررشته امور را در دست بگیرد.

خب! شما آدم صبح هستید یا عصر؟ زود و بی‌تأمل جواب ندهید، چون اگر بخواهید دقیق جواب بدهید باید به اینجا بروید و بر اساس نتایج این پرسشنامه، پاسخ من را بدهید!

منبع: + و ویکی‌پدیا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
55 نظرات
  1. 25mordad می گوید

    🙂 الان ساعت 3 صبح هست که این کامنت رو می نویسم .
    اما من یه تجربه شخصی رو بگم …
    حدودا 29 سالم هست به جز دوران مدرسه و کم و بیش دانشگاه که مجبور بودم صبح زود بیدار بشم …. همیشه ترجیح دادم شب کار باشم.
    بهترین ، یا بیشترین بازده ای کارم از ساعت تقریبا 10 شب تا 4 صبح هست .
    برنامه زمان بندی برای خوابم هم این جوریه که اینقدر بیدار بمون تا خوابت بیاد و اینقدر بخواب تا بیدار بشی ….
    میانگین خواب هفتگیم اینجوری تقریبا 8 ساعت در روز هست که با این مدل بعضی وقتا حدودا 36 ساعت بیدارم و 12 ساعت بعدش می خوابم … البته روزایی که 36 ساعت بیدارم تقریبا 8 ساعت آخر نمی تونم مطالعه کنم یا با کامپیوتر کار کنم ولی معمولا می تونم کارای بدنی ، حتی ورزشی انجام بدم ….
    کلا چند سالی هست که خیلی دوست دارم راجع به این موضوع صحبت کنم .چون به شدت فکر می کنم این عادت 24 ساعته آدما ساخته تاریخه .. و می تونه اصلاح بشه و بازده ای بیشتری برای ما داشته باشه ..
    اگر بحثی در این مورد شروع بشه .. خوشحال می شم .. که منم توش شرکت کنم و جدی راجع به این موضوع صحبت کنیم .
    من یه برادر دارم که عادتای خوابش از من عجیب تره .. اون یه کم راجع به این موضوع خواب بیشتر تحقیق کرده و اطلاعات خوبی داره .. 🙂 و بعضی وقتا هم از این بحث ها با هم می کنیم 😉

    1. افشین می گوید

      یادمه یه زمانی تا 4-5 صبح پای کامپیوتر و فیلم وسریال میشستم ، بعد 5 صبح با یکی از دوستام میرفتیم می دوییدم ، بعد 7 صبح برمیگشتم خونه میخوابیدم … البته الان به برکت دانشگاه به روال عادی جامعه برگشتم ( البته خودم بیشتر کلاس ها رو 8 صبح برداشتم تا مجبور شم صبح پاشم )

      به نظر من تا وقتی که بیشتر ادارات و بانک ها و شرکت ها مدارس و دانشگاه و … اغاز کارشون 7 صبح باشه جمله “سحر خیز باش تا کامروا باشی” جمله درستیه …
      چون خیلی از امورات ما این افراد سحر خیز وابسته است …!

    2. شهروز می گوید

      دیر بیدار شدن یا خوابیدن یا بلعکس مطمئن باشید هیچ تاثیری روی زندگیتون مگر در حد افراط نداره لحظه بیدار شدن و خوابیدنتون بستگی به این داره که فردا می خواهی چه کاری رو انجام بدی من همیشه عادت یک انسان نرمال رو که از ساعت 12-11:30 بخواب و -6:30 یا 7 بیدار شو رو داشتم روزی که استرس نداشتم و انگیزه ام بالا بود رو به بهترینن نحو می گذروندم و روزی رو هم که حالات روحی ضعیف داشتم رو به نحو بد می گذروندم البته این رو اضافه کنم که من خیلی وقت ها در ساعات خواب خودم تغییرات ایجاد کردم اما هیچ تا ثیری نداشت و همون روال رو داشتم و این هم اضافه کنم مشکل خواب اینکه بعضی افراد فکر میکنند با تغییر ساعات خواب فکر میکنند توی جامعه جلو می افتند جز یک توهم چیز دیگه ای نیست زندگی چرخه خودش رو داره که اگر توی این چرخه دخالت و دستکاری بشه مطمئن باشید باید تاوان پس بدید که قرص اعصاب هم یکی از همین عوامل هست……البته بلا استثناء افرادی که مشکلی یا اتفاقی براشون پیش میاد.

