تاریخچه دوربین پولاروید: پیش‌بینی و تحول آینده و الگویی برای استیو جابز

4

علی ارغوان: دوربین‌های پولاروید را می‌شناسید؟ احتمالاً بسیاری از شما تجربه لذت‌بخش عکاسی با چنین دوربین‌هایی را نداشته‌اید. در دوربین‌های پولاروید تنها کافی بود که دوربین را از جیب (نسبتاً بزرگ) خود بیرون بیاورید و آن را باز کرده و عکس بگیرید تا چند ثانیه بعد آن عکس را به صورت چاپ شده در اختیار داشته باشید. شاید در حال حاضر پرینترهای جیبی قابل حمل و دوربین‌های دیجیتال به صورت کامل جای پولاروید را در زندگی روزمره‌مان پر کرده باشند و شاید امروزه کمتر کسی علاقمند به چاپ کردن عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های قدرتمندش داشته باشد اما تأثیر شگفت‌انگیز پولاروید را روی عکاسی امروز نمی‌توان کتمان کرد.

01-13-2013 06-36-43 PM

«کریستوفر بونانوس» در کتاب جالب خود تحت عنوان INSTANT, the Story of Polaroid صحنه‌ای را در سال 1970 میلادی توصیف می‌کند که در آن «اِدوین لَند» مخترع دوربین پولاروید ( و همچنین عینک‌های سه‌بعدی) آینده عکاسی را پیشگویی می‌کند:

“… دوربینی که به اندازه عینک یا مدادتان از آن استفاده خواهید کرد. بسیار راحت خواهد بود، نشانه بگیرید، عکس بگیرید و مشاهده کنید. هیچ چیز مکانیکی بین شما و عکستان وجود نخواهد داشت. حرکت به سادگی درآوردن کیف پول از جیب کتتان، بالا گرفتن آن و فشردن یک دکمه خواهد بود.”

Edwin Land

لند معتقد بود که تبلیغات و بازاریابی یا همان Marketing تنها برای محصولاتی است که خوب نیستند؛ بلکه باید به مردم چیزی را نشان دهید که که تاکنون اصلاً نمی‌دانستند آن را می‌خواهد اما وقتی با آن آشنا شدند نتوانند در مقابل وسوسه داشتنش مقاومت کنند. او گردهمایی‌ها و جلسات شرکت پولاروید را به کنفرانس‌های سالیانه‌ای بدل کرد که به روی سن رفته و دوربین جدید را با قابلیت‌هایی شگفت انگیز معرفی می‌کرد و وقتی از سن پایین می‌آمده همه دوست داشتند یکی از این دوربین‌های جدید را داشته باشند. این شاید شما را به یاد کسی انداخته باشد؛ بله «استیو جابز» بنیان‌گذار و مدیر اسبق شرکت اپل نیز همین شیوه را در پیش گرفت و با چندبار ملاقات ادوین لند او را الگوی خود قرار داده بود.

امروزه همه ما این دوربین پیش‌بینی شده را در گوشی‌هایمان در اختیار داریم، اما در آن زمان شرایط بسیار متفاوت بود طوری که وقتی لند آن حرف‌ها را زد به نظر یک جمله علمی تخیلی می‌آمد. اولین دوربین پولارویدی لند که در سال 1948 عرضه شد حدود دو کیلوگرم وزن داشت!

01-13-2013 06-32-41 PM

اما پس از آن دوربین‌های پولاروید سبک‌تر و جمع و جورتر شدند مثل Swinger در سال 1965. پولاروید حتی دوربین‌های غول آسایی تولید کرد که عکس‌ها را در ابعاد 50 در 60 سانتی‌متر چاپ می‌کرد و بعضاً در آتلیه‌های عکاسی کاربرد داشت.

The Swinger

تا اینکه بالاخره مدل SX-70 از راه رسید، مدلی که همه دوربین‌های پولاروید را با آن می‌شناسند و با طراحی منحصر به فرد جابجایی را بسیار آسان می‌کرد. یکی از بزرگترین مشکلات شیمیایی سر راه تولید SX-70 مات کننده یا Opacifier بود؛ کار این ماده در حقیقت این بود که از تأثیر نور بر روی برخی قسمت‌های عکس جلوگیری کند تا شکل مورد نظر بر روی آن ظاهر شود.

 01-13-2013 06-34-39 PM

01-13-2013 06-46-25 PM

وقتی سر و کله دوربین‌های دیجیتال پیدا شد کم کم دوربین‌های پولاروید به زیرزمین و انباری خانه‌ها تبعید شدند و با مرگ ادوین لند شرکت پولاروید نیز تقریباً برشکسته شد به طوری که تا سال 2001 سه بار مالکیت این شرکت دست به دست چرخید و توقف تولید فیلم‌های عکاسی در سال 2008 را می‌توان پایانی برای پولاروید تلقی کرد. اما پولاروید هنوز کاملاً نمرده بود؛ پروژه غیرممکن یا Impossible Project نام پروژه‌ای است که آندره بوسمن از کارمندان پولاروید در هلند به همراه دکتر فلورین کپس و مارون سابا شروع کرده‌اند تا جان تازه‌ای به پولاروید ببخشند.

