یک لحظه چقدر می‌تواند طول بکشد؟ با حلقه دوربین‌ها به سبک ماتریکس، تا ابد!

8

هنوز هم آن صحنه‌های «فریز» شدن زمان را در فیلم ماتریکس فراموش نکرده‌ایم، توهم فریز شدن زمان در آن صحنه‌های فیلم ماتریکس با نصب ده‌ها دوربین در پیرامون سوژه‌ها و عکسبرداری همزمان آنها از سوژه و بعد کنار هم قرار دادن عکس‌ها ایجاد می‌شد. حاصل کار بسیار درخشان بود.

m1_bullet-time01 http--cache.gawker.com-assets-images-io9-2009-03-bullettime

اما قدمت این فناوری حدود سه دهه است، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های فناوری در حوزه نرم افزاری و سخت‌افزاری باعث شده است که گیک‌ها و شرکت‌های بیشتری به آن روی بیاورند و برای خودشان سیستم ثبت عکس و ویدئو برش زمانی، بسازند.

در این پست ابتدا دو تا از جالب‌ترین پروژه‌های برش زمان را مرور می‌کنیم و بعد کمی در مورد پیشینه این فناوری با هم صحبت می‌کنیم:

مارتین لگیر یکی از کسانی است که سیستمی برای ثبت عکس‌های برش زمانی درست کرده است. با درخواست یک مشتری او، به صرافت این کار افتاد.

12-26-2012 08-31-24 PM

او نخست اتاقکی ویژه‌ای برای این کار ساخت، او باید نورپردازی این اتاق را با دقت تنظیم می‌کرد و دور  اتاق جایگاه‌هایی برای نصب دوربین‌های تعبیه می‌کرد. یکی از مشکلات او محدودیت فضای فیزیکی و ارتفاع کم گاراژی بود که اتاقک باید در آنجا ساخته می‌شد.

12-26-2012 08-31-56 PM 12-26-2012 08-31-40 PM

این نمای درونی اتاقک است:

12-26-2012 08-32-08 PM

در مرجله بعدی آنها 50 دوربین، کانن 600D تهیه کردند!

12-26-2012 08-32-33 PM

دشواری بعدی این بود که چگونه این همه دوربین را درست در یک لحظه به کار بیندازند و چگونه این حجم اطلاعات را به کامپیوتر منتقل کنند، آنها با دشواری یک نرم‌افزار برای این کار پیدا کردند، ما وقتی با صرف هزینه نسخه حرفه‌ای آن را خریدند، متوجه شدند که نرم افزار با تأخیر حدود یک پنج ثانیه، دوربین‌ها را به کار می‌اندازند.

12-26-2012 08-32-53 PM

آخر سر، آنها راه حل ساده تری یافتند، هر دوربین را می‌شد با یک کابل به کار انداخت، پس آنها شبکه‌ای از کابل‌ها درست کردند، آنها می‌توانستند با یک دکمه دوربین‌ها را روشن کنند و وادارشان کنند که روی هدف تمرکز کنند و با دکمه دیگر در یک زمان از سوژه عکس بگیرند.

نرم‌افزاری که آنها تهیه کرده بودند می‌توانست در آن واحد 14 تا 16 عکس را بگیرد و پردازش کند، پس آنها برای صرفه‌جویی در زمان از 4 لپ تاپ استفاده کردند.


اما شرکت دیگری هم فریز زمان را به صورت حرفه‌ای‌تری انجام داده است، در این زمینه یک عکاس یونانی به نام تئودوروس تزیاتزیوس، توضیحاتی داده است. او یکی از کارکنان شرکت Real Creations است.

12-26-2012 07-59-24 PM

آنها روی یک ریل یا حلقه، 100 دوربین نصب کردند، تشکیلات آنها در مرکز ورزشی المپیک آتن نصب شده است. دوربین مورد استفاده آنها دورین الیمپوس بود. قطر حلقه هم حدود 9 متر بود.

12-26-2012 08-35-53 PM 12-26-2012 08-33-36 PM 12-26-2012 08-33-21 PM

آنها برای اینکه کار را حرفه‌ای انجام بدهند، علاوه بر عکس گرفتن از سوژه، با دو دوربین هم ویدئو از سوژه می‌گیرند، به این ترتیب در آغاز ما در ویدئوهای فریز زمان آنها، برای چند ثانیه به سبک فیلم ماتریکس ویدئوی معمولی از سوژه می‌بینیم، و بعد ناگهان همه چیز جادویی می‌شود، زمان می‌ایستد و با میکس عکس‌ها، برای ثانیه‌ای گرداگرد سوژه به صورت مجازی می‌چرخیم.


