پوشش همایش اپل با موضوع آموزش، در «یک پزشک»

13

به طوری که می‌دانید امروز همایش اپل در شهر نیویورک با عنوان education event برگزار شد. پیش از اینکه همایش را با هم مرور کنیم، بیایید حدسیاتی را که قبل از شروع همایش، در مورد موضوعات و سمت و سوی موارد مطرح‌شده بود، بخوانیم.

– والتر ایساکسون در بیوگرافی استیو جابز، به علاقه جابز به فعالیت در بازار کتاب‌های درسی اشاره کرده بود. جالب است بدانید که گردش مالی کتاب‌های درسی در جهان در عرض سال، هشت میلیارد دلار است.

اپل می‌خواهد که به شیوه‌ای مؤثر کتاب‌های درسی دیجیتال را میان دانشجویان و دانشگاه‌ها بیاورد و کاری کند که آنها با آی‌پدهایشان بیشتر رفاه را در هنگام تحصیل داشته باشند، به  همین منظور اپل با شرکت‌های انتشاراتی و نویسندگان کتاب‌های درسی وارد مذاکره خواهد شد.

نرم‌افزارهایی برای انتشاردهندگان کتاب‌های درسی: حدس بعدی این است که در این همایش به احتمال زیادی نرم‌افزاری برای ایجاد و انتشار کتاب‌های درسی منتشر خواهد شد که به نویسندگان و انتشارات مختلف اجازه بدهند به سادگی آثار مورد نظر خود را ایجاد کنند. این نرم‌افزار به احتمال زیادی از استاندارد ePub 3 پشتیبانی خواهد کرد.

– حوصله‌تان از آی‌پد 2 سر رفته و با دیدن تبلت‌های رقبا در CES فکر می‌کنید که اپل عقب افتاده است؟ متأسفانه احتمال اینکه خبری از آی‌پد 3 در این همایش بشنویم خیلی کم است. به احتمال زیاد در ماه آینده آی‌پد 3 معرفی خواهد شد و در ماه مارس هم تبلت جدید اپل وارد بازار خواهد شد. در همایش پیش رو احتمالا فقط آمارهایی در مورد موفقیت آی‌پد و کاربردهای آن به خصوص برای دانشگاهیان خواهیم شنید.

محل برگزاری همایش موزه گاگنهایم است که یک شاههکار معماری به حساب می‌آید و در منهتن واقع است.

در سالنی که نوای موسیقی «آدل» به گوش می‌رسید، همایش شروع شد.

نخست فیل شیلر روی سکو آمد، او گفت که از زمانی که آی‌پد به دانشجویان معرفی شد، چیزهای فوق‌العاده‌ای اتفاق افتاده است. بچه‌ها به یاری تبلت‌هایشان باهوش‌تر می‌شوند. اما او اضافه کرد که مشکلاتی در سیستم آموزش آمریکا وجود دارد که باعث شده، آمریکا در مطالعه، کشور هفدهم جهان، در ریاضیات کشور 21‌ام و در کل دانش کشور 23‌ام باشد. اپل قصد دارد که این روند را تغییر بدهد.

در اینجا ویدئویی پخش شد که شامل گفتگویی با معلمان و مقامات مسئول بود که از کلاس‌های پرجمعیت درسی و بودجه کم می‌نالیدند.

موضوع در اینجا به آی‌پد کشانده شد، گفته شد که آی‌پد، گجت شماره یکی بود که کودکان به مناسبت سال نو، آرزوی هدیه گرفتنش را داشتند. فیل گفت که 1.5 میلیون آی‌پد در برنامه‌های تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و حالا اپل در نظر دارد به کار‌گیری آی‌پد را در زمینه آموزش، بهتر کند. 20 هزار اپلیکیشن آموزشی برای آی‌پد وجود دارند.

گفته شد که اپل دو برنامه دارد، یکی از آنها اختراع مجدد کتاب‌های درسی است. فیل گفت که از یکصد سال قبل تا حالا کتاب‌های درسی با ما هستند، اما تغییر چندانی نکرده‌اند، آنها سنگین و گران هستند.

