آیا ریاضیات می‌تواند در آینده جنگ را پیش‌بینی کند؟

23

ردپای علم ریاضیات را می‌توان تقریباً در هر علم دیگری مشاهده کرد و به اعتقاد خیلی‌ها دنیا بر اساس ریاضیات کار می‌کند. اما آیا می‌توان برای همه رویدادها الگویی ریاضی تعیین کرد و آن‌ها را پیش از وقوع پیش‌بینی کرد؟ آیا روزی سوپرکامپیوترها قادر خواهند بود جنگ‌ها، انقلاب‌ها و حتی سرقت‌های مسلحانه را پیش‌بینی کنند؟

Nautilus

Kalev Leetaru یک دانشمند مشهور و از کارمندان شرکت یاهوست که یک سوپرکامپیوتر به نام Nautilus در دانشگاه ایلیونویز امریکا دارد. او مدت‌هاست که روی پروژه‌های بزرگ ریاضی کار می‌کند و سعی دارد به کمک ریاضیات رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را پیش‌بینی کند و تاکنون 3 پتنت هم در این زمینه به ثت رسانده است. او هنوز نمی‌داند انقلاب بعدی قرار است کجا اتفاق بیفتد اما به شدت روی این موضوع کار می‌کند. تاکنون لیتارو صدها میلیون مقاله را به خورد سوپرکامپیوترش داده است که از رسانه‌های سراسر دنیا طی مدت سی سال جمع‌آوری شده است. لیتارو اخبار را با توجه به جغرافیا، نژاد و احساسات رمزگشایی کرده و به این ترتیب توانسته شبکه‌ای از حدود صد تریلیون رابطه معنایی به وجود بیاورد.

Fort-Meade

برای مثال در مورد بحران مصر لیتارو و ناتیلوس 52438 گزارش مختلف را آنالیز و بررسی کرده‌اند و به نتایج جالبی هم دست یافته‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد در ژانویه سال 2011 درست قبل از انقلاب مصر، اوضاع و حالات احساسی مصر و مردمش به طور محسوسی وخیم شده بود به طوری که پیش از این تنها در سال 1991 و درست پیش از جنگ خلیج فارس (Gulf War) اوضاع این‌گونه بوده است. نتیجه‌گیری لیتارو از این موضوع چیست؟ بهار عربی قابل پیش‌بینی بود. (بهار عربی به سلسله اعتراضات و انقلاب‌های اخیر ملت‌های عربی از اواخر سال 2010 اطلاق می‌شود.)

Kalev-Leetaru

لیتارو می‌گوید: “این درست شبیه به پیش‌بینی آب و هواست؛ 70 درصد احتمال بارش باران یعنی ممکن است فردا باران نبارد اما احتمالاً ارزش حمل یک چتر را دارد چرا که شرایط بارش باران فراهم است.”

به اعتقاد لیتارو تحولات سیاسی هیچ‌گاه ناگهانی و از آسمان ظاهر نمی‌شوند بلکه وقوعشان را با ارسال “سیگنال‌های ضعیف” خبر می‌دهند. این سیگنال‌ها می‌توانند انباشتگی رویدادهایی خاص و مشابه و یا انتشار امواجی از ایده‌ها و اعتقادات جدید در یک منطقه باشند. مورد دوم دقیقاً همان سیگنال‌هایی است که در مورد بهار عربی دیده‌شد: در اوایل سال 2011 افراد بیشتر و بیشتری از فیس‌بوک و توییتر در تونس و مصر استفاده کردند. لیتارو با این الگوریتم و فرضیه نه تنها انقلاب مصر را پیش‌بینی کرد بلکه رویدادهای تونس و لیبی را هم توجیه کرد. البته مطالعات او یک اشکال بزرگ دارد: او فعلاً فقط رویدادها را پس از وقوعشان پیش‌بینی کرده است! (شاید واژه پیش‌بینی برای این کارش صحیح نباشد) برای همین هم به او لقب “کاپیتان ادراک” یا Captain Hindsight را داده‌اند.

