از برلین تا ماراکانا : شروعی مجدد از خاکسترهای جنگ – قسمت اول

8

شهریار نوبهار: بیستم آوریل ۱۹۴۵ برای همیشه در تاریخ اهمیت خواهد داشت. روزی که نبرد برلین آغاز شد. صدها هزار نفر از سربازان ارتش شوروی از شرق اروپا در مقابل آخرین لشگرهای آلمان نازی صف‌آرایی کردند تا پایتخت رایش سوم را تصرف کنند. کمتر از دو هفته بعد برلین به طور کامل توسط بلشویک‌ها فتح شده بود. ساختمان رایشستاگ دیگر شاهد خطابه‌های سنگین و حماسی از هیتلر نبود. چکمه‌های خونین سربازان شوروی بود که از میان اجساد افسران نازی عبور می‌کرد تا نمادی از آغاز دوران جدید برای ژرمن‌ها باشد.

عکسی از شهر دردسدن بعد از بمباران شدید:

7-15-2014 6-53-56 AM

هشتم ماه مه ۱۹۴۵ دیگر همه چیز تمام شده بود. رویای تسلط بر جهان با کمک نازیسم و فاشیسم، به شکست انجامیده بود. رایش سوم نابود شده و هیتلر خودکشی کرده بود. متفقین آلمان را بین خود تقسیم کردند. دستاوردهای فنی، اقتصادی و نیروی انسانی مجرب این کشور به یغما رفت و اندک وجوه مثبت دوران نازیسم هم زیر آوارهای این جنگ، مدفون شده بود. میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده بودند و فقر، قحطی، قتل و تجاوز یادگارهای این جنگ برای بازماندگان بود. نازیسم می‌خواست نژاد برتر آریایی را بر جهان مسلط کند اما تنها دستاوردش له شدن عزت‌نفس این سرزمین‌ برای دهه‌های متوالی بود. این دومین باری بود که آلمان‌ها در ماجراجویی‌های جنگی‌شان شکست می‌خوردند. گروهی اعتقاد داشتند باید این سرزمین را همیشه در حالت ضعف و تمنا نگه داشت تا دیگر هوس جنگ‌افروزی نداشته باشد؛ اما در نهایت این کشور در سال ۱۹۴۹ به دو منطقه‌ی بزرگ تقسیم شد:
 جمهوری فدرال آلمان که با اندیشه‌های اقتصاد بازار خودش را بازسازی می‌کرد و در بین عوام به آلمان غربی معروف بود. در شرق نیز جمهوری دموکراتیک زیر نظر شوروی آغاز به کار کرد. مدل سوسیالیسم روسی و اندیشه‌های محبوب کمونیستی در آن منطقه به کار گرفته شدند.

آلمان این بار صحنه‌ی نبرد دیگری شده بود. نبرد بین ایدئولوژی‌های متضاد. دروازه‌ای آهنین برای محافظت دنیای غرب و شرق از تفکرات و اندیشه‌های یکدیگر. پیش از این تقسیم شدن، ژرمن‌ها چهار سال برزخی را سپری کردند. اقتصاد این کشور مانند سایر بخش‌هایش متلاشی شده بود. اعلان جنگ آمریکا به آلمان را یکی از مهم‌ترین عوامل شکست این کشور در جنگ جهانی دوم می‌دانند. ولی آمریکایی‌ها این بار برای بازسازی آلمان قدم‌های بزرگی برداشتند. لودویگ ارهارد اقتصاددان بزرگ آلمانی در متن این تغییرات بود.ژنرال لوسیوس کلی فرماندار آمریکایی مستقر در برلین و مشاور اقتصادی‌اش جوزف داج، با ارهارد همکاری کردند تا اقتصاد این کشور بازسازی شود. سال ۱۹۴۸تا ۱۹۴۹ اوج همکاری آن‌ها بود که باعث شد اقتصاد آلمان دوباره رونق پیدا کند. ارهارد تا ۱۹۶۳ وزیر اقتصاد باقی ماند و آمریکا باطرح مارشال کمک بزرگی به بازسازی سرزمین‌های مخروبه‌‌ی اروپایی کرد.

پس از تحمل رنج و حقارت زیاد، دوباره این ملت از زیر خاکسترهای جنگ سر بر آورده بود. پشیمانی، نقد گذشته و عذرخواهی از جهان، مشخصه‌های مهم این دوران هستند. پیش از اینکه هاینریش بل، نویسنده آلمانی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۲، آثار خود را «ادبیات خرابه‌های جنگی» بنامد و به انتقاد از فاشیسم شکست خورده‌ی آلمان بپردازد، خود بیش از ۶ سال در ارتش مهاجم و اشغالگر هیتلری در کشورهای فرانسه، شوروی، رومانی و مجارستان خدمت کرده و بارها در میدان جنگ مجروح شده بود. بازسازی هویت ملی و اعتبار جهانی، دیگر تنها هدف این ملت شده بود.