مشکل دیگر کتاب‌های درسی روتین این است که ماندگاری‌شان پایین است، قابل جستجو نیستند، نمی‌توانند به روز شوند و تعاملی هم نیستند.

آما آی‌پد هیچ کدام از این مشکلات را ندارد.در اینجا صحبت از برنامه iBooks 2 به میان می‌آید. و حالا دموی این برنامه معرفی می‌شود:

ویدئوی استفاده از این برنامه برای مطالعه یک کتاب‌ زیست‌شناسی به نمایش درآمد. با سوایپ کردن به چپ و راست می‌شود از فصلی به فصل بعدی یا قبلی رفت و سوایپ به بالا و پایین، شما را به صفحه قبل یا بعد می‌برد. وقتی روی یک عکس tap می‌کنید، می‌توانید مدل سه‌بعدی یک ساختار زیست‌شناسی را ببینید. هیچ کتاب کاغذی نمی‌تواند این کار را بکند.

با یک ضربه دیگر انگشت به شکل سه‌بعدی به متن کتاب برمی‌گردید. برای نمونه در اینجا ساختمان DNA به نمایش درآمد و نشان داده شد که چگونه می‌توان روی آن زوم کرد. در مثال بعدی مقطع یک سلول نشان داده شد.

در نمونه بعدی نشان داده شد که چگونه می‌توان قسمت‌های مختلف بدن یک حشره را دید و نامشان را دانست.

معنی هر کلمه را با یک بار tap روی کلمه مورد نظر می‌توان دید و با یک بار tap مجدد، معنی و مفهوم به صورت مشروح نمایش داده می‌شود. این توضیح معانی و مفاهیم، فقط به صورت متن نیست و با عکس و ویدئو همراه است.

جستجو با ویژگی «پیشنهاد خودکار» هم در برنامه آی‌بوکس 2 مهیاست.

در این برنامه می‌توان به سرعت از صفحه‌ای به صفحه دیگر رفت.

امکان های‌لایت کردن جملات مهم کتاب دیجیتال و افزودن یادداشت هم به سادگی پیشبینی شده است.

جالب است که می‌توان به همه این یادداشت‌ها و حاشیه‌ها به صورت مجتمع‌شده دسترسی داشت و حتی کارت‌های مجازی از آنها برای مطالعه بهتر ساخت.

در این کارت‌ها مثلا می‌شود، یک کلمه را در روی کارت نوشت و معنی کلمه را در پشت جای داد، تا مرور خوبی برای امتحانات بشود.

iBooks 2 رایگان است و می‌توان آن را از آی‌تونز از همین امروز دانلود کرد. در تصویر زیر ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار خلاصه شده‌اند:

اما در این قسمت یک نرم‌افزار مهم دیگر معرفی می‌شود: نرم‌افزاری برای ایجاد کتاب به نام iBooks Author.

این نرم‌افزار، نرم‌افزاری برای سیستم عامل OS X است. با این نرم‌افزار نه‌تنها کتاب درسی، بلکه هر نوع کتاب دیگری را می‌توان ایجاد کرد.

این نرم‌افزار تعدادی پوسته رایگان برای کتاب‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به آسانی می‌توان عکس و ویدئو به متن کتاب در حال ایجاد، با درگ و دراپ کردن اضافه کرد. متن‌ها را می‌توان به صورت مستقیم یا از نرم‌افزار وُرد وارد کتاب کرد.

امکانات تعاملی مثل اضافه کردن یک گالری عکس به کتاب هم وجود دارد.  نرم‌افزار، آمیزه‌ای از کار نرم‌افزار Keynote  و iBooks 2 را انجام می‌دهد. کاربر می‌تواند یک فایل کی‌نوت را به راحتی به کتابش اضافه کند. حتی می‌شود کدهای HTML یا جاوا اسکریپت یا ویجت هم به کتاب اضافه کرد.