چیزی برای از دست دادن وجود ندارد

با این‌که هنوز سوپرکامپیوترها پیش‌بینی مهمی درباره اتفاقات آینده انجام نداده‌اند و یا هنوز درستی پیش‌بینی‌ها مشخص نشده اما لیتارو معتقد است باید به آن‌ها شانس پیش‌بینی را داد؛ چرا که انسان‌ها در مورد پیش‌بینی رویدادهای بزرگ دنیا حتی از کامپیوترها هم بدتر عمل کرده‌اند. شکست دانشمندان سیاسی را در حوادث اخیر دنیا کسی پیش‌بینی نمی‌کر و کارشناسان سیاسی خاورمیانه و سازمان CIA رژیم مبارک را درست پیش از فروپاشی پایدار عنوان کرده بودند.

Big dataدر واقع این اولین باری نبود که کارشناسان در پیش‌بینی اوضاع اشتباه می‌کردند. به طور مثال بحران مالی سال 2009 و یا سقوط شوروی سابق را در سال 1990 همه را شگفت‌زده و متعجب کرد. رفتارشناسان می‌گویند علت این امر عملکرد ذاتی مغز انسان به پایداری وضع موجود و مناسب است؛ حتی افرادی که برای پیش‌بینی فجایع بزرگ پول می‌گیرند.

پس حالا که انسان‌ها برای پیش‌بینی وقایع دنیا انقدر نامطمئن عمل می‌کنند باید به کامپیوترها فرصت داد. اطلاعات عظیم یا Big data عبارتی است که شاید پیش‌بینی‌ها را ممکن کند. Big data توسط سوپرکامپیوترها اطلاعات وسیعی از مردم سراسر دنیا را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را بررسی می‌کند. توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند قیف‌های بزرگی برای ترس‌ها، نگرانی‌ها و امیدهای انسان‌های سراسر دنیا عمل می‌کنند.

چه کسی اهمیت می‌دهد؟

حالا این سوال پیش می‌آید که پیش‌بینی‌هایی که هیچ‌گاه با احتمال وقوع بالا عنوان نمی‌شوند به کار چه کسی می‌آید؟ کمپانی‌هایی که در سطح جهانی کار می‌کنند و یا سرمایه‌گذاران در بورس و سهام چنین شرکت‌هایی می‌توانند از اطلاعات Big data به نفع خودشان استفاده کنند؛ به طور مثال بهار عربی برای بسیاری تجارت‌های منطقه‌ای شوک بزرگی بود. تحولات سیاسی توازن قدرت را تغییر داد و نیروهای امنیتی را تضعیف کرد؛ به همین خاطر آمار جرایم در بسیاری نقاط به یکباره بالا رفت.

حملات تروریستی در شمال افریقا به یک تهدید دائمی تبدیل شده و خطر آدم‌ربایی مسافران خارجی و توریست‌ها بیشتر و بیشتر شده است. با وجود این ناآرامی‌ها کمپانی‌های بزرگ می‌خواهند بدانند آیا ارزش دارد که در چنین مناطقی سرمایه‌گذاری کنند و یا اگر این‌کار را انجام داده‌اند چگونه می‌توانند منافعشان را حفظ کنند. چیزی که این کمپانی‌ها نیاز دارند یک سیستم هشدار قابل اتکاست که بدانند چه موقع برای سرمایه‌گذاری مناسب است و چه موقع باید فعالیت اقتصادی را در منطقه‌ای متوقف کرد.

World-War-3

یک کمپانی نرم‌افزار امریکایی به نام Recorded Future روشی دیگر برای برخورد با Big data ابداع کرده است. روش این کمپانی “بازیابی اطلاعات” یا information retrieval نام دارد. این روش بلاگ‌ها، نشریات، منابع اطلاعات عمومی، وب‌سایت‌های دولتی و دیتابیس‌های مالی آنلاین را اسکن کرده و محتوای آن‌ها را آنالیز می‌کند. این سیستم سعی می‌کند با ارتباط دادن رویدادها، شخصیت‌ها و موقعیت‌های مختلف تصویری از گذشته، حال و در نهایت آینده ایجاد کند. فناوری جدید Recorded Future اخیراً سرمایه‌گذاران بزرگی مانند گوگل و CIA را جذب کرده است.

