معرفی کتاب: تروتسکی، کاهن معبد سرخ

10

در مطبوعات و بازار کتاب ایران، متأسفانه برخی از کتاب‌ها مهجور می‌مانند و کمتر کسی از انتشارشان باخبر می‌شود، چند وقت پیش وقتی مجله دنیای تصویر را ورق می‌زدم، متوجه شدم که یک ترجمه جدید از «بیژن اشتری» شدم.

پیش از این ترجمه‌های ارزشمندی را از بیژن اشتری دیده بودیم، مثل دیکتاتورها و سینما – استالین جوان از تولد تا انقلاب اکتبر – استالین: از غصب قدرت تا مرگ: دربار تزار سرخ – لنین: زندگی انقلابی سرخ – آکواریوم‌های پیونگ یانگ

در یک پزشک هم دست‌کم دو تا از این کتاب‌ها یعنی کتاب استالین و آکواریوم‌های پیونگ یانگ را به شما معرفی کرده بودم.

کتاب تروتسکی، کاهن معبد سرخ را نشر ثالث منتشر کرده است، کتاب را که در دست می‌گیرید، شاید قطر آن نگرانتان کند و تصور کنید، از آن دسته کتاب‌های حجیم است که هیچگاه نمی‌توانید بخواندیش و ناخودآگاه کتاب را به قفسه کتابفروشی برگردانید!

05-31-2013 10-55-14 AM
رابرت سرویس

اما درنگ کنید! نزدیک به صد صفحه از کتاب را نمایه و عکس‌ها تشکیل می‌دهند، به علاوه باقی متن کتاب یعنی 740 صفحه مملو از اسامی خاص و زیرنویس است که لاجرم برای مستند بودن این کتاب تاریخی می‌بایست وجود می‌داشتند، ولی در هنگان مطالعه می‌توان به سرعت از روی آنها عبور کرد، در یک کلام شما پیشرفت سریعی در این کتاب خواهید داشت!

این کتاب را یک مورخ و نویسنده انگلیسی به نام «رابرت سرویس» در سال 2009 نوشته است، کتاب را که شروع کنید، متوجه می‌شوید که نویسنده چه میزات وقت و انرژی برای نوشتن آن گذاشته است، همان طور که خودش در مقدمه کتاب توضیح می‌دهد، او از انبوهی از اسناد و مدارک برای نوشتن کتاب استفاده کرده است، از پیش‌نویس اتوبیوگرافی تروتسکی -که از کتاب نهایی مفصل‌تر است و بدون پاره‌ای حذفیات است- تا نامه‌های او. برای نوشتن کتبا حتی از اسناد آرشیو تاریخ نظامی روسیه و آرشیو مرکزی سرویس امنیتی فدرال هم استفاده شده است.

trotsky

می‌دانید که نوشتن کتاب در مورد شخصیت‌های تاریخی کار بسیار دشواری است، بسیار دشوار است که آدم دیدگاه‌های شخصی و سیاسی خود را وارد کتاب نکند یا دست‌کم به صورت ناخودآگاه این پیش‌فرض‌ها روی نحوه بازتاب وقایع یا کم‌رنگ و پررنگ‌نشدن جنبه‌های مثبت یا منفی یک شخص اثر نگذارد، اما رابرت سرویس در این زمینه تلاش کرده است تا جانب انصاف و بی‌طرفی را رعایت کند.

کتاب «تروتسکی، کاهن معبد سرخ» یک رمان سیاسی-تاریخی مطول و ملال‌انگیز نیست، در حین خواندن آن گاهی تصور می‌کنید که در حال خواندن یک رمان هستید، رمانی که در آن پسرکی عصو یک خانواده سخت‌کوش یهودی به تدریج مدارج ترقی را می‌پیماید، یک انقلابی جوان می‌شود و در متن یک از تأثیرگذارترین انقلاب‌های قرن بیستم قرار می‌گیرد.

کتاب از دوران کودکی تروتسکی شروع می‌شود، زمانی که که قبل از اینکه نام مستعارش را انتخاب کند، لیبا برانشتین نام داشت، پدر و مادرش یهودانی نه چندان معتقد بودند. داوید- پدر تروتسکی- یک مغز اقتصادی داشت و یک مزرعه‌دار تقریبا ثوانگر بود، توانگری که البته خود تروتسکی بنا به مقتضیات ایدئولوژی که انتخاب کرد، دوست داشت آن را پنهان کند.

لبیا، پسرک خوش‌سیما و چشم‌آبی باهوشی بود که وقتی برای ادامه تحصیل به دبیرستان‌های اودسا و نیکالاییف فرستاده شد، توانایی‌ها خود را ثابت کرد و در همین شهرها بود که به تدریج با افکار و آدم‌های انقلابی آشنا شد.

