10 قانون گوگل برای طراحی مراکز داده

1

گوگل طراحی زیرساخت‌های مراکز داده را، به خصوص هنگامی که صحبت از انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم خنک‌کننده با کارایی بالا، مدارهای جدید تامین نیرو و چیدمان‌های خلاقانه بناها به میان می‌آید، یه شدت تحت تاثیر قرار داده است. به گفته جو کاوا (Joe Kava) مدیر مراکز داده گوگل استراتژی گوگل در این زمینه هنوز به شدت از اصول ده‌گانه‌ پایه‌ای که بنیان‌گذاران آن در ابتدای فعالیت شرکت نوشته‌اند پیروی می‌کند.

کاوا در نشست Green Grid Forum در سانتاکلارای کالیفرنیا، ارتباط این اصول ده‌گانه با طراحی مراکز داده گوگل را این‌گونه تشریح می‌کند:

روی کاربران تمرکز کنید و سایر چیزها خود به خود درست خواهند شد

مخاطبین گوگل در تمام دنیا پراکنده‌اند. به همین دلیل اصلا عجیب نیست که گوگل دست به ساخت مراکز داده‌ای در گوشه و کنار دنیا بزند تا بتواند نواحی مختلف کره زمین را پوشش دهد. با نزدیک کردن هرچه بیشتر مراکز داده به کاربران، گوگل زمان لازم برایی دست‌یابی به اطلاعات و گرفتن نتایج جست‌وجو را به شدت کاهش می‌دهد.

مراکز داده

به گفته کاوا گوگل ماهانه یک میلیارد جست‌وجو را برای کاربران بین‌المللی‌اش به انجام می‌رساند. انتخاب محل و ساخت مراکز داده در نقاط صحیح یکی از مسایل اصلی فراهم آوردن تجربه کاربری (UX) مناسب به حساب می‌آید.

بهتر است تنها یک کار را انجام داد، اما آن را عالی انجام داد

بنا بر برخی حدس و گمان‌ها گوگل تاکنون بیش از 40 مرکز داده ساخته است و بنابراین در این زمینه تجربه خوبی اندوخته است. در طول این سال‌ها گوگل یافتن نیروی کار محلی مناسب، دسترسی به شبکه تامین نیروی پایدار و قابل اطمینان را به عنوان فاکتورهای کلیدی مدنظر قرار داده است. در سال‌های اخیر گوگل توجه به فناوری‌های سبز را در دستور کار خود قرار داده است. مثلا به دنبال مکان‌هایی می‌گردد که در آن دسترسی به حجم عظیمی از انرژی‌های تجدیدپذیر ساده‌تر باشد.

بدون لباس رسمی هم می‌توان جدی بود

اگرچه گوگل به ظاهر بیرونی مراکز داده اهمیت چندانی نمی‌دهد، اما سعی می‌کند شاخص‌های فرهنگ گوگل را از ساختمان‌های اداری به سرور فارم‌ها هم بکشاند.

مراکز داده

کاوا حتی عکس‌هایی از اتاق‌های استراحت زیبا و مجهز مختص کارکنان این مراکز داده را به نمایش می‌گذارد تا تاکید شرکت بر فلسفه «به شدت کار کنید، به شدت تفریح کنید» را بیش از پیش آشکار کند.

نیاز به اطلاعات تمام مرزها را در می‌نوردد

این فلسفه حداقل به دو جنبه از کارکردهای مراکز داده گوگل مرتبط می‌شود. نخست این‌که انتقال اطلاعات به ابرها دسترسی کاربران به داده‌ها را در هر نقطه از جهان ساده می‌کند. دوم این‌که گوگل درباره اطلاعات و آمار مربوط به مراکز داده‌اش شفاف عمل می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع انرژی در طراحی و راه‌اندازی مراکز داده، گوگل تلاش کرده است که برخی از داده‌های داخلی مربوط به میزان مصرف انرژی در مراکز داده‌اش را در دسترس عموم قرار دهد.

