در اهمیت بایگانی تاریخ

3

اگر جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که در منزل، آرشیو شخصی چند ده ساله یک نشریه را دارید، حتما نیک می‌دانید که با گذشت سال‌ها این آرشیو چقدر اهمیت پیدا می‌کند، فرقی نمی‌کند که آرشیو شما مجله دنیای ورزش باشد یا کیهان یا مثلا مجله دانشمند یا حتی مجله‌های زرد.

در هر صورت این آرشیوها، دریچه‌ای به سبک زندگی، ایده‌آل‌ها، در جا زدن‌ها، اشتباهات و تردیدهای تاریخی یک جامعه باز می‌کنند.

کمتر کشوری است که آرشیوی از نشریات خود نداشته باشد، اما میزان دسترسی و دقت آرشیو مجله‌ها به صورت خاص و اسناد تاریخی به صورت عام در جاهای مختلف متقاوت است.

دیروز خبر جالبی در در تلگراف خواندم که برایم جالب بود:

آرشیو دیجیتال روزنامه‌های انگلیسی به صورت آنلاین در دسترسی مردم قرار گرفته است. این آرشیو چهار میلیون صفحه و 65 میلیون مقاله دارد و حتی در آن می‌توان به نشریات محلی قرن هجدهم هم دسترسی داشت!

به این ترتیب افراد علاقه‌مند دیگر مجبور نیستند برای دسترسی به آرشیو به کتابخانه ملی انگلیس در شمال لندن بروند.

البته استفاده از خدمات این سرویس رایگان نیست، اما ارزش دسترسی به این آرشیو برای علاقه‌مندان آنقدر هست که افراد راضی باشند، سالانه حدود 80 پوند برای اشتراک بپردازند. البته افرادی که کار کمتری دارند، می‌توانند 2 روزه یا 30 روزه هم اشتراک بگیرند و بهای به مراتب کمتری بپردازند.

دیجیتالی کردن نشریات انگلیسی از سال پیش شروع شده و تصور می‌رود 10 سال طول بکشد تا به صورت کامل تکمیل شود، هنگامی که این پروژه تکمیل شود، آرشیو 650 میلون مقاله را در 40 میلیون صفحه وب جای خواهد داد.

مرور برخی از صفحات در سایت رایگان است، مثلا شما می‌توانید خبر تاج‌گذاری ملکه ویکتوریا را در سال 1837 بخوانید. اگر در اینترنت جستجویی در مورد رخدادهای سال 1837 کنید، می‌بینید که این سال مصادف است با از جدا شدن هرات از ایران. اما بی‌هوده جستجو نکنید! شما نمی‌توانید به صورت آنلاین در خانه خود، از میان اسناد، در مورد چرایی این جدایی، نقش انگلیس در این جدایی و عملکرد شاه ایران در این قضیه بخوانید.

گرچه تاریخ‌نگاری و مطالعه اسناد، یک تخصص است، اما شاید شهروندان عادی هم دسترسی به آرشیو آنلاینی تمام‌عیاری از اسناد داشتند، غبار از خیلی از برهه‌های حساس تاریخی‌مان زدوده می‌شد و فارغ از تاریخ‌نگاری‌های جهت‌دار، گذشته، آینه‌ای برای فردایمان می‌شد.

اما بی‌اعتنایی و شاید علاقه ما به نگاه نکردن به پشت سر، چیزی نیست که مربوط به قرن‌ها و چند دهه قبل باشد، بسیاری از روزنامه‌های فعال ما که آنلاین هم هستند، آرشیو درستی ندارند و امکان جستجو در آنها وجود ندارد، هر چند وقت یک بار برنامه انتشار محتوایشان را تغییر می‌دهند و از هزاران لینک شکسته تولیدشده و آرشیو از دست‌رفته هم ابایی ندارند.

جالب است که ظهر همین امروز، که وب‌گردی می‌کردم در سایت عکس آنلاین، مطلب جالبی دیدم که بی‌ارتباط با این پست نیست. این مقاله شکایتی است از مکتوب نبودن تاریخ عکاسی معاصر ایران.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. امیر کافه‌چی می گوید

    D:
    جالبه اتفاقاً این رو دیروز خوندم و گذاشته بودم برای ترجمه! مشخصاً سرعت عمل شما بالاتره!

    این بحث آرشیو اطلاعات چاپی برای خودش تخصصی داره. رشته های دانشگاهی بطور مثال در سطح کارشناسی ارشد هستند که به روشهای نگهداری دیجیتال (Data preservation) داده ها میپردازند. گو اینکه تا حدی هم میتونه کسل کننده باشه.

  2. علی می گوید

    یکی از نکات جالب در اینباره این است که تحولات سیاسی قرن گذشته باعث شده اند تا بارها این بایگانیها حتی نابود هم بشوند. برای من همیشه جالب بوده است که درحالیکه ما به تاریخ کهنمان غره هستیم ولی در نگهداریش اهمال می کنیم. در حالیکه کشوری یانکیها و گاوچرانها که تاریخشان به مراتب کوتاهتر از ماست با دقت لحظه لحظه تاریخ ثبت می شود.

  3. مجید می گوید

    سلام

    کاش که آدرس سایت رو هم می دادید! تلگراف فیلتره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5