کشتی به گل نشسته ویندوز RT

16

ویندوز RT مایکروسافت اکنون به بیماری مبدل شده است که برای زنده ماندن به دستگاه‌های پزشکی نیاز دارد. مایکروسافت قیمت این نسخه را در آمریکا و اروپا تا یک سوم کاهش داده است. نتیجه این امر اعلام زیان 900 میلیون دلاری در سه ماهه چهارم ۲۰۱۳ برای مایکروسافت خواهد بود.

SurfaceRT-Cover

اصلا صرف بوجود آمدن ویندوز RT اعتراف مایکروسافت به این امر بود که آخرین سیستم‌عامل دسک‌تاپش یعنی ویندوز ۸ نمی‌تواند تجربه کاربری جذاب و مناسبی را روی همه انواع دستگاه‌ها و فرم‌فاکتورهای مختلف خلق کند. ویندوز RT درواقع نسخه‌ای ساده شده است که نمی‌هواند مزایا و تجربه کاربری دسک‌تاپ سنتی ویندوز را به کاربر عرضه کند و از سوی دیگر هم نمی‌تواند پیشرفت‌های پلتفرم‌های اختصاصی موبایل مثل اندرویید و iOS را شبیه‌سازی کند.

ویندوز ۸ قرار بود به محصولی تبدیل شود که شکاف میان تلفن‌های هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و پی‌سی‌های معمولی را از بین ببرد. سیستم‌عاملی انعطاف‌پذیر و با اصالت که هنگام اجرا روی تمام سخت افزارها قابل شناسایی باشد و نام مایکروسافت را دوباره به اوج ببرد، و قرار بود رابط کاربری Metro در تمام بخش‌های این تجربه کاربری حضور داشته باشد. اما داستان چیزی دیگری شد . . .

معمایی به نام آی‌پد

آی‌پد اولین مشکل بر سر این راه بود. اپل بود که فرم‌فاکتوری به نام تبلت را خلق و تعریف کرد و پس از آن از موفقیتی خیره‌کننده لذت می‌برد و میلیون‌ها دستگاه را فروخته و بسیاری از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای را به سادگی جذب خود کرد. مایکروسافت ویندوز فون را داشت، اما فکر می‌کرد این ویندوز ۸ است که به «راه‌حلی برای تمام مشکلات» تبدیل خواهد شد.

iPad

مایکروسافت با Surface PRO شروع کرد، محصولی منحصربفرد که نمونه مشابهی نداشت. سیستم‌عامل ویندوز ۸، اپ‌های مدرن و در کنار تمام این‌ها قدرت و تاثیر تجربه کاربری یک دسک‌تاپ کامل. این دستگاه شکلی و زیبا را می‌شد به جای تبلت مورد استفاده قرار داد. مایکروسافت در حرکتی خلاقانه Touch-Cover نازک و زیبایی را به عنوان یک کیبرد کامل به دستگاه افزود. نتیجه لپ‌تاپی قدرتمند با پشتیبانی از لمس بود.

SurfacePRO

اما Surface PRO گران بود! به رغم تمام زیبایی‌هایش این گجت هیبریدی بیشتر به واسطه پردازنده قدرتمند، رم بالا و ظرفیت ذخیره‌سازی زیاد به رقیبی برای مک‌بوک ایر تبدیل شد و تفاوت زیاد قیمت باعث شد که هیچ‌گاه نتواند با آی پد رقابت کند.

Surface RT، محصولی معیوب

این جا بود که Surface RT‌ وارد شد. نسخه‌ای از ویندوز ۸ را که برای معماری ARM تهیه شده بود اجرا می‌کرد، ظاهر ویندوز ۸ را حفظ کرده اما تمام کاربردهایی که یک سیستم‌عامل دسک‌تاپ را مفید و به‌دردبخور می‌کرد حذف کرده بود!