هر جا لازم بود می‌توانید معنی و شرح کلمه و اصطلاحی را اضافه کنید.

بعد از ایجاد کتاب، می‌توان آن را به راحتی به استور آپلود کرد.

در اینجا هم ویژگی‌های این نرم‌افزار خلاصه شده‌اند:

این نرم‌افزار از همین امروز به صورت رایگان در اپ استور برای بهره‌گیری همه ناشران، نویسندگان و آموزگاران، قرار گرفته است. (دانلود)

در اینجا صحبت از بهای سنگین کتاب‌ها درسی به میان آمد و عنوان شد که بزرگترین ناشران کتاب‌های درسی یعنی پیرسون، مک‌گراو هیل و Houghton Mifflin Harcourt، شرکای بزرگ اولیه اپل در راه دیجیتالی کردن کتاب‌های درسی هستند. پیرسون برای چهار میلیون دانش‌آموز دبیرستانی کتاب منتشر می‌کند. کتاب‌های دیجیتالی مربوط به زیست‌شناسی و دانش این شرکت انتشاراتی از همین امروز در دسترش قرار خواهند گرفت و در مورد مک‌گراو هیل هم همین طور خواهد بود.

سپس در مورد کتاب‌های دیجیتالی علوم برای کودکان و همچنین کتاب زیست‌شناسی نویسنده‌ای به نام E.O. Wilson گفتگو شد (دانلود این کتاب). بعد، ویدئویی به نمایش درآمد که کل مباحث مطرح‌شده تا به حال را نمایش می‌داد، در این ویدئو گفته شد: «آموزش، چشم‌ها و ذهن‌ها را باز می‌کند و پنجره‌ای به جاهایی باز می‌کند که پیش از آن رؤیایش را ندیده بودیم.»

Eddy Cue روی صحنه آمد تا در مورد iTunes U صحبت کند. او گفت که iTunes U به کالج‌ها و دانشگاه‌ها اجازه انتشار محتوای درسی‌شان را در سطح جهان می‌دهد. هزار کالج و دانشگاه از iTunes U استفاده می‌کنند و تا به حال 700 میلیون دانلود از iTunes U صورت گرفته است.


اما حالا اپل می‌خواهد که به آموزگاران هم امکان مشابهی بدهد و اجازه ایجاد کورس‌های آنلاین کامل را به آنها بدهد.


Jeff Robbin در اینجا روی صحنه آمد تا با معرفی bookshelf برنامه‌اش را شروع کند. برای نمونه او کورس آنلاینی از دانشگاه Duke را که در مورد مفاهیم پایه‌ای شیمی بود، مرور کرد. او نشان داد که چطور برنامه درسی هر آموزگار و استاد با این برنامه قابل ارائه به دانشجویان آنلاین خواهد بود. با این برنامه حتی می‌توان تکلیف درسی مشخص کرد.

در اینجا Darren روی صحنه آمد تا در مورد Notes صحبت کند. او نشان داد که چگونه همه یادداشت‌ها را می‌توان با این برنامه دید یا یادداشت‌هایی به جملات های‌لایت‌شده اضافه کرد.

بعضی‌ از دانشگاه‌ها به نسخه جدید برنامه آی‌تونز U دسترسی زودهنگام خواهند داشت، مانند Duke – Yale-  HACC- MIT – The Open University

به یاری این برنامه معلمان دبیرستان‌ها و کالج‌ها می‌توانند برنامه‌های درسی‌شان را به رایگان در اختیار دانش‌آموزان سراسر دنیا قرار بدهند. این اپ رایگان است و در 123 کشور دنیا از امروز در دسترسی قرار خواهد گرفت.

فیل شیلر باز هم روی صحنه آمد تا بگوید اپل همه این کارها را به این خاطر انجام می دهد که یه یاری فناوری، مردم را در کسب و انتقال دانش، توانا کند و اضافه کند که این میل و اشتیاق به صورت یک فرهنگ در اپل نهادینه شده است.