    3. مهسا می گوید

      دقیقا منم همینطورم،به محض اینکه هوا تاریک‌ میشه انگار صبح اول وقت منه، راجع به خواب و بیداری هم عقیده ی شمارو دارم و تا حالا فکر میکردم فقط من اینطوریم.روزها کسل،کند،همش دنبال خواب؛ ولی شبا،انقدر سرعتم و بازدهیم بالاست که دوس داشتم میشد شبا بشه زندگی کرد و روزا خوابید

  2. جوجه می گوید

    من بعدازظهری ام .الان میخوام بخوابم .عصر دوباره می نویسم.

  3. بنیامین می گوید

    من یک جغد هستم.

  4. کاوه می گوید

    من نمیدونم چی هستم. گاهی جغدم گاهی پشه کوره گاهی خروس و گه گداری هم گربه(یکسره توی چرتم)

  5. حمید می گوید

    من نه صبحیم نه عصری!!!

  6. محمدکریم می گوید

    نتیجۀ من moderate evening بود . بعد هم یک سری توضیحات در مورد نور درمانی داده بود که من خیلی متوجه نشدم !

  7. فرزاد می گوید

    “می‌گویند که «سحرخیز باز تا کامروا باشی»”
    دکتر جان اون “باش” است نه “باز”

    با کمال احترام از طرف یک خواننده همیشگی و قدیمی

  8. mir tohid می گوید

    فقط بعد از ظهر تا هر وقت که بتونی بیدار باشی !… 🙂

  9. saman می گوید

    ریتم بیدار شدن ما که از 12 ظهر تا 2 شب هست! شاید بشه گفت ما آدم عصر هستیم – ولی خوب به قول اون مثل سحرخیز باش تا کامروا باشی رو نداریم!

  10. خدنگ می گوید

    من که روز ها هیچ کاری نمیتونم انجام بدم. اگه کار مهمی نباشه بیحال میوفتم یه گوشه تا ساعت ۶ یا ۷ عصر بعد یهو شارژ میشم و تا ساعت ۴-۵ صبح بیدارم.

