التهاب معده یا گاستریت چیست و چطور می‌توان آن را تشخیص داد و درمان کرد؟

0

-‌ گاستریت التهاب مخاط معده است که ممکن است بر اثر تعداد زیادی از عوامل آسیب‌رسان به وجود آید.

-‌ آسیب و التهاب مخاطی بر اثر بهم‌خوردن تعادل بین عوامل زیر ایجاد می‌شود: (1) اسید و سایر عوامل آسیب‌زا (2) عوامل محافظت کننده معده(همانند تولید موکوس برای پوشاندن و محافظت از مخاط، تولید بیکربنات برای خنثی‌کردن اسید، و پروستاگلاندین‌ها).

-‌ برخی از اختلالات خاص مخاط معده ممکن است با التهاب اندک همراه باشند یا اینکه هیچ التهابی را به همراه نداشته باشند. این اختلالات عبارتند از: فرایندهایی که باعث زخم سطحی می‌شوند(گاستروپاتی‌های واکنشی) و اختلالات هیپرپلاستیک(گاستروپاتی‌های هیپرپلاستیک)
سبب‌شناسی، همه‌گیری‌شناسی و عوامل خطر

-‌ گاستریتیدس(التهاب در نمونه‌برداری دیده می‌شود):

– التهاب خودایمن معده(التهاب مزمن معده از نوعA): التهاب شدید و منتشر قسمت پروگزیمال معده است که با آتروفی غدد و متاپلازی روده‌ای همراه باشد. آنتر مصون می‌ماند، به همین خاطر به علت فقدان اسیدمعده گاسترین در خون به صورت بیش ازحد افزایش می‌یابد.

– عفونی(غالباً هلیکوباکترپیلوری): التهاب قسمت دیستال معده یا آنتر(التهاب مزمن معده از نوع B) است، ممکن است به قسمت پروگزیمال معده گسترش یابد و سبب التهاب تحلیل‌برنده معده ‌شود.

– سایرموارد: لنفوسیتیک (همراه با بیماری سلیاک)؛ ائوزینوفیلیک؛ التهاب معده همراه با بیماری‌های سیستمیک(مثل بیماری کرون، سارکوئیدوز)؛ و بیماری پیوند علیه میزبان.

-‌ گاستروپاتی‌های واکنشی(تغییرات واضح در آندوسکوپی بدون آنکه التهاب نمونه‌برداری وجود داشته باشد).

– آسیب ناشی از آسپرین/داروهای NSAID: سبب پرخونی، زخم سطحی، خون‌ریزی زیراپتلیالی و زخم‌های آشکار می‌شوند. علت این آسیب‌ها سرکوب پروستاگلاندین‌های درونزا است.

– آسیب مخاطی وابسته به استرس: در بیمارانی دیده می‌شودکه به سوختگی، سپسیس یا اختلالات انعقادی مبتلا هستند یا روی آنها جراحی‌های بزرگ انجام شده است یا تحت تنفس مصنوعی قراردارند. علت این پدیده ایسکمی مخاطی و آسیب ناشی از اسید است.

– گاستروپاتی ناشی از هیپرتانسیون پورت در بیماران سیروزی

– آسیب مخاطی ناشی از الکل، مواد خورنده یا کوکائین

– برگشت صفرا و ترشحات لوزالمعده به معده به علت ناکارآمدبودن دریچه پیلور

-‌ گاستروپاتی هیپرپلاستیک: بیماری منتریر، انواع مختلف هلیکوباکترپیلوری، گاستریت لنفوسیتیک و سایر موارد(مثل سندرم زولینجر-‌السیون، لنفوم، آدنوکارسینوم)

التهاب معده

علایم و نشانه‌های التهاب معده

-‌ ممکن است بدون علامت باشد.

-‌ ناراحتی یا درد سوزشی سرِدل که با خوردن بدتر می‌شود.

-‌ سوء‌هاضمه

-‌ بی‌اشتهایی

-‌ تهوع و استفراغ

-‌ خون‌ریزی گوارشی(هماتمز، ملنا و یا شوک) ممکن است در بیمارانی که آسیب ناشی از آسپرین/داروهای NSAID، آسیب وابسته به استرس و گاستروپاتی ناشی از هیپرتانسیون پورت دارند، رخ‌دهد.

-‌ کم‌خونی وخیم در التهاب تحلیل‌برنده معده

تشخیص‌های افتراقی التهاب معده

-‌ بیماری زخم‌گوارشی
‌-‌ GERD
‌-‌ گاستروآنتریت
‌-‌ سرطان معده
‌-‌ سرطان مری
‌-‌ پانکراتیت
‌-‌ کله‌سیستیت
‌-‌ درد قفسه‌سینه یا انفارکتوس قلبی

راه‌های تشخیص التهاب معده

-‌ در شرح‌حال باید مصرف آسپرین و داروهای NSAID و همین-طور سایر عوامل خطرسازی که با این بیماری ارتباط دارند، ارزیابی شود.

