اسکن‌های سه‌بعدی پا که واقعیت‌های تلخ و هراس‌آوری را به خانم‌های دوست‌دار کفش‌های پاشنه‌بلند یادآوری می‌کنند!

12

اگر بخواهم ساده بگویم، بسیاری از زنان و حتی مردان در دنیای امروز، پیرو فلسفه «بکش اما خوشگلم کن» هستند. درست به همین علت است که انواع رژیم‌ها و برنامه‌ورزشی برای لاغر شدن و صاف شدن شکم از سوی عده زیادی از آنها دنبال می‌شود، این برنامه‌ها تا جایی که موجب سلامتی فیزیکی و روانی بهتر و افزایش کیفیت زندگی و اعتماد به نفس می‌شوند، چیزهای خوبی هستند، اما بعضی‌ها هم راه افراط را طی می‌کنند.

یکی از چیزهای روتین در پوشش خانم‌ها، استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند است، علیرغم تذکرات مکرر پزشکان ارتوپد در مورد مضرات پوشیدن این کفش‌ها، خانم‌ها ترجیح می‌دهند این رنج را بر خود هموار کنند، اما از مد روز پیروی کنند.

یک چیز واضح هنگام استفاده از این کفش‌ها، متمرکز شدن وزن بدن روی جلوی کف پا است که می‌تواند منجر به بدشکلی انگشت‌ها و چنگی شدن آنها شود، در طولانی‌مدت هم این امر منجر به بروز آرتریت و دردهای مفصلی می‌شود.

از آنجا که همیشه دیدن تصویری چیزی، به مراتب موجب بینش عمیق‌تر و پذیرش بیشتری در ما می‌شود، به تازگی بیمارستان سلطنتی ملی ارتوپدی در شمال لندن، تصمیم گرفت از یک اسکنر گران‌قیمت 340 هزار دلاری استفاده کند. این اسکنر PedCAT نام دارد و می‌تواند در عرض 60 ثانیه از پای یک شخص به صورت 360 درجه و سه‌بعدی تصویری دقیقی به دست دهد.

08-26-2013 06-33-54 PM

با استفاده از این اسکنر، اطلاعات 600 اسکن دوبعدی، در قالب یک اسکن سه‌بعدی درمی‌آیند و به این ترتیب می‌شود پا را از زوایای مختلف به خوبی ملاحظه کرد.

08-26-2013 06-33-09 PM

دکتر گلدبرگ که یک ارتوپد متخصص پا و مچ پا است، بر این باور است که این دستگاه پیشرفت عمده‌ای محسوب می‌شود و از تشخیص‌های نادرست پیشگیری می‌کند و همین دستگاه بود که ثابت کرد زیان‌های پوشیدن کفش پاشنه‌بلند، بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد:

هنگام پوشیدن این کفش‌ها انگشتان پا، داخل پا، فشرده می‌شوند و حالتی شبیه کارد به خود می‌گیرند، انگشتان پا چنگکی می‌شوند، قاعده انگشت شست به سمت بالا منحرف می‌شود و در نتیجه پینه یا بونیون ایجاد میشود، استخوان‌های پا چرخش پیدا می‌کنند و دچار افتادگی می‌شوند. احتمال پیچ‌خوردگی، مشکلات عضلات ناحیه ساق پا و درد کمر هم در استفاده‌کنندگان این کفش‌ها بیشتر می‌شود.

08-26-2013 06-57-05 PM

البته اگر کسی برای یکی دو ساعت کفش پاشنه‌بلند را در یک مهمانی بپوشد، چیز مهمی رخ نمی‌دهد، اما اگر کسی هشت ساعت در روز آنها را به پا کند،‌ آن وقت است که مشکلات یادشده به تدریج روی می‌دهند.

مشکلات ارتوپدی ایجادشده منحصر به خانم‌های میانسال نیست و حتی می‌تواند در یک دختر نوجوان هم مشاهده شود.

08-26-2013 06-57-59 PM

البته در این میلان کسانی که سابقه خانوادگی مشکلات ارتوپدی داشته باشند یا از نظر ژنتیکی به این مشکلات مستعد باشند، بیشتر دچار مشکلات ناشی از پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند می‌شوند.

مطابق تحقیقی که در کلینیک پا و مچ پا انجام شده است، مشخص شده است که 57 درصد کسانی که درد شدید در این نواحی را تجربه کرده بودند، کفش‌های ناراحت از قبیل کفش‌های پاشنه‌بلند را پوشیده بودند.

و البته 86 درصد خانم‌ها یادآور شده بودند که اصولا در بازار پیدا کردن کفش‌های مناسب با توجه به تبعیت بازار از مد، دشوار است.

