تماس‌ها و ارتعاشات خیالی گوشی‌های موبایل

25

اگر جزو آن دسته از آدم‌هایی هستید که گوشی موبایل خود را «سایلنت» می‌گذارند و بیشتر با لرزش آن متوجه یک تماس یا پیامک می‌شوند، شاید به کرات برایتان پیش آمده باشد که احساس لرزش گوشی کنید ولی وقتی گوشی را از جیبتان برمی‌دارید، می‌بینید که هیچ خبری نبوده، نه تماسی در کار بوده و نه ایمیل یا پیامک جدیدی برایتان آمده است.

این موضوع به صورت گاهگاهی یا مکرر ممکن است برای همه ما پیش آمده باشد ولی از کنار آن گذشته باشیم، اما مطابق یک تحقیق این پدیده که به آن ارتعاشات خیالی می‌گویند، در 78 درصد آدم‌های مورد تحقیق تجربه شده است، 87 درصد آدم‌هایی که این حس را داشته‌اند، پدیده را به صورت هفتگی تجربه کرده‌اند و 13 درصد هم به صورت روزانه.

ویبره

جریان چیست؟ آیا این مسئله، اصلا چیز قابل اعتنایی است؟

به تازگی این پدیده مورد توجه قرار گرفته است و در جریان تحقیقاتی، نظریاتی برای توجیه آن ارائه شده است. الکس بلازینسکی، رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه سیدنی، تصور می‌کند که این حس از فعالیت‌های الکتریکی ناشی می‌شود، به عقیده او این حس، خیالی نیست و وقتی جریان‌های الکتریکی بین بدن و گوشی انتقال می‌یابند، ما حس ارتعاش می‌کنیم. تصور کنید که گوشی شما در حال برقراری ارتباط با یک آنتن برج مخابراتی است و نزدیک یک اسپیکر باشد، در این حالت صدایی از اسپیکر شنیده می‌شود، مشابه چنین چیزی ممکن است در جیب ما رخ دهد.

اما یک استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا به نام «لری روزن» در کتابش به نام iDisorder عقیده متفاوتی ابراز کرده است. او عقیده دارد که از آنجا ما همیشه انتظار تماس‌هایی را می‌کشیم و همیشه می‌خواهیم تعاملات تکنولوژیکی را انجام بدهیم، ناخودآگاه حرکت لباس روی بدنمان یا مثلا ارتعاش ناشی از کشیده شدن صندلی روی کف زمین را با ارتعاش گوشی اشتباه می‌گیریم.

مایکل راسبرگ، پژوهشگری در مرکز پزشکی Baystate در اسپرینگفلد، محققی است که تحقیقی روی شیوع این پدیده انجام داده است، او عقیده دارد که مغز ما فیل- ترها یا طرح‌هایی بر اساس انتظاراتی که داریم، ساخته و بر این اساس وقتی گوشی را سایلنت در جیبمان می‌گذاریم، گاه و بیگاه ارتعاشات کاذبی را حس می‌کنیم.

مایکل راسبرگ،

ارتعاشات خیالی گوشی‌های موبایل در بیشتر اوقات آنقدر مزاحم نیستند که در پی چاره‌جویی برآییم، اما اگر چزو کسانی هستید که میانه‌ای با این پدیده ندارید، چه می‌توانید بکنید؟

در جریان تحقیق راسبرگ مشخص شد که 39 درد افراد، شامل همه پرسنل پزشکی که گوشی یا پیجر را برای همه روز با خود داشتند، توانسته بودند با استفاده از صدای آلارم به جای ارتعاش یا عوض کردن جایی که گوشی را می‌گذاشتند یا با عوض کردن وسیله مورد استفاده، این مشکل را تا حد زیادی برطرف کنند. درصد موفقیت به ترتیب 75 و 63 و 50 درصد بود.

اما مشابه با ارتعاشات خیالی، پدیده دیگر به نام تماس خیالی Ringxiety یا Phantom Calling هم وجود دارد، این بار وقتی کسی در یک محیط شلوغ باشد، ممکن است به اشتباه حس کند که صدای زنگ گوشی را نشیده است، بعضی روزها این پدیده شدیدتر می‌شود و ما ممکن است چند بار حس به اشتباه گوشی را در دستمان بگیریم و ببینیم تماسی در کار نبوده است.

