از کاتوم‌ها تا خلق آینده‌ای سحرآمیز – بخش دوم

2

محمد قاسمیان: در بخش اول، از آینده‌ای رؤیایی صحبت کردیم که در آن، کاتوم‏‌ها و کلایترونیک‌‏ها و مواد برنامه‌‌پذیر، بازیگران اصلی بودند. با تلاش دانشمندان اینتل و کارنیگی ملون، کم کم این باور ایجاد شد که در طی سال‏‌های آتی، سیستم شبیه‌سازی پیشرویی، پا به عرصه خواهد گذاشت که می‌تواند تحولی چشمگیر در محصولات شرکت‏‌های الکترونیکی ایجاد نماید. مهم‌ترین ویژگی این فناوری هم این بود که با کمک آن، می‌توانستیم هر شیء را به شیء ای دیگر با اندازه، شکل، رنگ و عملکرد متفاوت تبدیل کنیم!

تبدیل اشیا

برای اینکه با ابعاد این فناوری به صورت ملموس تر آشنا شوید، بد نیست به ویدئویی (یا اینجا) که اینتل در این زمینه منتشر کرده است، توجه کنید.

کاتوم‌ها، کلایترونیک‏‌ها، و کلا مواد برنامه‏‌پذیر در دنیای واقعی چه کاربردهایی دارند؟

پژوهش و کسب دانش، زمانی دارای ارزش است که یک نمود عینی و بیرونی (محصول یا خدمت) داشته باشد. در غیر این صورت، صرفا بخشی از ذهن را اشغال می‏‌کند و تا زمانی که عینیت نیابد، کسی از وجود آن اطلاع ندارد و بهره نخواهد برد.

برای خلق این نمود عینی (محصول)، چه فرایندی باید طی شود؟

– این فرایند ممکن است با یک تخیل ساده شروع شود. تخیل، بستری مناسب برای رشد خلاقیت و ایجاد محصولات نوآورانه است. همچنانکه انیشتین می‏‌گوید: تخیل مهمتر از دانش است. علم محدود است، اما تخیل، دنیا را دربرمی‌گیرد.

– ایده‏‌ای شکل می‏‌گیرد.

– دانش و تجربه کافی در آن زمینه کسب می‏‌شود.

– فرصت‏‌ها و تهدیدها شناسایی می‏‌شوند.

– نقاط قوت و ضعف پیش‏‌بینی و مشخص ‏می‏‌شوند.

– وضعیت رقبا بررسی می‏‌شود.

– علاقه‏‌ها و عادت‏‌های مشتریان شناسایی می‏‌شوند.

– روند بازار و بازار هدف مشخص می‏‌شود.

– نیروهای کاری متخصص در جای خودشان قرار می‏‌گیرند.

– فروشندگان در کشورهای مختلف شناسایی و سازمان می‏‌یابند.

– شیوه‏‌های مؤثر بازاریابی در نظر گرفته می‏ شود.

…….

– و در نهایت، محصول روانه بازار می‏‌شود.

انیشتین

بنابراین طراحان پروژه کلایترونیک‏‌ها نیز به سؤالات زیر فکر کرده‌‏اند و احتمالا پاسخ معقولی برای آن، یافته‌ اند.

– برای تبدیل ایده فوق به محصول، به چه دانشی نیاز است؟

– با کمک این فناوری، چه محصولاتی می‏‌توان تولید کرد؟

– این محصولات، چه فایده و کاربردی برای مشتریان بالقوه دارد، چه مشکلی از مشکلات ایشان را حل و چه نیازی از نیازهای ایشان را رفع می‏‌کند؟

– اصلا چه دلیلی وجود دارد که آن محصول توسط مشتری خریداری شود؟

در کلایترونیک‏‌ها، از سه دانش روباتیک، فناوری نانو، و علوم رایانه استفاده می‏‌شود. با کمک کلایترونیک‏‌ها، استفاده‏‌کنندگان، محیط دیجیتال را به گونه‏‌ای ملموس و تعاملی تجربه خواهند کرد، به طوری که کاملا شبیه دنیای واقعی است. این فناوری، پیشرفت‏‌های چشمگیری در طراحی، مهندسی کامپیوتر و سیستم‌‏های سخت افزاری ایجاد می‏‌کند. به علاوه، این پتانسیل را دارد که ارتباطات راه دور، تعامل بین انسان و ماشین را تحت تأثیر قرار دهد. حتی می‏‌تواند دنیای سرگرمی‏‌ها را مهیج‏‌تر سازد. با کمک کلایترونیک‏‌ها، سرعت پردازنده‏‌های کامپیوتر، بیش از گذشته افزایش خواهد یافت. به عنوان نمونه، می‏‌توانید کاربرد کلایترونیک‏‌ها در طراحی خودرو را در اینجا یا اینجا تماشا کنید.

خودرو

دیگر کاربردها

– شکل اسباب و اثاثیه خانه خود را تغییر دهید، بدون آنکه نیاز باشد پول اضافی برای خرید وسایل جدید بپردازید. مثلا می‌توانید مبل خود را به تختخواب و بالعکس تبدیل کنید. در نتیجه، تعداد اسباب و اثاثیه منزل کاهش می‏‌یابد. اگر قیمت این وسایل مدرن کم هم باشد، واقعا برای مستأجرها که مدام اسباب‏‌کشی می‏‌کنند، نعمتی خواهد بود. به علاوه، اتاق نشیمن و غذاخوری و خواب، معنای خود را از دست می‏ دهند و با کمک این فناوری، کاربری اتاق‏‌ها به سرعت قابل تغییر و جایگزینی است.

