موبایل‌هایی که هرگز پی‌سی نشدند

20

07-25-2013 06-58-29 AM

رضا مقدری: اخیراً یکی از دوستان یک کامپیوتر نسبتاً تر و تمیز ولی دست و دوم خریداری کرده بود و با گلایه فراوان از عملکرد کامپیوترش پیش من آمد و درخواست کرد تا کامپیوتر را بررسی و مشکلاتش را برطرف کنم. راستش در اولین گام و محض اطمینان سیستم‌عامل را از اول نصب کردم اما بعد از نصب سیستم‌عامل هنوز هم به نظر می‌رسید عملکردش منطقی و درست نیست.

باتری خیلی سریعتر از آنچه که می‌بایست خالی شود، انرژی‌اش تخلیه و از کار می‌افتاد، دسترسی به شبکه وای‌فای هم خیلی مطلوب نبود و به نظر می‌رسید حتی زمانی که کنار روتر نشسته‌ام باز هم سیگنال وای‌فای ضعیف است و در حین کار با هر برنامه‌ای یک لگ و تأخیر عذاب‌آور و کشنده وجود داشت، مصیبت از آنجا شروع شد که مرورگر گوگل کروم را نصب کردم و کارایی سیستم از ۵۰ به ۱۰ رسید، ولی با وجود این تصمیم گرفتم چند برنامه دیگری که هر کاربری ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشد را هم نصب کنم که باعث شد وضعیت بدتر شود. دست به دامن safe mode شدم و چندین بارکش‌های سیستم را پاکسازی کردم، چندین بار پارتیشن‌ها را فرمت کردم و یکی دوبار دیگر هم سیستم‌عامل را نصب کردم حتی یکی دو نسخه دستکاری شده سیستم‌عامل هم نصب کردم و باتری را کالیبره کردم ولی تقریباً همه مشکلات سر جای خودشان باقی بودند.

در چند پاراگراف بالا شاید برخی از جملات سبب شده باشند شما تصور کنید من دارم در مورد یک لپ‌تاپ صحبت می‌کنم ولی خوب شرمنده‌ام و باید بگویم با کمی شیطنت شما را فریب داده‌ام! دوست من یک گوشی موبایل اسمارت یا همن اسمارت‌فون دست دوم با سیستم‌عامل اندروید خریده بود و از آنجایی که این روزها خیلی‌ها معتقدند موبایل‌ها پی‌سی‌های نسل آینده محسوب می‌شوند و بزودی جای دسکتا‌پها و لپ‌تاپهای ما را خواهند گرفت چه عیبی دارد که به جای عبارت دوست من یک اسمارت‌فون دست دوم تر و تمیز خریده بود بگویم دوست من یک کامپیوتر دست دوم تر و تمیز خریده بود!!

گوشی که در موردش صحبت می‌کردم در حال حاضر وظایفش را انجام می‌دهد زنگ می‌خورد، زنگ می‌زند صفحات وب را مرور می‌کند، ولی با وجود اینکه چهار شب زمان خودم را برای آن صرف کردم اکثر مشکلاتش باقیست و در نصب مرورگر محبوب گوگل کروم بدون کاهش کارایی و یا ریست شدن گوشی توفیقی بدست نیامده و من هم تصمیم گرفته‌ام دیگر تلاشی نکنم چون معتقدم نتیجه‌ بهتری بدست نخواهد آمد.

07-25-2013 06-59-23 AM

تجربه این روزهای من از دنیای موبایل و این تجربه آخری که برای شما تعریف کردم، ذهن من را به یک سمت سوق می‌دهد و آنهم اینکه بسیاری از کمپانی‌ها و همینطور منابع مورد اعتماد من و شما سعی دارند یک دروغ بزرگ را واقعی جلوه دهند، در طی روزهای اخیر زیاد می‌شنویم که گوشی‌های موبایل و تکنولوژی موبایل بسیار برتر از پی‌سی است چون نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارند، پایدارترند و قابل اعتمادتر! در واقعیت گوشی‌های موبایل جذاب هستند و وظایف عمومی خودشان را بصورت نسبی انجام می‌دهند ولی همه آن‌ها مشابه یک پی‌سی متوسط یا حتی متوسط رو به ضعیف هستند با همان گرفتاری‌ها و مشکلات مرسوم.

من شما خوانندگان را به سه دسته تقسیم می‌کنم:
دسته اول افرادی که شاید مشابه من فکر کنید،
دسته دوم کسانی که به موبایلتان عشق می‌وریزید و واقعیت پشت آن را نمی‌بینید
و دسته سوم کسانی که فریاد برمی‌آورید در دنیای iOS اپل اصلاً اینگونه نیست و همه چیز ایده‌آل است و اپل متفاوت است!

