بررسی ساعت هوشمند Moto 360

5

فدیک اشکواری: ساعت هوشمند Moto 360 به عنوان یک گجت پوشیدنی امسال از طرف موتورولا معرفی شد و از طرف خیلی از رسانه‌ها به عنوان زیباترین و بهترین ساعت هوشمند موجود در بازار شناخته شد. همین کافی بود که من یک عدد از این ساعت را تهیه کنم. این یک گزارش کوتاه از استفاده ، تجربه و نظر شخصی من از این گجت است. لازم به ذکر است که در تمام مدت من از گوشی Moto X سری اول همراه با این ساعت استفاده کردم.

مشخصات ساعت Moto 360:

9-28-2014 9-02-47 AM

مشخصات ظاهری:

جنس بدنه ساعت فلزی و بند آن چرم طبیعی است . چرم طبیعی حس خیلی بهتری نسبت به بندهای پلاستیکی سایر رقبا دارد . خود من شخصا بوی چرم را خیلی دوست دارم ولی استفاده از چرم معایبی هم دارد. مثلا بعد از یک هفته استفاده جای بستن سگک ساعت کاملا مشخص است و رد سگک روی بند مشهود است. بنا به تجربه شخصی افرادی که زیاد عرق میکنند (مثلا ورزشکارها یا افرادی که در محل های گرم هستند) نباید از بند چرمی زیاد استفاده کنند چرا که عرق بدن چرم طبیعی را به مرور زمان خراب می کند. چاره کار یا صبر کردن برای عرضه ساعت با بند فلزی هست یا اینکه بایستی بند ساعت را تعویض کرد . ساعت moto 360 از بند 22mm استاندارد استفاده میکند که به راحتی پیدا می‌شود.

این ساعت از استاندارد IP67 استفاده میکند که به معنی مقاوم در برابر غبار و آب می باشد. به طور دقیق یعنی این ساعت می تواند به مدت نیم ساعت در عمق یک متری در آب بدون هیچ مشکلی قرار بگیرد. این اصلا به معنی ضدآب بودن نیست و مثلا دوش گرفتن یا ضرف شستن (بسته به فشار آب) میتواند باعث خرابی ساعت بشود.

9-28-2014 9-16-25 AM

9-28-2014 9-16-45 AM

9-28-2014 9-17-12 AM

سهولت استفاده و نرم افزارها 

راه اندازی اویلیه دستگاه بسیار راحت بود. کافی است برنامه اندروید ویر را از فروشگاه گوگل پلی روی گوشی داونلود و نصب کنید. بقیه کار را خود برنامه بطور اتوماتیک انجام میدهد.

در این مرحله دو سری تنظیمات نرم افزاری لازم بود. یکی مربوط به نرم افزارهای موتورولا در گوشی بود، برای مثال بعد از اینکه ساعت به دستگاههای مورد اطمینان (trusted devices) اضافه شد، می‌توان انتخاب کرد که گوشی تا زمانی که با ساعت از طریق Bluetooth ارتباط دارد قفل نشود و هروقت گوشی را در جایی گذاشتید و از آن فاصله بگیرید (بیشتر از دامنه اتصال بلوتوث) گوشی به طور خودکار قفل می شود.

یک پیغام هم مبنی بر اضافه شدن این ساعت به موتورولا کانکت گرفتم که کلا بی فایده بود. موتورولا کانتک نرم افزاری است که امکان مشاهده و ارسال پیام های کوتاه در کامپیوتر از طریق یک افزونه مرورگر کروم فراهم می‌کند .

در منوی اندروید ویر بر روی گوشی باید برنامه های پیش فرض مورد استفاده این ساغت را تعیین کرد. برای مثال برای جهت‌یابی من از google maps macro ، برای دویدن از runkeeper و دوچرخه سواری از Runtastic استفاده کردم. مشکل اینجاست که در این قسمت انتخاب‌های زیادی فعلا وجود ندارد و خیلی از برنامه های معروف هنوز با اندروید ویر سازگار نیستند. مثلا من شخصا از برنامه Evernote برای یادداشت استفاده می‌کنم ولی گزینه های فعلی Wunderlist یا Keep از شرکت گوگل هستند و اگر من بخواهم از طریق دستور صوتی گوگل ناو ساعت اقدام به ثبت یادداشت کنم، مجبور به استفاده از یکی از این دو برنامه هستم. برای برنامه آژانس (Call a Car) هم تنها گزینه فعلا Lyft هست.