محیط دسک‌تاپ وجود داشت اما از برنامه‌های معمول ویندوز پشتیبانی نمی‌کرد. تنها مجموعه آفیس و نسخه دهم اینترنت اکسپلورر (که از پیش روی تمام نسخه‌های RT نصب شده بودند)‌ از این فضای شبه دسک‌تاپ استفاده می‌کردند. امکان نصب برنامه‌های طرف‌های ثالث هم که اصلا وجود نداشت.

RT

مایکروسافت میان دو جنبه و کاربرد مختلف گیر افتاده بود و هیچ کدام را هم به درستی پیاده نکرده بود! مایکروسافت می‌خواست ویندوز ۸ هم از تبلت‌ها و هم از پی‌سی‌ها پشتیبان کند، به همین دلیل شاید مجبور شد که دسک‌تاپی نصفه و نیمه را هم در نسخه RT بگنجاند. چنین کاری باعث ضعف رابط مترو شد که از ابتدا برای دستگاه‌های لمسی طراحی شده بود، و همچنین باعث می‌شد درک تفاوت میان Surface PRO و Surface RT دشوارتر شود. مایکروسافت می‌خواست سیستم‌عاملی بسازد که از همه دستگاه‌ها در همه رده‌های قیمتی پشتیبانی کند، اما در اولین قدم و با سخت‌افزارهای ساخت خودش هم موفق به این کار نشد!

دسک‌تاپ. تبلت. این‌ها شبیه هم نیستند

ویندوز RT میان دو دنیا گیر افتاده است و با هیچ‌کدام هم به خوبی سازگار نشده است. محیط دسک‌تاپ کاملی نیست و پشتیبانی ناقص از اپ‌ها آن را از تبدیل شدن به سیستم‌عاملی پرکاربرد در حوزه موبایل باز می‌دارد. حجم عظیمی از توسعه‌دهندگان خبره وجود دارند، اما اپ‌های فیس‌بوک و فوراسکویر آخرین اپ‌هایی هستند که به ویندوز RT‌راه می‌یابند. iOS و اندرویید هم تجربه بهتری را روی صفحات لمسی به نمایش گذاشته‌اند.

مایکروسافت به اپل و نحوه ایجاد Mac OS X و iOS نگاه کرد که دو اکوسیستم متفاوت بودند. اپل تلاش می‌کند با معرفی Notification Center و Messages این دو را به هم نزدیک کند. مایکروسافت فکر کرد راهی ساده تر یافته است. نرم‌افزاری را یک بار بسازد و از آن روی همه دستگاه‌ها استفاده کند. بسیار ساده . . .

اما مایکروسافت شکست خورد. ویندوز ۸ برای پی‌سی‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کلی وسایل هیبریدی دیگر (که البته می‌توانند به تبلت‌هایی افتضاح تبدیل شوند!) عرضه می‌شود. نسخه RT اما هیچ سرزمینی ندارد و ویندوز فون ۸ سعی می‌کند با iOS و اندرویید بجنگد. به سه پلتفرم رسیده‌ایم نه یکی! اپل برای کار کردن روی دو سیستم‌عامل دلیل خوبی دارد. دستگاه‌های لمسی از اساس با دسک‌تاپ‌های سنتی متفاوت هستند.

Surface RT؛ زیانی 900 میلیون دلاری

اعلام صورت وضعیت‌های مالی نشان داد که شرکت با زیانی 900 میلیون دلاری روبرو شده است و دلیل این امر «تعدیل فهرست اموال» مطرح شده بود. چنین توضیحی به این معنی است که میزان فروش Surface RT اصلا در حد و اندازه‌های پیش‌بینی‌های مایکروسافت نبوده است. در دو هفته اخیر قیمت این محصول در آمریکا از 500 دلار به 349 دلار کاهش یافته است. آیا مایکروسافت شکست این محصول را می‌پذیرد؟ احتمالا نه به این زودی. آخرین تبلیغات Surface RT باز هم آی‌پد اپل را هدف گرفته است. توصیه می‌کنم این ویدئوی کوتاه و با مزه را در یوتیوب ببینید ، از اینجا دانلود کنید. (4.5 مگ) یا از آپارات ببینید:

مایکروسافت البته، همچنان از روش‌های جالبی برای تبلیع سرفیس RT استفاده می‌کند، نمی‌دانم آیا شما سریال تازه Under the Dome یا زیر گنبد را دیده‌اید یا نه. این سریال در ژانر علمی تخیلی و وحشت است و تا حالا شش قسمت از آن از شبکه CBS پخش شده است.