اما سؤالی که ممکن است برای ما پیش بیاید این است که ایده عکسبرداری به این سبک را که می‌توانیم اسم ساده برش زمانی را برایش بگذاریم، چه کسی ابداع کرد، تیم جلوه‌های ویژه ماتریکس؟

نه!  ابداع‌کننده این شیوه شخصی به نام تیم مک‌میلان است، او در سال 1959 در پروتلند در ایالت اورِگان آمریکا به دنیا آمد و بین سال‌ها 79 تا 84 در رشته هنر تحصیل کرد، بین سال‌های 81 تا 84، او روی ایده برش زمانی در حین اخذ لیسانس و مطالعات پس از فارغ‌التحصیلی کار کرد. این ویدئو را در مورد کارهای او ببینید.

4050936057_c6a64b46d0

البته این از نظر سابقه عملی انجام کار است، از نظر نظری، ایده انجام کار به پیشتر از این هم برمی‌گردد، برای مثال در انیمه ژاپنی Speed Racer که در سال 1966 پخش می‌شد، همین مطلب را مشاهده می‌کردیم. شاخص‌ترین گیمی که در آن از برش زمانی یا «بولت تایم» استفاده شده است، بی‌شک گیم «مکس پین» است.

در این سال‌ها به کرات در فیلم‌ها و سریال‌ها و حتی آگهی‌ها از تکنیک برش زمانی استفاده شده است، حتی به یاد دارم که در جریان برگزاری یکی از فینال‌های جام باشگاه‌های اروپا که در آلمان برگزار می‌شد، از همین شیوه به شکل مبتکرانه‌ای استفاده می‌شد، متأسفانه هیچ ویدئویی از آن مسابقه فوتبال پیدا نکردم، اگر ویدئویی در این مورد پیدا کردید، در قسمت کامنت با من و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منبع

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. محمد می گوید

    اون فینال رو من بیاد دارم. دقیقا قبل از جام جهانی 2006 بود (شاید چند ماه قبلش) که گزارشگر هم اشاره کرد که آلمان داره تکنیک بالای فیلمبرداریش رو برای برگزاری رقابت‌ها به رخ میکشه و از این حرفا. البته زمان فریزش کوتاه بود چون تعداد دوربین‌هاش کم بود و یک نیم دایره رو به مرکزیت محوطه جریمه پوشش میداد…

  2. فاطمه می گوید

    سلام
    چه جالب اتفاقا تبلیغ یکی از بانکای خودمون هم همچین چیزی بود که خیلی دوست داشتم بدونم چطور این کار رو انجام می دن

  3. رهگذر می گوید

    اگر اشتیاه نکنم
    بازی فینال جام باشگاههای اروپا بود بین موناکو و پورتو (2004)
    که با نتیجه 3 بر 0 به نفع پورتو تموم شد (اون موقع مورینیو مربی پورتو بود)

    و تا جایی که یادمه پیمان یوسفی اون بازی رو گزارش میکرد
    وقتی صحنه آهسته گل پخش میشد و دوربین چرخید
    یا به قول شما برش زمانی ایجاد شد، بنده خدا
    قاط زد و فکر کرد موناکو گل زده 🙂

  4. پریسا می گوید

    خیلی جالب بود!

  5. محمد خواجه‌پور می گوید

    من تا بازی فینال جام جهانی ۲۰۰۶ منتظر بودم که اون تکنیک فیلمبرداری را دوباره اجرا کنند اما خبری نشد. حیف بود.

  6. نمایندگی سایپا می گوید

    پیشرفت علم تو هر زمینه ای دیده میشه.
    فیلمبرداری هم یکی از این زمینه هاست.

  7. فاتح می گوید

    من این شیوه فیلم برداری رو تو یکی از تست های سقوط ایفون و گالکسی دیدم
    میتونید تو وبسایت نارنجی پیداش کنید

  8. خرید کاغذ دیواری می گوید

    این یکی از بهترین و دقیقترین شیوه های فیلم برداریه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5