شیکاگو می‌خواهد هوشمندترین شهر دنیا باشد

6

برت گلداشتاین (Brett Goldstein) مدیر ارشد اطلاعاتی شیکاگو اساسا اعتقاد دارد که رمز دستیابی به شهری هوشمندتر و پاسخ‌گوتر در یافتن رابطه و معنای نهفته میان حجم عظیم داده‌هایی است که شهرها در مورد خودشان جمع‌آوری می‌کنند.

برت گلداشتاین

گلداشتاین در گفت‌وگو با سایت Mashable می‌گوید: «من اعتقاد دارم که شهر درواقع یک اکوسیستم است، این صحبت آن‌طور هم که مردم می‌گویند حرف جدیدی نیست. من همچنین معتقدم در هر اکوسیستمی، تعدادی اکوسیستم کوچک‌تر و همسایگی‌های مختلف نیز وجود دارند. و با درک این موضوع که اتفاقات چگونه رخ داده، به پیش می‌روند و تغییر می‌یابند می‌توانیم به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری دست یابیم. ما به سمتی می‌رویم که بیشتر از درمان و واکنش به پیش‌گیری بپردازیم.»

گلداشتاین درگیر رهبری برنامه توسعه «پلتفرم تحلیلی شیکاگوی هوشمند» یا SmartChicago Analytics Platform است. یک پنل کنترل مرکزی که مقامات شیکاگو را قادر می‌سازد به حجم عظیم داده‌هایی که بخش‌ها و ارگان‌های مختلف مدیریتی درباره شهر جمع‌آوری می‌کنند دسترسی داشته باشد. هسته اصلی این پلتفرم یک ایده نوآورانه است: یافتن بی‌درنگ الگوهای مهم در میان کوه داده‌های در حال جمع‌آوری. ایده پلتفرم شیکاگوی هوشمند، یکی از بیست ایده‌ای است که برای به دست آوردن جایزه بزرگ 5 میلیون دلاری و 4 جایزه 1 میلیون دلاری به رقابت خواهند پرداخت. این جوایز در راستای مسابقات «چالش شهرداران» توسط بنیاد بشردوستانه Bloomberg Philantropies به برندگان اهدا خواهد شد. هدف این رقابت‌ها «تحریک شهرهای آمریکا برای خلق ایده‌های نوآورانه‌ای است که مشکلات اصلی شهرها را برطرف کرده و به ایجاد زندگی بهتری در آن‌ها کمک می‌کنند.» اما فایده واقعی چنین سیستم تشخیص الگوی بی‌درنگی برای مقامات یک شهر چیست؟

شیکاگو

گلداشتاین می‌گوید: «فرض کنیم که برای مثال شهر ظرف چند ساعت آینده با بارش شدید باران روبرو خواهد شد. بخش‌های مشخصی از شهر در شرایط خاص با سیل مواجه خواهند شد. حال تصور کنید که قادر باشید سوابق تمام اقدامات مسئولان در واکنش به چنین جریانی را در کنار تمام داده‌های آب‌وهوایی و در ترکیب با داده‌های فصلی مشاهده کنید و به این قدرت پیش‌بینی برسید که مثلا در فلان روز فلان ماه، تحت چنین شرایطی چه بخش‌هایی از شهر با مشکل روبرو خواهد شد.»

او می‌افزاید: «دو موضوع در این‌جا بلافاصله مفید واقع می‌شود. نخست این‌که می‌دانید نیروهای‌تان را در کدام بخش‌ها مستقر کنید تا سریع‌تر واکنش نشان دهند و مفیدتر واقع شوند. در عین حال همزمان با مدل کردن این شرایط، شما می‌توانید تعیین کنید که سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی‌تان در کدام نواحی باید انجام شوند. جوهر این پروژه استفاده از تمام این اطلاعات و انجام انتخابی هوشمندانه و به موقع است. اما در عین حال می‌توان آن را ترکیبی از برنامه‌ریزی‌های تاکتیکی و استراتژیک دانست.»

گلداشتاین همچنین معتقد است که پلتفرم شیکاگوی هوشمند می‌تواند هزینه مقامات شهری را نیز کاهش دهد. مثلا انجام کل سرویس‌های 311 (تماس‌هایی که بر خلاف 911 اضطراری نیستند) را بر عهده بگیرد.

گلداشتاین می‌گود: «اگر ما نحوه اجرا و ارایه خدمات‌مان به شهروندان را بهبود ببخشیم، کارآمدتر خواهیم بود و هزینه‌های‌مان کاهش خواهد یافت. هرینه‌ها حتما کاهش می‌یابد. اگر به حرفی که در مورد پیش‌گیری به جای واکنش زدم برگردیم، متوجه خواهید شد که چگونه تعداد تماس‌های 311 را کم خواهیم کرد.»

شیکاگو

در حالی که گلداشتاین به دنبال ربودن جایزه نخست 5 میلیون دلاری است تا از آن برای گسترش پلتفرم‌اش استفاده کند، اما اولویت اصلی او به اشتراک گذاشتن این نوآوری با سایر شهرها است.

