آیا موقعیت ستاره‌ها واقعا بر سرنوشت و وضعیت سلامت ما تأثیر می‌گذارند؟!

20

بقراط زمانی گفته بود که «پزشکی که دانشی از ستاره‌شناسی نداشته باشد، حق ندارد که خود را پزشک بداند.»

چنین گفته‌ای بر اساس دانش کنونی پزشکی، عجیب می‌نماید، اما شاید ما بتوانیم از زاویه دیگری به قضیه نگاه کنیم:

حتما نوشته‌های غیرعلمی را که در سایت‌ها و مجله‌های تابلویید در مورد ارتباط ماه تولد یک شخص با شخصیت و رفتار و حتی سرنوشت او درج می‌شود، دیده‌اید و خوانده‌اید. در بسیاری اوقات اینها کاملا بی‌ربط می‌نمایند، اما جالب است بدانید که بین فصل تولد شما و احتمال بروز بعضی از بیماری‌ها مثل شیزوفرنی، ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)، دیابت نوع یک، افسردگی دوقطبی و آلرژی‌ها ارتباطی وجود دارد.

موقعیت ستاره‌ها

اما چنین چیزی را چطور می‌شود، توجیه کرد، آیا باید مثل قدما باید به برجگاه یا منطقه البروج استناد کنیم؟ یا اینکه توجیه‌های علمی ساده‌ای وجود دارند که همه اینها را می‌توانند توضیح بدهند؟

در تحقیقی که در توسط دو دانشمند علوم اعصاب به نام‌های راسل جی فاستر و تیل روئونبرگ در سال 2008 انجام شد، بین میزان بروز 24 بیماری با فصل تولد ارتباطاتی مشخص شد. و این در شرایطی است که انسان‌ها در جوامع مدرن تحت تأثیر متغیرهایی مثل دمای هوا یاغذا نیستند، چون به خاطر داشتن سرپناه با وضعیت گرمایشی و سرمایشی خوب و سیستم‌های توزیع و نگهداری مواد غذایی، اینها اصلا نمی‌توانند توجیه‌گیر قضیه باشند.

11-17-2013 10-10-03 AM

ما هنوز نتوانسته‌ایم مکانیسم‌های مؤثر در کم و زیاد شدن این بیماری‌ها بر اساس فصل تولد را با دقت مشخص کنیم، اما می‌توانیم حدس‌هایی بزنیم، مثل میزان ویتامین D مادر در هنگام حاملگی یا کمی یا زیادی مواجهه با ویروس‌ها و باکتری‌ها.

چیزی دیگری که می‌تواند برای توضیح مسئله از آن استفاده کرد، ساعت درونی ما است، همه ما یک ساعت درونی داریم که چرخه‌های بیداری و خواب ما را مشخص می‌کند، اما این ساعت عملکردی فراتر از اینها دارد و رشد و مرگ و بازسازی سلول‌ها و عملکرد دستگاه گوارش، قلب، ریه و کبد و الگوهای رفتار اجتماعی ما را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما این ساعت، ساعتی نیست که تحت تأثیر محیط پیرامون و البته فصل تولد قرار نگیرد.

در یک آزمایش، دانشمندان تعدادی بچه‌موش را در سه سه محیط متفاوت قرار دادند، ساعات روشنی و خاموشی در این محیط‌ها مثل فصول مختلف سال متفاوت بود، بعد از 21 روز که برای موش‌ها با توجه به طول عمرشان زمان طولانی محسوب می‌شود، آنها را در شرایط نوری جدیدی قرار دادند، بیشتر موش‌ها با شرایط جدید مطابقت پیدا کردند، اما مشخص شد که موش‌هایی که در شرایط نوری شبیه فصل زمستان قرار داده شده بودند، ناپایدارند.

بیماری‌هایی مثل افسردگی، شیزوفرنی، اوتیسم و اختلالات تکاملی به ساعت شبانه‌روزی بدن مرتبط هستند، این ساعت با نواحی مهم مغز که نقش مهمی در این اختلالات دارند، ارتبط تنگاتنگی دارد.

نوری که وارد چشمان شما می‌شود، باعث صدور سیگنال‌های عصبی می‌شود که به هسته‌های سوپراکیاسماتیک می‌رود که یک ساعت مهم بدن ماست، این بخش به نوبه خود سیگنال‌هایی به هسته‌های رافه در ساقه مغز می‌فرسند. وظیفه مهم این هسته‌های ترشح سروتونین است و سرتونین است که خلق، اشتها و خواب ما را تنظیم می‌کند. عدم تعدل در ترشح سروتونین باعث افسردگی می‌شود. پس می‌بینید که نور چگونه می‌تواند اعمال زیستی ما را تحت تأثیر قرار بدهد.