تماس خیالی

Nomophobia، هراسی است که دسته قابل توجهی از کاربران موبایل دارند، آنها همیشه واهمه دارند که اعتبار گوشی‌شان در حال اتمام باشد یا گوشی‌شان خط ندهد. اگر حزو این دسته از آدم‌ها هستید، سعی کنید تا برای غلبه بر این نگرانی، همیشه به اندازه کافی گوشی را شارژ کنید یا از سیم‌کارت‌های دائومی استفاده کنید.

Textiety، اصلاحی است که بر وزن واژه anxiety با استفاده از کلمه text ساخته شده است و به نگرانی اشاره می‌کند که بعضی از آدم‌ها بعد از دوره طولانی نگرفتن پیامک، دچارش می‌شوند.

اما دسته‌ای از مردم هم اصولا هراس از تلفن یا Telephonophobia دارند، آنها از جواب دادن به تماس‌ها و پیامک‌ها، هراس دارند. شاید در دسته‌ای از مردم که بیشتر تماس‌های کاری خسته‌کننده دریافت می‌کنند، این مورد بیشتر دیده شود.

منابع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
25 نظرات
  1. نيما می گوید

    خیلی جالب بود دکتر من هم Telephonophobia رو دارم هم Textiety

  2. بابک می گوید

    آخزین باری که این اتفاق برام افتاد دیشب بود که گوشیم رو گذاشته بودم زیر بالشم . فکر کنم وضعیت من دیگه خیلی حاده که این ارتعاشات رو با سر احساس می کنم . جدا کل تماس های دریافتی و میس کال و اس ام اس هام رو هم چک کردم . ولی باز هم خبری نبـــــــــــــــــــــــود.

  3. piano می گوید

    خیلی جالب بود من تقریبا هر روزفکر میکنم صدای sms میشنوم اما هربار که گوشیمو برمیدارم میبینم توهم زدم!

  4. مرجان . در جستجوی خویشتن . می گوید

    مطلب بسیار جالبی بود
    ممنون

  5. سيروس حيدري می گوید

    این اتفاق هر از گاه برای من هم می افتد
    با این تفاوت که ممکنه گوشی همراه ، پیشم نباشه یا اینکه تو یه جیب دیگه ام باشه .

  6. Behnam می گوید

    من موقعی ک گوشی توی جیب شلوارمه و ناخوداگاه تکون میخوره فکر میکنم ویبره زده!

  7. میثم می گوید

    من این مشکل رو داشتم .
    کم کم داشت عصبیم میکرد .لرزش ویبره بدون دلیل روی پای که موبایل تو جیب اونطرف بود .راه حلی که من پیدا کردم ساده است .
    موبایلمو هر چند وقت مثلا 2-3 ماه جاشو تو جیبم عوض می کنم .

  8. امید می گوید

    این درست که محتوای مطالب نوشته شده در این سایت بیش از اون هست که بخواهیم به اشکالات دیکته ای اونها حساسیت نشون بدیم، ولی در عین حال این اشکالات گاهاً مانع از روان خوانی می شوند و معتقدم چه خوب می شد اگر نمی بودند.
    داشتم فکر می کردم آیا میشه مثل ویکی پدیا این امکان وجود داشته باشه که خوانندگان مطالب این سایت بتونن خودشون این اشکالات املائی رو در حین مطالعه برطرف کنند؟
    راستش نمی دونم به چه شکل و تا چه حد این امکان پذیر باشه، چون اطلاعات کافی در این زمینه ندارم، ولی یک ایده ای بود که از ذهنم گذشت.
    با تشکر از مطالب مفید شما.

  9. nima می گوید

    من تو اتاقم که هستم همش احساس میکنم آیفون خونه زنگ میزنه یا حتی حتی تلفن خونه.همیشه هم هی بلند میشم میرم از اتاق بیرون میبینم چیزی نیست.
    این هم جز همین مشکلاته؟

    البته اینکه حس کنم گوشیک زنگ خورده یا ویبر داره میکنه هم تجربه کردم

  10. pooria می گوید

    ولی من علاوه بر “Textiety” و “توهم از دست دادن تماس” یک بیماری جالب دیگه هم دارم که اسمش “1pezeshkphobia” هست همیشه احساس میکنم که الانه که شما پست جدید داده باشید و نکنه من اونو از دست بدم به خاطر همین بیماری حاد روزی چند بار یک پزشک رو چک میکنم.
    چند بار پیش روانشناس هم رفتم درست نشد خانواده هم فکری کردن بستنم به تخت ولی بازم درست نشد که نشد.
    امان از دست شما خواهر و برادر…..

  11. arash می گوید

    جالب بود .
    ممنون.

