زمانی برای تغییر: چرا باید به لینوکس شانسی دوباره داد

53

مهدی فتاحی: بعضی مردم مشتاق تجربه‌های تازه و آزمودن عرصه‌های جدیدند و برخی محافظه‌کار ترند و کمتر از عادت‌های آشنای خود فاصله می‌گیرند. شاید شما هم از کاربرانی باشید که به سیستم‌عاملی غیر از ویندوز یا مک فکر کرده‌اند و سالها پیش لینوکس یا به عبارت درست‌تر گنو/لینوکس را امتحان کرده‌اند.. یا شاید از کسانی باشید که اسم لینوکس را شنیده‌اند ولی هیچگاه آن را از نزدیک ندیده‌اند.

9-29-2014 7-16-28 PM

شاید از کسانی باشید که نام لینوکس را می‌شنوند چنین تصویری به ذهنشان می‌آید و بی‌خیال می‌شوند.

9-29-2014 7-03-39 PM

اگر پاسخ شما مثبت است، باید به شما بگویم که در چند سال اخیر لینوکس تغییرات و پیشرفت‌های زیادی داشته و اکنون زمان آن است که شانسی دوباره به خود و به این سیستم عامل بدهید. برای امتحان کردن لینوکس، اوبونتو شاید بهترین انتخاب باشد. سیستم‌عاملی آزاد ، رایگان و امن که اکنون یکی از بهترین گزینه‌ها برای کامپیوتر‌های خانگی به حساب می‌آید.

9-29-2014 7-05-12 PM

در این نوشته به برخی از پیشرفت‌های اوبونتو اشاره‌ می‌کنیم:

۱- برنامه‌های بیشتر

تعداد برنامه‌های کاربردی که برای لینوکس نوشته شده‌اند در چند سال اخیر بیشتر شده است. توزیع مشهور اوبونتو اکنون داری یک مرکز نرم‌افزاری به نام Software Center (چیزی شبیه App Store آیفون و مک) است که در آن می‌توانید انبوهی از برنامه‌ها را جستجو و با یک کلیک نصب کنید. از انواع مرورگرها گرفته تا پخش‌کننده‌های صوت و تصویر، بازی‌ها، برنامه‌های علمی و تحقیقاتی و … همه در دسترس شما هستند.

9-29-2014 7-06-26 PM

همانطور که اشاره شد برای دانلود برنامه‌ها نیازی به جستجو در سایت‌های مختلف ندارید، و همه چیز در Software Center در دسترس شماست. برنامه‌های آشنا و محبوبی مثل Dropbox، Viber، Skype، VLC و .. نسخه لینوکسی دارند.

9-29-2014 7-07-15 PM

علاوه بر این، با محبوب شدن برنامه‌های تحت وب، اکنون انبوهی از این برنامه‌ها از طریق مرورگر کروم در لینوکس قابل استفاده هستند. کروم به شما اجازه می‌دهد میانبر این برنامه‌ها را به دسکتاپ یا منوی برنامه‌های خود اضافه کنید و به اصطلاح آنها را با سیستم‌عامل خود یکپارچه کنید.

9-29-2014 7-07-54 PM

۲- حل مشکل نرم‌افزارهای اداری یا Office

یکی از بزرگترین موانع کاربران برای کار با لینوکس وابستگی آنها به مجموعه نرم‌افزاری Office مایکروسافت و برنامه‌های محبوب Word, Excel و Powerpoint بود. اکنون می‌توان گفت این مشکل تا حدود زیادی حل شده، هم با پیشرفت برنامه‌های اداری لینوکس و هم به دلیل رشد سرویس‌های ابری.

مجموعه اداری LibreOffice‌ پیشرفت‌های زیادی داشته و به خوبی با قالب‌های آفیس سازگار است و بر روی لینوکس، مک و ویندوز اجرا می‌شود. می‌توانید اسناد نوشته شده با لیبره‌آفیس را با فرمت‌های مایکروسافت ذخیره کنید، یا به صورت مستقیم به PDF تبدیل نمایید.

9-29-2014 7-08-54 PM

اگر همچنان آفیس مایکروسافت را ترجیح می‌دهید، می‌توان نسخه آنلاین این برنامه‌ را به راحتی در مرورگر استفاده کنید و تنها یک اکانت Outlook.com کافیست تا شما Word، Excel و Powerpoint اوریجینال را اجرا کنید. فایلهای شما در سرویس ابری One Drive مایکروسافت ذخیره می‌شوند و روی تمامی کامپیوترها و موبایل و تبلت خود به آنها دسترسی خواهید داشت! همانطور که می‌بینید، می‌توان به راحتی میانبر این برنامه‌ها را در منوی برنامه‌ها اضافه کرد.

9-29-2014 7-09-38 PM

9-29-2014 7-10-19 PM

مجموعه ابزارهای اداری گوگل با نام Google Docs حتی قویتر و کاراتر از One Drive است و زبان فارسی را هم به خوبی پشتیبانی می‌کند. فایلهای خود را می‌توانید با فرمت‌ آفیس مایکروسافت ذخیره کنید یا به اشتراک بگذارید.

