بررسی یک مشکل آزاردهنده: بسیاری از اپلکیشن‌های موبایل متناسب با صفحه‌های نمایش بزرگ موبایل‌ها طراحی نمی‌شوند

17

صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند به بزرگ شدن ادامه می‌دهند و دیگر اندازه صفحه نمایش بین 5 تا 6 اینچ بسیار معمول شده است، اما به تناسب این افزایش اندازه، دست‌های ما که بزرگ‌تر نمی‌شوند. دیگر نمی‌شود به مانند سابق یک گوشی را به چابکی گرفت و با انگشت شست به راحتی با گوشی و اپ‌هایش کار کرد.

طراحی برای شست‌ها

به تازگی «استیون هوبر» با بررسی 1333 مورد گوشی و اپ‌ها و کاربری آنها، متوجه شده است که 75 درصد مردم ترجیح می‌دهند که برای کار با موبایل از انگشت شست استفاده کنند و 49 درصد گوشی‌ها را یک دستی می‌گیرند.

اما در گوشی‌هایی که بیشتر از 4 اینچ اندازه دارند، برای این کار مردم باید انگشت شست خود را بسیار کشیده نگه دارند.

می‌دانید مشکل کجاست؟

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید در گوشی‌ها با صفحه نمایش بزرگ، ما مناطقی داریم که دسترسی به آنها خیلی آسان است، به بعضی از مناطق کمی مشکل‌تر می‌شود رسید، اما مناطقی هم هستند که تقریبا دسترسی به آنها با انگشت شست بسیار دشوار است.

10-30-2014 10-34-49 AM

متأسفانه طراحان هنگام طراحی این مسئله را در نظر نمی‌گیرند. بنابراین اگر اپ اجزایی داشته باشد که در گوشه بالا و چپ باشند، عملا کاربر در هر بار استفاده به رنج و زحمت می‌افتد و حتی این مسئله می‌تواند کاربری او را مختل کند و میزان استفاده از اپ را کم کند.

برای مثل اپلیکیشن موسیقی آمازون را در نظر می‌گیریم:

10-30-2014 10-35-13 AM

همان طور که می‌بینید برای پیمایش موسیقی باید شما روی قسمتی تپ کنید که در گوشه بالا و چپ واقع شده است و این کار در حالت یک‌دستی و با انگشت شست بسیار دشوار است.

راه‌حلی برای این مشکل در سطح سیستم‌عامل

اپل برای حل این مشکل، ابتکار جالبی به خرج داده است که اسم‌اش را Reachability گذاشته است:

10-30-2014 10-36-12 AM

هر بار شما لازم باشد روی قسمت بالای صفحه کلیک کنید، کافی است دو بار روی دکمه home تپ کنید، تصویر به پایین می‌لغزد و اجزای بالا در دسترس انگشت شست شما قرار می‌گیرند.

این ترفند جالب است، اما خب ما با این کار باید 3 بار به جای یک بار تپ کنیم.

راه حل بهتر: اپلیکیشن را بهتر طراحی کنید!

خب اصلا چه لزومی دارد که طراح اپ اجزایی را در قسمت بالا بگنجاند که لازم باشد کاربر مرتب روی آنها تپ کند.

طراح می‌تواند همه اجزای ضروری را در قسمت پایین بگنجاند و قسمت بالا را به نمایش چیزهایی اختصاص بدهد که کاربر باید صرفا مشاهده کند و نیازی به تپ روی آنها نداشته باشد.

از آنجا که ممکن است چینش همه چیزها در پایین مشکل باشد و آن پایین فضای لازم برای قرار دادن همه چیز نباشد، می‌توان از ترفندهایی استفاده کرد.

مثلا می‌توان ترتیبی داد که برای احضار منوی یک برنامه، کاربر از لبه چپ به سمت راست، سوایپ کند.

10-30-2014 10-37-30 AM

خیلی‌ها حتی از لحاظ بصری این شیوه را می‌پسندند. اما باید به یاد داشت که بعضی از کاربرها شاید یادشان برود که منویی هم در اپ شما وجود دارد. آنها یادشان می‌رود که برای ظاهر کردن این منو باید سوایپ به چپ کنند.

اگر اپلیکیشن شما یک اپلیکیشن مشهور باشد که کاربرها لازم است مرتب از آن استفاده کنند، این شیوه تعامل را به تدریج به خاطر می‌سپارند، اما متأسفانه اگر تازه می‌خواهید یک اپ بنویسید که زیاد هم کاربر ندارد و میزان استفاده از آن پایین است، ممکن این شیوه مشکل فراموشی را که در بالا ذکر کردم داشته باشد.

راه حل دوم: اجزای اپ را در همان پایین قرار بدهید

خب، می‌شود چیزهایی ضروری را در همان پایین قرار داد.

در اینجا می‌بینید که منو به پایین آورده شده است و حتی اجزای ضروری منو در لیستی که متعاقب تپ ظاهر می‌شود، پایین‌تر درج شده‌اند.

10-30-2014 10-40-29 AM

جالب است که فیس‌بوک هم متوجه این مسئله مهم شده است:

10-30-2014 10-41-32 AM

راه حل سوم: دکمه‌های ضروی را به صورت شناور طراحی کنید

در راه حل دوم ما به یک مسئله مهم توجه نکردیم:

در سیستم عامل اندروید ما در پایین دکمه‌ها خود سیستم عامل اندروید را داریم و در این صورت کاربر ممکن غفلتا به جای دکمه‌های اپلیکیشن ما، روی دکمه‌های سیستم عامل کلیک کند!

