معرفی کتاب: او بازگشته است

15

نخستین پست معرفی کتاب را در سال نو با کتاب مفرح و در عین حال قابل تأملی به نام «او بازگشته است» از تیمور ورمش شروع می‌کنم.

این کتاب، اثر نخست نویسنده آن است و نخست به زبان آلمانی منتشر شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و پرفروش شد. ورمش 46 ساله با این کتاب، یک شبه راه صد ساله را طی کرده است. این کتاب در آلمان صدها هزار نسخه فروش داشته است و ده‌ها هزار نسخه از کتاب گویا (صوتی) آن هم فروخته شده است.

3-27-2014 1-27-15 AM

برای آلمانی‌ها که کتاب‌های زیادی در ژانرهای مختلف به طنز و جد در مورد هیتلر خوانده‌اند، این کتاب از جهت دیگری جالب بوده است:

نویسندگان زیادی از تکنیک سفرهای زمانی برای خلق صحنه‌ها و شرایطی بهره برده‌اند که در عالم واقع مجال رویداد ندارند. تیمور ورش در کتاب «اوبازگشته است»، بدون اینکه توضیحی بدهد، ناگهان هیتلر را از واپسین روزهای زندگی‌اش به سال 2011 منتقل می‌کند و بعد تصور می‌کند که هیتلر با آن ظاهر و حرف‌ها و عقاید در آلمان مدرن، چطور از جانب مردم تحویل گرفته می‌شود.

هیتلر نخست خودش شوکه می‌شود، او می‌بینید که برلین خالی از سربازهای روس شده است، مدل‌هایی پیشرفته از خودروها در خیابان‌ها تردد می‌کنند و خبری از روزنامه‌های پروپاگاندای نازی نیست. در مقابل مردم هم او را آدم بامزه و کمدینی هنرمند تصور می‌کنند که با دقت در نقش خود فرو رفته است!

کتاب گرچه زبانی طنز دارد و خواندنش لبخند را بر لبان هر خواننده‌ها می‌نشاند، با این همه دارای اشارات و گوشه و کنایه‌های جالبی هم است.

بسیاری از قربانیان دیکتاتورهای و نظام‌های توتالیتر، تصور می‌کنند که معدوم کردن و حبس‌های ابد، شاید تنها راه مجازات دیکتاتورها باشد. اما به باورم شاید بهترین مجازات برای دیکتاتورها، مجسم کردن زمانی در آینده نه‌چندان دور به آنها است که در آن گهربارترین حرف‌ها و ارزشمندترین فعل‌هایشان از دید جمع، جز سخنان نابخردانه، افکار هذیان‌گونه، اندیشه‌های مضحک و اعمال جنون‌آسا جلوه نکنند.

ما در عالم واقع دستگاهی برای تبعید خودکامگان به این آینده‌های محتوم نداریم، اما دست‌کم تیمور ورمش توانسته است با قلم خود یک بار این کار را انجام بدهد و اثری محبوب بیافریند!

3-27-2014 1-42-18 AM

نویسنده در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفته است که: هیتلر همیشه یک هیولا تصور می‌شود و ما پیش خودمان تصور می‌کنیم که تفاوت بسیاری با او داریم. اما در واقع او می‌توانست تأثیر زیادی روی مردم بگذارد و اگر نیک به گذشته بنگریم می‌بینیم که علاقه مردم به او آنقدر بود که به او توان انجام جنایاتش را داد.

رمان از تابستان سال 2011 شروع می‌شود، جایی که هیتلر به خواب‌رفته در سال 1945 مثل افسانه‌ پریانی آلمانی «زیبای خفته» به هوش می‌آید، او رفته رفته نظرهای مردم و رسانه‌های را به خود جلب می‌کند، در یک شوی آلمانی-ترکی نقشی پیدا می‌کند و حتی به عالم سیاست هم راه می‌یابد!

نویسنده با زبانی طنز می‌خواسته نشان بده که هیتلر در دنیای امروز هم شانس موفقیت داشته است. بعضی وقت‌ها وقتی بعد از دهه‌ها، نسل‌ها تازه به اعمال گذشتگان خود نگاه می‌کنند، آنها را به سخره می‌گیرند و تصور می‌کنند که در شرایط مشابه هیچگاه اسیر افسون دیکتاتورها یا اعمال شیطانی ناخواسته نمی‌شدند. اما کتاب «او بازگشته است» می‌خواهد نشان بدهد که پیشنیبان آدم‌های کودنی نبودند و حتی در شرایط مدرن امروزی هم، امکان لغزش، بسیار است.

برخی‌ها تصور می‌کنند که رسانه‌های مدرن با استفاده از خرد جمعی، امکان انتشار افکار مسموم را نمی‌دهند، اما در «او بازگشته است»، هیتلر موفق می‌شود از ابزار یوتیوب استفاده کند و میلون‌ها نفر سرگشته را متوجه ویدئوهایش کند.

فروش کتاب در آلمان مصادف شد با هشتادمین سال به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان. محتوای کتاب و این تقارن زمانی باعث شد که کتاب حتی میزان فروش بیشتری نسبت به کتاب‌های نویسندگان مشهوری مثل پائولو کولیو داشته باشد.

تا به حال مجوز ترجمه کتاب به 36 زبان دیگر صادر شده است و خوشبختانه یکی از این مجوزها به ناشر و مترجم فارسی کتاب یعنی انتشارات نگاه و مهشید میرمعزی داده شد. هرچند که ناشران ایران، غالبا مقید به رعایت کپی‌رایت جهانی نیستند، اما در تلاشی خوب، کتاب «او بازگشته است» با رعایت حقوق مؤلف چندی است که در ایران در 392 صفحه و به قیمت 18 هزار تومان منتشر شده است.

