سرود کریسمس، چرا گوگل روح آینده فناوری است

2

به احتمال زیاد همه شما داستان سرود کریسمس را شنیده‌اید. داستان دیکنز درباره شخصیت‌ها و تغییر و تحول‌شان درس‌های زیادی برای آموختن به ما دارد. اما شاید مهم‌ترین نکته این باشد که هیچ چیز همواره با یک روح ثابت دنبال یا کنترل نمی‌شود. گذشته، حال و آینده هریک تجسم و شکلی خاص خود دارند. به نظر می‌رسد که اپل اکنون نماد و روح فناوری در حال حاضر است و گوگل روح آینده دنیای فناوری را مجسم می‌کند.

سرود کریسمس

نفوذ اپل عیرقابل انکار است. چه صنعت تبلت‌ها و آی‌پد باشد، چه صنعت موبایل و آی‌فون و یا حتی صنعت تلویزیون و اپل‌تی‌وی که همیشه شایعاتی در مورد آن وجود داشته است. هیچ محصولی به بازار عرضه نمی‌شود، مگر این‌که به نحوی از انحا با محصولات اپل مقایسه شود. اپل به این بازارها وارد شده (یا شایع شده که وارد خواهد شد) و در همه زمینه‌ها به معیار کیفیت و ابزار مقایسه محصولات آن بازار تبدیل شده است.

سرود کریسمس

اما گوگل کم‌کم از تاریکی بیرون می‌آید و به قلمرو اپل وارد می‌شود. پیش از این درباره رشد شدید صنایع موبایل گوگل بسیار شنیده‌ایم. چه استراتژی «Go everywhere» و چه توانایی‌اش در ساخت آن «سوپر اپ» که کارکردهای چندین سرویس کوچکتر را پوشش می‌دهد. این روح فناوری آینده، آرام آرام اما یقینا به سراغ ما خواهد آمد.

اما شاید این ظهور چندان هم آرام و کند نباشد. اندروید بازار سیستم‌عامل‌های موبایل را قبضه کرده و از اپل و تمام رقبای دیگر پیش افتاده است. این سیستم‌عامل چه در بازارهای کهنه (مانند آمریکا و اروپا) و چه در بازارهای در حال شکل‌گیری (مانند چین و خاورمیانه) به یک اندازه محبوب است و تجهیزات مختلفی از تلفن‌های هوشمند گرانقیمت گرفته تا نکسوس 4 ارزان و هر چیزی دیگری در این میان را نیرو می‌بخشد. هیچ بخشی از بازار تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیست که اندروید به آن سرک نکشیده باشد. همچنین با روی آوردن مشتریان به گونه‌های جدید دستگاه‌ها؛ مثلا فبلت‌هایی که روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند، این قابلیت انعطاف و حضور همه‌جانبه اندروید، فاصله آن را از سایر رقبا بیشتر خواهد کرد.

کاربران اندروید به گفته اسکات برادی (Scott Brady) مسئول تحلیل‌های دیجیتال در موسسه Nielsen بیش از سایر کاربران به سیستم‌عامل‌شان وفادار خواهند بود. به عنوان مثال 39 درصد کاربران سامسونگ به برندشان وفادار هستند که این نسبت به سال گدشته افزایشی 9 درصدی را نشان می‌دهد. در عوض میزان وفاداری هواداران اپل طی سال گذشته از 91 درصد به 79 درصد کاهش پیدا کرده است که برای برندی که به جذب «مشتریان وفادار» مشهور بوده است، شوک سنگینی محسوب می‌شود. حتی اگر مشتریان سامسونگ تصمیم بگیرند که از این برند مهاجرت کنند، به دلیل اشباع شدن بازار، سکوی جدید به احتمال زیاد یک سازنده دیگر تجهیزات اندرویدی است.

اصلا بیایید لحظه‌ای تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند را کنار بگذاریم. مدت‌هاست که مشخص شده است که اندروید مهره اصلی دنیای تجهیزات موبایل است. این موضوع تا حدی پیش رفته است که سایر سازندگان سیستم‌عامل‌ها شامل Sailfish محصول جولا (Jolla)، بلک‌بری 10 محصول RIM و AMD با پلتفرم ویندوز سعی دارند برای رونق بخشیدن به اکوسیستم‌های‌شان از اکوسیستم اندروید هم پشتیبانی کنند. به علاوه گوگل در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند صنعت تلویزیون را هم در اختیار بگیرد، و حتی می‌تواند این کار را بدون ساختن یک دستگاه تلویزیون انجام دهد.

گوگل پیش از این نیز با گوگل‌تی‌وی به اتاق‌های نشیمن خانه‌های ما نفوذ کرده بود. این نرم‌افزار طرفداران زیادی در CES پیدا کرده بود و کار با رابط کاربری آن «احساسی» بهتر از سایر رقبا به کاربر خواهد داد. حتی بدون گوگل‌تی‌وی هم گوگل شانس تصرف اتاق‌های نشیمن را دارد. نه با ساخت دستگاه تلویزیون، بلکه با ابداع روش‌هایی تازه برای عرضه محتوا. بله درباره فیبر گوگل (+و+) صحبت می‌کنیم.

