جنایت کامل: چگونه فیس‌بوک، تلفنی که می‌شناسیم را نابود خواهد کرد

6

شاید از بنیان‌گذار یک استارت‌آپ انتظار نداشته باشید که به شما بگوید مقیاس کار بسیار مهم است. اما اگر در ادامه مطلب با ما باشید، رابرت گال (Robert Gaal) بنیانگذار یک استارت‌آپ در حوزه داده‌های موبایل با نام کارما، توضیح خواهد داد که چرا مقیاس مهم است. البته هنوز هم می‌توانید مطمئن باشید که بسیاری از نوآوری‌ها حاصل کار شرکت‌های کوچک و چابکی هستند که می‌توانند بازارهای بزرگی را به چالش بکشند.

اما اقدام اخیر فیس‌بوک در افزودن قابلیت تماس‌های صوتی اینترنتی به برنامه پیام‌رسان‌اش، قدرت و مزیت مقیاس‌های بزرگ را به شرکت‌های فعال حوزه موبایل نشان خواهد داد. در نتیجه به نظر می‌رسد در روندی که تنها می‌توان آن را جنایتی کامل دانست، فیس‌بوک در حال نابود کردن آن‌چیزی است که ما به عنوان تلفن می‌شناسیم و این کار را با حذف شماره‌های تلفن آغاز کرده است.

تلفن

این اتفاق چگونه خواهد بود؟

نحوه پیاده‌سازی سیستم مکالمه فیس‌بوک در عین ساده بودن منحصربه‌فرد است. شما به جای یک شماره، نام کاربری یا هر نوع دیگری از نشانه‌ها با کلیک یک اسم تماس را آغاز می‌کنید. شما یک تماس اجتماعی را برقرار می‌کنید. گرچه این به تنهایی چندان جالب‌توجه نیست، اما فیس‌بوک می‌تواند از این هم جلوتر برود. فیس‌بوک مدت‌هاست که شماره‌های تلفن ده‌ها میلیون نفر از اعضایش را هم در پایگاه داده‌اش ذخیره کرده است. به این ترتیب می‌تواند با ترکیبVoIP و شبکه‌های تلفن معمولی خدماتی را عرضه کند که شرکت‌هایی مانند اسکایپ، وایبر و یا هر نمونه کوچک و بزرگ دیگری قادر به عرضه آن‌ها نخواهند بود. علاوه بر این تمام لایک‌های عکس‌ها و صفحات شما حاوی شماره تلفن (یا راهی برای تماس) خواهند بود. به این ترتیب تماس گرفتن با یک کسب‌وکار هم به سادگی تماس گرفتن با یک دوست خواهد بود. در آینده نزدیک همان‌طور که یک تقاضای دوستی ارسال می‌کنید یا لایک می‌زنید، می‌توانید با یک کسب‌وکار هم تماس بگیرید. دیگر از دفترچه تلفن‌ها و تماس‌های مزاحم یا تلاش برای یادآوردن یک شماره تلفن خبری نخواهد بود. تنها یک تماس برقرار می‌کنید.

 

تلفن

رقبا چه خواهند کرد؟

سوال اصلی این است که رقبا یعنی کریرها و تولیدکنندگان فعلی بازار تلفن چه واکنشی نشان خواهند داد. واکنش نخست به احتمال زیاد محدود کردن این خدمات روی شبکه‌هایشان، ارایه یکپارچه‌سازی‌های ناقص و ناکارآمد یا چشم‌پوشی از این اتفاق و امید به حل خودبه‌خودی آن است.

شاید هم این نابودی را با آغوش باز بپذیرند. کریرها باید بدانند که با مردن قراردادهای نامحدود، برای خودشان هم بهتر است که تماس‌های بیشتر و بیشتری را روی خطوط و سرویس‌های قراردادهای «پرداخت به ازای مصرف» برقرار کنند. آن‌ها فقط باید نحوه شارژ کردن مشتریانشان را شفاف‌تر کنند.

این گزینه شامل ترکیب بهتر با فیس‌بوک هم می‌شود. به این ترتیب خواهید توانست از طریق فیس‌بوک با تلفن ثابت مادربزرگ‌تان هم تماس بگیرید، حتی اگر حسابی در فیس‌بوک نداشته باشد یا حتی نام آن را هم نشنیده باشد. تازه زمانی که مادربزرگ‌تان به شما زنگ می‌زند این اپ فیس‌بوک است که تماس را دریافت می‌کند.

یک‌پارچه‌سازی‌های عمیق‌تر با فیس‌بوک هم ممکن است. مثلا در حال حاضر تماس‌های VoIP روی آی‌فون شبیه تماس‌های معمولی نیستند. اگر اپل به فیس‌بوک اجازه دهد که اپ تلفن را هم روی آی‌فون کنترل کند، این مشکل هم حل خواهد شد. چنین کاری با توجه به این‌که فیس‌بوک پیش از این با اپ کانتکت یکپارچه شده است، چندان هم دور از ذهن نخواهد بود. اندرویید مدت‌ها است که به اسکایپ و سایر اپ‌های VoIP اجازه داده است تماس‌های ورودی را به صورت تماس تلفنی به کاربر اطلاع دهند. اپل هم می‌تواند همین کار را بکند.