آن‌ها لوازم مورد نیاز را از پولاروید آلمان خریداری کردند و فیلم SX-70 را از ابتدا و با فرمولی کاملاً جدید تولید کردند. بسیاری از مواد شیمیایی که در تولید فیلم‌های قدیمی استفاده می‌شد حالا توسط قوانین REACH اروپا به دلیل ضرر برای انسان و طبیعت ممنوع شده بودند. پروژه غیرممکن در سال 2010 موفق به تولید فیلم سیاه و سفید و کمی پس از آن فیلم رنگی شد؛ هر چند که کیفیت مناسب را هنوز ندارد. یک نکته جالب دیگر که در دوربین‌های پولاروید وجود دارد این است که باتری در مجموعه فیلم قرار داده شده و نگرانی از بابت نداشتن شارژ لازم برای گرفتن عکس وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر فیلم‌های جدید تولید شده قیمت بسیار بالایی دارند و برای هر جعبه هشت‌تایی باید مبلغ 30 دلار بپردازید؛ همچنین حتی اگر یک دوربین پولاروید سالم در خانه داشته باشید کیفیت عکس‌های ثبت شده به هیچ عنوان جای عکس‌های دوربین گوشی‌تان را نخواهد گرفت و برای به اشتراک گذاری آن‌ها مجبورید از اسکنر کمک بگیرید.

همچنین این روزها خبر می‌رسد که پولاروید در سال 2013 قصد دارد فروشگاه‌هایی را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کند تا عکس‌های دیجیتالی محبوس در گجت‌هایمان را آزاد کند! این فروشگاه‌ها که قرار است در نمایشگاه CES 2013 معرفی شوند قرار است عکس‌هایتان را با کیفیت بسیار خوبی چاپ کنند تا تصاویر جذابی که در حافظه گوشی‌هایتان گیر افتاده‌اند بالاخره بر روی کاغذ ظاهر شوند. این شرکت همچنین قصد دارد تا از دوربین های دیجیتال بدون آینه در نمایشگاه CES 2013 پرده‌برداری کند که از سیستم‌عامل اندروید 4.1 بهره برده و دارای سنسور 18 مگاپیکسلی و صفحه‌نمایش لمسی 3.5 اینچی خواهند بود.

Polaroid Stores

منابع: + و + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. محمد می گوید

    این دوربین sx-70 دوربین خیلی زیبا و خوشساختیه، من یکیش رو دارم.

    متاسفانه فیلم هاش در ایران گیر نمیاد و خرید از impossible project هم برای ایران خیلی گرون از آب در میاد.
    یه ویژگی خوبی هم که داره اینه که میشه عکس ها رو به روشی بعد از گرفته شدن ویرایش کرد. چیزی شبیه به فتوشاپ دستی 🙂

  2. تهمورث می گوید

    خیلی مطلب جالبی بود. همیشه دوست داشتم یک اطلاعاتی را جع به دوربینهای پولاروید داشته باشم.

  3. Amir می گوید

    دکتر عزیز سلام
    من خیلی نظر ننوشتم ولی بیشتر اوقات مطالب بسیار زیبا و منحصر به فردتون رو دنبال میکنم. اینکه یک پزشک میتونه اینقدر به مسایل اطرافش حساس باشه و عکس العمل نشون بده حتی برام جالبتر از خود مطالبه. حسن انتخاب شما در گزینش اسم سایت، طراحی و خلاصه خیلی مولفه های دیگه هستن که کنار شخصیت خودتون باعث جذب مخاطب میشه.
    دکتر عزیز یک انتقاد هم داشتم اونم این که من به عنوان کسی که با یه گجت مطالب رو دنبال میکنم اغلب ترجیح میدم نمایش روی موبایل رو غیر فعال کنم و به نمایش اصلی برگردم که به نظرم این به خاطر کسل کننده بودن طراحی نمایش در حالت موبایله. در واقع حس یک پزشک القا نمیشه در حالی که خیلی سایت های دیگه مثل نارجی یا زومیت همون پویایی وب اصلی رو تو نمایش موبایل هم بهت میده.
    امیدوارم توی این مورد تجدید نظر کنین.
    باز هم تبریک و تشکر ویژه به خاطر وب سایت ویژه تون. موفق باشید

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      سلام، ممنونم از لطف شما. نسخه فعلی موبایل، امکان سوییچ به نسخه دسکتاپ سایت را می‌دهد، به قسمت زیر نسخه موبایل دقت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5