همینطور که می‌بینید از نظر برنامه‌های آفیس کمبودی وجود ندارد. با راه‌حل‌هایی مثل Google Drive و OneDrive، روز به روز از تعداد افرادی که مایکروسافت آفیس نصب می‌کنند کاسته می‌شود.

۳- سازگارى سخت‌افزارى بهتر

لینوکس روزبروز از سخت‌افزارهای بیشتری پشتیبانی می‌کند و اکثر سحت افزارها را به طور خودکار شناسایى میکند. معمولا بعد از نصب لینوکس به نصب هیچ درایورى نیاز ندارید و کارتهای صدا، گرافیک، شبکه، چاپگر و … به طور اتوماتیک شناخته میشوند. درایور کارتهای گرافیک NVIDIA و AMD روی مخازن نرم‌افزاری وجود دارند و با یک کلیک نصب می‌شوند.

9-29-2014 7-10-54 PM

۴- نصب ساده‌تر

آن زمانی که نصب لینوکس یک کار پیچیده فنی به حساب می‌آمد اکنون به تاریخ پیوسته است و نصب لینوکس شاید از نصب ویندوز هم آسانتر باشد. برنامه هاى نصب لینوکس بسیار کاربرپسند و ساده شده‌اند و نصب آن در زمانی بسیار کوتاهتر نسبت به ویندوز انجام می‌شود. دیگر نیازى به پارتیشن بندى هاى پیچیده نیست و لینوکس به راحتى در کنار ویندوز شما نصب میشود. روی یک لپتاپ امروزی می‌توانید در کمتر از ۱۵ دقیقه لینوکس را نصب و اجرا کنید!
در هنگام نصب می‌توانید نصب در کنار ویندوز را انتخاب کنید و اوبونتو به طور خودکار کنار ویندوز نصب می‌شود، بدون اینکه اطلاعات شما کوچکترین صدمه‌ای ببیند.

9-29-2014 7-11-28 PM

۵- بازی‌های واقعی برای گیمر‌های حرفه‌ای

با آمدن Steam به لینوکس، بازی‌هایی بسیار عالی و باکیفیت در اختیار شماست. همینطور در Software Center بازی‌های زیادی وجود دارد. کافیست سری به اینجا بزنید و ببینید چه بازی‌هایی به لینوکس آمده‌اند.

9-29-2014 7-12-07 PM

۶- دسکتاپ‌های مدرن و زیبا

در لینوکس شما چند پوسته گرافیکی زیبا و مدرن از جمله GNOME و KDE و Unity را در اختیار دارید که بر حسب سلیقه خود می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید، یا همه را در کنار هم داشته باشید و هر بار با یکی از آنها کار کنید. بعضی از دسکتاپها بیشتر شبیه ویندوز هستند، برخی شبیه مک، و برخی هم شما را به یاد رابط کاربر گوشی‌های موبایل می‌اندازند. اگر تنوع‌طلب و مشتاق تجربه‌های تازه باشید، لینوکس هفته‌ها و ماه‌ها شما را سرگرم‌ خواهد کرد. سه تصویری که در زیر می‌بینید مربوط به یک سیستم است، و من در هر بار ورود (login) یکی از دسکتاپهای موجود را انتخاب کرده‌ام:

9-29-2014 7-12-44 PM

9-29-2014 7-13-17 PM

9-29-2014 7-13-52 PM

۷- اجرای ویندوز و مک در دل لینوکس

به کمک Virtualbox یک کاربر عادی می‌تواند به راحتی ویندوز و مک را به صورت مجازی درون لینوکس نصب و استفاده کند. با قدرتمند شدن پردازنده‌ها و افزایش حافظه RAM کامپیوتر، می‌توانید به راحتی یک ماشین مجازی را در کنار بقیه برنامه‌های خود اجرا کنید، بدون اینکه سیستم کند شود.

۸-  پشتیبانى بهتر و سریعتر

لینوکس هم بهتر و کم اشکال تر شده و هم رفع اشکالات آن ساده تر از قبل شده است. با مراجعه به سایتهایى مثل AskUbuntu و انجمن کاربران اوبونتو به راحت ترین و سرراست ترین شکل میتوانید جواب سوالتان را پیدا کنید، گاهی در کمتر از یک دقیقه.

۹-  به‌روزرسانی‌های امنیتی منظم 

در اوبونتو همواره بروزرسانی‌های امنیتی دریافت می‌کنید و سیستم شما همواره مجهز به آخرین وصله‌های امنیتی خواهد بود.

9-29-2014 7-14-31 PM

گرچه هنوز لینوکس برنامه هاى کاربردى کمترى نسبت به ویندوز و مک دارد، اما اکنون به خوبى نیازهاى یک کاربر عادى را پوشش مى دهد. بله، شما هنوز نمی‌توانید آیتونز و فوتوشاپ را روى آن اجرا کنید، اما در عوض نرم‌افزارهای جایگزین و یک سیستم عامل سریع، امن و پایدار در اختیار خواهید داشت که به ویروس و بدافزار آلوده نمى شود، و مرتبا بروزرسانى میگردد.