  11. آرش می گوید

    البته ممکن هست گاهی اینطور باشه،من خودم توی 6 سال اخیر معمولاً 3 میخوابیدم و 10 11 بیدار میشدم. حتی توی دوره کنکور ساعت 6عصر میخوندم تا 5 صبح و بعد میخوابیدم.رتبه خوبی هم آوردم. اما مدتی هست که دارم سعی میکنم ریتم بیولوژی خودم رو تغییر بدم.به نظرم اصلاً اینطور نیست که آدمی توی وجودش تمایل به عصر یا صبح داشته باشه.این بستگی به طریقه زندگی داره،من قبلاً چند سال پیش آدمه صبح بودم و این اواخر آدمِ عصر و این باز هم میتونه تغییر کنه.باید توجه کرد قوانینی هست که در بهبود زندگی آدم موثر واقع میشه و قوانین ثابتی هم هستند. کلاس ها،ادارات و غیره صبح فعال هستند.دانش آموزی که شب رو بیدار مونده باشه و به خاطر کلاس کم خوابیده از ذهنی خسته استفاده میکنه که تمایل به استراحت داره تا یادگیری و آنالیز.همینطور کارمند یا مهندسی که شب رو بیدار گذرونده باشه،صبح بازدهی کاری شرکت رو پایین میاره. مسئله دیگه خورشید هست.همه به این ایمان داریم که خورشید هستی بخش منظومه شمسی هست.نور خورشید باعث شادابی و تحرک انسان میشه و کسی که نور خورشید رو نبینه معمولاً کم تحرک،غمگین و بی حوصله هست.(من خودم حدود 3 ماهه که این رو لمس میکنم.) درختان در طول روز اکسیژن تولید میکنه و برعکس شب ها اکسیژن رو جذب و دی اکسید کربن رو پس میدن و همه میدونیم که اکسیژن در سلامت روحی و جسمی انسان نقش مهمی داره و این اکسیژن شب ها کمتر و روزها بیشتر هست.
    من چند ماهی هست که از شب بیداری هام و روز خوابیدن هام ناراضی هستم و احساس میکنم شور و جنبش زندگی در من کم شده.از این رو با سحرخیزی موافقم اما نه با اتکا به یه ضرب المثل سنتی،که با لمس هردو زندگی (آدمه صبح و عصر). البته حرف های من خیلی عامیانه بود،اما با یه جست و جوی ساده میتونید دلایل و آزمایشات علمی رو ببینید که کفه ترازو رو به سمت سحرخیزی سنگین میکنه. اگر به فعالیت های مدیتیشن هم علاقه مند باشید میبینید اونها فارق از تمایل انسان به سحر خیزی یا عصر خیزی، مستقیماً به سحرخیزی پایبندند و همیشه نتیجه عالی رو کسب مینند. پیشنهاد میکنم نرمش های صبح گاهی مردم چین رو مورد مطالعه قرار بدین تا متوجه بشید یکی از دلایل پیشرفت بازدهی این کشور در این چند سال اخیر این بوده.
    من حدود یه هفته ای هست که در مورد ریتم بیولوژی گوگل میکنم و از امروز دارم ساعت بدنم رو تغییر میدم و ساعت 8 صبح بیدار شدم،هرچند دیشب زود تر از 2:30 خوابم نبرد،اما میدونم درست میشه. صبح خیلی کسل بودم ولی کم کم بهتر شد.حتی الان که ناهار هم خوردم و سنگین شدم باز هم احساس انرژی میکنم.این در حالیه که دیروز یه همچین موقعی با اینکه ساعت 11:30 بیدار شده بودم کسل بودم و باز یه چرت زدم.
    امیدوارم همه طوری زندگی کنند که وقتی بیدارن احساس و شور جوانی، تحرک و سلامتی رو در وجود خودشون ببینند و وقتی که خوابند از تمام دردها فارغ باشند.
    از علیرضا عزیز هم به خاطر این مطلب و وبلاگ نویسی خوبش تشکر میکنم.

  12. علی آتشین می گوید

    سلام. من 30 امتیاز گرفتم و آدم عصر هستم. فکر می کنم تکنولژی های جدید بیشتر مردم رو به سمت آدم عصر بودن هدایت می کنه

  13. محسن می گوید

    سلام
    دکتر جان از وقتی گوگل ریدر از کار افتاده دیگه اصلا خبری ازت نداریم. یادش بخیر عجب مطالب خوبی Share میکردی!
    البته ربطی به این مطلب نداره ولی این رو گفتم چون مطالب بلاگ رو هم از همونجا دنبال میکردم.
    قید گوگل رو که زدیم امیدوارم یک شرکتی دیگه سرویسی مشابه رو عرضه کنه که مورد پسند کاربران هم باشه.

    موفق باشی

  14. شايان می گوید

    میشه منبع تحقیقاتی رو که توی متن بهشون اشاره کردید معرفی کنید؟ باید جالب باشن.

  15. سامان می گوید

    کلا اهل حالیم

  16. سینا اسمارت می گوید

    راستش من نمی دونم جزء کدوم دسته هستم . یعنی صبح و عصر برام تفاوت کمی داره و در هر دو می تونم به خوبی فعالیت داشته باشم ولی خب بعد از ظهر ها کمی نسبت به صبح مسلما خسته ترم و یه مقدار صبح رو بیشتر ترجیح میدهم.ببخشید دکتر نمی دونی TCI مخفف چه کلمه ایه؟

  17. مهدی می گوید

    سلام.