در مورد دسته دوم و سوم شما را با یک چالش مواجه می‌کنم سری به انجمن‌های پشتیبانی مرتبط به گوشی خودتان بزنید چه اندرویدی و چه iOSی. به چشم خواهید دید شمار زیادی از آدمها دقیقاً آدمهایی مثل من و شما در این انجمن‌ها حضور دارند و هر روز صدها هزار پست ارسال می‌کنند. این افراد در مورد وضعیت آب و هوا و عشق به گوشی‌هایشان در انمجن‌ها مطلب ارسال نمی‌کنند بلکه با خشم و عصبانیت در مورد قابلیت X گوشی که خریده‌اند صحبت می‌کنند که نمی‌تواند عملیات یا وظیفه Y را بدرستی انجام دهد.

به چشم و به دفعات افرادی را دیده‌ام که با خریدن یک اسمارت‌فون آخرین مدل و مثلاً قدرتمند می‌گویند خیلی از کارهایم را با همین انجام می‌دهم با آن هر روز کلی بازی می‌کنم و تازه دیگر لازم هم نیست مثل پی‌سی مدام پول بابتش خرج کنم و قطعاتش را ارتقا‌ دهم. اما چند ماه بعد کنفرانسی برگزار می‌شود که در آن یک گوشی با پردازنده هشت هسته‌ای با اسکرینی n اینچی که رنگها را به مراتب جذاب‌تر نمایش می‌دهد و چیپ گرافیکی که ۲۰ درصد سریعتر شده است به جای مدل قبلی که شش ماه پیش عرضه شده بود معرفی می‌شود و البته همان دوستان که خوشحال بودند دیگر نباید بابت پی‌سی خود و ارتقاش خرج کنند شروع می‌کنند به پس‌انداز کردن برای این زیبا روی قدرتمند که قرار است چند هفته دیگر بازار را تسخیر کند!!!!

در مورد مصائب بروز کردن سیستم‌عامل هم می‌خواهید بدانید؟ گوشی موبایل شما در بسیاری مواقع از زمانی که یک نسخه جدید سیستم‌عاملش به بازار عرضه می‌شود تا زمانی که آن نسخه برایش قابل استفاده شود ممکن است ماه‌ها در صف انتظار بماند، و البته بعد از ۱۵ تا ۱۸ ماه دیگر خبری از بروزرسانی جدید نخواهد بود و باید از قطار پیاده شود و شما می‌توانید مراحل مختلف انکار، عصبانیت، افسردگی را طی کنید و در نهایت واقعیت را بپذیرید و گوشی یا تبلت جدید خود را بخرید تا به روز باشید. بندگان خدا پی‌سی‌هایی که در زمان ویندوز اکس‌پی مونتاژ شدند ولی الان با ویندوز ۸ مشغول خدمت به خلق هستند!

راستش را بخواهید اگر صنعت پی‌سی با سبک و سیاقی مانند صنعت موبایل قصد داشت به حیات خودش ادامه دهد سال‌ها پیش زوال را تجربه کرده بود.

بد نیست موبایل از پی‌سی بیاموزد و یاد بگیرد که امنیت و بروزرسانی‌های عمومی و قابل استفاده برای همه افراد اولین اصلی است که در اینگونه صنعتها و محصولات مرتبطشان باید رعایت شود و سواستفاده از کاربران و اجبار به خرید محصولات جدیدتر بالاخره در جایی سبب سر‌خوردگی کاربر می‌شود. تا روزی که این اتفاق بیافتد من به دسکتاپم عشق خواهم ورزید و به هیچکس اجازه نمی‌دهم جایش را در زندگیم بگیرد حتی شما موبایل عزیز!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
20 نظرات
  1. Mr.ink می گوید

    راست هست.ممن هم تایید می کنم.لابک

  2. حمیدرضا می گوید

    “من شما خوانندگان را به سه قسمت مساوی تقسیم میکنم”!

    بابا لینچان! بابا بروسلی! بابا می تی کامون…!

