آیندهی نمایشگرهای سهبُعدی: خداحافظ عینک مخصوص
حامد همائی راد: دیر زمانی است که تصاویر سهبُعدی راه به خانههای ما پیدا کردهاند ولی همانطور که میدانید تمامی تلویزیونها و نمایشگرهای سهبُعدی از یک محدودیت رنج میبرند: الزام استفاده از عینک مخصوص.
اخیرا برخی نمایشگرهای سهبُعدی بدون نیاز به عینک نیز معرفی شدهاند، اما هیچ کدام آنها چه از لحاظ کیفیت تصویر تولیدی و چه از لحاظ تکنولوژی مورد استفاده آن قدر موفق نبوده است که بتوانند تبدیل به استانداردی در صنعت نمایشگرها شود.
محققان دانشگاه MIT در حال حاضر مشغول تحقیق روی دو طرح اولیه هستند که امید دارند این روند را تغییر داده و در سالهای آتی راه را برای خلق پنلهای نسل بعدی جهت خلق تصاویر سهبُعدی و مشاهده آنها بدون نیاز به عینک مخصوص هموار سازد. این پنلهای جدید دارای عمق تصویر و زاویه دید بیشتری نسبت به راهحلهای فعلی بوده و به نوعی محدودیتهای فعلی در آنها کاهش یافته است.
در نمونه تحقیقی اول که نازکتر است، صفحه نمایش تشکیل شده از 2 پنل LCD و لنز مابین آنها. واحد روشنایی پشتی منحصربفرد آن نیز میتواند نور را سمتدهی کند.
اما نمونه دوم دارای 3 پنل LCD است که با یک واحد روشنایی پشتی از نوع معمولی، تصاویر سهبُعدی را خلق میکند.
در هر دوی این نمونهها، محاسبات آنیِ نرمافزاری، در هر لحظه، تصویری متفاوت بصورت متناوب روی هر پنل به نمایش میگذارد. از این رو در این فناوری تصاویر تولید شدهی سهبُعدی، محصول محاسبات نرمافزاری هستند، نه وابسته به سختافزار گرانقیمت و شیشه عینکی که شما را قادر به مشاهده آنها کند. همانطور که در عکس زیر مشخص است، این تصاویر سهبُعدی به قدری واقعی هستند که بیننده با توجه به محل نشستن خود، تجربهای متفاوت از تصویر پخش شده را خواهد داشت. درست مثل اینکه با تغییر جا، زاویهی دید شما نسبت به عمق تصاویر فرق کند.
آزمایشگاه تحقیقاتی MIT امیدوار است این فناوری در پنج سال آینده بتواند بصورت عمومی عرضه شود. اگرچه استفاده از 2 یا 3 پنل LCD در این روش باعث افزایش هزینه تولید این نمایشگرها میشود، ولی باید در نظر داشت که روشهای پیشنهاد شدهی دیگرِ فعلی که عمدتا اساسی سختافزاری دارند، گرانتر از این روش هستند. جهت آشنایی هرچه بهتر با این دو روش میتوانید ویدئوی معرفی آنها را مشاهده نمایید.
البته برای ایجاد چنین سکانسی که تغییر زاویه تا این حد تاثیر داشته باشه باید حداقل از سه زاویه مختلف با سه دوربین سه بعدی فیلمبرداری کرد.
با توجه به تغییر تصویر پخش شده از زوایای مختلف، حالا دیگه لازم شد کارگردانها و سازندگان زاویه دید بیننده رو هم در کارشون لحاظ کنن. حتماً و بدون قطع با چنین پیشرفتی شاهد سبک جدیدی از فیلمها و برنامهها یا حتی نرمافزارهای کامپیوتری در آینده خواهیم بود.
یادمه بچه بودم یه بار اونقد توی سکانس پخش شده غرق شده بودم که میخواستم پشت کاراکتر رو به دوربین رو ببینم، سرم رو به اطراف حرکت میدادم تا به پشتش دید داشته باشم! 😀
عالی بود ممنون !
اگه چنین تکنولوژی عملی شود می توان گفت انقلابی در تکنولوژی خواهیم دید. چند سال پیش شرکت شارپ نیز روی چنین تکنولوژی بصورت آزمایشی کار می کرد و در این رابطه مقاله ای را در نشریه IEEE Spectrum منتشر کرد. لینک : http://spectrum.ieee.org/semiconductors/devices/sharp-offers-3d-viewing-without-glasses
چند ماه بعد شرکت نینتندو و توشیبا نیز عنوان کردند که قصد دارند برای محصولات جدید خود از نمایشگرهای جدید بدون عینک استفاده کنند. آنها در این رابطه در همین نشریه مقاله ای را نیز ثبت کردند. لینک : http://spectrum.ieee.org/consumer-electronics/audiovideo/3d-without-four-eyes/1
البته این تکنولوژی به نظر بیشتر شبیه تکنولوژی شارپ است ولی کمی پیشرفته تر. ولی به نظر من مسئله ای که این بین روشن می شود, رشد تکاملی بازار عرضه و خرید است. چراکه هنوز از طرف شرکت های بزرگ به نظر موانعی برای جلوگیری از کاهش سود دهی در فروش محصولات فعلی وجود دارد. نمونه های این مسئله را می توان در بازار تبلت ها و گوشی های هوشمند و تلوزیون های با تکنولوژی 3D به همراه عینک دید چون همه ی این محصولات در مدت کوتاهی از طرف شرکت های بزرگ در بازار خرید جا باز کردند. البته همیشه اینگونه بوده که یک شرکت بزرگ پیش قدم شده و به دنبال آن شرکت های دیگر نیز وارد بازار می شوند و تا مدتی بازار را در دست دارند. با تشکر از شما.
سلام
آینده از آن نمایشگرهای این چنینی است ، اما نکته جالب برای من اینست که پایه و اساس نمایشگر های سه بعدی فریب ذهن انسان است ، و ما از این فریب لذت خواهیم برد ! جالبه نه ؟
ممنونم
مر30