7-15-2014 7-02-46 AM

در چنین شرایطی بود که معجزه‌ی برن اتفاق افتاد. سال ۱۹۵۴آلمان‌ها مجوز حضور در جام‌جهانی فوتبال را دریافت کردند. هیچ‌کس آن‌ها را مدعی قهرمانی نمی‌دانست. مجارستان بزرگ حاکم مطلق فوتبال در آن دوران بود. فرانس پوشکاش و یارانش تیمی دست نیافتنی تشکیل داده بودند. در مراحل ابتدایی رقابت‌ها مجارستان با نتیجه ۸-3ژرمن‌ها را در هم کوبید؛ اما آلمان سرانجام توانست به دیدار پایانی راه پیدا کند. سپ هربرگر و شاگردانش چیزی برای از دست دادن نداشتند. در ابتدای مسابقه هم تسلیم حملات همه‌جانبه‌ی مجارستان شده بودند؛ اما آلمان دیگر نمی‌خواست بازنده‌ی این جنگ باشد. آن‌ها صحنه‌ی نبرد را تغییر دادند و ۳-2 مجارستان را مغلوب کردند.انگلستان یکی از فاتحان برلین در دهه‌ی قبل بود؛ اما ویلیام لینگ انگلیسی که آن فینال را قضاوت می‌کرد، پس از زدن سوت پایان تبدیل به محبوب‌ترین شخصیت آلمان شده بود. با هر پیروزی در آن رقابت‌ها آلمانی‌ها متحدتر می‌شدند و هنگامی که قهرمانی را به دست آوردند دوباره هویت ملی خود را بازیافتند. آلمان دیگر می‌توانست ادعا کند که در جامعه‌ی جهانی پذیرفته شده و شخصیتی متفاوت دارد. معجزه‌ی برن در ۱۹۵۴ ویژگی‌هایی مثل نظم، جنگندگی و تسلیم نشدن را از یک تیم فوتبال به تمام جامعه‌ی آلمان منتقل نمود.

7-15-2014 7-04-12 AM

 

تغییرات دومینو وار در راه بود. معجزه‌ی فوتبالی و قهرمانی در جهان ساختاری را بنا نهاد که به دنبالش موفقیت‌های عظیم اقتصادی و اجتماعی به وجود آمدند. دیگر جنگ تمام شده بود. آلمان باز هم قدرتمند شده بود و این را مدیون هلموت ران، فریتس والتر و سایر بازیکنان آلمانی بود که غرور را به این ملت باز گردانده بودند.

روند پیشرفت ادامه داشت و آلمان هر روز از آن خاطرات تلخ و سیاه جنگ جهانی فاصله می‌گرفت. فوتبال در کنار سایر ورزش‌ها تبدیل به نمادی از موفقیت‌های بخش غربی این کشور شده بود و رقابت‌های ایدئولوژیک با بخش شرقی هم جزئی جدایی‌ناپذیر از این درگیری‌ها. هر چند که اغلب مردم در دو سوی دیوار به دنبال اتحاد بودند، اما میراث جنگ جهانی هنوز هم پابرجا بود و جنگ سرد در برلین همچنان دنبال می‌شد.

آلمان غربی در جام‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۶۲ به توفیقی دست نیافت. فدراسیون فوتبال چاره را در یک چیز می‌دانست و آن هم حرفه‌ای شدن فوتبال بود. بوندس‌لیگا آغازگر دوران مدرن فوتبال در آلمان شد و در اتفاقی نمادین پس از ۲۸ سال سپ هربرگر از مربیگری در تیم‌ملی کنار رفت. هلموت شون جانشین او بود و فقط دو سال پس از آغاز کارش دوباره آلمان را به فینال جام‌جهانی رساند. جایی که تیم او نتوانست در مقابل تیم افسانه‌ای سر آلف رمزی به پیروزی برسد. نبرد نمادین سر بابی چارلتون و فرانتس بکن باوئر با برتری ستاره‌ی انگلیسی تمام شده بود.

7-15-2014 7-28-32 AM

اما چهار سال بعد آلمان‌ها موفق شدند انتقام این شکست را بگیرند و انگلستان را از جام‌جهانی حذف کنند. آلف رمزی اشتباه بزرگی انجام داد و بابی چارلتون را تعویض کرد. دیگر کسی نبود تا برای بکن باوئر ایجاد مزاحمت کند. ژرمن‌ها مثل سال ۱۹۵۴ بازگشتی تاریخی انجام دادند و بازی را برنده شدند. هرچند که در مرحله‌ی بعدی ایتالیا در مسابقه‌ای تاریخی آن‌ها را شکست داد. دیداری که از سوی مطبوعات دو کشور نبرد قرن نام گرفت؛ اما همه می‌دانستند که تغییری بزرگ رخ داده است.