یک روش دیگر برای پیش‌بینی آینده predictive modelling یا مدل‌سازی پیشگویانه نام دارد. این روش از سال 2005 توسط نیروهای پلیس امریکا به کار گرفته می‌شد. در این روش با برنامه‌ای شبیه به فیلم Minority Report پلیس سعی کرده تا با نرم‌افزاری به نام Blue Crush که توسط IBM طراحی شده پیش‌بینی کند که در کجا و چه وقتی جرمی اتفاق خواهد افتاد. به طور مثال وقتی این نرم‌افزار وقوع یک سرقت را پیش‌بینی می‌کرد نیروهای پلیس در آن مکان منتظر می‌ماندند تا از سرقت یک جواهرفروشی جلوگیری کنند. شاید به نظرتان این راهکار عملی نباشد اما جالب است بدانید در برخی شهرها با این روش 30 درصد از آمار جرایم کم شده است.

Blue Crush و Nautilus دو قدم بزرگ در جهت پیش‌بینی آینده هستند که هر دو بر پایه حجم عظیم اطلاعات و قدرت پردازش اطلاعات کار می‌کنند؛ چیزهایی که روز به روز ارزان‌تر و قابل تهیه‌تر می‌شوند. نظر شما چیست؟ آیا سوپرکامپیوترها برای اولین بار از نظر هوش بر انسان غلبه خواهند کرد؟

منبع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
23 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    از نظر هوش نه، ولی قطعاً در جمع‌آوری و پردازش هدفمند و سریع داده‌ها بر انسان غلبه خواهد داشت! اگر انسان هم توانایی دریافت، به‌یادسپاری و تحلیل با سرعت زیاد رو در ذهن خودش داشت، قطعاً قابلیت هوشی بهتری از یک سیستم کامپیوتری –که بر مبنای آزمایش و خطا و یادگیری از طریق تجربه شکل گرفته– داشت.

  2. Sirwan می گوید

    ممنون مطلب جالبی بود.
    من رو یاد سریال Person Of Interest انداخت.

    1. سید عماد رضوی می گوید

      می خواستم بگما 🙂

  3. محمود می گوید

    خیلی وقته منتظر همچین مطلبی در “یک پزشک” بودم، ولی نه با این اشتباهات!

    اصولاً هر جا سخن از “پیش بینی” هست، نام “علم آمار” و “داده کاوی” می‌درخشد، نه ریاضیات! آمار را نباید زیر شاخه‌ای از علم ریاضیات دانست که در ریاضی همه چیز قطعی است ولی آمار و احتمال علم عدم قطعیت است!

    در متن فوق شما مکرراً از واژه “ریاضیات” به صورت نادرست استفاده کرده‌اید، مثلاً : “آیا می‌توان برای همه رویدادها الگویی ریاضی تعیین کرد و آن‌ها را پیش از وقوع پیش‌بینی کرد؟”
    با “الگوی ریاضی” که نمی‌توان پیش‌بین کرد! “مدل آماری بهینه”، ابزاری است که با اتکای بر داده‌های گذشته می‌تواند آینده را با کمترین خطای ممکن پیش بینی کند.

    استفاده از علم آمار و تحلیل دا‌ده، یکی از ابزارهای اصلی برای پیشرفت‌های علمی در کشورهای توسعه یافته است، به صورتی که “تحلیلگر داده” یا Data Scientist یکی از عناوین شغلی بسیار مهم و پر تقاضا برای شرکت‌های پیشرو مثل فیسبوک و گوگل است.

    با توجه به اینکه سال 2013 سال جهانی آمار نامگذاری شده است، خواهشمندم شما نیز نسبت به اهمیت و حساسیت موضوع آمار دقیق باشید. اطلاعات بیشتر در این رابطه: statistics2013.org

    1. محمود می گوید

      عجب !!!!!!!!

    2. احمد می گوید

      هر جا سخن از “پیش بینی” هست، نام “علم آمار” و “داده کاوی” می‌درخشد، نه ریاضیات !!!!!!
      آمار را نباید زیر شاخه‌ای از علم ریاضیات دانست !!!!!!
      در ریاضی همه چیز قطعی است ولی آمار و احتمال علم عدم قطعیت است !!!!!
      با “الگوی ریاضی” که نمی‌توان پیش‌بین کرد !!!!!!

      حتماٌ مراجع معتبری هم برای این سخنان دارید که فراموش نموده اید ذکر نمایید یا شاید نیازی به این کار ندیده اید چون اعتبار این جملات کاملاً واضح و مبرهن است.