08-26-2013 06-59-00 PM


کفش‌های پاشنه‌بلند برای نسل‌های متمادی نشانه‌ای از زنانگی و دلبری بوده‌اند، اما در یک دوره زمانی در اروپا داشتن یک جفت کفش پاشنه‌بلند از لوازم ضروری یک مرد به‌شمار ‌می‌رفت.

08-26-2013 07-08-33 PM

الیزابت سمل‌هک، پژوهشگری که کتابی درباره تاریخچه کفش‌های پاشنه‌بلند نوشته و هم‌اکنون به عنوان کارشناس در موزه کفش باتا در تورنتو کار می‌کند، می‌گوید که در ایران یک جنگاور خوب باید در سوارکاری مهارت خوبی می‌داشت؛ وقتی یک سرباز روی رکاب اسبش می‌ایستاد، پاشنه‌های کفشش کمک می‌کرد حالتش را حفظ کند و بتواند با تیروکمان هدف‌گیری بهتری داشته باشد.”

08-26-2013 06-48-29 PM
یک جفت کفش مردانه ایرانی در قرن ۱۷ میلادی

در سال ۱۵۹۹ میلادی، شاه عباس (صفوی) که بزرگ‌ترین سواره نظام جهان را داشت، اولین هیات دیپلماتیک ایران را به اروپا فرستاد، موجی از علاقه به آنچه ایرانی‌ها با خود داشتند، اروپای غربی را فرا گرفت. اشراف با ذوق و شوق به کفش‌های طرح ایرانی روی آوردند تا به ظاهر خود جلوه‌هایی از مردانگی بدهند و به نظر می‌رسید که فقط کفش‌های پاشنه‌بلند می‌توانند چنین جلوه‌ای را فراهم کنند و همین که طبقات پایین‌دست به پوشیدن کفش‌های پاشنه‌دار روی آوردند، اشراف پاشنه‌های کفش‌هایشان را بلندتر کردند.

در دهه ۱۶۷۰ میلادی، لویی چهاردهم دستوری صادر کرد که براساس آنها تنها اعضای دربارش اجازه داشتند کفش‌های پاشنه‌بلند قرمزرنگ بپوشند.

اروپایی‌ها در ابتدا به کفش‌های پاشنه‌دار روی آوردند تا مردانگی خود را پررنگ‌تر کنند، اما بعدها، گرایش و شوق و ذوق زنان در روی آوردن به طرح‌های لباس مردانه باعث شد به تدریج استفاده از کفش‌های پاشنه‌دار بین زنان و کودکان هم مرسوم شود. در نهایت، لباس‌هایی که مردان به تن داشتند، نقش چندانی در نشان دادن جایگاه و طبقه اجتماعی آنها نداشت و همزمان، با کمرنگ شدن ارتباط لباس و طبقه اجتماعی هر فرد، تاکید بر تفاوت‌های جنسیتی بین زنان و مردان پررنگ‌تر شد.

به این ترتیب بود که کفش‌های پاشنه بلندی که برای تیراندازی در حین سوارکاری طراحی شده بودند، به نشانه‌ای از زنانگی تبدیل شدند و در حدود دهه ۱۷۴۰ میلادی، مردان دیگر کفش پاشنه‌بلند نپوشیدند. هرچند تقریبا ۵۰ سال بعد و با انقلاب فرانسه، این کفش‌ها از کمد لباس بسیاری از زنان اروپایی هم جمع شدند، اما در طول زمان، کفش‌های پاشنه‌دار دوباره وارد دنیای مد شدند.

منبع: + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. سالار می گوید

    دخترا دیگه نمی دونن چیکار کنن.با زور هم که شده می خوان خودنمایی کنن.که چی بشه؟ در ضمن از نظر شخصی من, کفش پاشنه بلند اصلا زیبا نیست.

  2. ع .ا می گوید

    مورد آخر و تاریخچه کفش پاشنه بلند بسیار جالب بود !

  3. رسول چراغی می گوید

    کفش اسپرت به این قشنگی و راحتی و سالمی هست… دیگه کفش پاشنه بلند برای چی؟!!

  4. کامنت گزاری که به کرات سانسور شده می گوید

    دختر خانم هایی که واقعن دنبال جلب و جذب جنس مخالفند گول کامنت بالایی (سالار) را نخورند. دختری/زنی که کفش اسپرت پوشیده نماد دافعه است! البته اگر تندرستی برایتان اهمیت بالاتری دارد من حرفی ندارم، ولی از هر هزار مرد 999 نفر کفش پاشند بلند را زیبا و جداب تر می دانند.

