زندگینامه و فیلم‌های پیتر اوتول

به مناسبت سالگرد درگذشت او

5

هنری دوم: آرزو داشتم هرگز نمی‌ریم.

الئنور: من هم همین طور.

هنری دوم: فکر می‌کنی، هیچ شانسی برایمان وجود دارد؟


ستارگانی که دوستشان داشتیم، هر روز کمتر می‌شوند و متأسفانه باید بگویم که بسیاری از آنها قابل جایگزین کردن نیستند.

پیتر اوتول را در چنین روزی 8 سال پیش از دست دادیم. همین چند روز پیش بود که هوس کرده بودم، بلو ری فیلم لارنس عربستان را ببینم که ترجیح دادم وقتم را صرف دیگری کنم. اولین بار این فیلم را روی یک وی اچ اس با کیفیت بسیار بد دیده بودم!

پیتر اوتول با همین نقش تی ای لارنس بود که به شهرت رسید، او چهار دهه در سینمای دنیا با فیلم‌های مثل لارنس عربستان، آخرین امپراتور یا خداحافظ آقای چیپس درخشید.

حتی خود اوتول هم نمی‌داند که در لیدز انگلیس به دنیا آمده است یا در کُنِمارا در ایرلند! او فرزند یک پرستار اسکاتلندی و یک فلزکار ایرلندی بود.

اوتول در چهارده سالگی ترک تحصیل کرد تا کار کند و پولی درآورد ولی در همان حال اغلب اوقاتش را صرف فیلم دیدن و تئاتر رفتن می‌کرد. موقع سفر دوره‌ای بازیگران شکسپیری، اوتول چنان تحت تأثیر بازی مایکل ردگریو در شاه لیر قرار گرفت که تصمیم گرفت بازیگر شود. در حالی که در نقش‌های کوتاهی در فیلم‌ها ظاهر می‌شد، در زمینه تئاتر برای خود نام و شهرتی به هم زد و اینجا بود که در رقابت‌های سفت و سختی که برای تصاحب نقش لارنس در فیلم دیوید لین درگرفت، بازیگران مهمی چون مالون براندو و آلبرت فینی را شکست داد و نقش را از آن خود کرد.

12-16-2013 12-03-39 AM

لارنس عربستان در چشم به هم زدنی از او یک ستاره ساخت، ولی در ضمن، وبال گردنش هم شد، چون پس از آن عمری به دنبال نقشی گشت که هم‌تراز چنان نقش بزرگی باشد. این جستجو باعث شد که نقش‌های مهمی در شیری در زمستان (1968) در شکل و شمایل هنری دوم -پادشاه انگلستان- و در طبقه حاکمه (1972) یک لرد بریتانیایی دیوانه، بر عهده بگیرد.

12-15-2013 11-53-09 PM

در دهه 1970 مشکلات جسمی باعث شد مدتی از حرفه بازیگری کنار بکشد، ابتدا تصور شد که بیماری‌اش از نوشیدن‌های فراوان‌اش سرچشمه گرفته، حال آنکه در نهایت آشکار شد که سرطان معده داشته است. در نتیجه مورد عمل جراحی قرار گرفت و پانکراس و بخش زیادی از معده‌اش برداشته شد، در نتیجه در باقی عمر دیابتی وابسته به انسولین شد.

12-15-2013 11-57-56 PM

پس از بهبودی، اوتول با بدلکار (1982) پیروزمندانه به عالم سینما بازگشت. او در تمامی طول زندگی حرفه‌ای‌‌اش، به دنبال چالش‌های جدید بر روی صحنه بود و برخی از دشوارترین و بزرگ‌ترین نقش‌های شکسپیری را بازی کرد و به علاوه اجرای خود را از پیگمالیون (برنارد شاو) و شخصیت معروف‌اش هنری هیگینز، به برادوی برد.

اوتول در سال 1999، به خاطر بازی در مینی‌سریال ژاندارک، برنده جایزه امی شد. در سال 2004 در نقش شاه پریام در فیلم پرفروش تروی بازی کرد. در سال 2005 در سریال کازانووا حضور کوتاهی داشت.

12-15-2013 11-57-29 PM

در سال 2006، در فیلم ونوس بازی کرد، او در سال 2007، صداپیشه انیمیشن جذاب راتاتویی شد، در سال 2008 در سریال تودورها در فصل دوم حضور یافت.

آخرین بازی او در سینما برای فیلم Katherine of Alexandria که سال بعد اکران خواهد شد.

پیتر اوتول

اگرچه او با وجود 8 بار نامزدی اسکار، هیچ جایزه‌ای نبرد. (که در این زمینه به اتفاق ریچارد برتون رکورددار است) در سال 2003، اسکاری افتخاری به وی اهدا شد.

اوتول ضمنا دو جلد از اتوبیوگرافی (خودنوشت) سه‌جلدی‌اش را در سال‌هخای اخیر منتشر کرده که مانند خودش، جذاب و سرگرم‌کننده است.


فیلم‌های مهم

– لارنس عربستان (1962): پیتر اوتول در جلد یک فرستاده انگلیسی فرو رفته که در دوران جنگ جهانی اول، عرب‌ها را علیه ترک‌های عثمانی متحد کرد، آن هم در صحنه‌های نبردی که در لوکیشن‌های اصلی توسط دیوید لین کارگردانی شده است.