        1. امید می گوید

          بد نبود کامنتهاش رو هم میخوندید. این مقاله ها صرفا نظرات شخصی نویسندشون هستن. و برای من این سوال پیش اومده که چه اثر مثبتی داره اگر آمار رو زیر مجموعه ی ریاضی ندونیم؟

          1. محمود می گوید

            منبع اصلی شما هم یک وبلاگ هست و نظر شخصی نویسنده‌اش!

            اثر مثبت؟!
            این سؤالتون مثل اینه که بپرسید: “چه اثر مثبتی داره اگر وبلاگ یک پزشک مسدود نباشه؟!”

            مقصود فقط روشن کردن یه برداشت غلطه که هیچ نفع شخصی یا گروهی هم نداره!

          2. محمود می گوید

            در ضمن حتماً می‌دونید که هر نظر شخصی رو نمی‌تونیم به صرف نظر شخصی بودن از درجه اعتبار ساقط بدونیم.
            منِ وبلاگ نویس نظر شخصی می‌دهم، یک دانشمند و متخصص هم در زمینه تخصص‌اش یک نظر شخصی می‌دهد. پر واضح که نمی‌توان اعتبار این دو را در یک رده قرار داد.
            جهت اطلاع، دو مطلبی که لینکش رو گذاشتم، این دو نفر نوشتند:
            http://iianalytics.com/iia-faculty/anne-h-milley/

            http://humangenetics.jhmi.edu/index.php/faculty/rafael-irizarry.html

            مؤید باشید…

        2. احمد می گوید

          هزاران لینک هم می توان نشان داد که آمار را بعنوان شاخه ای از ریاضیات معرفی می کند. این که افرادی پیدا شوند که بگویند آمار شاخه ای از ریاضیات نیست و مثلا شاخه ای از علوم سیاسی است چیزی را اثبات نمی کند (بخصوص اگر این افراد تحصیلاتشان هم آمار نباشد و صرفا کارشان مرتبط با آمار باشد – حداقل یک پرفسور مشهور در زمینه آمار پیدا می کردید). برای دیدن یک تعریف ساده و تا حد زیادی معتبر می توان به ویکیپدیا http://en.wikipedia.org/wiki/Statistics مراجعه کرد. در هر صورت این که آمار شاخه ای از ریاضیات است یا یک علم ریاضی مستقل است یا یک علم غیر ریاضی، در اصل موضوع تغییری نمی دهد و باز هم آمار، آمار است. منظور من بیشتر سایر گفته های شما بود که از این که آمار شاخه ای از ریاضیات نیست بسیار عجیب تر بود و مرجعی برای آن معرفی نکردید. عجیب تر اینکه در زمانیکه همه رشته های علمی حتی علوم انسانی سعی در نزدیکتر کردن خودشان به ریاضیات و استفاده از ریاضیات برای دقیق تر شدن و در نتیجه معتبر تر شدن دارند افرادی دیگر از ریاضی بودن یک علم یا شاخه از ریاضیات شمرده شدن آن علم، ناراحت شوند.

          1. رها می گوید

            بد نیست این مقاله رو نگاه کنید

            http://www.jstor.org/stable/2589117
            ” while statistics
            is a mathematical science, it is not a subfield of mathematics”

          2. احمد می گوید

            با تشکر از لینک شما خانم (یا آقای) رها.
            بله برخی آمار را شاخه ای از ریاضیات می دانند و برخی آنرا یک علم ریاضی. در لینکی که در بالا به آن اشاره کردم ( http://en.wikipedia.org/wiki/Statistics) هم می توانید مشابه اینرا ببینید “Some consider statistics a mathematical body of science … while others consider it a branch of mathematics concerned with …”. این مطلب صرفا در مورد آمار (Statistics) صادق است ولی آمار ریاضی (Mathematical statistics) همواره به عنوان شاخه ای از ریاضیات شناخته می شود. حتی در صورتیکه آمار را شاخه ای از ریاضی ندانیم و باز هم یک علم ریاضی ( mathematical science) است و این که اگر در جایی از آمار استفاده می شود دیگر نباید اثری از ریاضیات باشد و در صورت دیدن کلمه ریاضی آنرا اشتباه خطاب کنیم! و بگوییم با الگوی ریاضی نمی شود پیش بینی کرد! یا در ریاضیات همه چیز قطعی است! و در نتیجه احتمالی وجود ندارد، به نظر درست نمی رسد.

