چرا حرفه‌ و مهارتی به نام «مدیریت محتوا» در زمینه بازاریابی یا اداره سایت‌های خبری نداریم؟

8

در این یک دهه من سایت‌های خبری زیادی دیده‌ام. این روزها تعداد سایت‌های خبر و شبه‌خبرگزاری‌ها از حد شمارش خارج شده است، بی‌آنکه به کیفیت آنها بپردازیم.

سایت‌های زیادی را هم مورد مشاهده قرار داده‌ام که مربوط به برندها و کارخانه‌ها و محصولات بوده‌اند.

اما کمبود عمده‌ای که مدتهاست نظرم را جلب کرده است، نبود سردبیران خبری یا مدیریت‌کنندگان محتوای ماهر در بیشتر این سایت‌هاست.

از آنجا که یک وبلاگ‌نویسم، در این سال‌ها شم خوبی برای پیشبینی بازخورد مردم، نیازهای اطلاعاتی آنها و سلایق آنها پیدا کرده‌ام و وقتی یک محصول و یا سایت مربوط به آن را ببینم، می‌توانم پیش خودم برآورد کنم که شیوه معرفی کالا چه اشکلاتی دارد.

گاهی شخصا از اینکه بعضی از برندها فرصت‌سوزی می‌کنند و نمی‌توانند با یک سری تدابیر ساده و کم‌هزینه، به جایگاه بهتری برسند، افسوس می‌خورم.

همه اینها به این خاطر است که ما اصولا حرفه و شغلی به عنوان مدیریت‌کننده محتوا نداریم یا اینکه مسئولان امر آنقدر ناآگاه و کج سلیقه هستند که هیچ خلاقیتی را برنمی‌تابند و از آدم‌های خوش‌فکر استقبال نمی‌کنند.

پیدا کردن آدمی که در زمینه مدیریت محتوا خبره باشد، این روزها در ایران بسیار مشکل است.

من در این پست چند ویژگی و مهارتی را که یک مدیر محتوای خوب باید داشته باشد، خلاصه می‌کنم. درصد قابل توجهی از وبلاگ‌نویس‌های حرفه‌ای این مهارت‌ها را به صورت تجربی دارند، اما برای کار حرفه‌ای این مهارت آنها باید صیقل بخورد و تجارب حرفه‌ای هم به آن اضافه شود.

1- مهارت‌های نوشتاری و ویراشی: مهارت نخست بی‌شک داشتن قلم خوب و شیوا است. مدیر محتوای خوب باید خودش را جای مخاطب بگذارد و بتواند با نثری موزون و ساده، در مورد یک موضوع توضیح بدهد، آن  را تجزیه و تحلیل کند، برتری‌های یک محصول را صادقانه بیان کند و از عکس و ویدئو و شبکه‌های اجتماعی برای غنی کردن نوشتارش استفاده کند.

2- اما هر نویسنده خوبی لزوما یک مدیر محتوای خوب نیست، یک مدیر محتوای خوب باید کنجکاو باشد تا بتواند تکنیک‌های تازه عرضه محتوا را به کار بگیرد، بتواند خطر کند، تحقیق کند و از یک ایده کوچک، یک پرونده خبری خوب یا یک گزارش باارزش بسازد.

5-6-2014 4-45-06 PM

3- مدیر محتوای خوب باید توانایی مدیریت پروژه را هم داشته باشد. مدیر محتوای خوب باید بتواند راهبردهای طولانی‌مدت را تعریف کند و راه‌های رسیدن به آن را هم مشخص کند.

یک سایت خبری خوب، تنها با نوشتن مطالب خوب که به صورت تصادفی توسط تیم نویسنده‌هایش پیدا می‌شوند، معتبر نمی‌شود. یک سایت خبری یا سایت یک برند برای اینکه در طولانی‌مدت موفق باشد باید اولویت‌ها و سیاست‌های خود را تعریف کند.

4- عنصر ضروری بعدی خلاقیت است. بدون خلاقیت شما مثل بازیکن فوتبالی می‌مانید که نیروی بدنی و مهارت‌های تکنیکی خوبی دارد، اما در موقعیت‌ دشوار نمی‌تواند صرفا با یک پاس عمقی، نتیجه بازی را تغییر بدهد.

5- جزء بعد دانش فنی و صنعتی است. اگر شما بلاگری را برای مدیریت محتوای یک شرکت شیمیایی استخدام کنید که اصلا اطلاعی در مورد محصولات شرکت‌اش ندارد، او چطور می‌تواند در کار خود موفق باشد؟


در حال حاضر بازاریابی آنلاین چندان توسط شرکت‌ها ایرانی جدی گرفته نمی‌شود و به تناسب دغدغه‌ای هم برای پیدا کردن افراد شایسته برای مدیریت محتوا وجود ندارد. سایت‌های خبری پرشمار هم کارشان کپی پیست مطالب سرگرمی و گنجاندن خبرهای سیاسی مورد نظرشان در لابلای آنهاست.