05-31-2013 10-41-39 AM

کتاب شرحی مفصل از زندگی تروتسکی است، از سال‌های مبارزه و اوج، زمانی که دو سال از روی قطار ارتش سرخ را هدایت می‌کرد تا زمانی که در تقابل با استالین قرار می‌گیرد، رفته رفته جایگاهش در نظام سیاسی کاهش می‌یابد، تبعید می‌شود و سرانجام در مکزیک ترور می‌شود.

بعد از مرگ او «پراودا» با سرخوشی از مرگ یک جاسوس بین‌المللی نوشت، نوشت که کشورهای سرمایه‌داری بوده‌اند که به علت سلب اعتماد از نزدیک‌ترین نوکرشان یعنی همان تروتسکی، خود ترتیب ترور او را داده‌اند. او را یک ضدانقلابی نقوذی دانستند که در راستای منافع تزار و سرمایه‌داران جنگیده، به ارتش سرخ خیانت کرده و جاسوسی کرده است و در مقبال پیروان تروتسکی او را بزرگ‌ترین انسان زمانه می‌دانستند، شخصیتی که بعد از لنین، هیچ کس به بزرگی و عظمت او نبوده است.

در عین حال کتاب، انبوهی از جزئیات در مورد زندگی شخصی تروتسکی را هم دارد، از عادات و بیماری‌های او گرفته تا روابط عاشقانه‌اش با فریدا کالو.

05-31-2013 10-38-49 AM
پرتره تروتسکی، اثر فریدا کالو

شاید شما خواندن یک رمان را به یک زندگی‌نامه ترجیح بدهید، اما کتاب «تروتسکی، کاهن معبد سرخ» به گمان من آمیزه‌ای است از یک رمان – یک کتاب تاریخی و بیوگرافی و یک درسنامه پندآموز، درسنامه‌ای که بار دیگر تأکید می‌کند، تاریخ یکسره تکرار است.

کتاب ترجمه بسیار خوب و دقیقی دارد، باید این همه تلاش بیژن اشتری را ارج نهاد.

SIGHhND22s6aaa0001

شما می‌توانید این کتاب را به صورت آنلاین به بهای 35 هزار تومان از اینجا بخرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. محمد می گوید

    قیمتش یکم زیاده، اما ارزشش رو داره

  2. علیرضا می گوید

    کتاب خوبی به نظر میاد، ولی با پولش کلی کتاب خوب دیگه میشه خرید

  3. امید می گوید

    امیدوارم با این قیمت به چاپ دوم برسه 😉

  4. رامین می گوید

    مرسی دکتر یه چند وقتی هست تو فکر اینم که کتاب ها رو به صورت انلاین بخونیم یانسخه دجیتال کتاب ها وجود داشت با یک قیمت کم درد دست عموم قرار می گرفت

  5. مجید می گوید

    ممنون از یک پزشک به خاطر معرفی کتاب! آقای مجیدی راسته که گوگل ریدر قراره تعطیل بشه؟ چون تو مصاحبه تون با وبلاگینا شنیدم که خیلی ازش استفاده می کنین…..

  6. نگار می گوید

    دکی جون نرم افزار اندروییدت کار نمیکنه هر مطلب رو که میخوام باز کنم ارور اتصال به اینترنت میگیره یه چک بکن

  7. مهدی می گوید

    سلام آقای پزشک
    امیدوارم کتاب بیش تر بخوانیم تا با گسترش بینش و دانش شخصیمان بتوانیم بزرگتر و بیشتر زندگی کنیم.
    اما گمان میکنم بخش پیشنهاد کتاب شما کمی تا قسمتی زیادی شخصی شده و با توجه به مسئولیت شما نسبت به معرفی کتاب ها شاید اگر به معرفی کتاب های ، ساده ، کم حجم ، مفید تر بپردازید خوانندگان محترم استفاده بیشتری از این بخش نمایند.
    برای بالا بردن افق تاریخی اجتماعی همه ما خوانندگان به نظر شما کتاب بالا کارا تر است یا کتابی ساده مانند “ما چگونه ما شدیم”
    سپاسگزار ار پیشنهاد کتاب شما.

  8. خرید ملک در ترکیه می گوید

    بعضی کتابها هستن که با همه قطور بودنشون دوست دارید هر شب به جای دیدن فیلم بشینید و این کتابو به اخر برسونید..مثل کتاب های مودب پور…
    این کتاب هم ک شما معرفی کردید از این دسته کتابها هستن

  9. بهزاد می گوید

    به نظر کتاب خوبی میاد

  10. علی می گوید

    سلام قیمتش یکم بالاس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5