    نتیجه تست برام Intermediate بود، ولی امتیازم با Moderate evening هم 2 تا فاصله داشت.
    فکر کنم بیشتر آدم عصر باشم!
    خواب صبح خیلی میچسبه!!

  18. سید محمد مسعودنیا می گوید

    Your score is 39
    moderate evening
    من نیمه عصری ام.ولی صبحا رو هم دوست دارم.کلن وقتی بیدارم وسرحال دوست دارم همیشه بیدار باشم ولی وقتی خوابم میاد دوست دارم انقد بخوابم تا بمیرم.

  19. sam می گوید

    man na sbhiyam na asri!!!

  20. سلمان محمدی می گوید

    مطلب جالبی بود.
    برای proactive هم به نظرم «پیش کنشگر» بهتر باشد: کسی که دنباله رو اتفاقات نیست، بلکه پیشاپیش آنها دست به اقدام می زند.

  21. vahid می گوید

    من از برو بچه های صبحم و باعث افتخار هست – ولی دنیا خیلی عجیبه .

  22. کیان می گوید

    من definite evening بودم. البته به این تست هها زیاد اعتماد ندارم چون یه عده ی بسیار زیاد رو سعی دارن تو چند دسته ی کوچیک جا کنن.

    من از بچگی هر چقدر هم خسته بودم، 11 شب به بعد جون می گرفتم،
    تو دوران دبیرستان و دانشگاه، و همین طور امتحانات شب بیدار بودم و وقتی بر میگشتم خونه، میخوابیدم تا سر شب.

    بعد که فکر کردم مجبودم خودمو با جامعه تطبیق بدم و صبح بیدار بشم، حالت گردشی پیدا کردم، جوری که اول شبا بیدار بودم و کم کم این تغییر پیدا میکرد تا بعد از 2-3 هفته صبح بیدار میشدم.

    حالا دیگه تو هر ساعت روز اراده کنم عین خرس می خوابم! ساعت بدنم از کار افتاده D:

    البته اینو بگم به طور میانگین کمی بیشتر از 6 ساعت در روز میخوابم.
    و رکوردم 42 ساعت بیداری بود که بعدش 12 ساعت خوابیدم.
    رکورد خوابم هم 16 ساعته. البته در هیچ کدوم از موارد قصد رکورد گذاشتن نداشتم و اجباری هم نبود، پیش اومد!

  23. کیان می گوید

    راستی یه استایل ساده واسه سایتشون میزاشتن بد نبود..
    دیدن سایتشون مثل سفر در زمان بود!

    شیاد اینجوری گذاشتن تا وقتی سوالارو جواب میدی خوابت ببره D:

  24. الهام می گوید

    من معتدل عصری هستم.

  25. mary می گوید

    khaily jaleb bud man vasatesham 😀

  26. مهران می گوید

    سلام
    بنده راستش زمانی که کار آزاد داشتم و صد البته مجبور بودم صبح بیدار بشم بهتر کار میکردم اما زمانی که در یک شرکت خصوصی گرافیست هستم وقتی صبح ها بیدار میشم اصلآ تمرکز ندارم و درخواست تغییر شیفت دادم . گاهی تا ساعت 3 الی 5 صبح هم در شرکت میمونم و به اعتقاد خودم و مسئول شرکت کارهای بهتری رو انجام میدهم .