 

تلفن

و اکنون آینده

به احتمال زیاد تصور این که فیس‌بوک از چندی قبل برای انعقاد قراردادهایی که سود هر دو طرف را در بر داشته باشد با کریرها مذاکره کند، چندان اشتباه نخواهد بود. البته لازم به ذکر است که تاکنون سایر شرکت‌های VoIP نظیر اسکایپ در این زمینه موفق نبوده‌اند. اما مزیت فیس‌بوک این است که مقیاس کارش به حدی گسترده است که می‌تواند VoIP را به قابلیتی همه‌گیر و همه جا حاضر تبدیل کند. فیس‌بوک هم در وضعیت فعلی متوقف نخواهد شد و علاوه بر اپ پیام رسان هنوز کارهای فراوانی برای انجام دادن دارد.

تلفن فیس‌بوکی که از آن صحبت می‌کنیم به احتمال زیاد یک اپ است. فیس‌بوک می‌تواند تلفنی که ما می‌شناسیم را با یک اپ جایگزین کند و حتی کاملا جایگزین اپ‌های پیام‌رسان شود. این اپ امکان مکالمات متنی، صوتی و حتی ویدیویی را فراهم خواهد کرد و پهنای باند بسیاری را مصرف خواهد کرد. کریرها هم احتمالا از شارژ کردن مشتریانشان روی قراردادهای پرداخت به ازای مصرف لذت خواهند برد. روی وای‌فای و شبکه‌های 4G هم کار خواهد کرد. چنین سیستمی کیفیت تماس‌های شما را افزایش داد، درست همان‌طور که CDها کیفیت نوارهای کاست را افزایش دادند.

 

تلفن

و با استفاده از بانک عظیم شماره تلفن‌هایش به شما کمک خواهد کرد با هر کس که مایل باشید تماس بگیرید.

سلام، من رابرت هستم و از طریق فیس‌بوک با شما تماس می‌گیرم، نه این یک تلفن نیست . . .

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. شایان می گوید

    سلام. ظاهرا یک اشتباه لفظی اتفاق افتاده.
    CDها کیفیت نوارهای کاست را افزایش ندادند، بلکه کیفیت ترک های موسیقی را افزایش دادند.

  2. moh@mad می گوید

    و اون روز چه بر سر حریم خصوصی افراد بیاد. همین الان هم فیس بوک خیلی راحت میتونه برامون پرونده بسازه. بعضی وقت ها فکر میکنم فیلترینگ فیس بوک همچین بد هم نیست. بعضی وقت ها هم فکر میکنم وقتی دوستانم دارن توی سایتهای مختلف حساب کاربری میسازند و اطلاعات کاملی رو میدن در آینده ممکنه برای این اطلاعات چه اتفاقی بیفته؟

    1. فرشاد می گوید

      بله دوست عزیز، تنها عاملی که باعث شده دولت‌ها به موضوعات شهروند الکترونیک و مجازی‌سازی اهمیت بدن و اون رو بپذیرند، اطلاع از همین فرمایش شماست!
      اونها میدونن که بعد از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی و با همه گیر شدن این تکنولوژی به راحتی با در دسترس داشتن اطلاعات شبکه اجتماعی یک شهروند میتونن اون رو تحت نظر، تحت کنترل و پیگرد قانونی بگیرند و پرونده هایی که آدم روحش هم از اون خبر نداره رو براش تشکیل بدن.
      اگر facebook در کشور ما فیلتره یک دلیلش اینه که ما مردمی هستیم که اینجوری بیشتر تحریک میشیم بریم سراغش، و دوم اینکه عبور از فیلترینگ هم خودش یک پروندست! یعنی هرکی آکونت فیس‌بوک داشت حداقل یک پرونده خواهد داشت، که بعد ها در مواقع لازم میشه ازش بر علیه اون شخص استفاده کرد!!!

      1. نزار می گوید

        هه مواظب باشید یهو سی آ ای نیاد شما رو دستگیر کنه .

  3. Tox می گوید

    اسمی از GTalk برده نشد!!!

  4. اروند می گوید

    تصور این موضوع کمی سنگین است البته خیلی هم دور از طستؤس نیست. اینکه تماس های تلفنی میلیاردها انسان از طریق فیس بوک عملی بشه در درجه ی اول برای خود فیس بوک هزینه ی سرسام آوری خواهد داشت. اینکه فیس بوک چطور کاربرانش را به منبع درآمد برای جبران هزینه هاش تبدیل میکنه هم جای فکر دارد.
    ممنون از پست خیلی جالبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5