وضعیت نابسامان (!) سرعت اتصال‌های اینترنتی در آمریکا که تنها می‌توان از طریق اساطیر یا بحث‌های فلسفی در باب سرمایه‌داری آن را توجیه کرد، این امکان را برای گوگل فراهم کرد که ISPها را دور زده و مقدمات انحلال آن‌ها را فراهم کند. ISPهایی که اتفاقا تا کنون کنترل تلویزیون را نیز در دست داشتند. همان‌طور که تعداد cord-neverها (کسانی که هیچ گاه به سراغ تلویزیون‌های کابلی نرفته و نخواهند رفت) و cord-cutterها (کسانی که از سرویس‌های کابلی تلویزیون به نمونه‌های اینترنتی مهاجرت می‌کنند) بیشتر شده و اینترنت به نخستین ابزار توزیع محتوا تبدیل می‌شود، مقاومت در برابر فیبرهای سریع‌تر و ارزان‌تر گوگل تقریبا غیرممکن می‌شود.

4K این تفکیک‌پذیری اولترا اچ‌دی که غرفه‌های سونی، سامسونگ، ال‌جی، هایسنس و دیگران را در نمایشگاه CES امسال تسخیر کرده بود، نیز می‌تواند توزیع از طریق اینترنت را جذاب‌تر کند. اگر کنسول‌های بازی‌های ویدیویی از این تفکیک‌پذیری پشتیبانی کنند (که تا چندسال آینده دور از انتظار خواهد بود) یا کاملا به سیستم توزیع دیجیتال روی بیاورند، در آن صورت این فیبرهای گوگل یا نمونه‌های مشابه از قابلیتی «جذاب و خواستنی» به نیازی الزامی تبدیل خواهند شد. نیازی برای کسانی که نمی‌خواهند تمام این حجم عظیم پیکسل‌ها صرف نمایش نوارهای پیشرفت میزان دانلود شود.

گوگل همچنین یکی از شرکت‌های اصلی پشتیبان طرح‌های وای‌فای عمومی است که به ساکنان نیویورک، سان‌فرانسیسکو و مسافران بسیاری از فرودودگاه‌ها اجازه می‌دهد از مزیات دسترسی رایگان به اینترنت بهره‌مند شوند. با سرعت گرفتن این حرکت «وای‌فای به مثابه تبلیغات»، گوگل محصولات خود در برابر چشم طیف وسیع‌تری از مشتریان قرار خواهد داد.

البته گوگل تنها به فکر حل کردن اولین مشکل اتصالات اینترنتی دنیا (سرعت) نیست. این شرکت از طریق بخش مجانی خود (که به کاربران اجازه می‌دهد بدون صرف هزینه به گوگل پلاس، جیمیل و . . .دسترسی پیدا کنند) داده‌هایش را به مشتریان بازارهای نوظهور نیز عرضه می‌کند. فرقی نمی‌کند با یک تبلت، تلفن هوشمند و یا حتی یک گوشی معمولی به اینترنت متصل شده باشید. گوگل می‌خواهد اتصال شما را اندکی ارزان‌تر کند و به احتمال تجربه کاربری شما را هم تحت کنترل درآورد.

سرود کریسمس

به علاوه گوگل تکنیک‌های جنگ غیرمستقیم را نیز به خوبی به کار می‌برد. برای بردن گوگل لازم نیست اندروید برنده شود. اگر فیبرهای گوگل موفق شوند دیدگاه و رفتار ISPها را عوض کنند لازم نیست سراسر خاک آمریکا را پوشش دهند. از دید گوگل اهمیتی ندارد که شما با چه فناوری به اینترنت متصل می‌شوید. حداقل نه تا زمانی که شما از این اتصال برای دسترسی به خدمات و محصولات گوگل استفاده می‌کنید.

اپل تا این حد آزاد نیست! برای این شرکت به شدت مهم است که مردم محصولاتش را بخرند. به جز در مورد آی‌تونز روی سکوی ویندوز، تا زمانی که شما یک محصول اپل را نخرید، برای اپل سودی نخواهید داشت. به عبارت دیگر، اپل تنها در صورتی برنده می‌شود که شما کیف‌تان را از جیب خارج کرده و برای خرید دستگاهی با لوگوی اپل پول خرج کنید. اما گوگل برنده می‌شود اگر شما آنلاین باشید. آینده بیشتر به کدام یگ شباهت دارد؟

به این ترتیب درست است که اپل بازارها را به تسخیر خود درآورده است (یا شاید بود!) و می‌تواند با تولید کنندگان محتوا وارد مذاکره شود و تلویزیون بسازد، اما روح فناوری آینده در حال نزدیک شدن است و این بار احتمالا دفاترش در مانتین‌ویو قرار دارند و نه در کوپرتینو!

منبع (+)

پی‌نوشت: آیا فکر می‌کنید می‌توانیم دنیای فناوری را کاملا با داستان سرود کریسمس مقایسه کنیم؟ روح گذشته در این داستان مایکروسافت نیست؟ آیا روح حال از روح گذشته و روح آینده از هر دو ترسناک‌تر است؟ ما به عنوان اسکروج‌های این داستان چه باید بکنیم؟ با شادی روح این‌بار جذاب آینده را در آغوش بکشیم یا برای فرار از آن به فکر راه‌حلی باشیم؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. مسلم می گوید

    مقاله و مقایسه جالبی بود.به نظر من گوگل در آینده نزدیک ابتکارات جالبی برای ما خواهد داشت.من خودم از طرفداران اندروید هم هستم.اندرویدی که باعث شده با گوشی خودم کارهای ریز و درشت زیادی را انجام بدهم.
    http://proweb.blogsky.com

  2. معماری داخلی می گوید

    مقاله خوب و کاملی بود
    گوگل حالا حالاها حرف برای گفتن داره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5