11-17-2013 11-03-44 AM

پس دست آخر به این نتیجه می‌رسیم که طالع‌بینی و ستاره‌شناسی سنتی آنجا که فرض می‌کرد، ماه باعث دیوانگی می‌شود، اشتباه می‌کرد، اما از زاویه دید دیگر، در فصل زمستان که ماه نمود بیشتری در آسمان دارد، احتمال بروز بیماری‌های روانی مثل شیزوفرنی و اختلال دوقطبی بیشتر است.

از زمان‌های قدیم، حکما و ادیبان بر سر اینکه چه چیز شخصیت یک انسان را تعیین می‌کند با هم مجادله داشتند، برخی روی نهاد و فطرت انسان تأکید می‌کردند و برخی عوامل محیطی مثل شیوه تربیتی را مؤثر می‌دانستند، اما حالا ما می‌دانیم که هر دو تأثیرگذارند، هر انسان ژن‌هایی دارد که بسیاری از خصوصیات او را مشخص می‌کنند اما بروز این ژن‌ها، تحت تأثیر محیط هم هست.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
20 نظرات
  1. buffalO می گوید

    مطلب جالبی بود کاش کنار جدول معادل فارسی بیماری رو مینوشتید.

    1. سید عماد رضوی می گوید

      بیشتر اسم هاشون همونطوری که در انگلیسی نوشته شده به فارسی منتقل شده.

  2. فرشاد می گوید

    الانه که سر و کله شهریوری‌های فیسبوک اینجا پیدا بشه! 😐

    1. سید عماد رضوی می گوید

      ای کاش من هم شهریوری بودم :))

      هر چی خل و چله متولد بهاره مثل خودم :))

      1. فرشاد می گوید

        جدا از بحث خرافات، هیچوقت توی دوستان و اطرافیانم متولدین بهار رو افسرده و سرد ندیدم و همیشه شاد و خونگرم بودند 🙂

  3. سیامک می گوید

    ستارگان در هنگام تولد نقشی ندارند بلکه نقش مهم انها در زمان تشکیل نطفه و شروع تقسیم جنسی است.وقتی که انسان تنها یک سلول است بسیار تاثیر پذیر است و می تواند تحت تاثیر امواج ستارگان قرار گیرد. منتها در زمان قدیم مقیاس را زمان تولد گرفتند که در حقیقت باید نشانگر 9 ماه قبل باشد.یعنی برج ستاره ای زمان تولد شما متعلق به 9 ماه قبل از ان است.

    1. سروش سپهر می گوید

      شروع تقسیم جنسی ( میوز) مربوط به گامت سازی و تشکیل اسپرم و تخمک است که لزوما ارتبطی با زمان تشکیل نطفه (ترکیب اسپرم و تخمک) ندارد. شروع میوز در دختران در هنگام
      یش از تولد و در رحم مادر اتفاق می افتد و در مردان 74 روز پروسه ساخت اسپرم زمان می برد که با زمان حمل تا تشکیل نطفه تا 3 ماه به طول می انجامد.
      بیشتر اشکالات در مرحله تک سلولی منجر به از دست رفتن نطفه می شود، به طوریکه قانون همه یا هیچ حاکم است و حتی مواجهه با اشعه X در مراحل نخست اگر موجب از دست رفتن نطفه نشود، نگرانی بوجود نمی آورد و از هفته دوم و شروع تشکیل اندام ها می تواند موجب اشکال شود.
      امواج ستارگان کلمه نا مفهومی به لحاظ علمی می باشد. اگر منظور امواج گرانشی یا الکترومغناطیسی است، که هر دو با مجذور فاصله رابطه معکوس دارند. این امواج در مقابل امواچ نزدیکترین ستاره ما ( خورشید) ناچیز هستند.

      1. اسیریس می گوید

        همانطور که گفتید امواج ستارگان کلمۀ نادرست..درست این کلمه امواج کیهانی یا کاسمیک ری است که در هر بازۀ زمانی متفاوت است.

  4. افشینـ . فـ می گوید

    خیلی خوب بود. بهانه ای برای بیشتر توجه کردن ، اندیشیدن، و …

  5. مينو می گوید

    وای یعنی ممکنه من پارکینسون بگیرم؟؟!

