اپلکیشن آناتومی داوینچی و مسئله «اپلیکیشنی» کردن میراث فرهنگی و دانش

5

پانصد سال پس از مرگ لئوناردو داوینچی، فناوری طراحی‌های شگفت‌انگیز او از آناتومی بدن انسان را بار دیگر احیا کرده است. یه تازگی اپلیکیشن‌ای برای آی‌پد به نام «لئوناردو داوینچی: آناتومی» نوشته شده است که با کمک آن می‌توان طراحی‌های داوینچی از بدن انسان را مرور کرد.

این اپلیکیشن امکانات بسیار خوبی دارد: مدل‌های تعاملی سه‌بعدی، امکان زوم کردن روی تصاویر و حتی مصاحبه‌هایی با متخصصان تاریخی پزشکی.

لئوناردو داوینچی

داوینچی عادت داشت بعضی از یادداشت‌های خود را به صورت تصویر آینه‌ای بنویسید، این اپلیکیشن اجازه می‌دهد تا هزاران یادداشت اینچینینی او را بی‌دشواری به صورت طبیعی ببینید و به علاوه ترجمه انگلیسی آنها را ببینید.

داوینچی یکی از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان دوره رنسانس بود، او او در عین حال یکی از آناتومیست باهوش هم به حساب می‌آمد. اما از زمان فوت او در سال 1519 میلادی، طراحی‌های آناتومیک او در میان مجموعه کارهای خصوصی‌اش باقی مانده بود و تا قرن بیستم به فراموشی سپرده شده بود. در قرن هفدهم مجموعه از طراحی‌های آناتومیک او وارد انگلستان شد و توسط چارلز دوم خریداری شده و از سال 1690 در کلکسیون سلطنتی نگاهداری شد.

اپلیکیشنی که با استفاده از همین تصاویر ایجاد شده، 11 بخش و 268 صفحه دارد و با مرور آنها می‌توان تصور کرد که داوینچی در راه مطالعات خود چه مرارت‌هایی برای تشریح در بیمارستان‌های و دانشکده‌های پزشکی کشیده است.

لئوناردو داوینچی

اپلیکیشن در کنار طراحی‌های داوینچی، تصاویری آناتومیک مدرن سه‌بعدی را هم گنجانده تا کاربر متوجه میزان دقت و تیزهوشی داوینچی شود.

این اپلیکیشن البته اپلیکیشن ارزانی نیست و 13.99 دلار قیمت آن است. حجم این اپلیکیشن 1.7 گیگابایت است.


خب! شاید شما هیچ وقت این اپلیکشن را تهیه نکنید، هدف من هم از معرفی این اپلیکیشن در وبلاگ، تشویق شما به خرید آن نبود بلکه می‌خواستم احساس خود را هنگام خواندن اخباری از این دست با شما به اشتراک بگذارم.

هر وقت در خبرها می‌خوانم که چگونه در کشورهای دیگر دنیا میراث فرهنگی و علمی به صورت‌های جذابی حفظ می‌شود، به خاطر نبودن جریان‌هایی موازی در ایران تأسف می‌خورم.

برای حفظ تاریخ و میزاث علمی و فرهنگی، در دنیای امروز، دیجیتالی کردن آنها یک ضرورت است و در شرایطی  که بیشتر مردم به محیط پیرامونشان از دریچه اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایشان می‌نگرند، چه راهی بهتر از اپلیکشنی کردن فرهنگ.

اما اپلکیشنی کردن فرهنگ، خود مستلزم طی شدن مراحلی است که در شرایطی امروز، بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد، مراحلی مثل ایجاد شدن انگیزه کار در ذهن‌های دست‌ اندر کاران، تشکیل گروه‌ها و شرکت‌هایی که بتوانند به تناسب سفارشات به شیوه مؤثر و جذابی اپلیکیشن برای پلتفرم‌های مختلف بنویسند، ایجاد ارتباط بین این گروه‌ها و شرکت‌ها و مسئولان، به صرفه بودن اقتصادی فرایند برای سفارش‌دهندگان و نویسندگان اپلیکیشن، ایجاد تلقی جدید از اینترنت و کاربری موبایل هم در ذهن مردم و هم در نزد مسئولان و خیلی چیزهای دیگر.

همه اینها در حال حاضر رؤیاگونه به نظر می‌رسند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. Med apple می گوید

    با وجودیکه تولید و عرضه اپلیکیشنها اصولا هزینه چندانی را (مخصوصا در مقایسه با انتشار نسخه های کاغذی) طلب نمی کنند و به راحتی هم می توانند همه گیر شوند، اما متاسفانه در کشور ما اهمیت چندانی به این مقوله داده نمی شود.
    البته برای اقدام به ساخت چنین اپلیکیشنهایی حتی خبر داشتن از چنین چیز هم کفایت می کند. ظاهرا بسیاری از مسوولین امور فرهنگی هنوز، بهترین کار فرهنگی را توزیع سهمیه کاغذ می دانند. (که همان هم حرف و حدیث دارد)

  2. saeed می گوید

    سلام
    عالی بود ، ولی در خصوص جریان موازی نیازی نیست توی کشور ما چنین جریان موازی باشه چون اصلا ما تاریخ و میراث فرهنگی نداریم و نیازی به اپلکیشنی کردن اونها هم نداریم چون اگه وقت کردید و سری به یکی از این مکان ها زدید می بینید که خاطرات 100 سال تا 2 روز گذشته و هچنین شماره تلفن و امضا ها بر نقوش این اثر تاریخی نقش بسته بطوری که اثری از اون مکان تاریخی و فرهنگی دیگه نمونده .

    1. کوروش بزرگ می گوید

      منم کاملا موافقم –اتفاقا تو ایران اپلیکیشن و گجت های زیادی تولید میشه

      مثلا …

  3. محمد می گوید

    در کشور ما چه تعداد از “مردم به محیط پیرامونشان از دریچه اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایشان می‌نگرند”؟ هیچ آماری وجود ندارد. اما به نظر می رسد بیشتر کسانی هم که در کشور ما تبلت و یا تلفن هوشمند دارند، نمی دانند که می توان از طریق آنها به محیط پیرامون نگرسیت!

  4. مصطفی منبری اسکویی می گوید

    ممنون.عالی بود.صفحه کوچیک گوشی واقعا آدم رو خسته میکنه و استفاده از اپلیکیشن ها در گوشی یا وصل شدن به اینترنت ،بنظرم بیشتر جنبه ی تزیینی داره.ولی درمورد تبلت یا نوت بوک وضعیت فرق فوکوله…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.