    1. feldespat می گوید

      واقعا زیبایی از نظر بعضی ها زیبایی چیزیه که جنس مخالف در موردشون فکر می کنه؟
      خوب اگه کسی این طوریه نشانه ی کمبود اعتماد به نفس و این جور چیز هاست. نمی گم بیخیال چهره بشید و از این دنیای مادی بگذرید.اما دیگه نه اینکه سلامتی براش از بین بره

  5. احمد می گوید

    ممنون دکتر از مطلب خوبتون
    راستی این عکس های خوب پزشکی رو از کجا میگیرین؟
    من هم به واسطه کارم (آموزش پرستاری) نیازمند استفاده از این عکس های گویا و با کیفیت پزشکی هستم.
    ممنون از راهنمایی شما.

  6. علیرضا می گوید

    باز هم دلیلی بر نبوغ و استعداد سرشار ایرانی ها . بازم خودمونو دست کم میگیریم

  7. مجید می گوید

    از اون مقاله هایی که میشه امضای یک پزشک رو توش دید. متشکرم

  8. محمد می گوید

    هم با سالار و هم با “کامنت گزاری که به کرات سانسور شده” به شدت مخالفم .
    آقای سالار هر کس هر جور دلش میخواد لباس می پوشه و پیش آوردن بحث خود نمایی کاملا تبعیض جنسیتی محسوب میشه ، همه دوست دارن زیبا تر به نظر برسن .
    و آقای “کامنت گزاری که به کرات سانسور شده” ، کی نماد جاذبه و دافعه ای رو که شما میگید رو تعیین کرده ؟ خیلی بیشتر از ظاهر ، فکر و شخصیت افراد در شکل گیری رابطه نقش داره و اگه هم به نمادی که می گی ایمان داری ، باید بگم به شخصه از کسی که اسپرت بپوشه بیشتر خوشم خواهد آمد .
    با توجه به مطلبی که دکتر گذاشتن خانم هاباید بیشتر مراقب کفش پوشیدن خودشون باشن اما به هیچ وجه آزادیشون سلب نمی شه . هر جور دلشون می خواد انتخاب می کنن و هیچ کس حق تفتیش نداره .

    1. Aaali می گوید

      کاملا موافقم

  9. mina می گوید

    سلام
    با تشکر از آقای دکتربه خاطر مقاله علمی و جالب تاریخیشون .
    وتشکر از همه آقایانی که تجربه پوشیدن high heels رو ندارند و نظرات جالبی دادند. مقاله رو هزار درصد قبول دارم اما نپوشیدن کفش پاشنه بلند رو هرگز .
    پوشیدن کفش استاندار(پاشنه بلند یا اسپرت یا حتی کتانی ) با لژ و کف مناسب برای زمان مناسب و در مکان مناسب از هر نوعی باشه من که موردی نمی بینم .

  10. میلاد می گوید

    با سلام.
    ” پای انسان قلب دوم اوست ” (ضرب المثل ژاپنی)
    با تشکر از نویسنده مقاله و تازیخچه ای که درباره کفش پاشنه بلند نوشته شده.
    من مربی رشته کیف و کفش آموزش فنی و حرفه ای هستم. مطالبی که درباره کفش پاشنه بلند گفته شده کاملا درست است و اگر خانمها این نکات را جدی بگیرند گامی بزرگ برای سلامتی و جوانی و زیبایی خود برداشته اند. در این باره اضافه کنم که ژاپنی ها پا را قلب دوم انسان میدانند و حضرت علی (ع) نیز فرموده اند “پوشیدن کفش خوب بدن را از بلاها حفظ میکند”. پوشیدن کفشهای پاشنه بلند اگر برای مدت زمان کوتاه و نه به قصد پیاده روی باشد در طول روز اشکال زیادی ایجاد نمیکند. هرچند که بهتر است در طول روز از کفشهای راحت که زیره نرم و راحت دارند استفاده کرد تا ضربات ناشی از راه رفتن و … به عضلات و استخوانها وارد نشود.
    در خاتمه مطلبی را که برای خودم پیش آمده بازگو میکنم: در مغازه بودم که خانومی بلند قد که از لهجه اش مشخص بود ایرانی نیست وارد شد و خواستار خرید کفش اسپرتی که در ویترین بود شد. بعد از کمی صحبت متوجه شدم ایشان آلمانی است و برای دیدار اقوام شوهرش به ایران آمده است لذا مورد انتخاب او را جویا شدم و به او گفتم چطور است که در فیلمهای آلمانی ( منظور سریال دریک بود که در آن زمان پخش میشد) خانمها کفشهای پاشنه بلند میپوشند اما شما کفش اسپرت را انتخاب نمودید؟ با لبخند و اندکی تمسخر گفت: آن برای فیلمها است شاید هم برای شما ایرانی ها!! وگرنه در آلمان بیشتر خانمها کفش اسپرت و کتانی در طول روز به پا دارند.
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5