اما همیشه اوضاع به این صورت نمی‌ماند و دیر یا زود، صنعت، احزاب و شخصیت‌های ما نیاز به افراد ماهر در زمینه مدیریت محتوا پیدا خواهند کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

۲۰ برنده عکاسی از طبیعت در سال ۲۰۲۲ در مسابقه عکاسی IPA

جوایز بین المللی عکاسی (IPA) در سال 2022 بار دیگر از مجموعه‌ای خیره کننده از عکس های طبیعت پرده‌برداری کرد که قلب و ذهن بینندگان در سراسر جهان را تسخیر کرده است. این تصاویر برنده استثنایی ما را به قلمروهای مسحورکننده طبیعت منتقل می‌کنند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. محسن برجی می گوید

    یادداشت کوتاه خوبی در زمینه مدیریت محتوا بود. امیدوار مطالب بیشتری در این زمینه منتشر کنید و از جنبه‌های مختلف به مضووع بپردازید.
    با توجه به اهمیت روزافزون روابط عمومی، و گسترده‌تر شدن جایگاه شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌های سازمانی، در آینده اتفاقات بهتری در حوزه مدیریت و تولید محتوا رخ خواهد داد؛
    همین الان هم برخی برندها حضور خوب و فعال و فکرشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دارند و در هر شبکه، متناسب با ادبیات آن، تولید محتوا انجام می‌دهند.
    در کنار این همه شرکت تخصصی طراحی و توسعه وب، حدس می‌زنم شرکت‌های تخصصی در زمینه مدیریت محتوا برای بلاگ‌های سازمانی و بازاریابی اینترنتی ایجاد شوند. برخی از شرکت‌های شاخص در حوزه طراحی وب، دپارتمان‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و مدیریت محتوا را ایجاد کرده‌اند و به مشتریانشان سرویس می‌دهند.

  2. آترین می گوید

    بعضا مطالب و مقالات ضعیف و احمقانه ای رو تویه بعضی سایت ها میبینم که کامل مشهوده شخصی غیر حرفه ای و با سواد کم مقاله رو نوشته. اکثر وبلاگ نویسان در ادبیات خیلی ضعیف عمل میکنن.
    درضمن درکنار ادبیات و همه اینهایی که شما گفتید یه مشکل خیلی بزرگ هم در وبلاگ ها وجود داره. یک خبر اشتباه و یک شایعه رو فقط به صرف سرعت عمل و به روز بودن به مخاطب میدن و هیچ گونه تحقیقی در مورد اون موضوع از سایت ها و منابع مختلف انجام نمیدن.
    درضمن حقیقتا باید بگم وبلاگ شما واقعا طی این چند وقت خیلی خوب عمل کرده و بهترین ها رو برای مخاطب گلچین میکنین. ادبیات هم آنچنان خوبه که با این حال که عادت به خوندن متن های بلند ندارم ولی اکثر پست های شما رو کامل میخونم. بین تمام سایت های فارسی تک هستید

  3. جواد زارعی می گوید

    با سلام؛
    برخی شرکت‌های وطنی؛ رویکرد تازه‌ای را در پیش گرفته‌اند که در بلاد غربت Inbound Marketing یا Content Marketing خطاب می‌شود و به طور جدی دنبال می‌شود. رویکرد تازه‌تری با عنوان Context Marketing مطرح شده است که نیازمند درک عمیق‌تری از محتوا و شیوه ادارک و تعامل با مخاطبان است. این‌ها را صرفا برای اطلاع عرض کردم.
    علاوه بر مهارت‌هایی که در بالا ذکر کردید؛ محتواساز باید به حوزه‌های دیگری هم توجه کند که دنیل پینک در کتاب «ذهن کامل نو» مفصل درباره‌شان صحبت کرده است. گمان می‌کنم مهم‌ترین مهارت یک محتواساز؛ توانایی در داستان‌سرایی است.
    حق یارتان باد!

  4. علی آقا می گوید

    بر روی مساله مهمی دست گذاشتید. آدم وقتی به وب سایتهای بزرگترین شرکتهای کشور و بخصوص شرکتها و سازمان های دولتی (مثل سایپا) سر میزنه دلش میخواد سرش رو به دیوار بکوبه از بس که وب سایت های آنها از روی بدسلیقگی، بی دانشی و فقط برای رفع تکلیف طراحی شده.

    1. محسن پاک‌نیت می گوید

      درست می‌گید علی آقا. من در کنکور ارشد سال گذشته با رتبه 700 برای رشته MBA دانشگاه مجازی نور طوبی پذیرفته شدم.

      وقتی به سایت این دانشگاه مراجعه کردم از ادامه تحصیل در این دانشگاه منصرف شدم و با خودم گفتم اینها که نمی‌تونن یک سایت طراحی کنن و محتواش رو مدیریت کنن، محتوا و سایت دوره‌های مجازی‌شون قراره چی باشه دیگه!!!

  5. محسن پاک‌نیت می گوید

    سلام؛

    مطلب شما من رو هم وادار به نوشتن کرد.

    مدتی دنبال شغل بودم و به‌وضوح دیدم که جایگاه شغلی مناسبی برای مدیران و تولیدکنندگان محتوا در کشور ما تعریف نشده…

    http://blog.mohsen-pn.com/1393/02/17/content-manager-or-amanuensis/

  6. میرزا جواد می گوید

    نکته جالبی بود
    گهگاهی فرصتی داشته باشم سعی میکنم مطالب مربوط به حوزه تخصصی خودم رو بخونم ولی گاهی اوقات سایت مضمون یک مترجم زبان انگلیسی را بدون در نظر گرفتن تخصص برای تولید محتوا استخدام کرده…هر چند محتوایی جدید تولید شده ولی بیشتر رنگ و بوی ترجمه میده چون میشه با کمی دانش فنی لعاب خاصی به محتوا داد

  7. تاپیکا می گوید

    مقاله خیلی خوبی بود و به نظرم کاملا صحیح و بجا صحبت کرده بودین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5