هنوز مطمئن نیستید که لینوکس برای شماست یا نه؟ بهترین راه این است که امتحانش کنید! خبر خوب این است که برای امتحان کردن لینوکس نیازی به نصب آن ندارید! اوبونتو را از ubuntu.com دانلود کنید، آن را بر روی DVD یا فلش مموری رایت کنید و کامپیوتر خود را با آن بوت کنید. به این ترتیب می‌توانید پیش از نصب آن را امتحان کنید و اگر دوست داشتید به راحتی نصبش کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
53 نظرات
  1. محمد جواد فصاحت می گوید

    لینوکس برای من خیلی خوبه

    چون دقیقا اون کاری را که لازم دارم برام انجام میده و سریع و قابل اطمینان هست.

    ولی خوب اگر کسی می خواهد کار گرافیکی مثل فتوشاپ یا میکس فیلم و… انجام بده زیاد مناسب نیست.

    ولی برای برنامه نویس ها بــــهـــشته

  2. احسان می گوید

    لینوکس، به خصوص اوبونتو و مینت (که خودش در واقع نگارشی از اوبونتو هست) یه تجربه فوق العاده برای من در زمینه کامپیوتر بود.

    امیدوارم پروژه لینوکس به همین صورت پیشرفت کنه.

  3. سعید می گوید

    سلام
    یکی از علل اصلی که من اوبونتو رو نصب نکردم اینه که برنامه جایگزین برای IDM پیدانکردم که خود به خود خاموش بشه کامپیوتر یا خود به خود دانلود ها شروع بشه اقای مجیدی اگه میشناسید بگید

    1. حامد سپهر می گوید

      http://forum.ubuntu.ir/index.php?topic=40582.0

      سرعتش برای من که خیلی خیلی از IDM بیشتره!

    2. mFat می گوید

      برنامه‌های FlareGet، Rex Loader و fat Rat خوبند ولی به پای IDM نمی‌رسند.

    3. غلامرضا می گوید

      axel برای من خیلی خوب جواب می ده 🙂

    4. علی می گوید

      نرم افزار uget عالیه. هم کاربر پسنده، هم قابلیت برنامه‌ریزی و شروع دانلودها رو داره. کافیه پلاگین aria2c توی این نرم‌افزار رو فعال کنید تا با استفاده از قابلیت دانلود تکه تکه‌ای که توی نرم‌افزار aria2c وجود داره، سرعت دانلود چند برابر بشه.
      معجون uget + aria2c نیاز شما رو به IDM کلا از بین می‌بره. 🙂

  4. رضا می گوید

    لینوکس سیستم عاملی است که پس از نصب یک آپدیت ساده رسمی یا حتی نصب یک درایور رسمی ممکن است دیگر بوت نشود و بالا نیاید! طبق بارها تجربه شخصی در اوبونتو، دبیان و مینت.
    فراموش نکنیم کامپیوتر باید در خدمت انسان باشد نه انسان در خدمت کامپیوتر. تا ویندوز و مک هستند چرا این همه رنج را قبول کتیم؟ لینوکس خوب است اما نه برای کامپیوتر شخصی و نه برای کاربری روزمره بدون دردسر.

    1. مانا می گوید

      من نمیدونم شما چرا به همچین مشکلاتی برخوردی ولی شخصا مدتهاست که از لینوکس استفاده میکنم و یک بار هم به همچین مشکلی برنخوردم

      1. erfan می گوید

        چشمام درست میبینه ؟؟!؟ زن لینوکس کار ؟!؟!؟! جلل الخالق

    2. حسین زلفی می گوید

      ۱۱ ساله لینوکس کار می کنم ولی فقط این مشکل با نسخه ردهت ۷ و اوایل فدورا داشتم ولی به جز سال اول کار کردنم بقیه سال ها هیچ مشکلی نداشتم.

      یک زمانی نمی شد حتی فایل موسیقی گوش داد یا با هاش فیلم دید یا یک کلیک موس کافی بود تا سیستم بره تو هوا!
      اما یک بار نصب کافیه تا همه چی داشته باشی واقعا فوق العاده است.
      بعد از ۱۰ سال هنوز برای من شیرین و جذابه

    3. علی آقا می گوید

      من تابحال با چنین مشکلی روبرو نشدم.

    4. عارف می گوید

      «فراموش نکنیم کامپیوتر باید در خدمت انسان باشد نه انسان در خدمت کامپیوتر. تا ویندوز و مک هستند چرا این همه رنج را قبول کتیم؟»

      جالبه!
      دارید حرف‌های استالمن فقید و طرفداران نرم‌افزار‌های آزاد رو بر ضدشون استفاده می‌کنید!

      http://www.gnu.org/philosophy/can-you-trust.fa.html

  5. سامان می گوید
    1. حسین زلفی می گوید

      ممنون سامان که بهش اشاره کردی
      پلاسما ۵ واقعا مدرن و زیباست

    2. احسان می گوید

      من kde 5 رو نصب کردم اما اصلاً بالا نمیومد، کسی میدونه چرا؟

  6. نیما می گوید

    خدا رو شکر بعد از روزها که پستهای متعددی درباره خم شدن آیفون، میزان آن، نیروی لازم، شرایط خمش و … دیدیم؛ یه پست جدی و مفید هم اومد. دکتر دوستت داریم!
    لینوکس واقعا سیستم عامل خوبیه فقط استفاده از اون جرئت میخواهد و سرعت اینترنت برای دانلود نرم افزارها.

