معرفی کتاب: افسون فیزیک

12

در دوران کودکی و نوجوانی، خیلی پیش‌تر از آن زمان که مقدمات فیزیک دبیرستانی را هم بخوانم، شیفته فیزیک بودم. در این میان سری مقاله‌های «چگونه مفاهیم فیزیک را درک کنیم» که مجله دانشمند چاپ می‌کرد، برایم جذابیت خاصی داشت.

 2-22-2015 2-17-41 AM

در دنیای کودکی می‌خواستم با شبیه‌سازی‌های ذهنی و تخیل، به آن سؤالات پاسخ بدهم. بعد می‌رفتم پاسخ‌ها را می‌خواندم و گرچه درک بسیاری از آنها نهایتا، بدون دانستن مقدمات فیزیک، دشوار بود، اما خوبی‌اش این بود که تمرین تخیل و علمی اندیشیدن، می‌کردم.

واقعیت‌اش را بخواهید در بسیاری از دوره‌ها در ایران چراغ دانش یا ادب و هنر، به دست عده‌ای محدود از دلسوزها روشن مانده است. همان‌ها بودند که در کشاکش سختی‌های روزانه، یأس‌ها و غم‌هایی که جامعه را فراگرفته بود، تلاش می‌کردند که در تاریکی شمعی روشن کنند و امیدها را زنده نگاه دارند. متأسفانه در اکثریت قریب به اتفاق موارد، همین آدم‌ها آنقدر فروتن و بزرگوار بوده‌اند که اصولا کسی خبردار نشد، کی آمدند و کی رفتند و چه کردند و بعد از گذر از آن برهه‌های حساس، میدان را به آدم‌های پر سر و صدا واگذار کردند که گاه به «طبل‌های میان تهی» شبیه‌تر بودند تا جانشین‌های خلف.

به گمانم باید خیلی پیش‌تر از این تلاش مستمر انتشارات مازیار تقدیر می‌کردم، انتشارات‌ای که در شرایطی که رمان‌های کلاسیک و حتی عاشقانه هم این روزها خریداری ندارد، دست به چاپ کتاب‌های عامه‌فهم علمی می‌زند.

می‌توان حدس زد که برگشت مالی قابل توجهی، حتی به اندازه کسری از درآمد انتشاراتی‌هایی که روتین‌هایی مثل کتاب‌های کنکور چاپ می‌کنند، انتظار نشر مازیار را نمی‌کشد. با این همه رویه این دو سه ساله مازیار قطع نشده است.

به تازگی از انتشارات مازیار، چند کتاب تهیه کرده‌ام، کتاب افسون فیزیک یکی از این کتاب‌هاست.

2-22-2015 1-53-36 AM

خواندن این کتاب، بار دیگر من را پرتاب کردن به روزهای نوجوانی، باز هم همان تقلاهای ذهنی برای رسیدن به پاسخ‌ها در ذهنم شکل گرفته است.

بعید می‌دانم در این روزها که جامعه بدون متصور بودن نفع آنی مالی از کار و اقدامی، دست به هیچ کاری نمی‌زند، این کتاب، جز دوست‌داران محدود فیزیک، مخاطب اضافه‌تری پیدا کند.

با این حال نمی‌شود مسائل ساده و هوشمندانه طرح شده در این کتاب را خواند و لذت نبرد.

اما حتی اگر ذهن شما در برزخ تنبلی افتاده است و دوست ندارید کتابی تهیه کنید که شما را به تکاپوی ذهنی وادار کند، باید بگویم، حاشیه‌های این کتاب، در واقع کتابی در داخل کتاب هستند.

بله، در حاشیه هر صفحه کتاب، نکات بسیار نغزی، شامل تاریخچه علم فیزیک، یک سری فکت‌ها و واقعیات جالب و نیز سخنان قصاری از فیزیکدان‌ها بزرگ نقل شده است.

این کتاب در 286 صفحه با ترجمه بهرام معلمی و مسعود مرادی جورابی با قیمت 15 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار چاپ شده است.

دو صفحه از کتاب، برای اینکه با حال و هوای کتاب آشنا شوید. (در انتهای کتاب پاسخ مسائل ذکر شده است.)