و در اینجا همایش اپل تمام شد.


خوب! اگر به انتظار همایش هیجان‌انگیزی بودید که در آن گجت جدیدی معرفی شود، همان طور که در ابتدای مطلب هم نوشتم این پخش نیمه‌زنده! همایش در یک پزشک، چیز زیادی برایتان نداشت.

اما دورنمایی که اپل از طریقه آموزش و انتقال دانش در سال‌ها و دهه‌های بعدی به دست می‌دهد، هیجان‌انگیز است.

بر اساس این دورنما، دیگر یک استاد یک آموزگار در محدوده تنگ کلاسش، محدود نخواهد شد و می‌تواند به راحتی کتاب و متن آموزشی بنویسد، آپلود کند و با همه ساکنان دنیا به اشتراک بگذارد. همین کار برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی هم تسهیل شده است. چیز هیجان‌انگیزی که من به آن فکر می‌کنم این است که این برنامه می‌تواند به نویسندگان و مترجمان امکان انتشار کتاب‌هایشان در پهنه دنیا، بدون نیاز به ناشر بدهد. تصور کنید که یک نویسنده و مترجم ایرانی بتواند کتاب‌هایش را بی‌‌واسطه به صورت الکترونیک در دسترس مردم قرار بدهد!

البته برای من فعلا مشخص نیست که آیا یک نویسنده یا معلم می‌تواند برای کتاب یا برنامه درسی‌اش، بهایی طلب کند تا از طریق فروش به کاربران آی‌تونز به او پرداخت شود. موضوع مبهم دیگر هم مسئله کپی‌رایت است، آیا نویسندگان و مترجمانی که از برنامه‌های اپل استفاده می‌کنند، از لحاظ نقض کپی‌رایت، کنترل می‌شوند؟

موضوع کتاب‌های دیجیتال درسی هم چیز جالبی بود. اپل می‌خواهد کتاب‌های درسی را متحول کند، اما آیا این تحول و به قول خود اپل اختراع مجدد، به سادگی ممکن خواهد شد؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. Ara می گوید

    موزه گوگنهایم…

  2. sam می گوید

    vaghean ali bud

  3. حسین محمدلو می گوید

    به نظر من جای معرفی یه گجت یا یه آپدیت خفن خالیه

  4. aliehsan33 می گوید

    بسیار کامل بود خیلی ممنون هنوز بلاگرهای ایرانی خوابند….

  5. علی می گوید

    این ایده از قبل هم بوده ولی مشکل بزرگی که وجود داره انحصارگری شدید این شرکت هست. متحول کردن آموزش از طریق بستر اینترنت سابقه ای طولانی داره و متفکرین زیادی در این راه تلاش کردند (یکیش خالق HTML هست) ولی این مسئله با یک سیستم بسته که تولید و تهیه محتوا محدود به شرکت اپل خواهد بود و این شرکت همه جریان رو کنترل بکنه اصلا چیز جالبی نیست.
    خود اینترنت بدون قیم و ولی میتونه همچین بستری که همه دوست داریم ایجاد کنه قطعا اپل تنها بازیگر این وادی نخواهد بود.

  6. Alexandro می گوید

    یه چیز جالب در رابطه با گوگل که میگه از طریق Google Book این امکان رو حتی از طریق مرورگر (ولو iPad هم باشه) برای همه platformها فراهم کرده:
    According to the spokesman for Google, Chris Palma, speaking at a panel discussion held at Random House in New York yesterday, Google’s new book service looks set for release as early as the end of June. Unlike the Apple app, Google’s book service, entitled ‘Google Editions’ will be accessible on all platforms that run a web browser, including iPads. This must be a potential thorn in the side for Apple as its iBooks can only be used with the iPad