  12. مهیار می گوید

    برای من وقتی بیشتر شده بود که رفته بودم سربازی، تو آموزشی واضح صدای زنگ گوشی خودم رو میشنیدم همراه با ویبره :)) توهم میزدم که گوشی تو جیبمه اما متـــاسفانه نبود.

  13. سپهر می گوید

    از موقعی که گوشیمو به جای اینکه بزارم تو جیبم گذاشتم تو کیفم دیگه همچین اتفاقی برام نیفتاد.

  14. مجید می گوید

    من اکثر اوقات در دانشگاه گوشی ام رو حالت سایلنت هست و بارها دچار این مشکل میشم… شاید روزی یک – دوبار احساس می کنم که ویبراتور گوشی فعال شده اما وقتی چک می کنم خبری نیست…
    همیشه احساس می کردم براثر اصطکاک گوشی با شلوار جین این مشکل پیش میاد…
    مطلب جالبی بود …

  15. ماهان می گوید

    چه جالب برام خیلی پیش اومده ولی توجهی بهش نداشتم منم تا حدی با نظر اقای لری روزن موافقم بیشتر بنظرم وقتی انتظار یه تماس یا پیامکی هستیم این پدیده رخ می ده بخصوص که تماسه کمی مهم باشه و انتظار کمی با اضطراب و استرس همراه باشه البته گوشی من بیشتر اوقات سایلنت هستش که اینم بی تاثیر نیست

  16. احمد می گوید

    به قول بابا اتی:کیه کیه کییییییه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!

  17. سارا می گوید

    خوب بود
    مرسی

  18. علیرضا می گوید

    من مورد دوم رو قبول دارم و با این جمله مچ ش میدونم:
    آدم منتظر هیچ نشونه ای نداره فقط با هر صدایی بر میگرده.

  19. شاهین می گوید

    Telephonophobia رو من هم دارم!

  20. هنردوست می گوید

    :)) راست می‌گه. اصلا اضطرابی دارم. صدای تلوزیون رو می‌شنوم فکر می‌کنم گوشیم داره زنگ می‌خوره.(اینجا زنگ خوردنه نه ویبره)

  21. Jellyfish Security می گوید

    جالب بود، من همیشه فکر می کردم فقط خودم اینطوری هستم!

  22. مرجان می گوید

    هراس از تلفن یا Telephonophobia در مورد من صدق می کنه. به طرز شدیدی هم هست.
    فکر می کنم باید با یه روانپزشک در موردش صحبت کنم حتی….
    اینکه گوشی رو احساس کنم زنگ خورده یا مسیج اومده هم وضعم خیلی فجیعه به نظر چون گاهی وقتی تو دستم هست همچین حسی دارم.دیگه تو کیف و جیب و اتاق بماند
    مطلب خیلی خوبی بود.متشکرم

  23. محمد - 313 می گوید

    سلام.
    من فکر کنم آخر همه اینا هستم .
    چون بخاطر مشغله ی بالای کاری و فکری همیشه حتی صدای زنگ گوشیمو میشنوم و بعد میبینم هیچ خبری نیست .
    که همیشه به استرس من 30 درصد اضافه کرده .
    ویبره گوشی که جای خود داره .
    از یس گوشی تو دستم بوده زنگ خورده با ویبره .
    گوشی دستم هم نباشه بازم همین احساسو دارم .
    ممنون از مطالب زیبا و جالبتون .

  24. محمد - 313 می گوید

    در ضمن جالب دونستم اینم بگم دوستان .
    بعضی وقتها هم میشه گوشیم داره توجیبم زنگ میخوره هم ویبره یا جلو چشمم ولی انقدر سرگرم کارهای دیگه هستم نمی فهمم و نمی شنوم.
    و اینکه باورتون نمیشه اگه بگم از بین حدودا رابطه های زیادی که با تلفن و
    اس ام اس دارم هم کاری هم دوستانه اکثر اوقات بدون اینکه خودم بخوام
    گوشیو قبل زنگ خودن و خیره برمیدارم که شاید تصادفی باشه .

  25. raissi می گوید

    جالب بود احتمالا با مکانیسمهای درد خیالی phantom sensation و تسهیل مرکزی در مغز ارتباط دارد. همچنین ناحیه پره فرونتال مغز در پیشگویی احساس دخالت دارد بررسی این حالت و ارتباط آن با Gambeling test می تواند به نقش ناحیه پره فرونتال در ایجاد این حالت کمک کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5