  27. مهران می گوید

    در مورد تست در اون لینکی که داده بودید هم بنده به سوال اول که گفته بود اگر کلآ وقت ازاد داشته باشید چه موقع از خواب بیدار میشید بنده بین 12 الی 5 بعد از ظهر رو انتخاب کردم و سوال دوم هم که مثل اولی بود با این تفاوت که در مورد زمان خوابیدن بود بنده ساعت 3 تا 8 صبح (یا همچین حدودی) رو انتخاب کردم که نوشت این سوالات برنامه خوابی من رو شامل نمیشه و اگه جواب بدم شاید خیلی در مورد من صدق نکنه و پرسید که آیا میخوام باز هم ادامه بدم که گفتم نه و تموم شد و فقط تشکر کرد :دی

  28. مهران می گوید

    پی اس : پرچم همه جغدا بالاست :دی

  29. حمید معزی می گوید

    دکتر مجیدی،
    جهت اطلاع مطلب شما، در یکی از گروه های facebook کپی شده.
    http://www.facebook.com/Scientific.News.Headlines

  30. میلاد می گوید

    گربه دستش به گوشت نمی رسه میگه پیف پیف چه بویی میده، من شده شب بعضی وقتا خیلی دیر خوابیدم و صبح زود از خواب بیدار شدم و مثلا رفتم زمین چمن فوتبال هم بازی کردم اما وقتی برگشتم سرحال تر و فعال تر از کسایی بودم که با من خوابیدن ولی نزدیک ظهر بیدار شدن، این چندبار بهم ثابت شده

  31. رضا می گوید

    من آدم عصر هستم و از حدود 10 شب تازه فکر و بدنم راه میفته. و متاسفانه به خاطر همین بیشتر اوقات ضرر کردم. تو مدرسه و دانشگاه خیلی کم تمرکز داشتم و درسهامو شب میخوندم. برای پیدا کردن شغل هم مشکل داشتم چون در ایران برای امثال من کار زیادی وجود نداره. الان که فهمیدم ضریب هوشی آدم های عصر بیشتره خوشحال شدم.

  32. مانوش می گوید

    منم جغدم الان ساعت 4:25 دقیقه بامداده

  33. مرسده می گوید

    چه پست جالبی بود
    مرسی
    من امتیازم 49 و نتیجه ام INTERMEDIATE شد ولی صبحو برای فعالیت و شب رو برای استراحت ترجیح میدم.
    اگر صبحا یکم دیر تر از معمول بیدار شم خیلی احساس بدی دارم انگار کل روزم از بین رفته، حتی اگر کار خاصی هم نداشته باشم.

    خیلی پست خوبی بود زیاد لذت بردم و استفاده کردم
    بازم ممنون

  34. Sanaz می گوید

    Khali delam mikhad Shaba bidar bemonam AMA khstegia roz be Izard fekr konam age shab to arameshe shab bidar bashim karai behtare albate age rahi vase bidar mo Dan az 12ta2bashe dige khabam mipare

  35. nima می گوید

    Test az app lotfan in comment ta approve nakonid

  36. ابوالفضل خان می گوید

    اینجا اصفهان، ساعت 1:15 نصف شب.
    تا ساعت 3 به بعد هم هستم، صبح قبل از 7 هم باید از خواب بیدار شم.
    این برنامه هر روز منه.

  37. محمد صالح می گوید

    من تست نزده میگم جغد شبم. البته الان خفاش شبم. شغل برنامه نویسی هست. تو 10 سال گذشته، خیلی این مورد رو تست زدم. نتیجه این بود که شب ها بهترین تمرکز و عملکرد کاری رو دارم.

  38. foroogh می گوید

    58 INTERMEDIATE.

  39. خزان می گوید

    سلام مطلب جالبی بود من هم Moderate evening هستم

  40. mania می گوید

    من فکر می کنم کسایی که تا ظهر می خابن یه بیماری دارن یا بستگی به ژن شون داره چند باری واسم اثبات شده البته گاهی خودمم این بیماری رو دارم

  41. غزاله می گوید

    با امتیاز 34 ،
    MODERATE EVENINGشدم. همیشه از صبح زود بیدار شدن بدم می اومده و در آستانه 30 سالگی هنوزم با بیدارشدن زودتر از ساعت 7 مشکل اساسی دارم.
    در دوران نوزادیم (تا یک سالگی ) تا نور روز بوده خواب بودم و وقتی شب میشده تازه بیدار میشدم. برای همین شبها مامان و بابام چراغ رو روشن میذاشتن که بخوابم .
    اگه قرار باشه ساعت 4 صبح بیدار بشم ، ترجیح میدم اصلا نخوابم.
    امتحانای 8 صبح برام مرگ بودن و عاشق امتحانای ساعت 3 هستم.
    ظاهرا در مالزی بخاطر گرم بودن هوا ؛ کار و زندگی از بعداز ظهر شروع میشه و به نظرم زندگی درشب خیلی زیباتر میشه.