9-28-2014 9-19-56 AM

9-28-2014 9-19-38 AM

استفاده از ساعت بسیار آسان است . با حرکت مچ صفحه روشن می‌شود و می‌توان زمان را مشاهده کرد. در صورت آمدن نوتیفیکیشن ساعت روشن شده و آن را نشان می‌دهد. متن پیام کوتاه و ایمیل (جیمیل) قابل خواندن روی صفحه ساعت (حتی یه زبان فارسی) می باشد. در مورد ایمیل یاهو یا اوتلوک فقط نوتیفیکیشن می‌آید و برای خواندن یا جواب دادن باید از گوشی استفاده کرد. برای استفاده از گوگل ناو باید دو بار سریع روی صفحه ساعت ضربه زد (tap) یا وقتی صفحه ساعت روشن است از عبارت Ok Google استفاده کرد.

بر خلاف Moto X که دستورات صوتی گوگل حتی در زمان خاموش بودن صفحه هم گوش به فرمان هستند ، در مورد ساعت حتما باید صفحع ساعت روشن باشد. در زمانی که صفحه ساعت خاموش باشد و از فرمان Ok Google استفاده شود (با توجه به اینکه MotoX از فرمان Ok Google Now استفاده می‌کند) اتفاقی نمی‌افتد. من تصمیم  گرفتم که از عبارت Ok Google Now استفاده کنم . در این صورت اگر صفحه ساعت روشن باشد ساعت دستورات صوتی من را انجام میدهد و اگر خاموش باشد گوشی موبایل فعال می‌شود.

اگر از برنامه مسیریابی استفاده می‌کنید همزمان یا نشان دادن موقعیت روی صفحه گوشی، صفحه ساعت هم مسیر را یادآوری می‌کند . به این صورت که قبل از هر پیچ روشن شده و با یک فلش جهت که باید بروید را نشان می‌دهد ( فاصله  تا محل گردش را هم می‌نویسد) و البته یک ویبره هم می‌کند که به ساعت نگاه کنید. شخصا این گونه مسیر یابی را دوست نداشتم. خیلی وقت‌ها باید دستم را از فرمان برمی‌داشتم و به ساعت نگاه می‌کردم . برای من خیلی آسان‌تر است که گوشی موبایل را در کنار فرمان بگذارم (یک موبایل هولدر ارزان قیمت این کار را به راحتی انجام می‌دهد) و از ترکیب صفحه گوشی که بزرگ‌تر است و اطلاعات بیشتری مثل ترافیک را نشان مید‌هد با بلوتوث ماشین که مسیر را به صورت گفتاری اعلام می‌کند استفاده کنم.

سنسورهای ضربان قلب و شمردن قدم های زده شده هم با برنامه های ورزشی به خوبی کار می‌کنند ولی برنامه پزشکی خاصی که این اطلاعات را مستقیم در اختیار پزشک شما قرار بدهد وجود ندارد. تنها استفاده من این بود که فهمیدم من در روزتعطیل در یک آپارتمان دوخوابه در حدود 7000 قدم (step) راه می‌روم.

در صورت نبودن نوتیفیکیشن در هنگام روشن شدن ساعت ممکن است به طور اتفاقی اطلاعات سهام بازار نیویورک ، تعداد قدم‌ها یا وضعیت آب و هوا در قسمت پایین ساعت نشان داده شود.

9-28-2014 9-17-57 AM

9-28-2014 9-18-25 AM

9-28-2014 9-18-45 AM

باتری و شارژ:

شارژر ساعت به صورت بیسیم بوده که مزیت آن نسبت به اکثر ساعت‌های هوشمند آن است که نسبت به تعریق دست ، گرد و غبار و … مقاوم‌تر است و ضمنا شارژ کردن راحت‌تر است. از آنجایی که استاندارد شارژ بیسیم Moto 360 مشابه نوکیا و نکسوس 5 است، می‌توان از شارژرهای دیگر که با این استاندارد (Qi wireless chargers) کار می‌کنند استفاده کرد. (من از شارژر نوکیا علاوه بر شارژر خود ساعت استفاده کردم)

باتری ساعت به خوبی کار می‌کند و در استفاده روزمره من (بیشتر از چندصد نوتیفیکیشن در روز شامل ایمیل ، پیام کوتاه ، پیام وایبر و… در مدت بیداری حدود 18-20 ساعت) به شارژ احتیاج نداشت و فقط زمان خواب ساعت را روی شارژر گذاشتم . با توجه به اینکه هرشب حدود 30% شارژ باتری باقی بود فکر میکنم باتری این ساعت برای افراد پرکارتر از من هم به راحتی جوابگو باشد.