2-22-2015 1-53-58 AM

2-22-2015 1-54-11 AM

خرید آنلاین کتاب


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    یادداشت کردم که بخونم حتماً. ممنون از یک پزشک.

  2. ابراهیم می گوید

    آقای مجیدی از نوشته های شما می شه برداشت کرد که اهل فیزیک و احتمالا فلسفه هستید.
    این پست شما را خیلی دوست داشتم. از اینکه می بینم معدود آدمهایی با ذهنهای روشن در شب تاریک این کشور سو سو می زنند لبخند بر لبم می نشیند. از شما تشکر می کنم.

  3. پیام می گوید

    بخش های معرفی کتاب و معرفی فیلم فوق العاده ان.
    دمتون گرم

  4. عرفان می گوید

    مدتی است تمام کتاب‌های انتشارات مازیار را پیگیری می‌کنم و اکثر آن‌ها را خریده‌ام. حوزه کاری آن دقیقا مطابق سلیقه من است.

  5. سینا می گوید

    اتفاقا منم الان خارج از کشور دارم فیزیک نظری رو ادامه میدم و دقیقا یادمه که چه شور و شوقی در ایام جوانی داشتم و از این دست کتابا خیلی میخوندم( علی رعرغم اینکه دسترسی به کتابا برام مشکل بود).درسته که وضعیت این دست از کتابا حال و روز خوبی نداره اما باور کنید که اینجا هم به علم خیلی ابزارگرایانه نگاه میشه و اکثر نسل جوان میل زیادی به خوندن کتابای علمی ندارن. شاید نسل من از آخرین نسلهایی باشه که علم رو برای منافع نخواست.

  6. الهام می گوید

    بسیار جالب بود. استفاده از همین مثالها میتونه در علاقه و یادگیری دانش آموزان تاثیر زیادی داشته باشه، متاسفانه ما فقط بر حفظ کردن و نمره گرفتن تاکید داریم و بالطبع بعد از گذشت مدت کوتاهی هیچ چیز هم در ذهنمان باقی نمی ماند.

  7. محسن می گوید

    به نظر کتاب جالبی میاد. رفت توی لیست (البته این لیست خیلی دازه )

    یه تذکر: راستی اقای دکتر سه پست اول سایت(که به صورت چرخشی نمایش داده میشه) خیلی وقته به روز نشده هروقت به سایت سر میزنم همون ها هستند .
    یعنی تو این مدت خبر مهم تری نبوده یا یادتون رفته بروزش کنین ؟ شاید هم اشکال از مرور گر منه؟
    (اختراعات کوچکی که….. 7 بهمن – ۱۰ مورد از نیازهای اساسی iOS 9…. 8 بهمن – و سرانجام مسابقه عکاسی اپلیکیشن…. 13 بهمن)

  8. Shirin می گوید

    منم دوران کودکیم ..بهتره بگم نوجوانیم پر بود از این کتابای علمی و علوم مختلف زیست گیاهان جانوران فیزیک و….سری کتابای به من بگو چرا و…آیا میدانید که؟ و هزار و یک پرسش و پاسخ علمی…
    عاشقشون بودم و هستم.و وقتی به اون دوران و کتابا و ذوق خوندن اونا فک میکنم یه حس خیلی خوبی بهم دست میده…
    اما متاسفانه نمیدونم چرا دیگه الان اون کنجکاوی و اشتیاقی که باید رو ندارم…(امان از برخی از محیط های دانشگاهی (99.9 درصدشون ) و امان از من دانشجوی فیزیک…) 🙁 امیدوارم برگردم به شور و شوق همون دوران….

  9. mehdi می گوید

    آخ گفتی!
    فکر نکنم این لیست هیچ وقت خالی بشه،روز به روز داره طولانی تر میشه.

  10. علیرضا می گوید

    سپاسگزارم. من تصمیم داشتم کتابی با موضوعی مشابه این کتاب به عنوان کادوی تولد برای پسرخاله ام بخرم.

  11. مسعود می گوید

    چه کتاب خوبی!
    من عاشق این جور کتابا هستم.
    ممنون

  12. زهرا می گوید

    سلام
    ببخشید جواب این سوالا داخل خود کتاب هست ؟؟؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5