3-27-2014 1-29-31 AM

قرار است تیمور ورمش، فیلمنامه‌ای بر اساس این کتاب بنویسد و از همین حالا، حق ساخت اقتباس سینمایی «او بازگشته است» هم به یک شرکت آلمانی فروخته شده است. قرار است این فیلم در سال 2014 به روی پرده سینما برود.

کتاب او بازگشته است را می‌توانید به صورت اینترنتی از فروشگاه جیحون بخرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
15 نظرات
  1. فرزانه می گوید

    ممنون بابت پستهای زیباتون در معرفی کتابهای خواندنی و سپاس فراوان بابت اشتیاقی که با قلم شیواتون در خواننده ایجاد میکنین تا هرجور شده کتاب رو تهیه و مطالعه کنه

  2. امیر مسکنی می گوید

    واقعاً جالب بود.
    ممنون

  3. میرتوحید می گوید

    با اشتیاق خوندم‌ش و حتما کتاب رو تهیه خواهم کرد. مچکرم بابتِ معرفی. زنده باشی جناب مجیدی و با آرزوی بهترین‌ها در سال جدید.
    🙂

  4. مینو می گوید

    ایده کتاب واقعا جالبه. جناب مجیدی ممنون بابت پستهای معرفی کتابتون. من که از خوندن کتابهای پیشنهادی شما واقعا لذت میبرم. تا نمایشگاه نزدیک یک ماه مونده،امیدوارم وقت داشته باشید برای یک پست مبسوط معرفی کتاب

  5. نیلوفر می گوید

    سلام و سپاس فراوان از نخستین پست کتابیتون

  6. احسان می گوید

    سلام

    کتاب جالبی به نظر میاد!

    یک کتاب تو این چند روز عید خواندم که به نظر من کتاب خوبی بود و به شما هم پیشنهاد می‌کنم بخوانی

    بگو آآآ روایت یک شغل

    ماجرای چاپ کتاب هم اینه که تو همشهری داستان یک بخش در نظر گرفته بودند برای “خاطرات شغلی” و حالا مطالب منتخب اون بخش را بصورت کتاب چاپ کردند

    تو کتاب مشاغل مختلف هستند از پزشک و ماما و دندانپزشک تا بستنی‌فروش و فروشنده و نگهبان ساختمان و …

    فکر کنم بخشهای پزشکی‌اش برایت جالب باشد من که دیدم نسبت به محیطهای بیمارستانی بعد از خواندن این کتاب عوض شد

    راستی سال نو مبارک

    1. saeed می گوید

      این ورا که گیر نمیاد
      کلی دنبالش گشتم
      اون بخش پزشکی هم یه تکه هایی از یه کتاب جداگانه است به اسم” مورتالیته و جیغ سیاه “که متاسفانه اون نتونستم پیدا کنم
      (گیلان)

      1. احسان می گوید

        نه فقط یکی از داستانها مربوط به کتابی که گفتید (مورتالیته و جیغ سیاه: روزنوشت‌های یک رزیدنت زنان). چند داستان دیگه بصورت خاطرات روزانه هستند از دندانپزشک و فیزیوتراپ و یک پزشک عمومی و بقیه مشاغل مثل معلم انشاء، مربی نقاشی مهدکودک، مربی آموزش رانندگی و متصدی امورد چاپ و …

        شاید بتوانی بصورت پستی از خود ناشر (انتشارات همشهری) بخری

        من که از کتابخانه گرفتم خواندم

  7. عارف می گوید

    از روزی که تو usesthis معرفیش کردی دلم براش رفت!
    احتمالا تا ۴ – ۵ روز دیگه می خرمش!

    دکتر عزیز امیدوارم بیشتر پست معرفی کتاب بزنی…

    موفق باشی.

  8. amin می گوید

    این نویسنده قبل از این کتاب، کتابی به نام München für Verliebte داشته

  9. علی می گوید

    ابتدا از پست های معرفی کتابتون تشکر میکنم.
    و اما بعد … !
    لطفا شما که زحمت میکشید و کتاب ها رو مطالعه میکنید، درباره کیفیت ترجمه کتب غیر فارسی زبان هم یک توضیحی بدید. بعضا ترجمه هایی پیدا میشن که آدم رو از مطالعه کتاب پشیمون میکنن!

  10. مریم می گوید

    ممنون بابت معرفی، به نظر که خوندنی می رسه، مخصوصا که طنزآمیز هم هست.
    به نظر من این مدل تک تک معرفی کردن کتابها بهتره از معرفی فله ای 10-12 تا کتاب، باعث میشه آدم بیشتر روی هر کتاب تمرکز کنه و راحت نگذزه.

  11. مهرداد می گوید

    کتاب رو چند روز پیش گرفتم و حدود دویست صفحه اش رو تا حالا خوندم.
    ماجرای کتاب بسیار جذابه. ترجمه اون فقط میتونم بگم عالیه!
    پیشنهاد میکنم حتماً تهیه اش کنید.

  12. خرید کاغذ دیواری می گوید

    خیلی تعریف شنیدم از این کتاب
    تا تهیه کردمو خوندمش
    جالب بود برام

  13. einkaf می گوید

    واقعا ترجمه بدی داره… قرار نیست سه جمله فعلشون حذف بشه و به زور یه جمله شه تا متن بهتر بشه .. ترجمه شدیدا بده و خوندن رو سخت می کنه ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5