  7. حمیدرضا مژده می گوید

    بهترین مزیتش اینه که نیازی به آنتی ویروس نداریم. حدود یکسالی میشه لینوکس (بنا به دلایل کاری CentOS) نصب کردم و از همه لحاظ باهاش راحتم. به نظرم ارزش امتحان کردن داره.

  8. Mahdi می گوید

    به نظرم من لینوکس برای دسکتاپ = مازوخیسم
    ولی برای کاربرد های دیگه مثل سرور ها , HPC, Embedded … عالیییی

  9. senaps می گوید

    به عنوان کسی که روی لپ‌تاپم 2 ساله که اوبونتو نصبه و فقط گاهی که میخوام بازی بکنم به لینوکس میام، باید بگم که اوبونتو واقعا برای کارهای عمومی و مولتی مدیا(غیر از گیم) بسیار عالیه….
    اما:

    لیبره افیس خیلی سعی کردم باهاش پرزنتیشن درست کنم برا اخرای ترم قبل که ۳ تا پرزنتیشن برا ۳ درس مختلف نیاز داشتم و با اینکه کاملا ساده پرزنتیشن درست میکنم و افکت و ترنزیشن زیاد ندارم، نتونستم با لیبره انجام بدم….
    پردازشگر متنش هم چندان جالب نبود که فک کنم جفتش به خاطر عادتم به افیس بوده…

    همچنین شتیبانی سخت‌افزاری، مخصوصا برا لپ‌تاپ جوکه!!!! مثلا کم‌کردن روشنایی مونیتور و یا راه انداختن وبکم هفت‌خان رستمه و بعد از دوسال، من هنوز نتونستم این دوتا رو تو لپ‌تاپم راه بندازم!! :)))

    در خصوص بازی های بهتر هم خیلی ساده باید گفت که بازی ها رو باید از استیم خرید! و بازی های رایگان بی‌مزه و حالگیر هستن و به درد نخور!! بنابراین، لااقل برا ما ایرانی ها کاربردی نداره!!!!

    با این حال، اگر PC ام پارت تایم دست خونواده نبود، قطعا مثل لپ‌تاپم روش اوبونتو نصب میکردم چون برا من( برنامه نویسی، وبلاگ نویسی، وبگردی، کارای درسی دانشگاه، موزیک و عکس و فیلم دیدن) مطلقا از ویندوز بهتره…. مک رو تا حالا تست نکردم! 🙂

    1. مهرداد می گوید

      اینکه روشنایی صفحه نمایش را نتونستید در لینوکس تغییر بدید برای من عجیبه. چون برای من به راحتی بدون هیچ تنظیمات خاصی از اول با نصب اوبونتو، این قابلیت را داشت. در صورتیکه هنوز که هنوزه برای ویندوز 8.1 خودم مشکل تنظیم نشدن نور صفحه نمایش را دارم و با نصب انواع درایور هم مشکلم حل نشد. بنابراین تصمیم گرفتم 8.1 را حذف کنم و یک ویندوز 7 نصب کنم.

    2. علی می گوید

      تغییر روشنایی صفحه به راحتی تغییر یک عدد توی یک فایله و کار خاصی نیست. مثلا این دستور روشنایی صفحه رو کم می‌کنه:
      echo 5 | /sys/class/backlight/acpi_video0/brightness
      حالا بسته به نوع لپ‌تاپ و کار گرافیک مسیر فایل ممکنه متفاوت باشه.
      در مورد وبکم هم بستگی به لپ‌تاپ داره ولی حتما قابل راه‌اندازیه.

  10. آرش... می گوید

    مرسی. بسیار مختصر و مفید بود. کاربر عادی نیاز به همچین سطحی از تعریف دارد تا با یک نگاه آنرا درک کند. متشکرم.