07-30-2013 08-37-40 PM

استفان گینگ و دین نوریس در پشت صحنه سریال. دین نوریس را از سریال «بریکینگ بد» می‌شناسیم.

این سریال بر اساس کتابی از استفان کینگ ساخته شده است و داستانش در شهر کوچکی در آمریکا می‌گذرد که ناگهان گنبد شفافی رویش می‌افتد و ارتباط شهر با دنیای خارج را کاملا مسدود می‌کند.

در این تا حالا در سکانس‌های متعددی تبلت سرفیس و ویندوز فون‌ها نشان داده شده‌اند، گویی که اهالی این شهر چیزی جز محصولات مایکروسافت را به رسمیت نمی‌شناسند.طوری که می‌شود مطمئن بود، مایکروسافت این صحنه‌ها را سفارش داده است. برای مثال به این عکس‌ها از سریال توجه کنید:

07-30-2013 08-14-26 PM

زوجی که گنبد آنها را از هم جدا کرده است و حتی صدای هم را نمی‌توانند بشنوند تنها راه ارتباط سریعشان یک تبلت سرفیس آر تی است!

07-30-2013 08-13-54 PM

07-30-2013 08-12-20 PM

حالا سؤال اینجاست که این تبلیغات محسوس و نامحسوس آیا تغییری در رویکرد مردم ایجاد می‌کنند یا نه.

 البته تنها Surface RT‌نیست که نسخه RT‌ ویندوز ۸ را اجرا می‌کند. ATIV Tab سامسونگ، XPS 10 دل و VivoTab RT ایسوس و بسیاری تبلت‌های دیگر این نسخه را به همراه خود دارند. این محصولات هم دستگاه‌هایی رده دوم هستند که نتوانستند کاربران را قانع کنند تا به این نسخه ناقص روی بیاورند.

RT-Products

ویندوز RT‌محصولی است که مصرف‌کننده‌ای ندارد. از لحاظ تعداد، تنوع اپ‌ها و تجربه کاربری تبلت اصلا نمی‌تواند به iOS نزدیک شود. از سوی دیگر هم نمی‌تواند جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها باشد. کاربران حرفه‌ای نمی‌توانند با Surface RT کارهای معمول روزمره و کارهای اداری‌شان را به انجام برسانند. به وضوح Surface RT‌محصولی شکست خورده است. سخت‌افزار جالبی دارد اما تجربه کلی کاربری بواسطه ویندوز RT‌ ناامیدکننده است. این پلتفرم کشتی‌ای در حال غرق شدن است و شاید تاکنون کاملا به زیر آب رفته باشد. شاید مایکروسافت هم باید هر چه سریع‌تر از آن دور شود!

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. امیر محمد می گوید

    این که تبلت رو اپل خلق کرد یا همچین چیزایی که خوب معلومه اشتباه است و در ضمن خیلی جانب دارانه بود. انقدر ها هم بد نیست که.
    میتونیم صبر کنیم ببینیم بعدا چی پیش میاد.
    من امید خیلی زیادی دارم.
    هیچ سیستم عاملی از اول با سود وارد نشده. این هم یکی از اونا.