او می‌گوید: «من یک آدم اپن‌سورس هستم. ما این پلتفرم را به شیوه‌ای اپن‌سورس می‌سازیم. محتویات آن بر روی Github قرار خواهد گرفت. هدف اصلی قابل گسترش کردن این پروژه است. سایر شهرها لازم نیست هزینه‌های سنگین خرید نرم‌افزارهای اختصاصی (شیوه معمول مقامات دولتی برای تهیه نرم‌افزار) را پرداخت کنند. جایی که برای چنین پروژه‌ای باید ردیف بودجه سنگینی داشته باشید. تازه باید سسیتم‌های قدیمی را تعویض کنید و این هم پروژه‌ای چندین ساله است.»

آن‌چه گلداشتاین در حال معماری کردنش است؛ و البته قبلا در مقیاسی کوچک‌تر آن را پیاده کرده است، ترکیب و خوراندن آن به سیستم‌ها و امکانات کنونی و موجود است. به این ترتیب هر شهر دیگری می‌تواند از سیستمی مشابه بهره‌مند شود. اپن‌سورس بودن و Github آن را قابل توسعه و می‌کنند و مستند کردن تمام مراحل کار بخشی از فرآیندی است که آن‌‌ها در پیش گرفته‌اند.

گلداشتاین گفته است که نسخه‌های آلفا و بتای این پلتفرم بین 12 تا 18 ماه دیگر آماده خواهند بود. برندگان «چالش شهرداران» براساس دیدگاه‌های ارایه شده توسط ایده‌های‌شان، پتانسیل اثرگذاری بر اجتماع، قابلیت استفاده در سایر شهرها و کیفیت پیاده‌سازی آن ایده‌ها انتخاب خواهند شد و به نظر می‌رسد که طرح گلداشتاین باید جزو یکی از برندگان باشد. هم اکنون نیز استارت‌آپی با نام Smart Chicago شکل گرفته است که به نظر می‌رسد برای مدیریت همین پلتفرم تاسیس شده باشد.

منبع (+)

پی‌نوشت: گرچه ما راه درازی تا رسیدن به چنان شهرهای هوشمندی در پیش داریم، اما به نظر شما چگونه می‌توانیم با استفاده از فناوری کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشیم؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. پوریا می گوید

    مثلا به جای اینکه صبح ساعت 7.30 پاشیم بریم بیمارستان برامون کلاس بذارن، یه استاد فیلم تدریسش رو از قبل آماده کنه و به دانشجو ها بده و برن خونه فیلم رو ببینن و بعد فردا یه کلاس درس نیم ساعته داشته باشیم که case base باشه 🙂

    خداروشکر این سیستم رو از دوره ما تو بیمارستان مفید راه انداختن و خیلی عالیه.

    1. غلام شما می گوید

      دوست عزیز با فیلم دیدن که ادم دکتر نمیشه!!!!!
      مثلا 100 ساعت فیلم اموزش پرواز و ببینی بعد با نیم ساعت عملی که دیگه خلبان نمیشی!!!
      اگرم بشی اونجوری که باید باشی نیستی…

  2. نقی زاده می گوید

    برنامه ریزی با استفاده حداکثری از اطلاعات، رمز افشا شده همچین پروژه هایی هست. دسترسی به اطلاعات مذکور در عصر حاضر کار چندان دشواری نیست، ولی هنر استفاده از این اطلاعات، نزد هرکسی یافت نمی شود.

  3. علی می گوید

    گرچه ما راه درازی تا رسیدن به چنان شهرهای هوشمندی در پیش داریم، اما به نظر شما چگونه می‌توانیم با استفاده از فناوری کیفیت زندگی شهری را بهبود ببخشیم؟

    _ سوالی بس چالش برانگیز حداقل در مورد شهرهای ایران … !

    شعار اپل واقعا درخور سایت شماست … 🙂 😉

  4. سعید می گوید

    کلید یک شهر هوشمند در استفاده از فناوری نیست. بلکه در تهیه و مصرف اطلاعات است.
    فناوری می تواند به ما در جهت مدیریت اطلاعات کمک کند اما به خودی خود کامل کننده این هدف نیست.
    هم اکنون در تمامی شهرهای کشور حجم بسیار زیادی از اطلاعات نهفته است. هر دستگاه دولتی، هر ارگان و هر شرکتی خواسته و ناخواسته به تولید اطلاعاتی می پردازد که تنها به دلیل عدم توانایی ما در نگهداری و پردازش آنها از دست می روند.
    بزرگترین چالشی که هم اکنون در این زمینه در ایران وجود دارد، دیدگاه پروژه ای داشتن به امور است. هر ارگان و سازمان بدون در نظر گرفتن تاثیر رفتار خود بر کلیت شهر و سایرین، فعالیت می کند و نتیجه آن چیزی نیست جز یک مجموعه رفتارهای متناقض در بستر شهر.
    اگر بتوان یک مدل ریاضی جهت پردازش و ایجاد رابطه مابین اطلاعات متفاوتی که هر سازمان تولید می کند به دست آورد به سادگی اطلاعات تولید شده در سطح هر شهر قابلیت مصرف را خواهند داشت.

    1. احمد شریف‌پور می گوید

      من هم با شما موافقم که کلید شهر هوشمند، فناوری نیست بلکه اطلاعات است. نکته این جاست که دیگر تنها به مدد فناوری است که می توان همه این سرریز اطلاعات را مدیریت کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5