  11. حسین زلفی می گوید

    بر روی سیستمم ویندوز ندارم و هیچ مشکلی هم ندارم
    * نه خبری از ویروس هست (توی ۱۰ سال کار کردن حتی یک دونه هم نداشتم)
    * کار کردن مداوم کندش نمی کنه و لازم نیست هر چند مدت یک بار مثل ویندوز نصبش کنی
    * برنامه هاش اوریجنیالند (کرک نشدند)
    * اگر یک برنامه (مثلا مرورگر) مشکل پیدا کرد (البته مشکل پیدا نمی کنند ویندوز کرک شده که نیست) فقط کافیه فولدر تنظیماتش رو پاک کنیم (اگه مشکل خیلی حاد باشه) و همه چیز مثل روز اولش می شه
    * هنگ نمی کنه! صدها برنامه هم که باز باشه باز هنگ نمی کنه و سیستم به غار غار کردن نمی افته
    * نیازی نیست هر چند روز یک بار Defrag انجام بشه
    * کلی سیستم فایل مختلف و پیشرفته پشتیبانی می کنه (مثل ویندوز محدود fat32, ntfs) نیست
    * به صورت مداوم در حال پیشرفته و بهبود مداومه

  12. رضا می گوید

    مدتیه که اوبونتو را جایگزین ویندوز ۸ کرده‌ام و خیلی راضی هستم. هم سریعتر بالا میاد و هم اینکه نیاز به برنامه ضد ویروس نداره. ارزش دیگه‌اش هم اینه که بیشتر برنامه‌هائی که مورد نیاز هست را میشه بصورت رایگان نصب کرد.

    اما با توجه به اینکه تقیبا تمام برنامه‌های تحت ویندوز در ایران رایگان هست، من اصولا داشتن این سیستم عامل را به کسی در ایران برای کامیوتر شخصی توصیه نمی‌کنم.

  13. m می گوید

    اون عکس دوم که مربوط به سه محیط جدااز دسکتاپتون هست مربوط به کدوم پوسته اش هست؟

    1. mFat می گوید

      Gnome

    2. kian می گوید

      رو فدورا دسکتاپ پیش فرض هست

  14. طه می گوید

    سه سال پیش با نصب ابونتو تصمیم گرفتم مهاجرت آرامی از ویندوز داشته باشم، اما بعد از چند ماه تسلیم شدم. ایرادهای زیادی را دوستان در کامنت‌ها مطرح کردند و دوستان دیگری جواب دادند و متقاعد شدم به توصیه‌ی نویسنده عمل کنم و شانسی دوباره به خود و به لینوکس بدهم. تنها یک سؤال. با مشکل محدودیت سرعت دانلود در ایران چه می‌کنید؟ بار قبلی که امتحان کردم، برنامه‌ها را حتماً می‌بایست تازه تازه دانلود و نصب می‌کردیم. اگر دو کامپیوتر اوبونتو در یک خانه می‌داشتیم، دو بار باید دانلود می‌کردیم. یا لااقل به این راحتی نبود که بتوان فایل نصب‌شدنی را بعد از یک بار دانلود مجدداً مورد استفاده قرار داد. با این مشکل چه می‌کنید؟

    1. emir می گوید

      نمی دونم کِی و چطور این مورد براتون پیش اومده ولی من از 8 -9 سال پیش یادم میاد موقع دانلود بهت یه فایل ISO می ده که باید رایت کنی روی CD یا DVD

      http://www.ubuntu.com/download/desktop


      یادش بخیر یه زمانی من و چندتا از دوستان زده بودیم تو کار سفارش اوبونتو، بالا 100 تا CD مجانی برامون فرستاد، پول پستشم خودش می داد.

    2. علی می گوید

      اوبونتو فایل‌های بسته‌های نرم‌افزاری رو که از طریق software center، یا apt-get یا aptitude دانلود می‌کنید اگه اشتباه نکنم در مسیر /var/cache/apt/archives ذخیره می‌کنه. کافیه محتویات این پوشه رو به کامپیوتر دیگه‌تون منتقل کنید تا دوباره نیاز به دانلود نباشه.

  15. علی می گوید

    نصب لینوکس برای کاربر عادی دسکتاپ اصلا توصیه نمی شه من ابونتو رو از ورژن 8 باهاش بودم و تا ورژن 14 همشون رو امتحان کردم در همشون بعضی مشکلاتی به وجود می یاد که مجبوری برای رفعشون متوصل به اینترنت و گوگل بشین و کارتونو ول بکنید و بگردید برای رفع مشکل پیش اومده دومین مشکلی که من با لینوکس دارم مشکل مصرف باتری در لینوکس هستش اگه بخوایید رو لب تاپ لینوکس نصب کنید تقریبا عمر باتری تون در مقایسه با ویندوز نصف میشه و عملا باید همیشه شارژر لپ تابتون وصل باشه
    اینیکه میگن مشکل نرم افزار حل شده و نرم افزار خوبی برای لینوکس هست بیشتر مثل افسانه هست شما به هیچ وجه نمی تونید حتی معادل خیلی از نرم افزار های ویندوزی رو توی لینوکس پیدا کنید. خیلی از نرم افزارهای تخصصی برق حتی معادل هم ندارن حتی من توزیع مخصوص فدورا برای میکروالکترونیک رو هم امتحان کردم به اسم Fedora’s Electronic Lab
    لینوکس بیشتر برای سرور و این جور کارها ست و بس . اگه خواهان تنوع هستین و یه سرگرمی جدید می تونید لینوکس رو امتحان کنید.
    و توی توضیع های لینوکس پایدار تر و بی نقص تر از دبیان چیزی پیدا نمی کنید. پس اگه می خواید لینوکس رو امتحان کنید دبیان انتخاب مناسبی هستش حدود 3 سال هستش که دبیان رو روی PC نصب کردم و ورژن جدیدش رو آپدیت کردم و مشکلی باهاش ندارم .مواقعی برای تنوع هم که شده ازش استفاده می کنم.