  2. امیر می گوید

    راه حل مایکروسافت دست اینتله!
    این پردازنده جدید که مایکروسافت می خواد سرفیس جدید رو باهاش تولید کنه همه ویندوز 8 پرو رو اجرا می کنه و هم ار تی رو می کشه! قیمتش هم که خیلی بهتره … تازه میشه اونی که مایکروسافت می خواد. شرط می بندم این آپدیت نکردن ها هم برای مشغولیت مایکروسافت روی این موارده

  3. راز می گوید

    من بخاطر استفاده زیادی که از آفیس دارم به شدت محو زیبایی این تبلت شده بودم. از اندروید زیاد خوشم نمیاد و محصولات اپل هم برای من هزینه سنگینی دارن 🙁
    با اینحال ممنون از مقاله زیباتون.
    دکتر میشه یک مشورت بکنم با شما.
    میخوام یک اسمارتفون زیر 800 بخرم بنظر شما (اگه جای من بودید) چی انتخاب میکردید؟ بیشتر روونی و بدون هنگ بودن برام ملاکه تا برنامه و بازی. آخه آخرین خرید مجردی منه و تا چند سال باید برام کار بده 🙂 ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      راستش من در مورد اسمارت فون‌های ارزان چندان سابقه جستجو ندارم و فعلا ارزان‌ترین اسمارت فونی که با سلیقه شخصی من ارزش خرید داره نکسوس 4 هست که پنجاه درصد بیشتر از سقف شما قیمتش هست. برای پاسخ به سؤال شما خودم باید سرچ کنم.

      1. راز می گوید

        دکترجان میشه به سر من منت بزارید و این کار رو بکنید. آخه من اگه مو ببینم شما خشت خام هم رد میکنید :-/
        جدا از شوخی تجربه شما خیلی بیشتر از منه 🙁

        1. مهدی می گوید

          دوست عزیز، یه Lumia 520 (تقریبا 550 تومن) یا Lumia 620 (تقریبا 650 تومن) بخر، فوق العاده روون هستن و صفحه نمایش بسیار حساسی دارن. سایر گوشی های آندرویدی توی این رنج قیمت مثل هوایی یا سامسونگ های ارزون مفت نمیارزن و از کیفیت پایین صفحه نمایش و صفحات لمسی (ضربه ای) شون حالت گرفته میشه! البته ناگفته نمونه LG L9 هم گوشی خوبیه و با هزینه شما هم میخونه. موفق باشید

        2. Marilyn می گوید

          بله تمام گزینه پیشنهادی خوبه ولی در ابتدا شما باید پلت فورم رو انتخاب کنی جناب راز بعد باید تصمیم بگری برای چه کاری این گوشی رو می خواهی بعد باید بسجی خوب ممکن باکی مبلغ بالا و حتی پایین تر چه محصولی بهتره شاید Asha 501 هم کار های مورد انتظار شما رو براورده کنه
          بهتره به این سایتها هم یه سری بزنی
          http://www.mobile.ir
          http://www.digikala.com
          http://www.alldigitall.ir
          http://www.hamrahebartar.com/index.php
          http://www.gooshishop.com/index.aspx
          http://www.mobile724.com
          و ده ها سایت دیگر البته من خرید از سایت رو پیشنهاد نمیکنم اما همه چی به خود شما بستگی دارد

    2. Soheil می گوید

      اگه ویندوز فون رو میپسندین lumia 620 میتونه انتخاب خوبی باشه قیمتش هم حدود 650 هزار تومن هست

  4. afshin می گوید

    سلام . و ممنون بابت مطلب علاوه بر این سریال در سریال زیبای arrow هم به وفور از محصولا مایکروسافت استفاده میشه ( تمام تلفنها ویندوزفونی و تبلتها معمولا سرفیس هستن).
    در ضمن به نظرم اشتباه مایکروسافت در شیوه تبلیغشه که به جای معرفی ویژگیهای محصولات خودش اونو با محصولات شرکتهای دیگه وخصوصا اپل مقایسه میکنه همش هم تقصیر این بالمر … است!!