  3. مهدی می گوید

    منم کامپیوترم سال 2006 خریدم ولی هنوز کار می کنه و نرم افزار های ادوبی رو روی خودش داره ولی باز هم راضی هستم
    البته تقریبا هیچ چیزی از کامپیوترمو ارتقا ندادم

  4. فرشاد می گوید

    البته که نمیشه از قابلیت‌های فوقالعاده PC چشم پوشی کرد. همچنین از انبوه نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی که توی هیچ گجت دیگه‌ای اون رو نمیتونیم شاهد باشیم. انعطاف‌پذیری و تعمیرپذیر بودن و قابلیت ارتقا، و لذت این کار هم جای هیچ بحثی رو باقی نمیگذاره و با شما کاملاً موافقم.
    ولی حتماً قبول دارید که بی‌انصافیه اگه بخوایم قابلیت‌های پرتابل گوشی هوشمند امروزی رو که چیزی اندکی فراتر از مکالمه و مسیج رو در اختیار ما میذاره رو نادیده بگیریم. و ناگفته هم نمونه که در این تاریخ هستند گوشی‌هایی که همیشه قابلیت ارتقای ورژن سیستم عامل رو دارند و حتی قابلت کوچ به ابونتو!

  5. محمد می گوید

    عالی بود ممنون از آقا رضا بابت مطالبِ همیشه پربارشون

  6. Ali.ir می گوید

    سلام! البته که همینطوره ولی باید این روز هم در نظر گرفت که صنعت پی سی هم این روز ها رو گذرونده تا به اینجایی که هست رسیده ، اسمارت فون ها در ابتدای راه خود هستند و تا چند سال دیگه شاید همین گوشی های فوق پیشرفته حال حاظر به درد لایه جرز هم نخوره!6600 رو که به یاد دارید؟؟ ولی در کل ماموریت های که برای موبایل تعریف شده با توجه به محدودیت های امروزش باعث میشه که حالا حالا از در اکثر موارد از پی سی عقب باشه!
    ممنون از مطلب خوبتون!

  7. مهدی می گوید

    خیلی با این متن تون حال کردم، ای ول…
    من هم یه موبایل خیلی خوب و یه لپ تاپ متوسط دارم. با وجودی که قیمتشون تقریبا برابره، باید بگم که این کجا و آن کجا! لپتاپم تقریبا 80 درصد وقت کاری من رو به خودش اختصاص میده و گوشی شاید 20 درصد که خوب اکثرش هم مکالمه است (اگه میشد تمام مکالماتم رو هم با PC انجام میدادم)

  8. نام می خواهم چه کار؟ می گوید

    نوشته ای کوتاه و بسیار منطقی بود. گمانم کسانی که میگویند اغلب کارهایشان را با گوشی هایشان انجام می دهند در واقع کار چندانی برای انجام ندارند!

  9. بیژن می گوید

    دقیقاً حرف دل منو زدید.متن شیوا و قشنگی بود..اگه نیازها بررسی بشه بهترین نتیجه بدست می آد..این روزها شرکت های سازده موبایل با بازی با اعداد و و تبلیقات توسعه یافته افراد رو تشنه محصول جدید نگه میدارند و به نوعی مردم اسیر تکنولوژی جدیدتر به همراه اعداد بزرگتر شده اند.من به شخصه هیچی جای پی سی و لپ تاپو برام پر نمیکنه -البته تا اکنون که اینجوری بوده ..

  10. عطا می گوید

    ” Just Perfect dr “

  11. سامان می گوید

    واقع‌گرایانه و روشن‌گرانه بود.
    سپاس از شما.

  12. Aydin می گوید

    واقعا عالی بود
    پی سی چیکارش کرده ؟ :دی
    نکته جالب قضیه اینجاست که هرگز نمیتونی اسمارت فونی پیدا کنی که مثلن 5 سال برات کار کنه

  13. محمد براری می گوید

    سلام
    واقعاً همانطوری که نوشتید هست من یک PC با عصر ویندوز XP خریداری کردم الان حداقل سه یا چهار سیستم عامل عمرشون تمام شده و یا در حال اتمام هستند (ویندوز xp، ویستا، ویندوز سرور 2008، ویندوز 7) اما PC من سرحال داره کارشو به خوبی انجام می ده (ویندوز 8) با اینکه خیلی دوست داشتم یه اسمارت فون بخرم اما به دلیل همان مشکلاتی که در سطور بالا ذکر کردید ترجیح داد با PC زندگیم را بگذورنم…

  14. رهگذر می گوید

    نظر شخصی بنده این هست که اسمارت فون ها هم روزی به همان سمتی خواهند رفت که پی سی میرود. چه از نظر رفتار سخت افزاری و چه رفتار نرم افزاری.
    شاید در موتو ایکس جلوه هایی از این رفتار را خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داریم ببینیم.