  6. امیر می گوید

    پس چرا این مسئله ماه تولد و حرکت ستاره ها اینقدر جدی در تمام برنامه ها و سایت های رسانه ایی دنبال میشه ؟

    مطلب جالبی بود می تونم خواهش کنم درباره اوتیسم هم مقاله ایی بنویسید

  7. Yeki می گوید

    موقیعت جغرافیایی کشور هم باید موثر باشه دیگه

  8. maryam می گوید

    یعنی من مستعد 4نوع بیماری هستم ،چه بد .مگه نباید این پست تو وبلاگ پزشکی به زبان ساده باشه؟!بهرحا عالی بود ممنون.

  9. pouya می گوید

    اصلا متولدین مهر همه چیشون خوبه!
    خوشگل، باهوش، منطقی، بیماری هاشون هم که میبینین!

  10. علي می گوید

    سلام
    راستش منبع ارجاع داده شده بیشتر یه سایت سرگرمیه و نه علمی !
    ریفرنس اصلی هم جزو سایتهای معتبر علمی نیست.

    ضمنا در این تحقیق به “همبستگی” بین ماه تولد و بیماریها
    اشاره شده ؛ و نه “علیت” ! که البته مستحضر هستید بین این دو به لحاظ اعتباری تفاوت زیادی هست.

    ماهانه کلی از این تحقیقات علمی صورت میگیره که به خاطر عدم دقتهای لازمه از سوی مجامع معتبر علمی مردود میشه.

    البته نهایتا باید گفت میزان نور و شرایط محیطی به عنوان یک متغیر ِ نه چندان مداخله گر ، بی تاثیر نیست ولی تعیین کننده نیست.

    با تشکر

  11. علي می گوید

    • در مطالعه ای که در Nature انتشار یافت، شان کارلسن فیزیکدان و استاد دانشگاه برکلی، به ۳۰ اختربین معروف آمریکایی و اروپایی جداول تاریخ تولد ۱۱۶ سوژه را ارئه کرد. برای هر سوژه به طالع بینان سه شرح شخصیتی ارائه شد، یکی مربوط به سوژه و دو تای دیگر با انتخاب تصادفی، آزمونی استاندارد برای اندازه گیری ویژگی شخصیتی در این برنامه لحاظ شد. وظیفه طالع بینان انطباق دادن جدول زادگاهی سوژه با شرح شخصیتی او بود. طالع بینان تنها در ۳۴% موارد موفق بودند ، بعبارتی اگر کسی تنها حدس هم میزد به همین مقدار می رسید!

    http://www.nature.com/nature/journal/v318/n6045/abs/318419a0.html

  12. امید می گوید

    جالبه یکی از امن ترین مواقع تولد ماه مهر تو نیمکره شمالیه مثل من 🙂 کلا من این جور مطالبو اگه به نفعم باشه قبول میکنم وگرنه خیلی راحت ازش رد میشم.

  13. حمید می گوید

    جدا از این بحث، بعضی روزها هست که حس میکنم همه حالشون خوبه یا بعضی روزا انگار همه حالشون بده. البته میدونم این حس به هیچ وجه قابل اتکا نیست.

    1. سمیرا می گوید

      سلام.
      این حس شما کاملا درسته ولی یه ریشه ی دیگه ای داره.

  14. SomeOne می گوید

    من اصلاً این چیزها رو باور ندارم. اگه این طوری باشه، یعنی خیلی از آدم ها توی رفتار، عقیده، بیمار شدن و غیره، شکل همن. اصلاً نباید به این چیزها توجه کرد. حتی اگه واقعیت هم داشته باشه، دونستنش چه فایده ای داره؟ جز اینکه با یه سری اطلاعات مسخره، به خودمون تلقین می کنیم که مثلاً چون فلان ماه به دنیا اومدم، پس حتماً فلان بیماری رو هم می گیرم یا به فرض، فلان اخلاق رو دارم، چه چیز دیگه ای نصیب مون می شه؟ این ها همین چیزهایی هستن که فالگیرها به آدم می گن دیگه. می آن می گن بدبخت می شی، بیچاره می شی، طرف هم می ره یه گوشه می شینه و همش به این چیزها فکر می کنه و هیچ تلاش مثبتی هم نمی کنه. بعد، وقتی اوضاعش به خاطر تلقین های منفی خودش خراب شد، می گه دیدی فالگیره راست می گفت؟ یا برعکسش.
    اعتقاد به این چیزها، یعنی اعتقاد به سرنوشت. یعنی، ما هر کاری هم که بکنیم، آخرش سرنوشت کار خودش رو می کنه؛ مهم نیست ما چقدر سعی بکنیم که درست زندگی کنیم.
    این ها همش چرندیاته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5