    1. رها می گوید

      این یه واقعیته که اپل مدتی بازار تبلت ها رو در دست داشت
      اما اینهمه قیمتی هم که الان داره شکسته نمیشه مگر با مقایسه و شکست اون در برابر تبلت های ویندوزی
      اتفاقا این بهترین راهه برای در کردن این رقیب از میدون

  5. afshin می گوید

    خودتون جای خالی رو پر کنید.

  6. ebad می گوید

    مایکروسافت در واقع با تولید آر تی و سرمایه گذاری روی دو نوع سیستم عامل برای تبلت ( 8 و RT ، چون در واقع با اومدن نسل جدید سی پی یو های اینتل دیگه بیشتر شبیه تبلت میشن) درواقع خواست سرمایه اش رو در دو جبهه سرمایه گذاری کنه تا در صورت شکست یکی از جبهه تمام سرمایه هاش رو از دست نداده باشه و این رو هم مطمئن باشید در آپدیت جدید هم باز از هر دو نوع سیستم عامل پشتیبانی میکنه چون هنوز برنده این بازی مشخص نیست

  7. ت.ا می گوید

    به عنوان یکی از مشتریان قدیمی و متعصب مایکروسافت باید بگم که مدیریت بالمر بر مایکروسافت فاجعه است. از بعد از عرضه ویندوز Xp عملا هر محصولی که به بازار داده به خصوص در زمینه ی سیستم عاملها فاجعه بوده.
    در اوج گرانی گوشیها، یک گوشی ویندوز فونی خریدم که باید بگم از همون جا کلا از مایکروسافت نا امید شدم.

  8. رها می گوید

    ببخشید یه سوال دارم
    اونجایی که لینک دادین 4مگ توی این فیلم به نظر شما میخواستید اپل رو شکست خورده بدونین یا سورفیس ویندوز 8 رو گرچه امروز دیگه پر مسلمه که اپل و مک و ای او اس در برابر غول بزرگی چون ویندوز 8 هیچ حرفی برای گفتن ندارند
    مدتهاست با مک کار میکنم از نظر من مک هم جذابیت خاصی داشت اما از یکسال گذشته و با ورود ویندوز 8 و بخصوص الا ن و ویندوز 8.1 فکر نمیکنم دیگه کسی بتونه از مک لذت ببره بخصوص محیط مترو که الان و بعد از گذشت یکسال از ارائه ان تغریبا تمام نرم افزارهایی که که کار میکنم در محیط مترو اجرا میشن حتی در طول روز شاید 5 دقیقه هم به دسکتاپ سر نمیزنم
    بعضی از مقالاتی که این روزها در مورد ویندوز 8 میبینیم خیلی جانبدارانه هستن که خوب ضعف کار بر رو دارن نشون میدن که اکثر در محیط شلوغ و جدید ویندوز 8 گم شدند و دارند قضاوت میکنند
    اما برای یک ما هم که شده سعی کن یدونه سورفیس پرو رو امتحان کنی تا متو جه بشی چی ساخته
    به نظر من که هم ایپد و هم سورفیس رو امتحان کردم ایپد در مقابل سورفیس هیچ حرفی نداره
    البته من ویندوز ار تی رو هنوز ندیدم ولی ویندوز 8 پرو رو واقعا دوست دارم

  9. مجید می گوید

    با سلام رها جون کاملا با حرفت موافقم
    این قضاوت ها در مورد ماکروسافت یکطرفه هست
    من خودم از مک استفاده میکردم . ولی واقعا نتوسنتم جلوی خودم رو بگیرم و الان از ویندوز 8 استفاده میکنم سورفیس عالی هست و اصلا هیچ کسی نمیتونه مقالبش حرف بزنه –
    اپل یک شاهکاره ولی هیچ وقت نتوسنته و نخواهد توانست با ماکروسافت رقابت کند .
    باید کار کنید تا خودتون بتونید قضاوت کنید – ویندوز بهترینه

  10. وحید می گوید

    بابا نظر مفید و مختصر بنویسید بتونیم بخونیم لااقل حوصله خوندن داشته باشیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5