          3. احمد می گوید

            با تشکر از لینک شما خانم (یا آقای) رها.
            بله برخی آمار را شاخه ای از ریاضیات می دانند و برخی آنرا یک علم ریاضی. در لینکی که در بالا به آن اشاره کردم ( http://en.wikipedia.org/wiki/Statistics) هم می توانید مشابه اینرا ببینید “Some consider statistics a mathematical body of science … while others consider it a branch of mathematics concerned with …”. این مطلب صرفا در مورد آمار (Statistics) صادق است ولی آمار ریاضی (Mathematical statistics) همواره به عنوان شاخه ای از ریاضیات شناخته می شود. حتی در صورتیکه آمار را شاخه ای از ریاضی ندانیم باز هم یک علم ریاضی ( mathematical science) است و این که اگر در جایی از آمار استفاده می شود دیگر نباید اثری از ریاضیات باشد و در صورت دیدن کلمه ریاضی آنرا اشتباه خطاب کنیم! و بگوییم با الگوی ریاضی نمی شود پیش بینی کرد! یا در ریاضیات همه چیز قطعی است! و در نتیجه احتمالی وجود ندارد، به نظر درست نمی رسد.

  4. سوران می گوید

    یک نرم افزار هم ساخته بودن که الان اسمش یادم رفته که میگفتن مثل پیش گو ها حوادثی مانند 11 سپتامبر و اینا رو پیش گویی میکنه

  5. Afshin می گوید

    بهتر است در متن، از عبارت Persian Gulf War استفاده شود.

    1. محمد می گوید

      موافقم

  6. سید عماد رضوی می گوید

    میگن یه نرم افزار ساختن که زمان دقیق سوتیای جواد خیابانی رو پیش بینی می کنه درسته ؟؟ 🙂

  7. Mina می گوید

    سلام
    یادتون می یاد تو دبیرستان ، چند نفر پرسیدن این ریاضی به چه درد ما می خوره ماکه می خواهیم فلان رشته ( گروه پزشکی و ….)رو انتخاب کنیم پس چرا ریاضی بخونیم ؟؟؟؟؟؟
    همون آدمها الان بزرگ شدن و وقتی از ترافیک صحبت می کنند یا مسائل اجتماعی و خانوادگی رو بررسی می کنند ممکنه از اصطلاح « دو دو تا می شه 4 تا » خیلی استفاده کنند .! شکی نیست که ریاضیات و آمار قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل ما رو بالا می برند. شاید سوپر کامیپوترها سریع باشند و دقیق تر از آدمی ولی اونها از مواد اولیه ای استفاده میکنند که انسانها به خوردشون دادند . آدمی در حل مسائل و مشکلات گاهی به میانبرهایی می زند که خودش هم تابه حال ندیده بود راهکارهایی می سازه و کشف می کنه که در ضمیر ناخود آگاهش وجود داشته در دم می بینه و کشف می کنه .اگر یه روزی ابر رایانه ها از آدمی جلو بیفتن یعنی انسانها خودشونو دست کم گرفته اند و به این رایانه های بی روح و بی عاطفه اجازه دادند.

  8. منصوره می گوید

    چه جالب کاش بشه پیش بینی کرد من تو کنکور قبول میشم یا نه

  9. علیرضا می گوید

    آقای دکتر
    اگر به چندگانه امپراطوری کهکشان‌های آسیموف هم نگاهی کرده باشید در اونجا از علمی به اسم روان-تاریخ نام برده شده که سلدون به وجودش آورده و کارش پیش‌بینی و رفتار شناسی جامعه بشری هستش.

  10. دوست عزیز می گوید

    متخصصان عزیز توجه کنند که ما در بالا فقط مقاله ای خلاصه شده درباره یکی از پیچیده ترین و پیشرفته ترین تکنولوژی های دنیا رو مطالعه کردیم و در نتیجه دانش ما درباره اون در حدی نیست که در مورد علوم استفاده شده در آن نظر بدهیم.
    اینکه آمار بکار رفته یا ریاضی ما دربارش نمیتونیم درست اظهار نظر کنیم.

  11. نیما می گوید

    دکتر جان ریاضیات علم نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5