برای رسیدن به جواب لازم نیست حتما پشت میزتان باشید

گوگل همواره به دنبال راه‌حل‌های جالب و غیرمعمول برای حل مشکلات مربوط به مراکز داده‌اش در تمام دنیا (و نه فقط دره سیلیکون) می‌گردد. به عنوان مثال در فنلاند از سرمای موجود در هوا و آب دریا برای خنک کردن سرورهایش استفاده می‌کند.

مراکز داده

این مرکز داده در ساختمان قدیمی یک کارخانه تولید کاغذ قرار گرفته است و به گفته کاوا گوگل تلاش کرده است از همان پمپ‌ها و تجهیزات الکتریکی کارخانه برای راه‌انداختن سرورهایش استفاده کند. این یک طراحی منحصر بفرد در تمام دنیا است.

سریع بهتر از کند است

در فلسفه گوگل اصطلاح کارایی (Efficiency) تنها به موضوع استفاده از انرژی برق برای راه‌اندازی سرورها مربوط نمی‌شود. به گفته کاوا، این که گوگل مراکز داده را تا چه حد سریع طراحی و اجرا می‌کند نیز به همان اندازه مهم است. او به عنوان نمونه به دیتاسنتری واقع در جورجیا اشاره می‌کند که به جای دو یا سه سال تنها ظرف 16 ماه ساخته شده است. او این امر را نتیجه وضع استانداردهای مشخص برای طراحی و ساخت مراکز داده می‌داند.

«عالی» به اندازه کافی خوبی نیست

این قانون به ایده در نظر گرفتن اهداف عالی‌تر و بزرگ‌تر مربوط می‌شود. کاوا از این قانون استفاده کرده و توضیح می‌دهد که چگونه گوگل همواره امکان بهبود سیستم طراحی مراکز داده را درنظر می‌گیرد. به عنوان نمونه او به دیتاسنتر دوبلین در ایرلند اشاره می‌کنند که همانند نمونه‌های فنلاندی به جای چیلر با هوای سرد بیرون خنک می‌شود.

همیشه اطلاعات بیشتری هم وجود دارد

گوگل اکنون از نسل پنجم طراحی مراکز داده‌اش استفاده می‌کند، اما هم‌جنان از این فرآیند درس گرفته و طرح‌هایش را بهبود می‌بخشد. گاهی اوقات این موضوع به معنای یادگیری مهارت در عملیات و حرفه‌هایی است که ربطی به موضوع اصلی فعالیت گوگل ندارد.

مراکز داده

به عنوان مثال نیاز به خنک‌سازی سرورها و کاهش تلفات انرژی، این شرکت را مجبور کرده است که به کسب مهارت در زمینه طراحی سیستم‌های انتقال نیرو و استفاده بهینه‌تر از انرژی بپردازد. علاوه بر این برای استفاده حداکثری از فضاهای داخلی مراکز داده‌اش، گوگل چیدمان سرورهایش را به گونه‌ای طراحی کرده است که کارایی سیستم خنک‌سازی را به بیشترین حد خود می‌رساند.

بدون شیطنت هم می‌توان پول درآورد

بازیافت و تصفیه فاضلاب نمونه‌ای از کارهایی است که گوگل می‌تواند براساس ملاحظات اقتصادی و زیست‌محیطی به انجام برساند. در بلژیک گوگل مرکز تصفیه آب خود را در کنار کانالی به راه انداخته است تا آب تصفیه شده مورد نیازش (قابل استفاده برای مصارف صنعتی) را از این کانال تامین کند. این شرکت در دیتاسنتر جورجیا هم از آب تصفیه شده استفاده می‌کند.

دموکراسی روی وب کار می‌کند

خب، این مورد کمی مشکل‌دار است. مطمئنا دموکراسی کار می‌کند، اما به عقیده کاوا این یکی هیچ ربطی به دیتاسنرهای گوگل ندارد!

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. افشینـ می گوید

    ” خب، این مورد کمی مشکل‌دار است. مطمئنا دموکراسی کار می‌کند، اما به عقیده کاوا این یکی هیچ ربطی به دیتاسنرهای گوگل ندارد! ”
    😀

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5