– دیوار خانه خود را به سهولت، تبدیل به در و پنجره کنید و از هوای یک صبح بهاری لذت ببرید! نور اتاق را با کمک دیوارهای برنامه‏ پذیر، کم یا زیاد کنید.

– با کمک کاتوم‌ها، شکل خود را طوری تغییر دهید که حتی نزدیکانتان هم نتوانند شما را بشناسند!

– با نور متمرکز لیزرها می توان هولوگرام تولید کرد، اما فقط کلایترونیک‌ها هستند که می توانند یک شخص را به صورت فیزیکی شبیه‌سازی کنند، به طوری که تشخیص آن با نمونه اصلی، دشوار باشد.

– لباس‏‌هایی که با کمک کلایترونیک‏‌ها و مواد برنامه‏‌پذیر تولید می‏‌شوند، این قابلیت را دارند که به محض احساس خطر، تبدیل به یک زره غیر قابل نفوذ شوند. از این لباس‏‌ها می‏‌توان به عنوان یک ضربه‌گیر، برای محافظت از آسیب گلوله تفنگ، چاقوکشی‏‌های خیابانی! و تصادفات ناگهانی، استفاده کرد. لازم به ذکر است که این لباس‏‌ها وزن کم خود را حفظ خواهند کرد.

– سازمان پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته (DARPA) آمریکا قصد دارد از این فناوری، برای تغییر شکل خودکار تجهیزات نظامی استفاده کند. همچنین قصد دارد اونیفرم‏‌هایی بسازد که در شرایط جوی مختلف، تغییر شکل دهند و رنگ‏‌شان متناسب با محیط، تغییر کند. در این صورت، استتار نظامی هم شکل و معنای جدیدی به خود می‌گیرد.

– واقعا نقطه پایانی برای جادویی که این فناوری می‏ تواند خلق کند، وجود ندارد و احتمالا باید منتظر کاربردهای متنوع و بیشتر آن در آینده باشیم.

واقعیت کلایترونیک‌ها در مقابل جلوه‏‌های ویژه هالیوود
اگر به برخی از کاربردهای کلایترونیک‏‌ها و مواد برنامه‏‌پذیر توجه کنیم، ناخودآگاه به یاد برخی از فیلم‏های هالیوودی دهه اخیر می‏ افتیم، مثل: Fantastic Four و Transformers

هالیوود

در 4 شگفت‌انگیز، شخصیت‌های اصلی فیلم تحت تأثیر پرتوهای کیهانی و فعل و انفعالاتی که روی بدنشان رخ داد، به اشخاصی شگفت‌انگیز تبدیل شدند. ریچاردز، بدنش کش می‏ آمد، استوروم، نامرئی می‏ شد، برادر استوروم، تا 5 هزار درجه بدنش گرم می‏‌شد، گریم، تبدیل به فردی عظیم‏‌الجثه می‏‌شد و عضلاتی سنگی داشت. دکتر دوم هم که شخصیت منفی فیلم بود، به فرد آهنین تبدیل می‏‌شد و قادر بود الکتریسیته را به جریان درآورد.

در فیلم تبدیل‏ شوندگان هم روبات‏‌ها به راحتی به ماشین و بالعکس تبدیل می‏‌شدند. این تغییر خیلی سریع و با کمک روبات‏‌های ریز درون‏ی‌شان، انجام می‌شد. حتی در برخی صحنه‏‌ها، احساسات انسانی از خود نشان می‌دادند.

واقعیت این است که با کمک کلایترونیک‏‌ها و بدون نیاز به پرتوهای کیهانی و جلوه‏‌های ویژه هالیوود، در آینده‌ای نزدیک، این تخیلات انسانی در ابعاد محدودتر، رنگ واقعیت به خود می‏‌گیرد.

این فناوری پیشرو، کی‏ عرضه خواهد شد؟

Jason Campbell، محقق ارشد آزمایشگاه اینتل می‏ گوید: «تا سال 2020، می‏‌توانیم مواد برنامه‏‌پذیر را بر روی کامپیوتر، موبایل، … پیاده سازی و ارائه نماییم.» به نظر می‌رسد این دستگاه‏‌های شگفت‌انگیز که کاربردهای ترکیبی زیادی خواهند داشت، بازار فناوری را تسخیر و سود زیادی نصیب اینتل نمایند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. میهمان می گوید

    بیل گیتس هم در سخنرانی اخیرش در دانشگاه واشنگتن به این موضوع به خوبی اشاره کرد.
    بیل گیتس گفت: “از طرف دیگر نباید موضوع رباتیک را فراموش کنیم، چرا که آینده روشنی خواهد داشت. خوش بینیم و امیدوارم که اتفاقات خوبی برای این موضوع در راه باشد”

  2. MG می گوید

    به نکته خوبی اشاره کردید. بیل گیتس در بخشی دیگر از صحبتهایش هم گفت:
    بیل گیتس: تفاوت بین گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی تنها در ابعاد صفحه نمایش آن‌ها است. در آینده اما، با ابزارهای سر و کار خواهیم داشت که می‌توانیم آن‌ها را به سهولت تا کرده و در هر اندازه‌ای که خواستید جابجا کنیم. آیندگان به صفحات نمایش امروزی‌مان خواهند خندید! از سوی دیگر ممکن است همه چیز در عینک‌های ویژه‌ای خلاصه شود به گونه‌ای که تنها لازم باشد آن‌ها را به چشم بزنید.
    اینکه تمام ابزارها در قالب یک ابزار خلاصه می شوند و آن ابزارها می تواند کاربری های مختلفی داشته باشد، نشان از حضور فناوری جدیدی است که احتمالا بی ارتباط با پروژه کلایترونیک‏های اینتل و کارنیگی ملون نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.