جاسوسی و استراق سمع، بدون میکروفن و تنها با مشاهده لرزش‌های ظریف اجسام پیرامونی

9

از دهه‌ها پیش در زمان اوج جنگ سرد، این ایده وجود داشت که بشود از فاصله دور و ارزیبایی لرزش شیشه پنجره‌ اتاقی که در آن مذاکرات مهمی صورت می‌گیرد، جاسوسی و استراق سمع کرد.

در آن زمان محققان می‌خواستند که این کار با اندازه‌گیری لرزش به وسیله لیزر انجام بدهند.

پیشگام این کار لئون ترمین بود، او در سال 1947 سیستمی بر این مبنا ساخت. با استفاده از این تکنیک، رئیس وقت سازمان کا گ ب، از سفارتخانه‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه در مسکو جاسوسی می‌کرد.

8-6-2014 9-19-57 AM

اما در یک پروژه تازه که توسط پژوهشگران MIT انجام شده است، آنها با استفاده از دوربین‌های با قابلیت ضبط پرسرعت یا حتی دوربین‌های معمولی تجاری DSLR توانسته‌اند لرزش اجسام پیرامونی را تحلیل کنند و با استفاده از آن صدا و حتی موسیقی را بازسازی کنند.

برای مثال آنها در یک مرحله، در هنگام پخش یک موسیقی، لرزش برگ‌های یک گیاه را مورد بررسی قرار دادند و موسیقی را بازسازی کردند.

در مرحله بعد آنها با دوربینی که خارج یک محوطه اتاق نصب کرده بودند، لرزش یک بسته چپس را بررسی کردند و باز هم موفق شدند.

8-6-2014 9-21-32 AM

در گامی فراتر از اینها، آنها با یک دوربین معمولی هم موفق به انجام کار شدند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. علی می گوید

    چقدر جالب یادمه تو فیلم چشم عقاب اینو دیدم ولی فکر میکردم تخیلی باشه.

  2. ایلا می گوید

    خیلی جالبه من اینو تو یکی از قسمت های سریال fringe دیده بودم فک نمیکردم امکان پذیر باشه

  3. NGC می گوید

    چه جالب .
    من همیشه برام سوال بوده برای مثال وقتی میخان درباره ستاره ای مطالعه کنن خب قاعدتا تنها عنصر در دسترسش نورشه .حالا چجوری میتونن با توجه به اینهمه نوری که وجود داره بدون خطا نور ستاره موردنظرشونو پیداکنن وتفکیکش کنن و…؟؟!!!
    حالا یه سوال مشابه دیگه هم البته با درجه سختی کمتری درباره این استراق سمع ازنوع صوتی اینجا پیش میاد!(البته اینجا مسلما راحتتره به نظرم ،با توجه به مسافت و فرکانس و….)

  4. یوسف تاریخانی می گوید

    اگر این کار حتی با دوربین معمولی هم ممکن باشه، ما یک پله دیگه به سوی نابودی حریم خصوصی نزدیکتر داریم می شیم. اگه پدران غار نشین ما در دنیایی مملو از عجایب خطرناک و کشنده بودند که درکی از ماهیت وجود اونها نداشتند، ما الان داریم به سوی دنیایی خطرناک مملو از دانسته هایی می ریم که برای اصولی ترین نیازمون باید احساس خطر کنیم.
    خارج از تمام تلخ اندیشی ها و نگرانی ها
    شگفت انگیزه!

  5. مجتبی می گوید

    من از بچه گی این ایده رو داشتم که با بررسی بازتاب نور لیزر یا سایر امواج از شیشه اتاق بشه صدای داخل اون اتاق رو استراق سمع کرد.
    حالا که می بینم این ایده عملی بوده و انجام شده برام خیلی جالبه. البته ایده های زیاد دیگه ای هم داشتم. بهتره بشینم راجع به اونا فکر کنم و در صورت امکان عملیشون کنم. اگه دیر بجنبم ممکنه دیگران ایده های منو اجرا کنن!

  6. ناشناس می گوید

    اگر MIT رو با شریف مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که اون جا کار های عملی بسیار زیاده ولی اگر کلاس ها و تدریس استادان دانشگاه شریف رو دیده باشید متوجه می شید چنین چیزی در شریف نیست

    1. sor می گوید

      اونجا به ایده ها اهمیت میدهند اگر کی تو ایران این ایده رو به بقیه میگفت فقط بهش میخندیدن

  7. فرشاد می گوید

    باورش یه مقدار سخته. طیف ارتعاشات صوت از 20 هرتز شروع میشه و تا دو کیلو هرتز ادامه پیدا میکنه (20 کیلو هرتز پیشکش! فرض کنیم بخوایم به حداقل کیفیت، یعنی در حد رادیوی MW رضایت بدیم).
    چطور میشه با دوربینی که بطور متوسط با سرعت 30 یا 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری میکنه چنین اطلاعات خامی رو جمع‌آوری کرد؟ با لیزر کاملاً قابل پذیرش و توجیه‌پذیره، ولی با 30 عکس در هر ثانیه اون هم با رزولوشن و تفکیک رنگ یه دوربین معمولی فکر نمیکنم!
    کسی تو این زمینه اطلاعاتی داره؟

  8. مریم می گوید

    وای خدای .من عاشق این موسسه تکنولوژی ماساچوست هستم واقعا همیشه پر از علم و خلاقیته.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5