    1. همایون می گوید

      مشکل مصرف باتری با نصب یکی دوتا ماژول به راحتی حل میشه. اول چیزی مثل انویدیا پرایم که کارت گرافیگ الکی برق مصرف نکنه
      دوم ماژول‌هایی مثل tlp که مال مدیریت مصرف انرژی هست و چیزهایی مثل p-state برای سی پیوهای اینتل یا مثلا cpufreq برای بقیه‌ی پردازنده‌ها

      کلا راه حل زیاده، فقط باید بخوای
      و صد البته که هنوز هم جای کار زیاده تا مثل ویندوز به صورت پیشفرض سیستم خودش این کارارو انجام بده

  16. Ali می گوید

    سلام. متشکرم. هم از نظر محتوایی مطلب خوبی بود و به‌جای اینکه در برابر ویندوز و دیگر نرم‌افزارهای تجاری موضع بگیره (گاهی عکس این هم رخ می‌ده و نرم‌افزارهای اپن‌سورس مورد حمله قرار می‌گیرند)، خود این سکو و ویژگی‌هاش عنوان شده‌بود.

  17. مهرداد می گوید

    به عنوان کسی که حدود 8 ساله همیشه این سیستم عامل را داشتم می تونم بگم که بهترین سیستم عامل حتی برای استفاده ها شخصیه. توزیع هایی مثل اوپن سوزه و اوبونتو هم در این بین امتحان کردم که هر کدام مزایای خودشون را دارند. تنها مشکلی که داره اینه که هنوز که هنوز برای لپ تاپ هانسبت ویندوز مصرف باتری بیشتری داره و استهلاک باتری به نسبت در اون بالاست که امیدوارم با آپدیت های بعدی در کرنلش این مشکل را بتونند حل کنند.

  18. همایون می گوید

    من واقعا گیج شدم
    همه از مشکل مصرف باتری می‌گن
    یا اینه که از شانس من اوبونتو روی سیستمم خوب جواب میده
    یا بقیه نرفتن دنبال حل مشکل مصرف باتری
    شایدم از بس ویندوز نداشتم نمی‌دونم مصرف بهینه یعنی چی.
    ولی چون سیستمم مدلش با سیستم رفیقم یکیه و اون ویندوز روش داره، تا جایی که تست کردیم مصرف برابر بوده.

    فقط مشکل اوبونتو و توزیع‌های گنو/لینوکسی دیگه اینه که باید خودت یه سری پکیج نصب کنی تا مصرف باتری کنترل بشه.

    یه نکته رو هم اشاره کنم
    این که اگه لینوکس روی فلان سخت‌افزار مشکل داره یا مثلا لپتاپ شما با لینوکس مشکل داره و می‌بینین که عین ساعت روی ویندوز کار می‌کنه، دلیلش اینه که اون سخت‌افزار به صورت پیشفرض برای ویندوز آماده و فروخته شده. (مثلا درایور ویندوزی خوب براش ارئه شده)

    اگه می‌خواید تجربه‌ی خوبی از لینوکس داشته باشید، دفه‌ی دیگه که خواستید سخت‌افزار بخرید به پشتیبانی لینوکیش توجه کنید.
    مثلا من الآن از لپتاپ لنووی خودم صد درصد راضیم، چون همه چیزش بدون مشکل با ابونتو سازگاره.
    ولی کسی رو میشناسم که روی لپتاپ سونیش حتی نمی‌تونه اوبونتو رو بوت کنه، چون سونی اصلا انگار نمیخواد طرف لینوکس بیاد. البته حالا که دیگه برند وایو رو فروخته، نمی‌دونم تغییر می‌کنه یا نه

