خانه‌های خود را نسازید، رشد دهید!

4

نویسنده مهمانامیرحسین هنردوست :

زمانی که صحبت از گرمایش زمین و گاز‌های گلخانه‌ای به میان می‌آید، اولین چیزی که به فکر اغلب مردم می‌رسد، حمل و نقل و یا صنایع است. این درحالی است که طبق گفته «میشل گرین» در همایش TED 2013حدود 47 درصد گاز‌های گلخانه‌ای جهان از ساختمان‌ها آزاد می‌شوند. که از این 47 درصد، سه درصد متعلق به فلز‌آلات و پنج درصد ناشی از بتن است.

«نورمن فاستر» -معمار مشهور بریتانیایی- در همایش DLD سال ۲۰۰۷ خود اعلام کرد که از ۳۴٪ گازگلخانه‌ای که سهم وسایل حمل نقل عمومی است، ۲۶٪ آن ناشی از حمل ونقل مسافر است که میزان قابل توجهی از آن مربوط به حمل و نقل‌های درون شهری است و اصلاح ساختار شهر‌ها ممکن است باعث کاهش قابل‌ توجهی در این میزان گاز گلخانه‌ای شود.

پس، معماری پایدار (یا معماری طبیعت‌دوست) از مهمترین مسائل امروز معماری و شاید حتی ضروری‌ترین آن‌ها باشد.

معماران مختلف برای ارائه راه‌حل‌های مختلف سعی کردند تا از رشته‌های مختلف، از فیزیک گرفته تا کامپیوتر بهره بگیرند. Biological engineering یا مهندسی زیستی یکی از بخش‌های مهمی است که در آن محققان به دنبال ایجاد ساختار‌های زنده هستند:

۱– ساختار‌های پروتوسلی :

پروتوسل‌ها (protocell) ارگان‌هایی هستند که عملکردی‌هایی مشابه سلول‌های زنده دارند و با این حال از DNA بی‌بهره‌اند. این ارگان‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارند و با برنامه‌ریزی و اصلاحشان می‌شود به ساختاری مشابه جلبک دست پیدا کرد که مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی، مکانیکی و شیمیایی دارند. از مزایای پروتوسل‌ها اینست که قابلیت اصلاح و ترمیم خودشان را دارا هستند. از نمونه‌هایی که از این پروتوسل‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به طرحی که جهت حفظ پایه‌های بخش آبی ونیز ( که اغلب بر روی چوب یا بتن است) توسط ریچل آرمسترانگ، محقق و معمار ارایه شده است،اشاره‌ کرد.در این طرح وی پروتوسل‌ها را جوری برنامه‌ریزی و اصلاح کرد که به شکل جلبک، پایه‌های فوندانسیون‌های قدیمی را در بر گرفته و پایه‌هایی مانند آهک ایجاد می‌کند.

08-15-2013 12-10-08 AM

08-15-2013 12-11-29 AM

۲. ساختار‌های گیاهی:

در اصول معماری پایدار، بهترین مصالح آنهایی هستند که به طبیعت آسیبی کمتری وارد کنند. دنبال کردن این فلسفه توسط برخی محققین منجر به دستاوردهایی شد که در آن مصالح بخشی از خود طبیعت شدند.

در حال حاضر خیلی از محققین معمار به دنبال توسعه روشی هستند که در آن با استفاده از قلمه‌زنی و اصلاح ژنتیکی درختان و گیاهان آن‌ها را چنان رشد دهند که شکل خانه‌ مانندی به خود بگیرند. به طوری که با هزینه ناچیز می‌توان دهی را در عرض ده سال ساخت و از عمر طولانی، سلامت آب و هوا و مستحکم‌تر شدن ساختمان ها طی سالیان متمادی لذت برد. از نمونه این محققین معمار میشل جاشن را می‌توان نام برد که که علاوه بر ساختار‌های گیاهی، برروی ساختار‌های گوشتی نیز تمرکز می‌کند.

08-15-2013 12-10-18 AM

۳. ساختار‌های گوشتی:

لابراتواری در آمریکا، زیر نظر میشل جاشن، در حال تحقیق بر روی روش‌هایی است که با استفاده از ساخت گوشت مصنوعی در ابعاد بسیار بزرگ، ساختمان‌هایی بسازد که به طور مثال از پوشش چربی به عنوان عایق، از مژه ها (مو) به عنوان پنجره، و از بافت‌های ماهیچه‌ای به عنوان درها و پنجره‌ها استفاده کند.

08-15-2013 12-10-41 AM

این ایده حتی در دنیای رمان هم راه پیدا کرده‌ است. در کتاب‌های کریستوفر پائلوینی (الدست از مجموعه وراثت) از نژادی به نام الف‌ها نام می‌بره که خانه‌های خودشون را در درختان زنده می‌سازند. آن ا با خواندن آواز‌های جادویی درختان را به شکلی رشد می‌دهند که شکل یک خانه با اتاق‌های طبیعی خودش را داشته ‌باشد.

08-15-2013 12-05-08 AM

در نهایت باید ذکر کرد که عملی شدن این ایده‌ها در آینده‌ای نزدیک، دور از انتظار نیست و شاید در طی ده سال آینده با ساختمان‌های عظیمی مواجه بشیم که هر از چندگاهی نیاز به هرس و کود‌دهی داشته‌باشند و بجای خراب شدن در طول زمان، به استحکامشان افزوده بشود و شاید پلی تازه باشد میان انسان‌های شهرنشین و طبیعت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. غارمرد می گوید

    خیلی جالبه . اگه واقعا این نوع معماری همه گیر بشه. فک رمیکنم نه تنها برای گرمای زمین بلکه برای روحیه مردم دنیا هم خوبه.

  2. محمد جواد محبی می گوید

    خیلی جالب بود به ویژه مورد دوم.
    با این اوضاع و احوال گرمای شدید و سیلاب و به هم ریختن سیستم زمین، فکر کنم اجرایی شدن این طرح ها و یا طرح های کاهش گازهای گلخانه ای باید جدی تر شود وگرنه این زمین مهربان، روی نامهربانش را به ما نشان خواهد داد.

  3. امین می گوید

    این خونه های گوشتی رو هم میشه خورد؟! 🙂

  4. ظ می گوید

    ممنونم از مطالب خوبی که میگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5