خواندن افکار انسان، دانشمندان به این هدف بسیار نزدیکند !

7

بتازگی محققان موفق به ردیابی حافظه موش شده اند و احتمالا موجود بعدی انسان خواهد بود. محققان در تلاش اند با ردیابی دقیق کدهای حک شده در مغز، آن ها را رمزگشایی کنند. آنها توانستند تغییرات سلولهای مغز موش را در هنگام تصمیم گیری طی آزمایشی هایی به اثبات برسانند و اگر این آزمایش بتواند در انسان هم انجام شود باعث تغییرات بزرگی خواهد شد.

سالهاست که دانشمندان در تلاش برای پیگیری امواج ورموز حافظه هستند. James Gnadt مدیر برنامه موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی معتقد است که این مطالعه می تواند منجر به ردیابی دقیق سیناپس هایی که مراحل حفظ و یادگیری در ان ها رخ می دهد، در مغز انسان بشود. در این تحقیق مشخص شد که رفتارهای حیوانات با استفاده از اطلاعات حسی و لمسی شکل می گیرد، اما اینکه این اطلاعات چگونه منجر به واکنش مناسب و درخور از سوی حیوان می شود، هنوز مشخص نشده است. در این تحقیق سیناپس های جسم مخطط (منطقه ای در مغز که کار ترجمه افکار به واکنش ها را انجام می دهد) برای آنالیز چگونگی یادگیری شنوایی که موجب تحریک مغز و به خاطر سپاری می شود، مورد مطالعه قرار گرفته اند.

در این آزمایش موش ها به دو دسته تقسیم شدند. گروهی از موش ها بینی شان در شکاف سمت راست و گروهی دیگر در شکاف سمت چپ قرار داده شد. در گروه اول بعد از قرار دادن بینی در شکاف صدای بم و در گروه دوم صدای زیر نواخته شد. موش ها به سرعت شروع به یادگیری و تطبیق صدا و پیدا کردن ارتباط آن با محل غذا کردند. برای گروه اول صدای بم معادل با محل غذا درسمت راست و برای گروه دوم صدای زیر معادل مکان غذا در سمت چپ بود.

پروفسور Ellen Carpenter، مدیر گروه بخش علوم اعصاب دانشگاه UCLA می گوید که این نتیجه بسیار جالبی است، چرا که از این پس می توان به دنبال منبع سلولی که وظیفه یادگیری را در مغز به عهده دارد، بود. قبل از این دانشمندان فکر می کردند که یادگیری در سراسر مغز توزیع شده است.

پس از آزمایش موش ها را جدا کردند. آن ها متوجه شدند که صداها و واکنش آن ها بعد از شنیدن آن باعث ایجاد الگو در سیناپس های موش ها شده است (یعنی پردازش صدا توسط مغز موش و ایجاد یک واکنش مناسب ).

پروفسور Anthony Zador میگوید که موش دارای صد میلیون نورون است، که میلیون ها عدد از آن در قشر شنوایی موش قرار دارند و ما فقط قادر به ردیابی چیزهایی هستیم که حیوان توسط این مجموعه خاص (بخش شنوایی) در طول زندگی خود یاد گرفته است.

اگر این تست بر روی افرادی که مرتکب جنایت شده اند و منکر جنایت خود هستند انجام شود، آیا ممکن است که بشود راست یا دروغ بودن ادعای متهم را با این آزمایش متوجه شد؟

اگر چه ممکن است که این گونه تکنولوژی ها برای انسان چندان مناسب نباشد اما استاد Zador به این قضیه خوشبین است و معتقد است که می توان با اینگونه آزمایش ها محل دقیق شکل گیری رفتار های خاصی در انسان را مشخص کرد.

“کار ما مشخص نمودن چگونگی کد گذاری شدن رفتارهای خاص است و پیش بینی می شود که در آینده تکنولوژی رمز گشایی این کدها در انسان پیدا بشود. “

او افزود: ” اگر این تکنولوژی توسعه یابد می توان یک جهش عالی برای یافتن علت اختلالاتی که جسم مخطط درآن ها دخیل است از جمله پارکینسون ، هانتینگتون، وسواس و اعتیاد، باشد. این مطالعات و پیشرفت آن ها در حقیقت پایه گذار درمان بسیاری از اختلالات در انسان خواهد بود ” .

البته پیشبرد این مطالعات خواندن حافظه انسان ها ممکن است دری به سوی جامعه پادآرمانی(dystopia) باشد. جامعه‌ای که در آن هیچ آزادی‌ای دیگر وجود ندارد (حتی آزادی‌های کوچک شخصی) و حکومتی تمامیت‌خواه بر همه‌چیز انسان‌ها حکم می‌راند. آیا این آزمایش می تواند گناهکاری یا بی گناهی فردی که در انتظار اعدام است را ثابت کند؟ و اگر اشتباهی بشود چه خواهد شد؟

Zador میگوید: ” من می خواهم پیشرفت این تکنولوژی را ببینم اما می دانم که زندگی کردن در جامعه ای که کسی بتواند فکر تو را بخواند می تواند وحشتناک باشد. اما این تکنولوزی در دراز مدت می تواند کلیدی برای حل و فصل یکی از بزرگترین اسرار علم اعصاب که همان کد گذاری حافطه است، باشد “.

اگر چه هنوز نمی توان دسترسی به حافظه بشر را امری ممکن و نزدیک دانست اما پیشرفت های قابل توجه این تحقیقات درحیوانات فرضیه غیر ممکن بودن آن را رد کرده است. پیدا شدن درمان هایی کاملا متفاوت از روش های درمانی امروزی برای طیف عظیمی از بیماری هایی که از اختلالات ناشی از جسم مخطط نشات می گیرد، مسلما باعث تغییرات بزرگی خواهد شد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. ya ali می گوید

    بسیار عالی و هیجان انگیز است .

  2. مصطفی می گوید

    در عین حال که خیلی جالب باشه، چقدر هم خطرناک میتونه باشه
    خوندن افکار مخالفین و اتهام و صدور حکم…
    از بین رفتن حریم شخصی!

  3. متین می گوید

    واسه منو که نمیتونن !
    encrypt شدس :))

  4. mehdi می گوید

    با پیشرفتی این چنین در علم پزشکی،باید بیشتر مراقب افکارمان باشیم و از همین حالا سعی کنیم افکار شرورانه و خبیثانه رو از ذهن خودمون دور کنیم.

  5. arefe می گوید

    فکرشو بکنید حتی از 1984 جورج اورول هم پیشی خواهیم گرفت….

  6. AMIR می گوید

    عزیزان افکار شما مهم نیست افکار دانشمندان مهم است

  7. raha می گوید

    من ی دختر ۱۲ سالم و کنجکاو در علم پزشکی
    خیلی انتقاد درباره ی این موضوع شنیدم و خیلی در بارش تحقیق کردم امیدوارم دانشمند ها بتونن هم چین کاریو بکنن
    در پناه حق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.