  19. علی‌رضا می گوید

    لطفا تعصب رو کنار بگذارید و حتما تاکید کنید که این توصیه اصلا برای کاربران عادی نیست. من یه آدم tech savvy هستم و الان از اوبونتو استفاده می‌کنم. ویندوز رو توی virtualbox اجرا می‌کنم اونم فقط به دلیل همکاری در چند پروژه wpf که روی لینوکس نمیشه کاریشون کرد… اما:
    مدتهاست بلوتوثم از کار افتاده، با هیچ روشی نتونستم برش گردونم، هر چند باری که کامپیوتر رو روشن کنم یه بار درسته.
    از سخت‌افزار اصلا بهینه استفاده نمی‌کنه. من قبلا همین لینوکس رو توی virtualboxبا هاست ویندوز داشتم، خیلی سریعتر از این لینوکس native بالا میومد!! البته باش مشکلی ندارم، اینقدر کامپیوترم سریع هست که اذیت نشم.
    باطری رو یکی از دوستان فرمودند، موافقم، خیلی سریعتر از ویندوز تموم میشه
    لپ‌تاپت دوتا کارت گرافیکی داره؟ خیلی باید سعی کنی تا بتونی از دومی استفاده کنی.
    هر از چند بار ریستارت، یه بار کلا usb غیر فعاله، خوب من یه ریستارت دیگه می‌کنم تا حل بشه!
    وقتی ویندوز روی درایوهای خارجی فایل کپی می‌کنه، پنجره کپی رو نمی‌بنده تا این که کاملا cache رو تخلیه کنه و بنویسه روی درایو (از ویستا به بعد) اما اوبونتو ۱۴.۰۴ من می‌بنده و بعد موقع eject کردن میخواد کش رو خالی کنه، اگه آدم یادش بره eject کنه و فلش رو برداره فایلاش خرابن، خدا نکنه cut-paste کرده باشه!!!
    میتونم کلی مشکل دیگه بگم و فقط مشکلاتی که همین الان روزانه باهاشون مواجهم، و بعضیشون توضیحشون توی یه کامنت خیلی سخته.
    من می‌دونم که همه این مشکلات راه حل داره، اما این واقعیت که یه آدم tech savvy نتونه با صرف انرژی معقول حلشون کنه، کلا این سیستم‌عامل رو برای عموم نامناسب می‌کنه.

    1. senaps می گوید

      من خودم اون بالا چند تا از مشکلات شخصی خودم با اوبونتو رو گفتم…
      در صورت نداشتن درایور یا عدم همخوانی سخت افزار با لینوکس ها، بله اذیت میکنه….
      ولی تقریبا احتمال اینکه تجربیات شخصی شما برای همه یکسان باشه و ایجاد بشه خیلی پایینه…

  20. مشرت می گوید

    ۱۲ سال پیش تازه نسخه ردهت منتشر شده بود. مجله های کامپیوتری پر شده بود با مقاله هایی از تعریف و تمجید نسخه جدید. به جرات می توانم بگویم واو به واو این مقاله را در ۱۲ سال پیش بارها و بارها برای ردهت خوانده بودم. آنزمان تازه ویندوز xp منتشر شده بود و ردهت با قاطعیت تمام ادا می کرد که چیزی از آن کم ندارد. آنزمان ویندوز ایکس پی یک سی دی بود ولی لینوکس به همراه نرم افزارهای جانبی ۴ سی دی می شد. یک هفته مرخصی داشتم تمام وقت خود را برای نصب و امتحان کردن ویژگی های لینوکس گذاشتم. (این را هم بگویم که اطلاعاتم همان زمان از یک مهندس کامپیوتر چیزی کم نداشت.) بعد از یک هفته ی تمام و با کوهی از خستگی و اعصاب خردی، تنها واژه های که برای آن به ذهنم رسید همان آشغال و مازوخیسم بود! از اینکه وقتم را به معنای واقعی کلمه تلف کرده بودم به نویسنده های آن مقاله ها بد و بیراه می گفتم. (تمام موارد ادعایی مقالات در عمل چیزی به جز ادعای الکی نیستند. یا حداقل برای کاربری که به صورت حرفه ای می خواهد از کامپیوتر استفاده کند، لینوکس برعکس ویندوز به صورت پیش فرض اصلا جوابگوی نیازها نیست. در واقع رفع نیاز در هر کار کوچک و بی اهمیتی در لینوکس باید از نو چرخ را اختراع کرد!)
    الان هم هر از گاهی با انتشار هر نسخه جدید از ویندوز، مقالاتی با ساختاری دقیقا مشابه در مدح لینوکس منتشر می شود ولی من دیگر هرگز وسوسه نشدم و مجددا سراغ لینوکس نرفتم.
    حداقل تا زمانی که ویندوز در ایران رایگان باشد اصلا قصد ندارم برای متفاوت بودن یا هر علت دیگری با لینوکس خودآزاری کنم.

    1. عارف می گوید

      شما نسخه‌ی ۱۴.۰۴ اوبونتو رو دانلود و حداقل به‌صورت لایو تستش کن… توی این چند سال گنو/لینوکس بسیار تکامل پیدا کرده.

      1. علی‌رضا می گوید

        من ۱۴.۰۴ دارم هنوز خیلی مشکل داره. راستی، ویندوز رو هم خیلی از ماها روی لپ تاپمون به صورت ‌OEM داریم که توی ورژن‌های اخیر همه نیاز‌ها رو جواب میده (من ویندوز ۸ داشتم که فقط از امکاناتی که نیاز داشتم remote desktop رو نداشت و نیازی به editionهای بالاتر مثل ultimate نداشتم)

      2. مشرت می گوید

        تصور می کنم برای کاربری که در یک زمینه خاص از کامپیوتر استفاده می کند یا حداقل برای کارهای پیش افتاده ی عمومی از کامپیوتر استفاده می کند، لینوکس گزینه خوبی باشد ولی کاربری که در رنج وسیعی از زمینه های تخصصی و حرفه ای کامپیوتری استفاده می کند( که حتا خودش هم گاهی اوقات از قبل توانایی پیش بینی آنها را ندارد.) لینوکس باعث می شود در عوض درگیری با نرم افزارها، دایما با سیستم عامل یا حاشیه های آن درگیر باشد.