  42. باغبان می گوید

    moderate morning

  43. sima می گوید

    100% عصر

  44. مرتضی می گوید

    سلام؛ بستگی داره!
    به نظرم اینکه شب دیر بخوابیم دلیل بر آدم عصر بودن نیست. خیلی از ما تا آخر شب بیداریم ولی از سر عادت اینکار رو میکنیم… بیشتر افرادی که تا صبح بیدارند بالواقع دارند وقت تلف میکنن! جدی میگم، تعارف نداریم که. کسی میتونه بگه من شب رو دوست دارم که واقعاً تو شب فعال تر بشه.
    من زمانی که به خاطر کارم مجبور بودم ساعت 5 صبح بیدار بشم، فکر میکردم خیلی صببح ها اکتیوم. الان به خاطر کارم مجبور شب بیدار بمونم، فکر میکنم شب ها خیلی اکتیوم!
    مثلاً موقع امتحانات اکثراً تا صبح بیدار میمونن به این خیال که شب تمرکز زیادی دارند. ولی مشکل جای دیگه ست. الان مجبورن تا صبح بیدار بمونن، اگر نمونن مردود میشن!
    اکثر ماها به این دلیل آخر شب فعالیم که کارها رو پشت گوش میندازیم.

  45. سارا می گوید

    سلام
    من با امتیاز 65 moderate morning

    البته من به خاطر شلوغی تهران اصلا دوست ندارم صبحا از خونه برم بیرون….ولی عاشق نور و روزم!

  46. پوررحیمی می گوید

    جالب بود.

  47. سونا می گوید

    یک مطلب در باره ی پیوند مغز استخوان برای بیماران لوکو دیستروفی نیاز دارم اگه سایتی رو میشناسید لطفا معرفی کنید خیلی اظطراریه

  48. vampire می گوید

    اگر به سینما علاقه مندید می توانید به وبلاگ من سر بزنید
    vampireprincess.mihanblog.com

  49. سجاد می گوید

    در مورد من همه مواردش صدق میکنه

  50. رضا می گوید

    من فردی 44ساله هستم من فقط تجربه خودم را میگم قضاوت با خودتان در دوران نوجوانی خیلی دوست داشتم شب کار باشم روزها هم خوب بخوابم هم کارهای اداری ام را انجام بدم.حدود 34ساله بودم که به درد معده وناراحتی قلبی مبتلا شدم به پزشک مرا جعه کردم بعد از کلی نسخه پیچی پزشک متوجه شد که من شبها بیذار میمانم به من گفت اگر شبها به موقع بخوابی مشکل معده وقلبت رفع میشه ومن حالا حدود چندین ساله که روزهاسر کار هستم شبها توی رختخواب و هشتاد و نود درصدمشکل معده وقلبم خوب شده البته هر وقت که به هر دلیل شب نتونم بخوابم مشکل جسمی دارم قضاوت با شما…

  51. مسعود می گوید

    من هم خنکى صبح و نور خورشید رو دوست دارم و هم نور جراغاى شب رو عاشق شبکردى هم هستم من جه جورى خودمو تعریف کنم؟

  52. احسان، یک روانشناس می گوید

    اگر می خواهید بفهمید ریتم شبانه روزی شما چیست، یعنی آدم صبح هستید (گنجشک) یا آدم شب (جغد) می توانید به این سایت مراجعه کنید: http://www.sobhshab.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5