فرانتس بکن باوئر حالا قیصر فوتبال اروپا شده بود. با هدایت او تیم آلمان در یورو ۷۲ قهرمانی را به دست آورد. در فینالی که شوروی ۳-0 مغلوب شد. پس از ۲۷ سال، نبرد برلین این بار در زمین فوتبال تکرار می‌شد؛ اما جای برنده و بازنده عوض شده بود. سربازان شوروی به دروازه‌های برلین نرسیدند و آلمان با غرور این موفقیت را جشن می‌گرفت. سه دهه پس از جنگ جهانی، آلمان میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا شد. ژرمن‌ها به کمک جام‌جهانی نشان دادند که چطور آن شرایط سخت را پشت سر گذاشته و بار دیگر قدرت خود را بازیافته‌اند. قهرمانی به عنوان میزبان تمام چیزی بود که آن‌ها می‌خواستند و قیصر این افتخار را به آن‌ها هدیه کرد. هرچند که نبرد ایدئولوژیک در مقابل آلمان شرقی را ۱-0 واگذار کردند اما در نهایت تیم برتر مسابقات شدند. این بار برلین شهری مغلوب نبود. نشانی از آوارها و پرچم‌های افراشته‌ی دولت‌های خارجی هم دیده نمی‌شد. حالا برلین فاتح جهان بود و نمادی از تغییراتی که معجزه‌ی برن به همراه آورده بود. در سال ۱۹۵۴ آلمان با آن قهرمانی دوباره خودش را یک ملت متحد معرفی کرد؛ و اکنون بیست سال بعد با دومین قهرمانی آن‌ها قدم بزرگ دیگری برداشتند. قدم بزرگی برای معرفی خود به عنوان یک قدرت جهانی. سی سال از آن کابوس زهرآلود می‌گذشت اما برای آلمان‌ها این هنوز ابتدای مسیر بود. آغاز حرکت در مسیری طلایی.

7-15-2014 7-31-22 AM

ادامه دارد

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. رضا می گوید

    زنده باد .
    مطلب فوق العاده نابی بود بود با برند معتبر دکتر علیرضا مجیدی.

    تصور کنید اگر اون بازی با آرژانتین رو مساوی می کردیم چه تاثیرات مثبتی می توانست در جامعه ایرانی در این زمانه که با مشکلات عجیب و غریبی دست پنجه نرم می کنیم می گذاشت و شاید مسیر جامعه ایرانی به سمت بهتر شدن اوضاع پیش می رفت .

    کاری که والیبال داره با امواجی خیلی ضیعفی انجام می ده که متاسفانه با وجود عظمتش کار بچه های تیمی ملی والیبال و لی متاسفانه به خاطر ماهیت رشته موجی ایجاد نمی کنه.
    فوتبال یک چیزه دیگه است. خیلی تاثیر گذاره

    صدها میلیون جفت چشم عاشق به دنبال چرخش توپ فوتبال، روز و روشب می کنند.

    1. سارا می گوید

      نویسنده مطلب یک نفر دیگه هستن. فکر کنم آقای دکتر مجیدی هم به آرزوشون رسیدن.آلمان محبوبشون قهرمان شد 😀

    2. شهاب الدین می گوید

      از اون متن‌های عالی بود. واقعاً اتلاق برند دکتر مجیدی سزاوار متن‌های خوب این وب‌سایت هست. بی‌صبرانه منتظر ادامه هستیم. دست‌مریزاد به قلم و ذهن نویسنده که فضای وب فارسی رو متحوّل می‌کنه. راه‌تان پر رهرو باد!!! D: ((((:

  2. محمد می گوید

    آنها نه عقابها که ققنوس های اروپا هستند…

  3. ایلا می گوید

    بسیار عالی خیلی خوب بود ممنون

  4. نادان نسبی می گوید

    ای کاش اشتباه همگانی “آلمان ها” به جای “آلمانی ها” در این نوشته تکرار نمی شد. چرا در مورد مردم آلمان این اصطلاح غلط به کار می رود ولی هیچ کس مثلن نمی گوید “ایران ها”، “برزیل ها”، یا “سوییس ها”؟

  5. Ali می گوید

    من خیلی فوتبالی نیستم‌… واسه همین تا حالا زیر این دست نوشته ها نظری نداده بودم. ولی دلم نمیاد نگم:
    آقای نوبهار، قلمتون بسیار شیواست و حتی یه آدم غیر فوتبالی رو جذب میکنه نوشته رو تا آخر بخونه
    علاوه بر نگارش خوب، دید جامع به مسایل هم قطعا عامل مهمیه …

  6. وحید می گوید

    به همه دوستان توصیه میکنم که پست فیسبوکی دکتر زیباکلام با عنوان «آرزو میکنم که ایران برنده نشود» رو مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5