9-28-2014 9-19-09 AM

9-28-2014 9-19-23 AM

نتیجه گیری:

چند موضوع باعث می شود که من خرید این ساعت را فعلا توصیه نکنم. اول اینکه برنامه های مربوط به ساعت در اندروید ویر بسیار کم هستند و اکثر برنامه ها مثل Evernote با این ساعت کار نمیکنند .

خیلی از برنامه ها هم مثل Outlook ، yahoo mail یا وایبر هم نصفه نیمه کار میکنند مثلا نوتیفیکیشن‌ها داده می‌شوند ولی امکان خواندن و جواب دادن به پیام‌ها وجود ندارد. این مشکلات احتمالا به مرور زمان از طریق توسعه دهندگان حل می‌شود ولی فعلا کمبود برنامه بسیار آزاردهنده است.

دلیل دیگر، موضوع باتری است که اگرچه الان بسیار خوب کار می‌کند ولی باتری‌ها معمولا در اثر گذشت زمان عمرشان کم می‌شود و از آنجایی که باتری ساعت قابل تعویض نیست در صورت خرابی یا ضعیف شدن در مرور زمان (مثلا دو سال) باید از خیر کار کردن با ساعت بگذرید. فراموش نکنید که قیمت این ساعت 250 دلار است و اصلا گجت ارزانی نیست.

سوم مسئله جوان بودن اندروید ویر است. باید دید گوگل و موتورولا برای آپدیت این ساعت چه برنامه‌ای دارند و در حقیقت سخت افزار این ساعت تا چند سال توسط آپدیت های سیستم عامل اندروید ویر ساپورت می‌شود. (در طول این هفته ساعت یکبار به طور اتوماتیک آپدیت شد ، فعلا تنظیمی برای آپدیت دستی یا آپدیت فقط وقتی که گوشی به WiFi متصل است وجود ندارد)

چهارم اینکه با توجه به اتصال دایمی ساعت با گوشی از طریق بلوتوث ، در صورت فاصله گرفتن شما با گوشی ساعت تقریبا تمام کارآیی خود را از دست میدهد. تنها سنسور ضربان قلب ، قدم شمار و نشان دادن زمان کار خواهند کرد.( برای این امکانات هم دستبندهای ورزشی با قیمت خیلی ارزانتر موجود هستند) زمانی هم که ساعت به گوشی متصل هست که یعنی گوشی دم دست من یا شمای مصرف‌کننده هست و تمام کارهای ساعت مثل نوتیفیکیشن ، راهبری ، دستورات صوتی گوگل ناو و … از طریق گوشی با سهولت بیشتر قابل انجام است و روشن بودن دائم بلوتوث هم به باتری گوشی فشار نمی‌آورد.

9-28-2014 9-25-57 AM

بنابراین توصیه شخصی من این است که تنها در صورتی ساعت را بخرید که امکانات ورزشی (ضربان سنج و قدم شمار) و کلاس و شیکی داشتن یک ساعت هوشمند برای شما 250 دلار ارزش داشته باشد. من خودم آدم ورزشکاری نیستم و ترکیب گوشی هوشمند و یک ساعت سوئیسی کلاسیک را ترجیح می‌دهم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. پویا می گوید

    چه ساعت هوشمند چه عینک هوشمند، تا وقتی نتوانند مستقل عمل کنند و دوام باتری مناسبی نداشته باشند خیلی کاربردی نیستند به نظر من.
    به قول شما اگر قرار باشه همه جا موبایل رو با خودمون حمل کنیم دیگر نیاز چندانی به ساعت هوشمند نیست!

    1. Hamid می گوید

      دقبقا

      اینا بیش تر جنبه تشریفاتی اونم واسه قشر جوون دارن …

  2. گوشی هواوی می گوید

    ای کاش کسی هم به تاک بند هواوی دسترسی داشت و اون رو بررسی می کرد.

  3. عليرضا می گوید

    نتیجه گیری: دست شما هم پشمالوست ها!

  4. حسین می گوید

    امواج بلوتوث 20 برابر امواج وای فای شدت دارند . و استفاده مداوم از بلوتوث مضراتی برای سلامتی خواهد داشت. یکی از دوستانم آریتمی پیدا کرده . کلا دیتکتور بلوتوث شده . جایی که بلوتوث باشه سریع سرش درد میگیره .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5