محاسبات پوشیدنی: چگونه فناوری به بدن‌های ما دوخته خواهد شد

1

کامپیوترهای پوشیدنی، چه یک مچ‌بند گیکی باشد که حتی در حمام هم زنگ خوردن گوشی‌تان را به شما خبر می‌دهد، یا عینک گوگل که یک «بار» در سیاتل پیشاپیش استفاده از آن را ممنوع کرده است، این روزها به یکی از بحث‌های داغ در دنیای فناوری تبدیل شده‌اند.

برای آشنا شدن بیشتر با این مقوله، در ادامه ترجمه مصاحبه‌ای را خواهید دید که گیک‌وایر با جنیفر دارمور (Jennifer Darmour) یکی از طراحان Artefact انجام داده است. این شرکت که مقر اصلی آن در شیکاگو قرار دارد، به طراحی محصولات مرتبط با فناوری می‌پردازد.

JenniferDarmour

گرچه شرکت‌های زیادی سعی دارند به این حوزه جدید وارد شوند، اما هنوز موانعی بر سر راه همه‌گیر شدن چنین محصولاتی وجود دارد. مثلا اکثر محصولات این حوزه زمخت بوده و طراحی یکپارچه و زیبایی ندارند. دارمور که از متخصصین حوزه کامپیوترهای پوشیدنی است و بلاگی با نام Electricfoxy دارد، سه چالش بزرگ این حوزه را این‌ها می‌داند:

  1. دستگاه‌ها اکنون بیشتر بر روی سخت‌افزار متمرکز شده‌اند و به لحاظ زیبایی‌شناسی و پیروی از مد چندان موفق نبوده‌اند. به Nike+ FuelBand یا FitBit فکر کنید.
  2. داده‌ها به شدت بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. چگونه باید این داده‌ها را جمع‌آوری و قابل‌استفاده کرد؟
  3. تعامل با ابزارهای پوشیدنی هنوز مختل‌کننده است و مزاحم کاربر می‌شود.

 دارمور رویای دنیایی را در سر می‌پروراند که فناوری بتواند به ما در انجام کارهای روزمره‌مان کمک کند نه این‌که مزاحم فعالیت‌های ما شود. او می‌گوید: «من دوست دارم به جای چسباندن و آویزان کردن فناوری به خودمان، به جایی برسیم که آن را به زیبایی با زندگی‌مان ترکیب کنیم تا تجربه انسانی‌مان را غنی‌تر کند. نه این‌که مزاحم باشد و کارها را به هم بریزد.»

دارمور به چهار اصل اساسی اشاره می‌کند که باید رعایت شوند تا ما را از سایبورگ شدن نجات دهند و از دید او باعث شوند مردم عادی نیز به فناوری‌های پوشیدنی روی بیاورند. این چهار اصل این‌ها هستند:

  1. زیبایی: اگر از مردم می‌خواهیم که این ابزارها را بپوشند، زیبایی آن‌ها اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند.
  2. پاسخ‌دهی: کامپیوترهای پوشیدنی باید حساس‌تر و پاسخ‌گوتر باشند و برای فعال شدن و کار کردن به اقدامات کمتری از سوی کاربر نیاز داشته باشند.
  3. توجه به تمام جوانب و امکانات: این موضوع به آن‌چه به چشم می‌آید و آن‌چه از دید پنهان می‌ماند مرتبط می‌شود. دارمور به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به همه جوانب و امکانات می‌توانیم راه‌های جدیدی برای مصرف داده‌ها (البته به غیر از تلفن هوشمند!) بیابیم. به عنوان مثال او به کفشی اشاره می‌کند که با GPS داخلی خود و نورهای کوچکی که دارد مسیر حرکت را به کاربر نشان می‌دهد.
  4. مفهوم: داده‌ها باید برای ما معنی‌دار باشند و چیزی بایدبه ما بگویید که با این اطلاعات چه کنیم.

دارمور برای نشان دادن نحوه رفع این مشکلات، در حال کار بر روی نمونه‌ای از پیراهن هوشمند به نام Move است. این لباس می‌تواند حرکات بدن را ردگیری کرده و انعطاف بدن کاربر را بهبود بخشد.

این لباس که بیشتر مخصوص Pilates طراحی شده است، با چهار حسگر کشش و خمش که در جلو، پشت و کناره‌های لباس تعبیه شده‌اند، در هنگام انجام حرکات کششی و نرمش، حرکات بدن کاربر را ارزیابی کرده و بازخوردی آنی فراهم می‌کند. این اطلاعات به یک اپ موبایل فرستاده می‌شود تا کاربر بعدا بتواند حرکات خود را مورد بررسی قرار دهد.

Move_ui_white

البته دارمور برنامه‌ای برای عرضه تجاری Move ندارد و می‌گوید هدف او بیشتر نمایش امکانات و فواید کامپیوترهای پوشیدنی بوده است، چه برای Pilates یا برای بازی گلف یا حتی کنترل وضعیت نشستن و فرم کمر در اداره. او می‌گوید: «ما نباید با فناوری تعامل کنیم، این فناوری است که باید با ما تعامل کند.»

در آخر بد نیست ویدیوی Sight را ببینید. دارمور آن را نمونه‌ای از فناوری مزاحم (Obstructive technology) می‌داند و توضیح می‌دهد که چگونه تماس‌های چشمی دایم با کامپیوترها (مساله‌ای که درباره عینک گوگل هم صادق است) می‌تواند تعامل اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. حداقل دارمور که امیدوار است که بالاخره ابزارهای پوشیدنی (البته با تعریف خودش) را ببیند که تجربه انسانی را غنی‌تر می‌کنند نه این که به آن آسیب بزنند.

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. پیام می گوید

    به نظر من بخاطر همین دلایلی که این خانوم گفتن، عینک گوگل چندان موفق نخواهد بود و مردم عادی به اون رغبت نخواهند داشت و هیچ وقت مثل اسمارت فون ها وارد زندگی روزمره ی افراد نمیشه مخصوصا مهمترین سد در مقابل گوگل گلس بحث حفظ حریم شخصی هست که خیلیا و تقریبا اکثریت در مقابلش کوتاه نمیان…
    حالا بحث زیبایی بمانند که فاقد هارمونی زیبا شناسی هست اون هم مخصوصا در مورد عینک که هارمونی و تعادل حرف اول رو میزنه! در مقام قیاس میشه گوگل گلس رو به پیراهنی با آستین های تا بتا تشبیه کرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5