        1. علیرضا می گوید

          لطفا توجه کنید که اگه کسی از کامپیوتر برای کارهای پیش پا افتاده استفاده می‌کنه، احتمال قابل توجهی هم هست که یه مشکل (از نظر شما) پیش پا افتاده رو نتونه حل کنه و مثلا اطلاعاتش از دست بره.

  21. M.M.M می گوید

    از اوبونتو یا دیبان نسخه ای مناسب وجود دارد که بتوان روی فلش نصب کرد و با اتصال به هر سیستمی تجربش کرد ،دنبال چیزی بودم که با نصب روی فلش تمام امکانات سیستم علامل را در اختیارم بگذارد

    1. علی می گوید

      کافیه دبیانتون رو روی فلش نصب کنید. نسخه‌ی خاصی نمی‌خواد. فقط باید بوت‌لودر رو روی فلش نصب کنید به جای هارد کامپیوتر. من قبلا این کار رو انجام دادم، هم با دبیان و هم با آرچ لینوکس ولی شما اگه می‌خواین این کار رو انجام بدین حتما مطمئن شین که می‌دونید دارید چه کار می‌کنید و اشتباها روی هارد کامپیوتر نریزین!

  22. M.M.M می گوید

    چیزی در حد یک سیستم سیار و همیشه آماده مثل سیستم خانه ققط روی فلش

  23. امیرحسین آل‌شیخ می گوید

    من دو سال به شدت از لینوکس استفاده می‌کردم و شاید بشه گفت ماه‌عسل لذتم از کامپیوترم بود. و به همه پیشنهادش می‌کنم.
    مشکل اصلی (که البته ارتباطی هم با خود لینوکس نداره) نبود نرم‌افزارهایی به قدرت فتوشاپ یا اسکچ‌آپه یا محصولات استاندارد حرفه‌ای مثل BIM از Autodeskه. محصولات آلترنیتیو هم واقعا پاسخ‌گو نیستن. Blender و GIMP شاید برای کارهای ابتدایی عالی باشن، اما بخاطر توسعه نامتمرکزشون واقعا به درد کار حرفه‌ای نمی‌خورن.

    در واقع تنها، تنها و تنها ضعف لینوکس سختی استفاده ازش برای مقاصد حرفه‌ایه. به امید روزی که بتونم با آرامش به آزادی و لینوکس برگردم 🙂

  24. حسن می گوید

    همچنان هیچ سیستم عاملی به پای ویندوز نمیرسه و با این اوضاع نخواهد رسید!

  25. علی می گوید

    بعد از مدت‌ها استفاده از لینوکس، با توجه به این که به محیط لینوکس و شخصی‌سازی‌های زیادی که توش انجام دادم عادت کردم و هیچ کدوم از این شخصی‌سازی‌ها توی ویندوز امکان پذیر نیست، من عملا مدت زیادی توی ویندوز دوام نمیارم. محیط ویندوز من رو اذیت می‌کنه.
    نمی‌گم مشکل از ویندوزه یا لینوکس بهتره. ولی باید به هر چیزی فرصت داد تا به مقدماتش عادت کرد و اون رو شناخت بعد راجع بهش قضاوت کرد. این که توی هفته‌های اول یا حتی چند ماه یا سال اول برای کار با لینوکس مشکلاتی داشته باشیم، باهاش راحت نباشیم یا برای حل بعضی مشکلات مجبور شیم از این‌ور و اون‌ور سوال کنیم نشانه‌ی مشکل لینوکس نیست.
    معمولا کاربرایی که به لینوکس فرصت بیشتری می‌دن، بعد از این که با طرز کار لینوکس آشنا شدن و به اصطلاح نگاهشون لینوکسی شد، دیگه به سیستم‌عامل‌های دیگه بر نمی‌گردن، یا اگه برگردن بالاجبار و به دلیل این که مثلا فلان شرکت نرم‌افزاری نسخه‌ی لینوکس نرم‌افزارش رو نداده بر می‌گردن.

    1. تهمورس می گوید

      یک هفته برای یادگیری یک سیستم عامل به نظر من خیلی زیاده. چون سیستم عامل فقط یک واسطه است نرم افزاره که اهمیت داره

  26. علی می گوید

    من سالهاست با لینوکس کار میکنم، ولی معتقدم که لینوکس محیط مناسبی برای کاربران عادی و مبتدی نیست، چرا که در مقایسه با ویندوز به دانش بیشتری از سیستم‌های کامپیوتری (سیستم عامل، برنامه‌نویسی و …) دارد. هنوز هم یادگیری ویندوز برای یک بچه ۱۰ ساله یا آدم میانسال خیلی راحتتر از لینوکس هست….

  27. مهرداد می گوید

    ای کاش جامعه کاربری لینوکس ایران هم لباس غرور و فخر را از تنش در میاورد شاید کاربران بیش تری جذب می شدند

  28. پویا می گوید

    متاسفانه اوبونتو در نسخه های جدید دچار باگ های تابلو شده!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5