پس اصلا در سیستم عامل اندروید باید قید درج اجزای ضروری اپ را در پایین بزنیم.

پس در اندروید چه می‌شود کرد؟

یک راه حل استفاده از دکمه‌های شناور است.

مثلا در همین اپلیکیشن موسیقی آمازون می‌توانیم، دکمه ضروری منو را به صورت شناور درآوریم:

10-30-2014 10-42-00 AM


متأسفانه همین نکات ساده را بسیاری از طراحان موبایل در نظر نمی‌گیرند.

همان طور که گفتم وقتی شما از یک اپ به صورت روزانه استفاده می‌کنید و هر بار برای انجام بعضی از کارها مجبور به استفاده دو دستی از موبایل می‌شوید، این کار یک نارضایتی آشکار یا پنهان در کاربر ایجاد می‌کند.

تازه به باور من این مشکل محدود به گوشی‌های موبایل نیست و حتی در سطح تبلت‌ها هم به چشم می‌خورد.

برای مثل در اپلیکیشن زایت برای آی‌پد، وقتی شما یک مقاله را باز می‌کنید و می‌خواهید ببندید، مجبورید که روی دکمه ضربدر کوچکی در بالا کلیک کنید. در صورتی که می‌شد این دکمه را بزرگ‌تر کار کرد و در جای در دسترس‌تری قرار داد. اصلا برای بستن یک مقاله باز شده، می‌شد سوایپ به چپ یا راست را تعریف کرد.


وقتی در حال به پایان بردن این مقاله بودم، متوجه شدم که یک اپ مشهور به تازگی بر همین اساس، طراحی نو شده است که در پست بعدی در مورد نسخه تازه این اپ خواهم نوشت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
17 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    البته در مورد فیسبوک، عکس نشان داده شده در iOS هست. ولی در اندروید هنوز بالا قرار گرفته! با این حال امکان سوایپ به چپ و راست هم هست.

  2. سعید می گوید

    به نکته خوبی اشاره شد

  3. ashkan می گوید

    واسه من که فرقی نمیکنه
    چون لومیا 1520 اونقدر بزرگ هست که باید با دو دست کار کنیم

  4. امیر می گوید

    بعنوان طراح این موضوع رو فراموش نخواهم کرد. متشکرم

  5. کوروش می گوید

    در اندروید یک امکانی که از نسخه 4.2 آن در نظر گرفته شد، این بود که منوی کشویی سمت چپ، بجز دکمه ای که در قسمت بالا قرار گرفته بود، با سوایپ از چپ به راست هم امکان باز کردن منو قرار داشت. در ضمن یک دکمه Back هم در بیشتر اپ ها در قسمت بالا سمت چپ دیده می شود که در اندروید با دکمه Back که در قسمت پایین وجود فرقی ندارد و می شود از هر کدام استفاده کرد. اما این مشکل در iOS حل نشده است.

  6. پویا می گوید

    فکر کنم همینطور پیش بره طبق اصل تکامل انسانهای نسلهای بعد دارای شصتی بزرگ خواهند شد! 🙂

  7. محمد می گوید

    بسی لذت بردیم
    دکتر کیبورد فارسی قابل قبول هنوز برای آیپد نیومده ؟

  8. sina می گوید

    در گلکسی نوت 4 هم قابلیتی وجود دارد که می توانید از هر اندازه از صفحه نمایش که می خواهید استفاده کنید مثلا به اندازه 4 اینچ یا بالاتر و یا پایین تر

    1. پویا می گوید

      و نوت 3 البته

  9. amir می گوید

    رعایت این موضوع در طراحی اپلیکیشن خیلی مهمه
    ممنون

  10. روسول می گوید

    دادا اونو میشه یه کاریش کرد .
    بزرگ شدن اپهایی مثل وایبر تو سری پلاس آیفون رو چه میشه کرد؟
    این مشکل رو اندروید نداره ولی اپهای IOS دارن که نمیتونن خودشون رو متناسب با صفحه بزرگ ، کش بدن.

  11. ساره می گوید

    سلام من یه فون پد شش اینچى دارم خود گوشى یا بهتر بگم فبلتم قابلیتى داره که میشه صفحه نمایش رو دو سایز کوچکتر کرد.حتى میپرسه که چپ دست میخواى یا راست دست!
    نکته خوبى بود که طراحان هم ازش استقبال کردن ولى چه خوبه اگه قراره تو طراحى به مشکلى راحتى شصت بیچاره توجه بشه به چپ دست یا راست دست بودن کاربر هم توجه بشه.همون قضیه معروف قیچى!!!!
    اصلا میشه در ارتقا نسخه هاى اندروید و ios هم این نکته رو به کلى لحاظ کرد و مثلا همون زمان که داریم گوشى براى اولین بار فعال میکنیم تو مشخصات وضعیت دست غالب رو به عنوان یه معیار داشته باشیم:)

  12. sabt می گوید

    واقعا نکته مهمی هست تو اپلیکشیشن ها

    1. ثبت شرکت می گوید

      آره درسته

  13. آویژه می گوید

    من هم در این وب سایت چند نمونه مشابه رو دیدم:

    http://e-avijeh.ir/services/mobile-marketing/mobile-application-development/android-application-development

  14. ثبت شرکت می گوید

    جالب بود

  15. محمد رضا می گوید

    خیلی عالی بود
    ممنون از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5