    اینجا هم یه مقاله هست که یکسال پیش راجع به کاری مشابه در آمازون توضیح داده:
    http://blog.bookbaby.com/2011/11/amazon-publishing-%E2%80%93-monopoly-ne
    “انتشاراتی آمازون – تک قطبی (همون انحصارگری) یا ایده جدید یا هردو؟”

  7. Behnam می گوید

    خیلی از سیاست ها ی اپل خوشم نمیاد، ولی وقتی ی نفر ی ایده عالی داره تحسینش میکنم، هر کی میخواد باشه حتا اگه دشمن اپن سورس هم باشه
    سال ها بود که در انتظار ی هم چین چیزی بودم، خوندن پی دی اف از روی مونیتور دردناک و حمالی کتاب از اون بدتر

  8. هادی می گوید

    در مورد سوال هایی که پرسیدی، و نگرانی از قانون کپی رایت و … ، اپل نشون داده که تو این زمینه واقعا عالی عمل کرده…اولین بار تو سال ۲۰۰۱ که می خواست همین بلا رو سر موزیک بیاره، همه همین ایراد رو ازش می گرفتن، اما نشون داد که با یه فکر خوب می شه هم کارها رو ساده کرد و هم قانون کپی رایت رو نقض نکرد…بعدش هم که توی سیستم خرید اینترنی برنامه برای آیفون و آیپد، باز نشون داد هنوز روی قانون کپی رایت و حق مولف خیلی حساسه…اگر با سیستم خرید اینترنتی برنامه از آیتونز آشنا باشید، می دونید چی می گم…
    در مورد کتاب های آموزشی هم، قطعا همچین فکری رو کرده…در مورد اون سوال که آیا کسی می تونه یه کتاب طراحی کنه و یه قیمتی براش بذاره برای فروش…قطعا همینطور هست…البته قبلش باید یه اکانت از شرکت اپل بخری و مشخصات کامل و شماره حسابت رو (برای واریز پول) بهشون بدی، که متاسفانه ایران به علت تحریم، از همچین امکانی بی بهره است…البته تو یکسری زمینه ها، ساخت این اکانت رایگان نیست و یه هزینه سالانه داره…مثلا برای اپلیکیشن، هزینه سالانه ۱۰۰ دلار برای گرفتن عضویت به عنوان دولوپر باید پرداخت بشه…ممکنه برای نویسنده ها هم همچین هزینه ای در نظر گرفته بشه…

  9. shayan می گوید

    در مورد فوق العاده بودن اپلیکشن و برنامه های اینچنینی و پتانسیل آنها در آینده شکی نیست ولی مشکل فعلی در کار با تبلت یا نوتبوک نور صفحه نمایش برای مطالعه طولانی مدت است که البته این مشکل در ایبوک ریدر ها حل شده ولی آنها در مقایسه با تبلت هاعملکرد محدودی دارند ، مورد دیگر قابلیت نوشتن و سرعت انتقال آن برروی نمایشگر است – به امید روزی که دیگر با کاغذ سروکار نداشته باشیم

  10. همایون می گوید

    ” فیل شیلر باز هم روی صحنه آمد تا بگوید اپل همه این کارها را به این خاطر انجام می دهد که یه یاری فناوری، مردم را در کسب و انتقال دانش، توانا کند و اضافه کند که این میل و اشتیاق به صورت یک فرهنگ در اپل نهادینه شده است.”

    این یکی از مضخک ترین و خنده دار ترین جمله هائی بود که تا بحال شنیده بودم . اپل و دست اندرکاران انحصار طلبش بهتره چشماشونو خوب باز کنن تا ببینن چه چیزی به شکلی واقعی در کسب و انتقال دانش واقعا سهم داشته …. تفکر و فرهنگ ویکی یا فرهنگ انحصار طلب اپل؟

  11. iMAN می گوید

    ممنون از مطلبتون

  12. فرزین سیف الهی می گوید

    با سلام بسیار جالب و شگفت انگیز بود، خیلی خوشحال شدم که این مطلب رو توی یک پزشک دیدم. ممنونم از شما.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5