-‌ آندوسکوپی فوقانی همراه با نمونه‌برداری ممکن است تشخیصی باشد.

-‌ ممکن است آزمایش از نظر هلیکوباکتر‌پیلوری اندیکاسیون داشته باشد.

– آزمایش‌های تشخیصی برای هلیکوباکترپیلوری عبارتند از: نمونه برداری از معده، آزمایش اوره‌آز، آزمایش تنفسی اوره، آزمایش آنتی‌ژن مدفوع و آزمایش‌های سرولوژی.

– آزمایش سرولوژی IgG حتی بعد از درمان مناسب مثبت باقی می‌ماند، بنابراین این آزمایش در بیمارانی که قبلاً درمان شده‌اند؛ مفید نیست.

– غربالگری روتین در بیماران بدون علامت توصیه نمی-شود.

-‌ سایر علل بالقوه درد ناحبه سرِدل را رد کنید(مثلاً پانکراتیت، بیماری‌های صفراوی).

-‌ مطالعات انجام‌شده ممکن است کم‌خونی فقرآهن یا کمبود ویتامینB12 را نشان‌دهد.

-‌ اگر به التهاب خودایمن معده مشکوک هستید، پادتن‌های ضدِ سلول‌های جداری و ضدِ فاکتور داخلی را اندازه‌گیری کنید.

درمان بیماری التهاب معده

-‌ تماس با عوامل آسیب‌رسان از جمله آسپرین، داروهای NSAID، داروهای استروئیدی، الکل و مصرف تنباکو را قطع کنید.

-‌ تولید اسید را با داروهای بلوک‌کننده گیرنده H2(مثل رانیتیدین) یا داروهای مهارکننده پمپ پروتون(مثل امپرازول) کاهش دهید.

-‌ التهاب معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری را با داروهای مهارکننده پمپ پروتون به علاوه آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کنید.

– شایع‌ترین ترکیبات آنتی‌بیوتیکی که استفاده می-شوند عبارتند از: کلاریترومایسین و آموکسی‌سیلین به مدت 7 تا 14روز(درمان خط اول)؛ بیسموت ساب سالیسیلات، مترونیدازول و تتراسیکلین به مدت 7 تا 14روز؛ یا مترونیدازول و آموکسی‌سیلین به مدت 14روز(در بیماران حساس به ماکرولیدها)

– پس از درمان، ریشه‌کن‌شدن هلیکوباکترپیلوری را با نمونه‌برداری از معده، آزمون تنفسی اوره، یا آزمایش آنتی‌ژن مدفوع ارزیابی کنید.

-‌ در موارد زیر درمان پیشگیری کننده جهت پیشگیری از خون‌ریزی ناشی از استرس را در نظر داشته باشید: بیمارانی که انتظار می‌رود بیش از 48ساعت زیر دستگاه تهیه مکانیکی باشند، بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی(پلاکت کمتر از 50هزار، PTT<2 برابر حد بالای طبیعی یا INR>1.5) و بیمارانی که سابقه زخم‌های گوارشی، خون‌ریزی گوارشی، سوختگی‌های عمده یا ضربه شدید مغزی دارند.

– داروهایی که جلوی خون‌ریزی ناشی از استرس را می-گیرند عبارتند از: بلوک‌کننده‌های گیرنده H2 (مثل سایمتیدین) و مهارکننده‌های پمپ پروتون

– درمان پیشگیری‌کننده وقتی باید قطع شود که عوامل خطر دیگر وجود نداشته‌ باشند.

پیش‌آگهی و عوارض/سیر بالینی التهاب معده

-‌ عوارض التهاب خودایمن معده عبارتند از: کم‌خونی وخیم(از دست‌دادن سلول‌های کناری که فاکتورداخلی تولیدمی‌کنند)، رشد بیش‌ازحد باکتری در روده باریک و عفونت‌های روده‌ای(ناشی از فقدان اسیدمعده)، کارسینوئید معدی(ناشی از افزایش گاسترین) و آدنوکارسینوم یا آدنوم معده.

-‌ عوارض التهاب معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری عبارتند از: زخم معده و دوازدهه، لنفوم معده و آدنوکارسینوم معده.

-‌ مقاومت هلیکوباکترپیلوری دربرابر داروهای ضد میکروبی یه صورت فزاینده‌ای درحال شناسایی است.

-‌ خون‌ریزی گوارشی ناشی از استرس در بیمارانی که شدیداً بدحال هستند، با افزایش ناتوانی و مرگ‌ومیر همراه است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5