– شیری در زمستان (1968): اوتول و کاترین هپبورن در نقش شاه و ملکه‌ای بریتانیایی که مداوم جنگ و دعوا دارند و علیه یکدیگر نقشه می‌کشند تا معلوم شود چه کسی به عنوان وارث آنها، به تخت پادشاهی تکیه خواهد زد. آنتونی هاپکینز یکی از نامزدهایشان است.

– خداحافظ آقای چیپس (1969): «پیتر اوتول»‌ای مهربان‌تر و بامحبت‌تر، در بازسازی موزیکال این کلاسیک (ساخت 1939) بازی کرده. او در نقش یک استاد نامتهارف لاین ظاهر شده که با حمایت و نفوذ همسر دوست‌داشتنی‌اش (پتولا کلارک) به معلم مورد علاقه شاگردهای یک مدرسه بزرگ انگلیسی تبدیل می‌شود.

– طبقه حاکمه (1972): در این فیلم، اوتول طیف گسترده قابلیت‌های بازیگری خود را به نمایش گذاشنه و در نقش یک لرد دیوانه بریتانیایی ظاهر شده که ابتدا تصور می‌کند یک قدیس است و بعد، هنگامی که درمان‌اش مؤثر واقع نمی‌شود، خیال برش می‌دارد که جک چاقوکش است!

– سال محبوب من (1982): در کمدی ریچارد بنجامین که بر اساس تجربه‌های شوخی‌نویسی مل بروکس برای سید سزار ساخته شده، اوتول رد نقشی که گاه از روی جان باریمور و گاه از روی شخصیت ارول فلین الهام گرفته شده، آشوی در استودیوی تلویزیون به پا می‌کند.


نکات جالب در مورد پیتر اوتول

– به عنوان ستایش از میراث ایرلندی‌اش، اوتول همیشه چیزی -معمولا جوراب- به رنگ سبز می‌پوشید.

– به سفارش سام اسپیگل تهیه‌کننده و کارگردانش‌اش -دیوید لین- اوتول برای آنکه شباهت بیشتری به لارنس اصلی پیدا کند، عمل جراحی کوچکی روی بینی‌اش انجام داد.

– پیتر اوتول یکی از چهار بازیگری بود که در تاریخ سینما، دو بار نامزد دریافت اسکار به خاطر ایفای یک نقش یک شخصیت شده‌اند (سه بازیگر دیگر، پل نیومن، بینگ کرازبی و آل پاچینو هستند.)
در مورد پیتر اوتول، او هم در بکت (1964) و هم شیری در زمستان (1968) در نقش هنری دوم ظاهر شد.

12-16-2013 12-07-41 AM

– در سال 2003، اوتول در بدو امر، اسکار یک عمر دستاورد هنری را رد کرد. در اعتراضیه‌اش او ادعا کرد که هنوز هشتاد سالش نشده و می‌تواند اسکار را در رقابت‌ها معمول، از آن خود کند!
اوتول البته بعدا، اسکار را پذیرفت.

– او نقش دو پادشاه، دو امپراتور (امپراتور تیبریوس قیصر در کالیگولا (1979) و امپراتور لیلی‌پوت در فیلم تلویزیونی سفرهای گالیور)، یک شاهزاده (شاهزاده ملیاگره در دزد رنگین‌کمان)، یک رئیس‌جمهور (رئیس‌جمهور پاول فون هیندنبرگ در هیتلر: بالا رفتن شیطان) و چند لرد را بازی کرد.

12-16-2013 12-06-39 AM


گفته‌ها و دیالوگ‌های جالب

– «تلقی‌ام از بهشت، جابجا شدن از یک اتاق پر از دود به یک اتاق دیگر است.»

– «برای من زندگی هم عروسی است و هم عزا»

12-16-2013 12-08-24 AM

– هنری دوم: آسمان از ستارگان لبریز شده است. عاقلان باید چه چشمانی داشته باشند که یک ستاره جدید را در میان این همه ببینند.

– هنری دوم: من می‌توانستم اروپا را فتح کنم، تمام آن را. اما زنانی در زندگی‌ام بودند!

منابع این نوشته: نشریه دنیای تصویرویکی‌پدیا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. آرمان قادری می گوید

    روانش شاد.
    ار فیلم های اخیرش ونوس رو دوست داشتم.جون فیلمی خوش ساخت بود و درآن اتول سرزندگی و قدرت بازیگری اش را در آن سن(سال 2006) به رخ می کشید.

  2. جوانه می گوید

    دلم گرفت.
    پیتر اتل من رو یاد زنده یاد پدر می انداخت…
    روحشون شاد، هم پدر و هم پیتر
    مرسی از خبر کاملتون

  3. Farzad می گوید

    از فیلمهای اخیر که نسل جدید دیده باشن میشه به تروی اشاره کرد TRoy

  4. داریوش می گوید

    خاطرات خیلی خوبی با فیلمهاش دارم
    روحش شاد

  5. بیژن سپندی می گوید

    در نوشته بالا ذکری از یکی ازبهترین فیلم های او بنام جنگ خصوصی مورفی نشده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5