  15. Marilyn می گوید

    خب من معمولا فقط برای نوشته های اقای دکتر کامت میزارم اما شما یک اشتباه بزرگ در مقاله خود کرده اید.که با ندیدن اون این مقاله کمی صحیح میشود اما این واقعیت وجود دارد.
    و این فراموشی از دو جنبه است.

    بر عکس تصور شما که سه دسته رو بیان کرده اید من از علاقه مندان ویندوز ،ماکروسافت و هرچیز وابسته به اون هستم ام این واقعیت که سیستم ابری یا کلودینگ داره جای پیسی رو مگیره واقف و خود رو اماده اون کردم اینکه شما کم کم فقط به یک صفحه نمایش با امکان ارتباطات وای فای و… دارید ویا چیزی شبیه به اون و با اون میتوانید دیتا سنترهای عظیم با اخرین ورژن نرم افزار به دور از دقدقه میدریت شبکه ، دان شدن شبکه ،امنیت و هزینه گزاف اون رو برای پردازش حتی یک عکس شخصی برای کانتکت در اختیار داشته باشید و… البته خوب این ربطی به سیستم عامل یا کلاینت یا یوزر نداره اون ازاد از هر وسیله ای استفاده کنه این رویا نیست همین الان شرکت های مثل ماکروسافت،ویمور،امازون،اتودسک ،ادوبی و… در حال ارایه این خدامات هستند.

    اما شاید … کشور سبب این اشتباه شده .

    واما در مورد قیمت البته من سیستم های معمولی را در ذهنم تصور نمیکردم اما همون سیستم ها امروز با قیمت یک سرور گردن کلفت سابق در حال فروش است یعنی اگر شما یک سیستم معمولی سر پا بخواهید باید میلیون ها تومان صرف یک سیستم برای بازی یا برای کارهای حرفه ای داشته باشید وگر نه این سیستم فقط به درد افیس و بعضی از نرم افزارهای ادوبی و نصب مروگر کروم (بی خود که فقط به درد اونهای که اکس پی دارند و به هر علتی لز فایر فاکس خوشون نمییاد و به مرورگر محبوب IE 10 و 11 دست رسی ندارن) با همون توصیف اول از گوشی اما این باردر مورد پیسی میشوید

  16. آرين می گوید

    من فکر می کنم اگر قصد مقایسه ای باشه. وضعیت الان موبایل رو بشه با زمانی که PC با CPU های ٣٨۶ و ۴٨۶ سر می کرد مقایسه کرد. زمانی که چهار مگ رو رو ۴٠ هزارتومن می بایست می خردید.صحبت از کارایی سیستم اون موقع هم که جای خودش رو داره. و یا از زمانی که pentium ها امدن تا جایی که cpu ها دو هسته ای شدن، رشد سریع سخت افزار، کارایی کم سیستم، نیاز به تعویض هایی سریع بخاطر نرم افزار، سازگاری بسیار پایین ووووو . به نظر من همه ی اینها مواردی بودن که پی سی هم از اون عبور کرده، که ما الان صحبت از موبایل و پست پی سی می کنیم. و اتفاقاً چیزی که خیلی مهم بود همون امید و انتظاری بود که به اون سیستم های قدیمی داشتیم.

  17. novid66843 می گوید

    عالی بود
    این متن حرف دل من بود اجازه بدید جمله پایانی شما که حرف دل خیلی از ماست رو تکرار کنم :
    ” تا روزی که این اتفاق بیافتد من به دسکتاپم عشق خواهم ورزید و به هیچکس اجازه نمی‌دهم جایش را در زندگیم بگیرد حتی شما موبایل عزیز “

  18. سجاد می گوید

    جدا از موضوع و محتوا واقعا نثر جالبی داشت

  19. قربان محمد توکلی می گوید

    سلام
    نظرتون در مورد این یکی چیه. با اینکه هنوز ساخته نشده ولی چیز خوبی به نظر میاد.
    http://www.indiegogo.com/projects/ubuntu-edge
    بد نیست تو وبلاگتون یه مطلبی بهش اختصاص بدید. یه موبایل پی سی به تمام معناست.

  20. سعید می گوید

    این که بگیم موبایل جای pc رو میگیره چرت محضه! شاید حالا تبلت‌های ویندوز هشتی و نوادگانش اونم به خاطر چیزهایی که از pc به ارث میبرن بتونن جای لپ تاپ‌ها رو بگیرن ولی PCها و دسکتاپ ها به هیچ وجه حذف نخواهند شد. بلکه دسکتاپ به جای با ثباتش برمیگرده و وظایفی مثل مصرف محتوا رو به بقیه میده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5