چرا بیش از حد نیاز، پلک می‌زنیم؟

8

باور کنید یا نه، عمل ساده پلک زدن تا مدت‌ها برای دانشمندان یک چیز اسرارآمیز بود. تصور ما این است که پلک زدن تنها برای لغزان کردن قرنیه و جلوگیری از خشکی آن انجام می‌شود، اما پلک زدن معمولا بیشتر از حد نیاز ما انجام می‌شود، یعنی حدود 15 تا 20 بار در دقیقه!

اما حالا پژوهشگران ژاپنی تونسته‌اند کشف کنند که پلک زدن به منظور دیگری هم انجام می‌شود:

با هر بار پلک زدن، ما به مدت 0.4 ثانیه، محیط پیرامون خود را نمی‌بینیم، یعنی به عبارتی ما 10 درصد اوقات به علت پلک زدن، تصویری از دور و بر خود نمی‌گیریم و درک نمی‌کنیم. این زمان بسیار بیشتر از نیاز سیستم لغزان‌کننده قرنیه‌های ما است.

original3

در پژوهش جدیدی که در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، پژوهشگران پاسخی برای این معما مطرح کرده‌اند.

تامامی ناکانو، شیگرو کیتازاوا و همکارانشان در این تحقیق اشاره کرده‌اند که پلک زدن به صورت فعال برای تغییر و بازنشانی reset کردن توجه ما صورت می‌گیرد.

محققان برای اثبات این امر از یک دستگاه fMRI استفاده کردند. آنها چند داوطلب انتخاب کردند و از آنها خواستند که در زمانی که در اسکنر هستند، چند قسمت از سریال آقای بین را ببینند. تحقیق قبلی این پژوهشگران نشان داده بود که پلک زدن متناسب با تماشای این ویدئو، همسان‌سازی می‌شود.

12-27-2012 09-39-41 AM

در تحقیق جدید، پژوهشگران متوجه شدند که داوطلب‌ها در هر دقیقه 17.4 بار پلک می‌زنند. چیز جالب این بود که همزمان با پلک زدن در دو قسمت آناتومیک مغز فعالیت‌هایی مشاهده می‌شد، این دو قسمت، در فرایند توجه نقش دارند.

میزان فعالیت ذهنی در یکی از این مراکز که مسئول بهینه کردن تمرکز است، افزایش می‌یافت و در مرکز دیگری که کارش مشخص کردن محل تمرکز بود، کاهش می‌یافت.

بنابراین با توجه با این مشاهدات پژوهشگران این تئوری را مطرح کردند که پلک زدن به منزله راهی برای استراحت‌های مغزی فوق‌العاده سریع و تمرکز دادن ذهنیت ما روی مسائل جدید است.

چیزی که این تئوری را تقویت می‌کند این است که طبق مشاهدات این دانشمندان، پلک زدن درست در پایان صحنه‌ها یا پایان ادا شدن جملات در ویدئوها رخ می‌داد و بنابراین در همان بازه‌های زمانی رخ می‌داد که سوژه‌ها توجه خودشان را به یک صحنه جدید در ویدئو متمرکز می‌کردند.

بنابراین پاک زدن چیزی فراتر از یک عملکرد محافظتی برای کره چشم‌ها است و حالا یک نقش شناختی مهم هم برایش در نظر گرفته شده است.


از نقطه نظر روانشناسی و «زبان بدن» و حتی کشف دروغ‌گویی هم پلک زدن اهمیت دارد، پاک زدن بیش از حد در هنگام استرس رخ می‌دهد و وقتی شخصی بخواهد عامدانه خود را خونسرد جلوه دهد، ممکن است کمتر از حد معمول پلک بزند.

چند وقت پیش در هنگام مناظره‌های انتخاباتی بین اوباما و رامنی، یک روانشناس به نام ژوزف تکی که تخصص‌اش در بررسی «زبان بدن» سیاسیون بود،  دو نامزد را تحت نظر گرفت.

او متوجه نکته جالبی شده بود، نامزدی انتخاباتی که بیشتر پلک بزند، همیشه بازنده است، این امر در همه انتخابات قبلی به جز انتخابات سال 1980 صادق بود.

4 سال پیش، میزان پلک زدن اوباما به میزان قابل توجهی نسبت به مک‌کین کمتر بود،‌ در آن انتخابات اوباما برنده شد.

البته پلک زدن، هیچ ربط جادویی با پیروزی با شکست ندارد، بلکه از دو طریق به صور غیرمستقیم بر سرنوشت انتخابات اثر می‌گذارد:

1- اگر پلک زدن خیلی زیاد باشد، بینندگان مناظره متوجه آن می‌شوند و آن را نشانه بی‌ثباتی، ضعف شخصیت، یا حتی دروغ‌گویی فرد می‌دانند.

2- از سوی دیگر ممکن است، نامزدی که مطابق نظرسنجی‌ها احتمال پیروزی‌اش کمتر است، به صورت طبیعی در مناظره‌ها، استرس بیشتری داشته باشد و بیشتر پلک بزند.

در انتخابات 2012 ریاست جمهوری آمریکا، در دو نشست قبول نامزدی اوباما و رامنی، تکی کشف کرد که میزان پلک زدن رامنی از اوباما بیشتر است: اوباما 33 بار در دقیقه پلک می‌زد، در حالی که رامنی 41 بار این کار را انجام می‌داد!

در نخستین مناظره اوباما و رامنی، که به اعتقاد همه، رامنی به میزان قابل توجهی موفق‌تر از اوباما عمل کرده بود، میزان پلک زدن اوباما 75 بار در دقیقه بود، در حالی که رامنی تنها 55 بار در دقیقه پلک می‌زد!

در سال 1974، زمانی که نیکسون بعد از قضیه واترگیت، سخنرانی معروف کناره‌گیری خود از انجام داد، میزان پلک زدن او قابل توجه بود. این میزان زیاد پلک زدن، معروف به «پدیده نیکسون» شد.

12-27-2012 09-34-06 AM

 منابع: + و + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. وحید می گوید

    لذت بردم
    ممنونم.

  2. شهاب الدین می گوید

    مرسی

  3. آرش می گوید

    ۷۵ بار در دقیقه ؟بعید است.

  4. حديث می گوید

    وااااای این عااااالی بود

  5. نگار می گوید

    عالی بود…عاشق این پست هاتونم…
    مرسی!

  6. مجله پزشکی دکتر سلام می گوید

    تا به حال درمورد پلک زدن اینچنین مقاله نخوانده بودم. ممنون

  7. reza می گوید

    خوبه

  8. تکران سرویس می گوید

    اقای مجیدی دیگه کم به بخش پزشکی سر میزنید ها.. 😐

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5